2020-06-24, 18:00
Medlem
TheRiddle-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Ge annars ref. där jag skulle haft några fel. Kan bli svårt att hitta då folk som faktiskt använder TA inte är korkade nog att påstå saker som "det går upp" utan snarare säger "A, B, C pekar på att utfall X är mer trovärdigt än ej". De flesta förstår att det är ett spel om sannolikheter, inte om någon typ av magi eller liknande.
Jag är fullt medveten om att man inte alltid har rätt på börsen, och jag har även läst och använt en hel del TA själv. Exempel.. Ptja så sent som imorse letade du tjurpositioner. Såg att du köpte Wirecard den 19:e också, inte precis en pangaffär där sen dess, 28.8 köpte du på, nästan dagshögsta dessutom (30). Behöll du den ligger den i nuläget på ca 12. Kan dra fler exempel om du vill mäta penis. Dessa två är bara från senaste veckan.
Citat:
Edit: OMX Stockholm öppnar på runt -0.20%, värt att notera att det råder viss flagga. Om jag inte redan låg inne 100% för tillfället skulle jag nu börja söka tjurpositioner
Citat:
Köpt position: Wirecard AG
Pris: 28.8

Orsak:
- På väg mot positivt MACD-kryss på 1h
- Skandalomsusad, tappat över 50% på 1v, över 25% idag
- Positiv RSI14-trend (EMA10+21) på 30 min (vändning)
- EMA10+21 håller på och ändrar riktning på 1h etc

Sitter illa till, inte tid att skriva djupare analys än så. Sorry.

Citat:
Vilket trams, senast på morgonen idag påtalade jag att OMXS såg ut att öppna svagt varpå OMXS öppnade -0.20% och fortsatte sedan ned.
Vem som helst kan se att terminerna pekar nedåt på morgonen...
Citera
2020-06-24, 18:18
Medlem
Cincinnatis avatar
Har det hänt något speciellt som gör att USA-börserna står på -3%?
Citera
2020-06-24, 18:21
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
UR! UR UR!!!! Visst, nollräntor och det vanliga "pengarna har ingenstans att ta vägen"... börsen är idag 20-25 % övervärderad. Och när de stora investerarna ser tulpanlökarna i portföljen börjar de nyktra till, MINST 20 % ner under hösten.

- 2,21 % idag, uppvaknandet KANSKE har börjat... såg så sent som för några dagar sedan i MSM ett par sådana där artiklar a la "Tussilussan 22 år o urblåst - idag är hon miljonär" "Kenneth började med 1000 kr och nu..." etc etc... problemet är att 19 av 20 som skriver inom finans har portfölj själva (ofta med hög riskexponering) och gärna ger "heta tips"...

...idag kör aftonhoran en artikel om börskrascher genom tiderna - kanske talande...
Citera
2020-06-24, 18:37
Medlem
JoeBidens avatar
Wirecard... Inget Coronafyndläge, utan ett scamföretag. Det som inträffat är extremt allvarligt, helt förtroende för företaget är som bortblåst. Men "lycka till" med era fynd säger jag bara!
Citera
2020-06-24, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheRiddle-
Jag är fullt medveten om att man inte alltid har rätt på börsen, och jag har även läst och använt en hel del TA själv. Exempel.. Ptja så sent som imorse letade du tjurpositioner. Såg att du köpte Wirecard den 19:e också, inte precis en pangaffär där sen dess, 28.8 köpte du på, nästan dagshögsta dessutom (30). Behöll du den ligger den i nuläget på ca 12. Kan dra fler exempel om du vill mäta penis. Dessa två är bara från senaste veckan.

Vanliga US marknaden stänger här 00:00 Dubai tid. Kan fortsätta handla den 4h till 04 i after hour market. Japan öppnar även 04, Kina typ 05:30.

Detta är i grunden perfekt tid börja handla EU och US terminer när man vet hur Asien ser ut.

Dock idag var det faktiskt så allt negativt kom in när EU öppnade först. Men i flesta fall är det bästa komma in med med trade på natten före allt. Men i slutändan är det volym och ATR som blir viktiga.
Citera
2020-06-24, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cincinnati

Antal ökade konkurser i USA rusat samtidigt marknaden negativ till möjlig andra våg av stor spridning. Men det är något jag sagt flera månader innan skulle bli resultat oavsett.
Citera
2020-06-24, 18:53
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRiddle-

Ja, köpet av Wirecard var mest för att jag var irriterad över användarna på FB. Men summan som lades var också mikroskopisk, dvs ej relevant då den inte har någon påverkan på portfölj utvecklingen i stort. Även detta skrev jag om då det givetvis hade varit idiotiskt att lägga någon större summa på något sådant (av uppenbara skäl). Dessutom så pekade allt så som jag sa eller menar du att det var fel? Något svårt att påstå då data trots allt är data. TA är ingen magisk metod trots allt, ser något ut som skit är risken givetvis också skyhög.

