2020-06-24, 22:07
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Som hemmahörande i regionen kan jag meddela att all form av social distansering släppte den dagen vädret vände och blev varmare. I början av Maj. Jag har skrivit detta massor av gånger här.
Jag vet inte hur man ska tolka detta dock, då all form av logik gör gällande att vårdbehovet borde öka i regionen, inte minska. Kan räkna på fingrarna hur många personer jag sett med mask exempelvis.

Köper det till 100% Jag klandrar inte Svensken heller. Myndigheterna säger ju att vi inte har några problem och allt går bra och finns ingen anledning till att begränsa mm.

Vad jag tror att det som är ute inte så många är riskzonen. Men för alla övriga 100000 tals personer som sitter hemma livrädda för att dö och bli smittade då de är i högriskzonen vet ju aldrig vem som träffat vem som exempelvis lämnar mat, städar mm.
Därför tror jag smittan flyger runt och de största smittspridarna just nu är gruppen som inte påverkas men ändå bär med den. Därför tror jag att bakslag kommer för de som undviker det mest blir smittade,

Kan även meddela att en person som jag känner som haft cancer och behandlad för det under hela 2020 varit isolerad de senaste 3 månaderna på ett sjukhus och sedan på ett rehabcenter. Vid flytten nu så fick personen Covid-19 vilket är direkt livsfarligt. Utgången vet vi inte vi kommer se hur det påverkar de närmaste veckorna men det är allvarligt

Den enda jag skyller på här är Tegnell och Svetsaren. De tar inte ansvar tyvärr
Citera
2020-06-24, 22:08
Medlem
Ytterligare personlig observation: (primärvården)

Träffade läkare på VC idag. Hen hade ej munskydd. Hen hade dock visir, som i princip täckte munnen, gick ända ner till halsen. Samt höll gott avstånd hela tiden, förutom vid en del, undersökningen då hen kom lite närmare (men samtidigt höll avstånd så gott det gick). Undersökningen gick dock fort.

Läkaren verkade inte bekymrad alls (konstigt nog?). Läkaren sa helt sonika, (nästan lite blasé) Ja vem vet, du kanske haft Corona under våren...

Är läkare av lite hårdare virke än resten av oss eller... 🤔😋 Jag blev lite fundersam.
Citera
2020-06-24, 22:09
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Är du säker på det? i Brasilien minskar inte antal registrerade coronafall. Mortaliteten i corona minskar inte heller trots att Brasilien är ett land där det alltid är varmt.

Jag tror inte det kommer minska på sikt. Tror värmen dämpar den mer än om det hade varit vinter/vår. Brasilien är ett stor land med dålig beredskap och de kom senare ditt. Tror det är andra problem där.
Citera
2020-06-24, 22:10
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Inte? Får man ingen behandling ökar såklart risken för dödsfall lite senare.

Nu är det ju så att behandling långt från alltid leder till att personen klarar livhanken. Jag skulle därför vilja säga att utebliven behandling innebär ökad risk att personen dör tidigare.

Citat:
Gäller för övrigt en rad sjukdomar, det är ganska logiskt att tänka sig att dödsfall i diabetes hjärtsjukdomar och mycket annat kommer att öka något de kommande åren på grund av för dålig vård,
då mycket lagts på is på grund av denna pandemi.

Det du egentligen menar är att fler kommer att dö då behandling uteblivit, vilket naturligtvis är sant.

Citat:
Detta 'är bara ytterligare en grej som alla FHM-fans blundar för, de tror att allt är ok för att vi just nu inte överbelastar vården.

Problemet är ju att detta med att inte få behandling i tid redan var ett problem. Det är cirka 4000 som årligen dör för att de inte fått sin behandling i tid eller för att de fått fel/otillräcklig behandling.
Citera
2020-06-24, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
När det har det inte gjort och det beror på värmen att det ser ut som det gör. Att det var dåligt det håller jag med om men nu är det galet.
Har du sätt myndigheterna stänga någon restaurang? Någon köpcentrum fått varning?

Nä just det. Inget har fått det. Man har inte koll och det är inte svensken fel att ser ut som det gör.

