2020-06-24, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag tror iofs att risken är att man får en fel bild helt enkelt. Man har i studier t.ex. observerat att smittade utvecklat IgG-antikroppar i den asymtomatiska fasen och att de minskat drastiskt när de blivit symtomatiska. Hos många med långvariga sjukdomsförlopp inga alls.

Men det jag reagerar över är det höga antalet PCR-positiva. Där tror jag att man hittar anledning till de höga siffrorna för antikroppar. Det är folk som sökt sig till Karolinska helt enkelt för att bli testade.

Fortfarande är jag av uppfattningen att den enda tillförlitliga metoden att få valida antikroppstester utförda är att masstesta Stockholms befolkning och extrapolera därifrån.
Man borde haft en representativ kontrollgrupp på 1000 stockholmare redan från början, där man varje vecka testade samma personer med PCR och för antikroppar. Då hade man kunnat få en mycket tillförlitligare bild av hur stor andel som smittats. Men det är för sent nu.
Citera
2020-06-24, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
I Sverige är det inte heller så särskilt mycket coronaregler, bara mesiga "rekommendationer". D.v.s. Inget som man måste följa.

Men det är ju så Sverige fungerar även i helt vanliga fall. Man hoppas att folk fattar och gör det bästa. Man har inte carabinieris med k-prist för att tala om för svensken hur man måste göra.
Citera
2020-06-24, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Jag tror inte att vi svenskar är så mycket annorlunda jämfört med annat folk i europa. Skillnaden är att här kan man strunta i att efterleva påvisade regler utan någon konsekvens.
Vi svenskar skulle inte ens stå ut med och sitta och isolera oss i ett skyddsrum vid en militär invasion.
Citera
2020-06-24, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mancosureinholf
Robert Gustafsson.

Ja, vi kan nog lika gärna sätta honom där, eller vilken komiker som helst, kanske Johan Glans....

För:

Den kommission som ska granska Sveriges coronastrategi kommer tillsättas inom kort, troligtvis redan i nästa vecka.

Den kommer inledningsvis granska hur smittan kom in på äldreboenden, enligt TV4.
.

De skall alltså börja med att utgå från regeringens och FHMs tes: Det stora problemet var att vi fick in smitta på äldreboenden.... Istället för att utgå från det mer breda och mer öppna frågan: hur i helsikes fick vi så mycket smitta och död, i Sverige?

🙄 Orkar inte ens kolla vilka som är med i coronakommissionen. Om det är gamla sossar, så som sossarna föreslog så... Ja. Då vet man ju hur det går. Det blir en AB Lena Melin-krönika.....
Citera
2020-06-24, 22:53
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Svenskarna är otroligt fredliga och förnuftiga, men frihetskänslan är något heligt för dem.

Man behöver bara titta på SVT-play och hur Hongkong-borna reagerar på att fastlandet försöker införa kommunistregler i Hongkong för att se vilka reaktioner det väcker hos befolkningen.

Jag upplever att det är likadant med svenskarna. Otroligt fredliga och trevliga - men ve den som försöker begränsa svensken och hens rättigheter.
Veckans mest komiska inlägg , men du tycks mena allvar?😂

Svensken är förmodligen den mesigaste i Europa , säger myndigheterna hoppa så gör dumsvenne det.
Citera
2020-06-24, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Mja, har också hört en del podcasts och radioprogram där det talas om hur denna "karantän" fungerade... Dels var det ju upp till personerna själva, dvs om arbetsgivarna ville ha in dem, så åkte de in. Dels var ju en del asymptomatiska (först). Osv. Så det funkade nog inte så där superbra. Är därför frivilliga mått och steg blir så dåligt.

Hade man smackat på med tvång under hot om böter t.ex., så är det möjligt vi hade sett en helt annan utveckling.

Men det var exakt likadant i Finland. Man satt i frivillig karantän i 14 dagar - om man så önskade. Inga k-pist där inte och inte kollade man mha mobiler var dessa människor befann sig.

I Italien och i Spanien tog man en annan stil. Och tusentals människor bröt mot reglerna.
Citera
2020-06-24, 22:54
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Men det är ju så Sverige fungerar även i helt vanliga fall. Man hoppas att folk fattar och gör det bästa. Man har inte carabinieris med k-prist för att tala om för svensken hur man måste göra.
Du förstår uppenbart inte hur människor fungerar.
Ska vi slänga lagboken på sophögen?
Och kanske skriva en ny enbart riktad mot ej etniska svenskar?
Citera
2020-06-24, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Även om de gråter i Piteå så ska man nog vara väldigt ödmjuk när det handlar om människor som kämpar för andra liv och den stress och press de lever med.
Där är jag bestämd. Man ska vara försiktig att håna folk som kämpar oavsett roll i detta covid-19

Jag tycker de är hjältar och den sits de är i så förtjänar de mer respekt av oss som inte ens är i närjeten att förstå deras verksamhet. Det hoppas och tror jag du är med på!

Jag skulle förstår (bättre) om vårdpersonalen i Stockholm skulle gråta..

Men att gråta för att någon annan behöver jobba hårt. Nej, det är lite för skenheligt.
Citera
2020-06-24, 22:57
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:

Ja men på det sättet är väl inte Sverige så olikt ex.vis Norge, Finland, Österrike eller Tyskland.
Citera
2020-06-24, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
I Sverige är det inte heller så särskilt mycket coronaregler, bara mesiga "rekommendationer". D.v.s. Inget som man måste följa.
Jag tror att de slappa restriktionerna går lite hand i hand med att man inte vågar sätta hårda regler och efterleva de.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Veckans mest komiska inlägg , men du tycks mena allvar?😂

Svensken är förmodligen den mesigaste i Europa , säger myndigheterna hoppa så gör dumsvenne det.

Frågan är då varför många i Stockholm inte följer FHMs rekommendationer.
Citera
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Du brukar vara bäst på fakta och resultat. Men denna förstod jag inte? Blev det något fel?
Måste ha blivit något fel, förstod inte heller det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in