2020-06-24, 21:49
Medlem
Wajis avatar
Var in en sväng till Stockholm idag i några ärende. Om jag säger att Covid-19 syns inte ens millimeter förutom 3 unga tjejer som gick med affischer om 2m avstånd.
Ofantliga köer. Folk satt på uterestaurangerna och vid vattnet var det väl inte ens meter lucka när det var 500m.

Om någon tror att Svensken håller sig till FHM regler nu så är det bara löjligt. Jag dömer igen och jag visst är det bra att vi kommer ut men ingen följer regelverket. Det Är min poäng.

Frågan är FHM själv tror att man ska få ner siffrorna på sikt?
Citera
2020-06-24, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Var in en sväng till Stockholm idag i några ärende. Om jag säger att Covid-19 syns inte ens millimeter förutom 3 unga tjejer som gick med affischer om 2m avstånd.
Ofantliga köer. Folk satt på uterestaurangerna och vid vattnet var det väl inte ens meter lucka när det var 500m.

Om någon tror att Svensken håller sig till FHM regler nu så är det bara löjligt. Jag dömer igen och jag visst är det bra att vi kommer ut men ingen följer regelverket. Det Är min poäng.

Så här har det sett ut i två månader och likt förbaskat har sjukhusinläggningarna och dödsfallen per dag fallit. Släpp sargen.
Citera
2020-06-24, 21:54
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag tycker att Thomas Gür sammanfattar Anders Tegnell väldigt bra här i sitt FB-inlägg. Kan skriva under på allt faktiskt:
Thomas Gür

Den bankrutta tesen om ”De olika stadierna"
Låt mig återkomma till den fråga jag ställde själv för några dagar sedan ("Förklara det den som kan)" och söka en förklaring till denna skenbara motsättning mellan en Tegnell/FHM som i april förutspår tusentals och åter tusentals döda och som i juni förskräcks över att det dött över 5 000 i covid-19 i vårt land.
Förskräckelsen beror, menar jag, inte på att det har dött så många i Sverige, utan att det inte har dött (proportionellt) lika många i vår närmaste omvärld - bland våra grannar och bland andra lika glest befolkade länder som Sverige.
Den här kaxigheten om tusentals döda som kunde uttalas med en sådan distanserad realism och objektivitet för några månader sedan, förutsatte hela tiden att de andra länderna skulle "hinna fatt" Sverige i dödstal ("de olika stadierna" enligt Tegnell från en presskonferens i maj). Giesecke, konsult och propagandist för FHM:s linje, sade ju i början av maj, sex veckor sedan, att om ett år skulle de andra länderna i Norden vara i kapp Sveriges dödstal proportionellt.
Nu pekar det mesta (för att inte säga allt) på att så kommer det inte att bli. Och Sverige står där, tack vare en usla råd från Tegnell och FHM och en ännu mer usel regerings oförmåga till att styra landet genom en kris, med ett dödstal som vida överstiger de jämförbara ländernas. Inte med 30 procent, inte med 70 procent, utan som med Danmark 400 procent fler döda ... (511 döda per miljon invånare i Sverige 104 döda per miljon invånare i Danmark), eller i jämförelse med Finland, 750 procent fler döda.
Det är därför Tegnell sommarpratar om (som om han inte hade förutsatt detta redan i slutet av april) att det nog och tyvärr har dött för många i Sverige (men att strategin fortfarande är riktig) eller hittar på om att proportionellt fler skulle ha dött i äldrevården i Sverige än i andra länder. Det är också därför, misstänker jag, som FHM och de svenska medier som inte förmår att ifrågasätta regeringens "strategi", nu gärna rapporterar om riskerna för en andra våg i Kina (Peking) eller Tyskland. Det finns fortfarande en förhoppning om att så många fler skall dö utomlands att Sveriges dödstal inte skall stå ut så till den grad som det gör ...
Slutligen några ord om rätten att som medborgare ifrågasätta vad det är "expertisen" har hållit på med. Inom ramen för de demokratiska principerna har varje medborgare rätten att fråga, ifrågasätta och kritisera. Expertis innebär inte att man är ärkeängeln Gabriel som meddelar en ofelbar och allsmäktig Guds ord och befallningar. Vidare, man behöver inte vara en Andrés Segovia eller Isabelle Faust på respektive instrument, för att höra att en akustisk gitarr är ostämd eller att en tonåring en skolkonsert misshandlar en partita av Bach.
Fyrtiosex (46) döda per miljon invånare i Norge versus 511 döda per miljon invånare i Sverige i skrivande stund (det är ett mer än 1 000 procent högre tal) säger även den mest tondöva av oss att FHM och regeringen inte har varit eller är några virtuoser precis.
https://www.facebook.com/thomas.gur.5/posts/3302069833177853

Klockrent. Det är så uppenbart att Sverige valt en förödande strategi i den här krisen. Det behöver man inte vänta på någon Coronakommision år 2022 för att förstå. Det blev uppenbart redan i april. Sverige stängde inte ned. Vi testade och smittspårade inte. Vi fick en omfattande samhällsspridning som kostat över 5000 medborgare livet och antalet döda stiger för varje dag samtidigt som våra grannländer har smittan under kontroll och är beredda att stänga ned igen. Vi har dessutom enorma undanträngningseffekter i vården som lär kosta liv det med. Ändå kommer ingen flockimmunitet uppnås detta år och nästa år kommer allt av döma ett vaccin. Vad har Sverige vunnit med denna strategi? Inte ens ekonomiskt går vi bättre. Tvärtom varnar många för konsekvenserna när Sverige blir paria i Europa.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Nu är jag ju inte riskgrupp själv, men jag har munskyddet (enkelt av tyg) i fickan och sätter på mig det innan jag går in i byggnaden. Skulle din pappa kanske klara av att göra så? Det viktiga är ju att man har skyddet på när man är nära andra personer.