Att kalla det sjunker och man ska acceptera detta accepterar man ju att ca 30-40 dör.
Jag tycker inte det är okej. Varför sätta upp ett regelverk som ingen följer? Men stänga Nöjesparker går bra. Det som vi har en regering som slår tärning på vad vi ska göra.

Sargen släppt

Det var ju 3-4 restauranger i Stockholm som fick stänga för att de inte följde reglerna. Borden satt för tätt.
Citera
2020-06-24, 22:11
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Jag tror inte det kommer minska på sikt. Tror värmen dämpar den mer än om det hade varit vinter/vår. Brasilien är ett stor land med dålig beredskap och de kom senare ditt. Tror det är andra problem där.

Har Brasilien infört karantän? Jag vet att de följde samma strategi som vi i Sverige. Om de har infört karantän har de gjort det för sent, precis som UK.
Citera
2020-06-24, 22:13
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Tegnells poäng har hela tiden varit att folk inte kommer att orka följa regelverk särkilt länge. Därför ska regelverket vara väldigt enkelt och så lätt att fatta som möjligt.

Vi kan inte låsa in folk och svetsa igen dörrarna. Om fort folk inte har internaliserad budorden kommer de inte att följa dem.

Du har en poäng att jag tror att det är Tegnell poäng vilket gör strategin så misslyckad. Man skulle haft hårdare straff/böter för de som inte hölls till regelverket och det skulle svida om man gjorde som man ville.
Sedan tack vare Tegnells idiotiska svar från början till slut gör ju att vi agerat för sent. Låsa och svetsa dörrarna tror jag inte. Men Sverige hade mått bra med en lockdown, Tester direkt samt gjort lite mer som våra nordiska länder.

Man kan inte blunda för våra grannländers taktik och samtidigt jämföra hur det ser ut nu. Sverige har idag fortfarande ett kaos vilket gör att vi är portade i grannländerna. Då måste man ju ändå vara ödmjuk och säga att vi har gjort fel och de rätt. Men även där gör man det inte.
Citera
2020-06-24, 22:14
Medlem
Citat:
Det var ju 3-4 restauranger i Stockholm som fick stänga för att de inte följde reglerna. Borden satt för tätt.

Meeen... Samtidigt var dessa stängningar temporära, typ ett par dar.

Man kan undra vad det gör för nytta egentligen i smitthänseende, lär de sig verkligen sin läxa på ett par dars stängning? 🤔 Man hoppas ju att det görs uppföljande besök, att det inte blir en statlig typ av "bock" i kanten, "vi har redan kollat det stället, grabbar"... 😋
Citera
2020-06-24, 22:15
Medlem
Wajis avatar
Citat:

Men var inte det för några månader sedan då man markerade då förbuden emot uteserveringar mm kom?? Efter det har jag inte sätt en enda notis i någon tidning om detta sedan. Det var ju 2-3 dagar det var på första sidan i alla tidningar för sedan tyst.. Eller?
Citera
Medlem
Citat:

Det är nästan 20 restauranger som fått stänga p g a för trångt mellan borden
Citera
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Vårdbehovet borde dock rimligtvis öka markant i regionen för arbetsföra människor även om triagering fortfarande sker inom äldreomsorgen. Det går inte ihop.

Jag fattar inte hur de (politiker och Folkmordsmyndigheten) tänker. Vi har sett att även människor under 70+ kan insjukna och dö på grund av covid. Med tanke på att 50 % av befolkningen är överviktiga eller feta och 1 av 3 lär ha insulin resistens kan det hända att en betydande del av de som blev smittade av covid och är under 70 år får stora smärtor och i vissa fall allvarliga komplikationer på grund av covid.
Citera
2020-06-24, 22:16
Medlem
Citat:

Det där är ju totalt nonsens från FHM, när det är fullt på bussar och tåg
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-gor-resebolagen-for-att-minska-smittorisken

Varför stänga några restauranger men tillåta busstrafik? verkar inte finnas någon logik i detta.

I början av pandemin i Sverige så hade en kvinna från Wuhan färdats med buss från Göteborg till Jönkping, då skulle man testa och smittspåra vilka hon kan haft kontakt med. Nu struntar man fullständigt i att ha sådan försiktighet, och verkar i princip ha gett upp och låter smittspridning bli helt okontrollbar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in