2020-06-24, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ytterligare personlig observation: (primärvården)

Träffade läkare på VC idag. Hen hade ej munskydd. Hen hade dock visir, som i princip täckte munnen, gick ända ner till halsen. Samt höll gott avstånd hela tiden, förutom vid en del, undersökningen då hen kom lite närmare (men samtidigt höll avstånd så gott det gick). Undersökningen gick dock fort.

Läkaren verkade inte bekymrad alls (konstigt nog?). Läkaren sa helt sonika, (nästan lite blasé) Ja vem vet, du kanske haft Corona under våren...

Är läkare av lite hårdare virke än resten av oss eller... 🤔😋 Jag blev lite fundersam.

Antagligen inte. Ge dig ut på stan så existerar absolut ingen rädsla för viruset alls längre. I mars fanns inte toalettpapper i de större matbutikerna kvar. Folk bunkrade upp och trodde på en annalkande samhällskollaps. Nu existerar endast rädslan hos ett fåtal. Jag diskuterar enbart Covid-19 här på flashback. Med mina vänner och arbetskollegor är ämnet inte längre lika aktuellt även om det tas upp ibland. Framförallt nu när saker verkligen börjar återgå till det normala.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag känner att det är något skumt med rapporteringen och siffrorna. Något som jag känner instinktivt. Det är mycket nu med t.ex. de läckta antikroppstestresultatet som visar en hög andel i Stockholm trots att tidigare varit en besvikelse. En hel del internationell uppmärksamhet kring det ökade antal fall som man skyller på ökad testning fast våra grannländer testar mer. Igår var det drygt 200 nya fall rapporterade på worldometer fast vi hade drygt 1700 noterat här.

Samtidigt ska Danmark avgöra igen nu imorgon om bl.a. Skåne. Om de ska få resa in i landet.

Så håll utkik på nya fall på worldometer. På c19.se har vi nu +1390 och på platz.se +1507.
Okej alla i tråden. Sverige har rapporterat sina siffror internationellt nu. Antal nya fall:

+343

https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries

Vad i h-vete är det som pågår här egentligen?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nu är det ju så att behandling långt från alltid leder till att personen klarar livhanken. Jag skulle därför vilja säga att utebliven behandling innebär ökad risk att personen dör tidigare.

Det du egentligen menar är att fler kommer att dö då behandling uteblivit, vilket naturligtvis är sant.

Problemet är ju att detta med att inte få behandling i tid redan var ett problem. Det är cirka 4000 som årligen dör för att de inte fått sin behandling i tid eller för att de fått fel/otillräcklig behandling.

Tyvärr är detta sant. Det fattas bl a onkologer i Sverige så även om redan pensionerade onkologer jobbar extra räcker det inte till behovet. Därför får man ofta sin diagnos för sent.

Folk har åkt till Finland för en diagnos, eftersom det är avgörande vilken sorts behandling man ska sätta in (t.ex. måste man veta vilken sorts cancer det handlar om innan man börjar behandla patienten).

Det är otroligt sorgligt, eftersom det betyder att folk "dör i onödan". I grannlandet skulle de klara sig finfint. Åtminstone några år till.

Varför man inte utbildar flera onkologer i Sverige övergår mitt förnuft.
Citera
2020-06-24, 22:18
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Har Brasilien infört karantän? Jag vet att de följde samma strategi som vi i Sverige. Om de har infört karantän har de gjort det för sent, precis som UK.

Nä det gjorde de inte. Däremot hade de en president som gick ut till folket och sa att Covid-19 vara bara strunt och det var inget att bry sig om i slutet av mars tror jag det var

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/brazil/

Klart de landet har problem då man har en ledning som skrattat åt detta. Ungefär som Sverige. Man lyssnade på tegnell och co. Man kan ju nästan tro att Henrik Arnstad var inblandad för på den nivån är det
Citera
2020-06-24, 22:19
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Har det inte gått från 51 till 103 sedan 1 juni?

"men från och med 1 juni har det varit en kraftig ökningstendens.
– Det är framför allt på grund av en ökad provtagning men också på grund av klusterspridningar och då särskilt i Gällivare, säger Anders Nystedt.

Under den aktuella tiden har antalet konstaterat smittade ökat från 51 till 103 personer."
Rätt.
Citera
2020-06-24, 22:19
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Du har en poäng att jag tror att det är Tegnell poäng vilket gör strategin så misslyckad. Man skulle haft hårdare straff/böter för de som inte hölls till regelverket och det skulle svida om man gjorde som man ville.
Sedan tack vare Tegnells idiotiska svar från början till slut gör ju att vi agerat för sent. Låsa och svetsa dörrarna tror jag inte. Men Sverige hade mått bra med en lockdown, Tester direkt samt gjort lite mer som våra nordiska länder.

Man kan inte blunda för våra grannländers taktik och samtidigt jämföra hur det ser ut nu. Sverige har idag fortfarande ett kaos vilket gör att vi är portade i grannländerna. Då måste man ju ändå vara ödmjuk och säga att vi har gjort fel och de rätt. Men även där gör man det inte.

