2020-06-24, 20:17
Medlem
Paddan1000s avatar
Jag byter däck på en jättegammal Crescent tantcykel som är min daily driver. Själva däcksbytet är inget problem, men jag har stött på problem när jag ska montera tillbaka framhjulet.

Utöver hjulet har jag två lösa brickor och två lösa kupolmuttrar. När jag tog loss hjulet satt den ena brickan på framgaffelns yttersida, mot kupolmuttern, och den andra brickan på gaffelns insida mot hjulet. Dessutom är hjulet ganska skevt trots att jag riktat det så gott det går genom att fippla med ekrarna varför det finns en risk att det tar i ramen på ett ställe när man cyklar.

Mina frågor som hoppas över i alla Youtubevideos om däckbyte är:

1) Ska brickorna sitta på insidan eller utsidan av framgaffeln.

2) Ska hjulet sitta helt i framgaffeln innan man drar åt muttrarna, eller kan man göra som på bakhjulet och justera hjulet lite i sidled i gaffeln så att man får marginal mot ramen där däcket riskerar att ta i?

2,5) Om brickorna ska sitta på insidan spänner man ut gaffeln några mm och får då mer marginal för hjulet. Men om brickorna ska sitta på utsidan, kan man då dessutom sätta brickor på insidan just för att få de ytterligare marginalerna?
Citera
2020-06-24, 20:33
Medlem
sommarlovs avatar
Utsidan.
Annars skavs färg bort när du drar åt.
Citera
2020-06-24, 20:35
Medlem
Tvonds avatar
Utsidan brukar vara en flat bricka och sedan en fjäderbricka och sist muttern.
Citera
2020-06-24, 20:40
Avslutad
Bricka o mutter på utsidan. Den ska va hela vägen in. På bakhjulet däremot kan man justera på det sättet för att spänna kedjan.
Citera
2020-06-24, 20:42
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Jag byter däck på en jättegammal Crescent tantcykel som är min daily driver. Själva däcksbytet är inget problem, men jag har stött på problem när jag ska montera tillbaka framhjulet.

Utöver hjulet har jag två lösa brickor och två lösa kupolmuttrar. När jag tog loss hjulet satt den ena brickan på framgaffelns yttersida, mot kupolmuttern, och den andra brickan på gaffelns insida mot hjulet. Dessutom är hjulet ganska skevt trots att jag riktat det så gott det går genom att fippla med ekrarna varför det finns en risk att det tar i ramen på ett ställe när man cyklar.

Mina frågor som hoppas över i alla Youtubevideos om däckbyte är:

1) Ska brickorna sitta på insidan eller utsidan av framgaffeln.

2) Ska hjulet sitta helt i framgaffeln innan man drar åt muttrarna, eller kan man göra som på bakhjulet och justera hjulet lite i sidled i gaffeln så att man får marginal mot ramen där däcket riskerar att ta i?

2,5) Om brickorna ska sitta på insidan spänner man ut gaffeln några mm och får då mer marginal för hjulet. Men om brickorna ska sitta på utsidan, kan man då dessutom sätta brickor på insidan just för att få de ytterligare marginalerna?

1: Utsidan är det normala.
2: Brukar sätta i det ca halvägs och dra åt lite lätt och sedan justera efter snurrat hjulet så det går fritt mot gaffeln på bägge sidor, är det skevt hjul är det dock svårt
3: är tanken att det skall vara mera marginal pga skevt hjul? ja det är väl bara prova, dock ingen höjdare med skeva hjul, lämna in det och få det riktat, kostar inte mycket.
Citera
2020-06-24, 20:45
Medlem
BaraSkitidags avatar
Brickorna ska sitta på utsidan av gaffeln om inte hjulet har shimsats in på ett sätt som man inte gör. Låter som hjulet behöver uppriktning och därefter med montage på gaffel se till att gaffel är korrekt. Detta är dock ett mindre problem.
Citera
2020-06-24, 20:55
Medlem
Paddan1000s avatar
Tack för svaren. Brickor på utsidan alltså. Vi får se när däcken är monterade om de tar i ramen eller inte och då tar jag ställning till om hjulet behöver justeras i framgaffeln i sidled. Bilder på det färdiga resultatet kommer imorgon eftersom jag inte kan montera däcken idag då Bikester skickade de nya fälgbanden i en separat försändelse som jag inte fått ännu.

Ni kommer bli så avundssjuka på min fina cykel!
Citera
2020-06-24, 23:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Tack för svaren. Brickor på utsidan alltså. Vi får se när däcken är monterade om de tar i ramen eller inte och då tar jag ställning till om hjulet behöver justeras i framgaffeln i sidled. Bilder på det färdiga resultatet kommer imorgon eftersom jag inte kan montera däcken idag då Bikester skickade de nya fälgbanden i en separat försändelse som jag inte fått ännu.

Ni kommer bli så avundssjuka på min fina cykel!
Du har ju hundratals rakhyvlar också.
Citera
2020-06-25, 08:51
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Du har ju hundratals rakhyvlar också.

Kanske inte hundratals, men väl några dussin.
Citera
2020-06-25, 21:01
Medlem
Paddan1000s avatar
Jag har något tråkigt att berätta. Jag skruvade på framhjulet med brickorna på utsidan, men det kniper ihop framgaffeln för mycket så att den främre stänkskärmens skruvar tar i hjulets ekrar. Som en kompromiss satte jag tillbaka originalbrickorna på insidan, men satte dessutom nya brickor på utsidan så att alla ska bli glada.

Här är en bild på cykeln som utlovat!

https://i.imgur.com/9mM8fpx.jpg

Nya däck, slangar, fälgband och kedja. Hjulen är riktade så gott det går och båda naven och rengjorda och smorda med nytt fett. Cykeln är lite blöt på bilden bara eftersom jag precis skrubbat bort mossan från sadeln och handtagen och spolat av den med vattenslangen.

Hjulen har olika dimension så det var inte lätt att hitta samma däcksmodell i båda storlekarna, men det gick med de Continental Ride Tour ni ser på bilden. Jag blev också positivt överraskad att Biltema säljer märkeskedjor från KMC för bara 50 spänn så där ska jag handla oftare.
Senast redigerad av Paddan1000 2020-06-25 kl. 21:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in