Mina större positioner är dock så tråkiga att de är därför också tråkiga att skriva om då jag där är väldigt lång med betydligt större summor (men någon annan gnällde så jag avslöjade samtliga dessa för några veckor sedan). Bäst position är i OMXS30, Olja och i Nasdaq 100. Dessa togs dock i mars och som jag skrev till en annan användare blir det bara tramsigt skryt att dra upp dessa. Se annars mina inlägg från i mars där jag skrev om vändningen av trend iom stängning över EMA21 osv.

Mäta penis? Trams, men om du nu måste veta köpte jag olja (brent) på 2.5% från botten med ca 2x hävstång.Tråkig position att ta upp dock, det blir tramsigt. Givetvis är det så att vissa positioner skiter sig, kan man inte ta det så ... då blir det svårt. Om olja har jag annars också skrivit om i tråden.

Vilka positioner har du tagit?
Du har skrivit om exakt 0 köp och 0 sälj av 0 anledningar.

Att terminerna pekar ned ger knappast någon garanti för att det också går ned. Senast i förrgår såg det mörkt ut trots att det blev ett djävla ryck uppåt. Där gäller det att väga rätt terminer osv. Även det kan dock också skita sig givetvis, har som sagt aldrig påstått att något är 100% säkert då det vore ren idioti.

TA handlar inte om att ha rätt utan om sannolikheter som sagt. Att något är mer sannolikt än ej gör det inte till något faktum. Är målet att alltid ha rätt bör man syssla med något annat.
Senast redigerad av sinewave 2020-06-24 kl. 19:08.
Citera
2020-06-24, 18:57
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cincinnati

Bar väl lite goda nyheter. 'Sell the news' osv.
Annars skulle man kunna tro att det är viktigt att småspararna skräms, bäst tid att investera är trots allt när tråden är full av inlägg som pratar om -50% och liknande.

Det där snacket om en sk 'V-shaped recovery' och annan skit är annars just det; skit. Historiskt har inte börserna återhämtat sig så fort så att det plötsligt skulle ske just år 2020 ... Visst kan det ske, men om man ser till historisk data är det inte särskilt sannolikt.
Citera
2020-06-24, 19:26
Medlem
Citat:
Mm, men det är inte sällan det går upppå goda nyheter dock ('sell the news' osv).

Har svårt att se några ATH men om man ser till trenderna både på 1d och 1w (vecka) är dessa starka och om vi inte ser några katastrofalt röda dagar (tänk -6-7%) utan fortsätter på samma linje (små pullbacks följt av att priserna flyter upp) så visst -- då kan det bli ATH om några månader. Det är så lång tid i framtiden dock så ser inte riktigt varför man skulle prata om ATH just nu. Först ut just nu är att det faktiskt sker en 'breakout' som håller.

Intressant annars med triangeln på dagliga (ascending triangle) för 1d och ES som jag tror att du nämnde tidigare:
https://i.imgur.com/MPnDYmB.png

För de i tråden som inte förstår vad 'ascending triangle' är och varför det är intressant se t ex:
https://samuraitradingacademy.com/7-best-price-action-patterns/
Sell the news brukar vara efter en uppgång. Denna gång ignorerades det i en nedgång. Det var det jag syftade på. Därav att jag menade att sentiment var starkt negativt.
Och det blev ju en rask nedgång också.

Nu tror jag det är en back test av en längre trendlinje. Men jag har lite svårt att pricka in exakt var den går. 3050 kanske. Tja, bara vänta och se.
Sedan tror jag vi fortsätter och testar juni low. Sedan upp igen. Detta är en skakig marknad.
Jag tror inte "investerare" skall räkna med någon avkastning närmaste åren. Men det är bara vad jag ser framför mig. Det kan vara fel.
Citera
2020-06-24, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteWalker
Min (farfars) prenumeration tog visst slut idag, men kanske står nåt intressant här:

Några ord från VD:n

Jag köpte SAAB på 180, sålde på 255 och tankade på mer vid 220. Krig är ju alltid aktuellt tänker i alla fall jag. Tror och hoppas att inte peace&love-vänstern har allt för stor inverkan på börsen, även om man börjar höra snack om hållbarhetsindex hit och dit. Nu när jag börjat jobba igen och inte har tid med börsen 8 timmar om dagen så ligger jag lång och lastar på mer om det skulle komma någon dipp. Har tyvärr ingen större insyn men tycker också att 225 är ett bra pris.

180 är ju rena drömmen i ett bolag som SAAB. Fan att jag missade chansen i våras, helvete vad jag hade tankat! Men är relativt ny på börsen så man lär sig.

Jag gillar SAAB. Tycker det är väldigt stort och härligt med ett svenskt bolag inom försvarsindustrin som går att investera i. Vad jag vet det enda riktiga svenska bolag inom försvarssektorn på börsen. Kanske finns andra svenska bolag som opererar inom försvarssektorn men knappast till det omfånget som SAAB gör. Jag har en del aktier i amerikanska försvarsbolag också, men SAAB slår dem alla om jag måste plocka en favorit.