FFP2 skydd är ju tyvärr mycket knöligare att få på och av :-(.
Tack. Han har svårt att sätta på skyddet själv men han får testa när de kommer. Jag fick tag på vanliga munskydd från apoteket idag och de kanske är enklare för honom fast då måste ju sköterskan ha ett också.

Tack för ditt inlägg🙋🏼‍♀️
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Mer utav det samma, mot Tegnell`s ryska roulette..

Studie: Økt risiko for nevrologiske sykdommer etter coronasykdom

Nye undersøkelser viser at alvorlige nevrologiske sykdommer er en følgeskade som kan oppstå hos en stor andel av pasienter som har hatt covid-19.

Det er en forskningsartikkel fra Journal of Alzheimer Disease som viser at covid-19 kan gi senskader med økt risiko for nevrologiske sykdommer som Alzheimer og Parkinson.

https://www.vg.no/nyheter/i/b5Eem5/studie-oekt-risiko-for-nevrologiske-sykdommer-etter-coronasykdom

Blir det fler som köper en t-shirt, eller tar en tatuering utav Tegnell efter detta..?
Citera
2020-06-24, 21:58
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Så här har det sett ut i två månader och likt förbaskat har sjukhusinläggningarna och dödsfallen per dag fallit. Släpp sargen.

Många gamlingar som blev infekterade av covid har dött utan att ha sett och pratat med en läkare. Det är bland annat därför det finns tillgängliga IVA platser. Det är också därför vi har sjunkande mortalitet kopplad till covid.
Citera
2020-06-24, 21:59
Medlem
Citat:

Som hemmahörande i regionen kan jag meddela att all form av social distansering släppte den dagen vädret vände och blev varmare. I början av Maj. Jag har skrivit detta massor av gånger här.
Jag vet inte hur man ska tolka detta dock, då all form av logik gör gällande att vårdbehovet borde öka i regionen, inte minska. Kan räkna på fingrarna hur många personer jag sett med mask exempelvis.
Citera
2020-06-24, 22:00
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det är RIKTIGT dåligt faktiskt. Inte undra på att många drar sig för att besöka vården under de omständigheterna. Blir en 80+ smittad är sannolikheten stor att vederbörande stryker med.
Ja, det är ofattbart. Han måste ju dessutom gå och ta provet, annars kan det ju gå illa av att dosen är fel.

Det skär i hjärtat när han berättar att han måste ta hissen upp till mottagningen och känner sig orolig eftersom någon person just åkt ner med den.

Som du säger, inte konstigt att folk inte vågar uppsöka vården även om det är nödvändigt.
Citera
2020-06-24, 22:00
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede

När det har det inte gjort och det beror på värmen att det ser ut som det gör. Att det var dåligt det håller jag med om men nu är det galet.
Har du sätt myndigheterna stänga någon restaurang? Någon köpcentrum fått varning?

Nä just det. Inget har fått det. Man har inte koll och det är inte svensken fel att ser ut som det gör.

Att kalla det sjunker och man ska acceptera detta accepterar man ju att ca 30-40 dör.
Jag tycker inte det är okej. Varför sätta upp ett regelverk som ingen följer? Men stänga Nöjesparker går bra. Det som vi har en regering som slår tärning på vad vi ska göra.

Sargen släppt
Citera
2020-06-24, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Många gamlingar som blev infekterade av covid har dött utan att ha sett och pratat med en läkare. Det är bland annat därför det finns tillgängliga IVA platser. Det är också därför vi har sjunkande mortalitet kopplad till covid.

Vårdbehovet borde dock rimligtvis öka markant i regionen för arbetsföra människor även om triagering fortfarande sker inom äldreomsorgen. Det går inte ihop.
Citera
2020-06-24, 22:03
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
När det har det inte gjort och det beror på värmen att det ser ut som det gör. Att det var dåligt det håller jag med om men nu är det galet.
Har du sätt myndigheterna stänga någon restaurang? Någon köpcentrum fått varning?

Nä just det. Inget har fått det. Man har inte koll och det är inte svensken fel att ser ut som det gör.

Att kalla det sjunker och man ska acceptera detta accepterar man ju att ca 30-40 dör.
Jag tycker inte det är okej. Varför sätta upp ett regelverk som ingen följer? Men stänga Nöjesparker går bra. Det som vi har en regering som slår tärning på vad vi ska göra.

Sargen släppt

Är du säker på det? i Brasilien minskar inte antal registrerade coronafall. Mortaliteten i corona minskar inte heller trots att Brasilien är ett land där det alltid är varmt.
Citera
2020-06-24, 22:06
Medlem
Citat:

Tegnells poäng har hela tiden varit att folk inte kommer att orka följa regelverk särkilt länge. Därför ska regelverket vara väldigt enkelt och så lätt att fatta som möjligt.

Vi kan inte låsa in folk och svetsa igen dörrarna. Om fort folk inte har internaliserad budorden kommer de inte att följa dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in