2020-06-24, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Det här är alltså LAC-bandet. "Två skott, ett rakt i bröstet...*ohörbart*...det var två skott i varje fall". Om det är två utgångshål i OP:s slips (kula plus fragment), varför är de så små? Om kulan/kulorna lämnar kroppen, borde de då inte gjort en större utgångsskada? Halva JFK:s skalle blev ju söndertrasad. Nackskottet däremot är nätt och fint åt båda hållen. Kan olika typ av kaliber orsaka olika typ av utgångsskador och vart går gränsen då i storlek?

Den Metal piecing som Palme sköts med är dels så pass hård i sin mantel, dels har den sådan rörelseenergi att den går rakt genom en kropp, likt ett borrhål, utan några som helst problem när skottet avfyrats på avståndet ~20cm. Detta är en ammunitionstyp avsedd att kunna penetrera kroppsskydd och kan inte likställas med vare sig den ammunitionen eller det avstånd varifrån Kennedy sköts.
Citera
2020-06-24, 19:54
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoldatenSvejk
Den Metal piecing som Palme sköts med är dels så pass hård i sin mantel, dels har den sådan rörelseenergi att den går rakt genom en kropp, likt ett borrhål, utan några som helst problem när skottet avfyrats på avståndet ~20cm. Detta är en ammunitionstyp avsedd att kunna penetrera kroppsskydd och kan inte likställas med vare sig den ammunitionen eller det avstånd varifrån Kennedy sköts.

Det vore på sin plats om vi alla vanliga, dödliga, får ta del av obduktionsbilder på OP. Inte mycket PK där inte och det är förmodligen gruesome men det är ändå det som man måste få se. Jag vill se ingångshål och utgångshål.
Citera
2020-06-24, 20:15
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Det vore på sin plats om vi alla vanliga, dödliga, får ta del av obduktionsbilder på OP. Inte mycket PK där inte och det är förmodligen gruesome men det är ändå det som man måste få se. Jag vill se ingångshål och utgångshål.
Några obduktionsbilder kommer inte att släppas av hänsyn till efterlevande. Men om man tror att Palme träffades två skott mådte man förklara hans oberördhet av det första skottet. Kennedy hajade till och lyfte en hand mot utgångshålet i halsen strax innan en kula träffade hans huvud. Men Palme tycks bara reagarat på ljudet och kanske på handen på hans vänstra axel: enligt IM började han vrida huvudet vänster-bakåt innan han omedelbart föll död till marken efter andra skottet.

Dessutom, kulhål kan döljas med kosmetika.
Citera
2020-06-24, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HarryScheinen
Håller med helt. Engström kan knappast ses som en misslyckad person materiellt, tvärtom i de flesta hänseenden, som du påpekar. Han stod rätt högt på statustrappan. Dock ser jag inte honom som en Brad Pitt med animal magnetism.

En misslyckad person, är i mina ögon en person med en misslyckad personlighet - en person som medvetet är osympatisk mot andra, en person som inte kan föra sig i möblerade rum, en person som upplever sig själv som misslyckad, och som tar ut sin vrede kring detta misslyckande på andra.
Det finns inget som tyder på det gällande Engström vad jag har läst. Att han kan ha känt sig själv misslyckad pga att han inte avancerade inom sitt arbete eller inom politiken, är ju en annan femma. Han hade nog väldigt höga krav på sig själv.