Fast ändå är det ännu många människor som stödjer deras vägval. FHM och de styrande politikerna sprider en bild av osäkerhet, att man inte vet vem som gjort rätt. Sverige eller hela den övriga världen. Många människor har också en bild av att "alla länder gör olika." Inte av att Sverige går emot strömmen. Många tror också att resten av världen kommer att få lika många döda. Bara senare.
Trots att vi blev den paria som många förutspådde.

Det är ungefär den bild som många människor har fått av msm.
Citera
2020-06-24, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Är du säker på det? i Brasilien minskar inte antal registrerade coronafall. Mortaliteten i corona minskar inte heller trots att Brasilien är ett land där det alltid är varmt.

Hen syftar nog på det fina vädret vilket gör att mer folk rör sig ute.
Citera
2020-06-24, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Meeen... Samtidigt var dessa stängningar temporära, typ ett par dar.

Man kan undra vad det gör för nytta egentligen i smitthänseende, lär de sig verkligen sin läxa på ett par dars stängning? 🤔 Man hoppas ju att det görs uppföljande besök, att det inte blir en statlig typ av "bock" i kanten, "vi har redan kollat det stället, grabbar"... 😋

Det görs fler koll/oväntade besök än vanligt. Och restaurangägare är rädda - men samtidigt otroligt sugna på att äntligen tjäna lite pengar..

Man stängde ner tillfälligt för att göra en markering. Men minnet är kort ..
Citera
2020-06-24, 22:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Antagligen inte. Ge dig ut på stan så existerar absolut ingen rädsla för viruset alls längre. I mars fanns inte toalettpapper i de större matbutikerna kvar. Folk bunkrade upp och trodde på en annalkande samhällskollaps. Nu existerar endast rädslan hos ett fåtal. Jag diskuterar enbart Covid-19 här på flashback. Med mina vänner och arbetskollegor är ämnet inte längre lika aktuellt även om det tas upp ibland. Framförallt nu när saker verkligen börjar återgå till det normala.

Det är det som är det tragiska. En hel befolkning har hjärntvättas på pass mycket att man har accepterat döda.
Ingen lyckas förstå det runt om i världen. De dumma hjärntvättade får försvarar sig genom att säga att "det avtar".
Men i Sverige dör det fortfarande motsvarigheten till 200-250 i Italien. Och trots det finns det väldigt många som går eller vill återgå till det normala. För de "orkar inte mer". Orkar inte mer? Och vad skulle de som varit i lockdown i två månader säga? Svensken är världens svagaste människa helt enkelt. De får be sin Gud om att somalierna och muslimer inte enas och tar över ladnet för då kommer inte finnas minsta motståndet från världens svagaste folk.
Citera
2020-06-24, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jettz
Det där är ju totalt nonsens från FHM, när det är fullt på bussar och tåg
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-gor-resebolagen-for-att-minska-smittorisken

Varför stänga några restauranger men tillåta busstrafik? verkar inte finnas någon logik i detta.

I början av pandemin i Sverige så hade en kvinna från Wuhan färdats med buss från Göteborg till Jönkping, då skulle man testa och smittspåra vilka hon kan haft kontakt med. Nu struntar man fullständigt i att ha sådan försiktighet, och verkar i princip ha gett upp och låter smittspridning bli helt okontrollbar.

Hur svårt är det att testa och smittspåra EN person plus de som hon har varit i kontakt med - istället för tusentals och tusentals?
Citera
2020-06-24, 22:25
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Fast ändå är det ännu många människor som stödjer deras vägval. FHM och de styrande politikerna sprider en bild av osäkerhet, att man inte vet vem som gjort rätt. Sverige eller hela den övriga världen. Många människor har också en bild av att "alla länder gör olika." Inte av att Sverige går emot strömmen. Många tror också att resten av världen kommer att få lika många döda. Bara senare.
Trots att vi blev den paria som många förutspådde.

Det är ungefär den bild som många människor har fått av msm.

Jag tror tyvärr det är mycket politik bakom detta. Sossarna var nere på lägsta nivå någonsin. Förtroendet för regeringen rekord lågt. Sedan tar går man ut och styr landet och tillsammans med media ger man sin bild och att man gör rätt. Man ger svensken stöd och pengar och ger Svensken frihet.
Svenskarna tackar (den delen som inte är sjuka) och stödet ökar.
Men nu kommer de rasa mer för nu börjar man fatta hur man hanterat detta då vi inte få åka till våra grannländer mm. Nu gör man dammgekontroll varje dag och nu hanterar man Covid-19 dåligt.

Makten till varje pris. Sedan tror jag man målat in sig i ett hörn vilket inte var planen. Så stöd kommer minska men frågan är hur länge vi i Sverige kommer att få leva med Covid-19??
Citera
2020-06-24, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Var in en sväng till Stockholm idag i några ärende. Om jag säger att Covid-19 syns inte ens millimeter förutom 3 unga tjejer som gick med affischer om 2m avstånd.
Ofantliga köer. Folk satt på uterestaurangerna och vid vattnet var det väl inte ens meter lucka när det var 500m.

Om någon tror att Svensken håller sig till FHM regler nu så är det bara löjligt. Jag dömer igen och jag visst är det bra att vi kommer ut men ingen följer regelverket. Det Är min poäng.

Frågan är FHM själv tror att man ska få ner siffrorna på sikt?
Bättre Löfvén hade gått runt med affischer han behöver röra på sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in