2020-06-24, 23:22
Medlem
KansasCityFagots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Vet inte vad jag ska kolla efter i den googlingen. Jag har dock, tyvärr, bevittnat en skottskada från 9 x 19 Parabellum (officiell utsaga. för de hittade kuljäveln) och den var GROV, men i mjukdelar. Han överlevde och kanske skriver här på FB idag. Drar man en .357 Magnum genom kroppen, i ryggen, då ryker hela jävla slipsen. Det finns inte mycket kvar i området som kulan passerar. Inte två små hål som ser ut som om en mygga skitit. Alltså, börjar man inte där och kräver obduktionsbilder så kan vi alla bara hälsa hem.
Vad jag hade hoppats på att du skulle ha sett är att det verkligen ser ut som om en mygga skitit när en intakt kula går igenom tyg.

När jag låg i lumpen brukade vi busa och skjuta automateld med AK4:an, (7,62 millimeter, full metal jacket), genom påsarna med sågspån vi hade som skjutstöd på skjutbanan. Det rann inte en droppe sågspån ur påsarna innan de var fullständigt sönderpepprade.
Citera
2020-06-24, 23:33
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KansasCityFagot
Vad jag hade hoppats på att du skulle ha sett är att det verkligen ser ut som om en mygga skitit när en intakt kula går igenom tyg.

Jag har bevittnat en påskjutning som visade sig vara av mindre kaliber än .357 Winchester Magnum. Hål i låret. Ett jävla stort hål, både in och ut. Det visade sig vara 9 x 19 Parabellum. Träffade lårbenet och killen fick gå med kryckor i några veckor. Han haltar lite än idag när jag ser honom i centrum, fast det skedde 2009. Vi brukar morsa för det var jag som ringde ambulans. True story, inget skitsnack.

Citat:
När jag låg i lumpen brukade vi busa och skjuta automateld med AK4:an, (7,62 millimeter, full metal jacket), genom påsarna med sågspån vi hade som skjutstöd på skjutbanan. Det rann inte en droppe sågspån ur påsarna innan de var fullständigt sönderpepprade.

Vad du gjorde i lumpen skiter jag fullständigt i. Ni kanske sköt med ärtbössor som Knattarna.

Förutom att jag vill se obduktionsbilder av OP så vill jag se en testskjutning av en Smith & Wesson .357 Winchester Magnum och vad den gör med en slips när kulan går från ryggen till bröstet. NU!
Citera
2020-06-24, 23:36
Medlem
Citat:
Vet inte vad jag ska kolla efter i den googlingen. Jag har dock, tyvärr, bevittnat en skottskada från 9 x 19 Parabellum (officiell utsaga. för de hittade kuljäveln) och den var GROV, men i mjukdelar. Han överlevde och kanske skriver här på FB idag. Drar man en .357 Magnum genom kroppen, i ryggen, då ryker hela jävla slipsen. Det finns inte mycket kvar i området som kulan passerar. Inte två små hål som ser ut som om en mygga skitit. Alltså, börjar man inte där och kräver obduktionsbilder så kan vi alla bara hälsa hem.

Det är typen av ammunition som avgör hur pass grov skadan blir, inte enbart kalibern.
Helmantlad ammunition orsakar förhållandevis liten skada i jämförelse med halvmantlad eller hålspetsammunition. Det blir små prydliga hål även med en .357 magnum.
Citera
2020-06-24, 23:38
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Ja, speciellt med tanke att det just var Gösta Söderströms polisbil och polispiketen som var först på plats, just dessa två bilar som fortfarande syns på bilden med SE!

Ganska uppenbart!

Dessutom vittnade LL i Hovrätten att SE tog upp jakten på piketpoliserna, efter att ha glömt att nämna för dem signalementet som LP gett honom om den blå täckjackan.

Sidan 19 och 20:

http://lennartremstam.blogspot.com/2015/07/tingsratten-palmemordet-vittne-leif.html

Det är ju det.

Det är lätt att förstå juridikprofessor Dahlman då han säger att man kan inte bara välja och vraka bland vittnen, och det är svårt att förstå hur åklagaren har tänkt.
Citera
2020-06-24, 23:39
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeatriceCenci
Njaej, i förhöret med Morelius, så säger han först att det var c:a tre minuter som mördaren väntade. När förhörsledaren sedan ställer kontrollfrågor och ber honom precisera i förhållande till när hans flickvän och kamrater kommer tillbaka från bankomaten, så säger han att han inte är säker på att det är 3 minuter. Han är dock säker på att mördaren väntar vid Dekorima och sedan går upp bakom Palme och skjuter honom. Det kan alltså vara 15-30 sekunder och det kan vara kanske 3 minuter.

Inge Morelius säger här att mördaren stod i minst 5 minuter vid avfasningen, troligen längre tid!

5 minuter in i klippet:

https://www.youtube.com/watch?v=0jfQjCnsY98

SLUTSATS?