Däremot kan han ju ha haft mindre smickrande sidor, rent av störda drag som inte är känt. Som många andra kan han ju ha blivit gravt personlighetsförändrad och osympatisk efter en viss mängd alkohol, etc...
Han var känd som väldigt egenartad på jobbet och skvallret blev därefter. Vad beträffar hans arbetsuppgifter var han alltså ingen hot shot AD som låg bakom Skandias kampanjer (sånt har man reklambyråer till). utan jobbade med att formge småpotatis som ”säljstöd” åt folket på fältet. Idag skulle han göra PowerPoint åt chefen för dragningar av kvartalsrapporter, typ. Enligt andra formgivare var han fruktansvärt långsam och pillade med detaljer 4 ggr längre än nödvändigt, det är en typ av svårt fall man sätter på mindre kritiska uppgifter och undviker att befordra. Tänk mindre Saul Bass och mer ”I want my stapler”-Milton i Office Space.
Citera
2020-06-24, 20:24
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Några obduktionsbilder kommer inte att släppas av hänsyn till efterlevande. Men om man tror att Palme träffades två skott mådte man förklara hans oberördhet av det första skottet. Kennedy hajade till och lyfte en hand mot utgångshålet i halsen strax innan en kula träffade hans huvud. Men Palme tycks bara reagarat på ljudet och kanske på handen på hans vänstra axel: enligt IM började han vrida huvudet vänster-bakåt innan han omedelbart föll död till marken efter andra skottet.

Dessutom, kulhål kan döljas med kosmetika.

Från LAC-bandet igen: "Var...är... Är det huvudet, eller? Bröstskott, tydligen. Ett jävla elände och förmodligen avlider han".

Blir då inte den bästa teorin att OP sköts genom gallret på den stängda T-banenedgången till Hötorget? Även om GM blir sedd där så kan ingen följa efter. Sen kan man fly via någon sidodörr på stationen eller via spåret. Dekorimamannen är då endast en kontrollant och skulle han haffas så har han ju inget mordvapen på sig. Nu kastar jag upp alla tärningar som finns tillgängliga för att se vart de landar.
Citera
2020-06-24, 20:28
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Från LAC-bandet igen: "Var...är... Är det huvudet, eller? Bröstskott, tydligen. Ett jävla elände och förmodligen avlider han".

Blir då inte den bästa teorin att OP sköts genom gallret på den stängda T-banenedgången till Hötorget? Även om GM blir sedd där så kan ingen följa efter. Sen kan man fly via någon sidodörr på stationen eller via spåret. Dekorimamannen är då endast en kontrollant och skulle han haffas så har han ju inget mordvapen på sig. Nu kastar jag upp alla tärningar som finns tillgängliga för att se vart de landar.
Folk såg de stora skadorna från utgångshålet och hade ju hört två smällar. Ingen hade gjort en expertundersökning vid den tidpunkten som samtalet spelades in på LAC.
Citera
2020-06-24, 20:31
Medlem
HarryScheinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Han var känd som väldigt egenartad på jobbet och skvallret blev därefter. Vad beträffar hans arbetsuppgifter var han alltså ingen hot shot AD som låg bakom Skandias kampanjer (sånt har man reklambyråer till). utan jobbade med att formge småpotatis som ”säljstöd” åt folket på fältet. Idag skulle han göra PowerPoint åt chefen för dragningar av kvartalsrapporter, typ. Enligt andra formgivare var han fruktansvärt långsam och pillade med detaljer 4 ggr längre än nödvändigt, det är en typ av svårt fall man sätter på mindre kritiska uppgifter och undviker att befordra. Tänk mindre Saul Bass och mer ”I want my stapler”-Milton i Office Space.

Jag har väl fått med mig något liknande. Och, det fanns säkert anledningar till att han inte avancerade. Men, alla kan ju å andra sidan inte nå toppen? Och, är man misslyckad per automatik för att man inte når toppen? Knappast. Någon var ju dessutom tvungen att göra det jobb han gjorde - så varför inte han, han tjänade antagligen hyggligt, även om hans spenderarbyxor var större än inkomsterna (rätt vanligt)? Det gav honom mat på bordet, en villa i Täby, finfina handledsväskor, etc.

Engström hade väl inte det största av läshuvuden (om jag fattat det rätt), men det gör ju honom inte till misslyckad för det. Han hade ett hyggligt materiellt liv, och han var bevisligen omgiven av människor som tyckte om honom, och även älskade honom. Sådant räcker långt.
Citera
2020-06-24, 20:37
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Folk såg de stora skadorna från utgångshålet och hade ju hört två smällar. Ingen hade gjort en expertundersökning vid den tidpunkten som samtalet spelades in på LAC.