Glöm Stig Engström och gå vidare!
Senast redigerad av Död o återfödd 2020-06-24 kl. 23:51.
Citera
2020-06-24, 23:43
Medlem
Lollowss avatar
Tips om någon är sugen:

https://www.tradera.com/item/341237/404973520/aftonbladet-palme-mordad?utm_source=Fyndtorget&utm_medium=Partners&u tm_content=shopp&utm_campaign=bocker-tidningar
Citera
2020-06-24, 23:52
Medlem
”Palmeåklagarens inställning till Skandiamannen är rättsvidrig”https://www.dagensjuridik.se/debatt/palmeaklagarens-installning-till-skandiamannen-ar-rattsvidrig/
Citera
2020-06-24, 23:53
Medlem
KansasCityFagots avatar
Citat:
Jag har bevittnat en påskjutning som visade sig vara av mindre kaliber än .357 Winchester Magnum. Hål i låret. Ett jävla stort hål, både in och ut. Det visade sig vara 9 x 19 Parabellum. Träffade lårbenet och killen fick gå med kryckor i några veckor. Han haltar lite än idag när jag ser honom i centrum, fast det skedde 2009. Vi brukar morsa för det var jag som ringde ambulans. True story, inget skitsnack.

Vad du gjorde i lumpen skiter jag fullständigt i. Ni kanske sköt med ärtbössor som Knattarna.

Förutom att jag vill se obduktionsbilder av OP så vill jag se en testskjutning av en Smith & Wesson .357 Winchester Magnum och vad den gör med en slips när kulan går från ryggen till bröstet. NU!
Om din polares kroppsvävnader består av bomullstyg, eller om Palmes slips bestod av kött, kan jag köpa ditt resonemang.

Sedan ska du inte fläka ut i invektiv när någon dra sina lumparminnen. Det gör man bara inte. True story!
Citera
2020-06-24, 23:59
Medlem
KansasCityFagots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ossmond
”Palmeåklagarens inställning till Skandiamannen är rättsvidrig”https://www.dagensjuridik.se/debatt/palmeaklagarens-installning-till-skandiamannen-ar-rattsvidrig/
Det kanske kan bli en Thomas Quick-skandal av den här rättsrötan också, med tillhörande debatt. Man kan alltid hoppas. Ännu en inkompetent åklagare i Sverige som pissar på rättsväsendet och faller för politiska påtryckningar.
Citera
2020-06-25, 00:09
Medlem
Citat:

Tyvärr är det inte så att alla skottskador lämnar ett litet ingångshål och ett massivt utgångsdito. Det kan vara svårt att hitta in- såväl som utgångshål i hudkostymen och det kan krävas en hel del undersökande för att fastställa lokaliseringen av dessa. Allt beror på många olika omständigheter, t ex vapen, ammunition, träffbild mm mm. En kula som går att skjuta genom en tjockare plåt/kroppsskydd/motsv passerar tämligen enkelt genom vävnader i en kropp och kan absolut, med en så kraftig ammunition som .357 metal piercing faktiskt utgör, endast lämna små in- och utgångshål. Särskilt på ett kort avstånd. Ammunition som svampar ökar dock sannolikheten markant för ett mera markerat utgångshål.
Citera
2020-06-25, 00:16
Medlem
KansasCityFagots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoldatenSvejk
Tyvärr är det inte så att alla skottskador lämnar ett litet ingångshål och ett massivt utgångsdito. Det kan vara svårt att hitta in- såväl som utgångshål i hudkostymen och det kan krävas en hel del undersökande för att fastställa lokaliseringen av dessa. Allt beror på många olika omständigheter, t ex vapen, ammunition, träffbild mm mm. En kula som går att skjuta genom en tjockare plåt/kroppsskydd/motsv passerar tämligen enkelt genom vävnader i en kropp och kan absolut, med en så kraftig ammunition som .357 metal piercing faktiskt utgör, endast lämna små in- och utgångshål. Särskilt på ett kort avstånd. Ammunition som svampar ökar dock sannolikheten markant för ett mera markerat utgångshål.
Obduktionsbilderna på JFK bekräftar vad du sagt, och då rörde det sig om kulor som förlorat stabilitet genom att de sköts från långt håll och därigenom borde ha vält i kroppen.

Dessa bilder hittar man om man söker på internet på det engelska språket.
Citera
2020-06-25, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KansasCityFagot
Det kanske kan bli en Thomas Quick-skandal av den här rättsrötan också, med tillhörande debatt. Man kan alltid hoppas. Ännu en inkompetent åklagare i Sverige som pissar på rättsväsendet och faller för politiska påtryckningar.
Ja, det är väldigt bra att det har uppstått en sådan här debatt. Att låta det som sades av PU den 10 juni stå som sista ordet går bara inte för sig. Inte ett skvatt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in