Vilka "folk"? Anna Hage, Karin Johansson, Stig Engström m fl? Vilka "folk" har sett utgångshålet/hålen? Gick inte snacket att OP var så tjockt klädd att det inte gick att se?
Citera
2020-06-24, 20:39
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Vilka "folk"? Anna Hage, Karin Johansson, Stig Engström m fl? Vilka "folk" har sett utgångshålet/hålen? Gick inte snacket att OP var så tjockt klädd att det inte gick att se?
Ja, de som såg Palme ligga där blödande från bröst och mun.
Citera
2020-06-24, 20:43
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ja, de som såg Palme ligga där blödande från bröst och mun.

Har de verkligen sett vad som är ingångs- respektive utgångshål? Vet man det med säkerhet? Kan Anna Hage och Karin Johanson gå på ed på det? AH har ju alltid sökt uppmärksamhet men inte KJ. Jag vill höra KJ:s historia.
Citera
2020-06-24, 20:44
Medlem
Citat:
Undrar hur namnet Lennart Bylock kom fram?

https://www.flashback.org/sok/bylock?t=133416

Thomas Pettersson outade honom och sedan blev han en sommarpratare som inte ångrade någonting. Men innan hade tydligen Anders Jallai skrivit om honom som Anders Glock.

Uppenbarligen var han inte ledare för en parallellgrupp till Barbrogruppen, utom möjligen undet första hälften av 60-talet. Han kan inte ha varit ledare för den grupp som agerade i Västerort på 70-talet, den grupp som Olof Frånstedt först kallade Leongruppen.

Det har ju spekulerats om ifall Leon skulle kunna vara Åke J Leonard Ek, som ju bodde i Vällingby och sysslade med spaning på socialdemokrater om nätterna. Men mig veterligen så verkade Åkes gubbar i innerstan.

Så vem var Leon? Egentligen! När en höjdare som Bylock kanske frivilligt träder fram som villospår...
Spännande. Alltså ska man tänka typ IB eller kanske t o m Stay Behind här eller?

Går detta att förtydliga månne: "När en höjdare som Bylock kanske frivilligt träder fram som villospår"

Och om det fanns en grupp som höll sig i Västerort då borde den väl vara samordnad (av vem IB?) med andra grupper i Norrort, Söderort, city osv.
Citera
2020-06-24, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HarryScheinen
Jag har väl fått med mig något liknande. Och, det fanns säkert anledningar till att han inte avancerade. Men, alla kan ju å andra sidan inte nå toppen? Och, är man misslyckad per automatik för att man inte når toppen? Knappast. Någon var ju dessutom tvungen att göra det jobb han gjorde - så varför inte han, han tjänade antagligen hyggligt, även om hans spenderarbyxor var större än inkomsterna (rätt vanligt)? Det gav honom mat på bordet, en villa i Täby, finfina handledsväskor, etc.

Engström hade väl inte det största av läshuvuden (om jag fattat det rätt), men det gör ju honom inte till misslyckad för det. Han hade ett hyggligt materiellt liv, och han var bevisligen omgiven av människor som tyckte om honom, och även älskade honom. Sådant räcker långt.
Han var inte misslyckad jämfört med nån sorts medelklass-median, men enligt hans egen måttstock fick han nog inte den kurva på karriären han hade tänkt sig. Sett till den lyx han tyckte han var värd, låg ju lönen på tok för lågt, och i det glappet mellan självbild och verklighet tror jag han hittade känslor av relativt misslyckande. Villa i Täby var nog inte högstatus när han köpte den, jag vet att radhus där på 70-talet gick för fickpengar, idag är allt med ett tak hårdvaluta. Men mat på bordet hade han absolut...!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in