Jag hoppas den faller lite till, sen slår jag till igen. Har dessvärre ett GAV på 250 men det är lugnt, jag har svårt att se att SAAB inte ligger över 300 igen inom några år och jag siktar långsiktigt på denna position. Som du säger känns krig och försvar alltid aktuellt. Vet inte hur det gick med Brasilien affären men tror väl den gick igenom, tur det för tror knappast Brasilien har råd att köpa JAS efter vad landet går igenom just nu med corona. Om jag ska vara ärlig så borde Brasilien lägga sina pengar på andra saker än JAS, men jag som aktieägare tackar inte nej Men långsiktigt kommer detta bli bra, stridsflygplan, ubåtar och andra vapen köps hela tiden! Hippievänstern är bara en tillfällig storm och denna klimatkris kommer leda till krig. De länder som inte då har råd med F35 köper förhoppningsvis JAS.
Citera
2020-06-24, 20:05
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proedil
Sell the news brukar vara efter en uppgång. Denna gång ignorerades det i en nedgång. Det var det jag syftade på. Därav att jag menade att sentiment var starkt negativt.
Och det blev ju en rask nedgång också.

Nu tror jag det är en back test av en längre trendlinje. Men jag har lite svårt att pricka in exakt var den går. 3050 kanske. Tja, bara vänta och se.
Sedan tror jag vi fortsätter och testar juni low. Sedan upp igen. Detta är en skakig marknad.
Jag tror inte "investerare" skall räkna med någon avkastning närmaste åren. Men det är bara vad jag ser framför mig. Det kan vara fel.

Jo, ok. Men iom konsolideringen... jag skulle inte lägga några större pengar för tillfället. Några mindre positioner här och där i princip på sin höjd. Generellt sett sitter jag mest still för tillfället och är lång de äldre positionerna från i mars och i början av april.

Den långa trendlinjen för SPX (SPX500USD) är just nu bruten nedåt:
https://i.imgur.com/jSsKYYW.png

...men detta har hänt förr. Mer intressant är att SPX också stött på support på den fetare gula linjen, SMA200 på dagliga. Ingen högoddsare att det stöts på support där och det är inte direkt förvånande att SMA200 blir testad heller.

Om juni low ska ned och testas finns det skäl att bli något mer orolig för detta skulle också göra att trenderna viker ned och att vi högst förmodligen får någon stängning under SMA200 (eller världens största 'fake-out' som varar ett par timmar, dessa har vi sett ett par av nu).

Detta skulle högst förmodligen också göra att EMA10 korsar EMA21 uppifrån, datum för kors på dagliga:
1. 24 feb, dödskors
2. 13 april, guldkors

Dvs det händer inte särskilt ofta och när det sker är det oftare än sällan signifikant.
En sådan vändning skulle få mig att börja bli mer björn än tjur. :)
Citera
2020-06-24, 20:38
Medlem
TheRiddle-s avatar
Citat:
Mina större positioner är dock så tråkiga att de är därför också tråkiga att skriva om då jag där är väldigt lång med betydligt större summor (men någon annan gnällde så jag avslöjade samtliga dessa för några veckor sedan). Bäst position är i OMXS30, Olja och i Nasdaq 100. Dessa togs dock i mars och som jag skrev till en annan användare blir det bara tramsigt skryt att dra upp dessa. Se annars mina inlägg från i mars där jag skrev om vändningen av trend iom stängning över EMA21 osv.

Vilka positioner har du tagit?
Du har skrivit om exakt 0 köp och 0 sälj av 0 anledningar.
Dina långa positioner verkar vettigare. Har själv skrivit om oljan ett par ggr i andra trådar, dock sålt den nu då jag nöjde mig när den var lite över 40$ fatet. Tyckte det räckte plus att allt pekade på att uppgången skulle sakta ner (vilket den också gjorde). Dock fortsatt haft Heating Oil, Gasoline och Low Sulphur Gasoil som jag sålde alltihop idag. Köpte dom istället då dom inte haft lika kraftiga uppgångar som oljan, tyckte det fanns mer att hämta där. Även haft Elterminer då elpriserna gick kraftigt ner pga pandemin, har väl gått upp 40% sen dess, låg som mest 50% plus, börjar fundera på att sälja dom snart. Även kortat Lumber och Tesla i förrgår. Båda har enligt mig haft en alltför kraftig uppgång det senaste och dom började visa tecken på att gå neråt. Tyvärr tog det en dag längre än jag trodde, men ligger plus nu i alla fall.

Kortade igår 7 aktier i OMXS30, var lite tidigt ute men det ordnade sig idag.
Så där har du mina nuvarande positioner, sålt av de mesta aktierna senaste veckan, får väl se om det fortsätter uppåt eller om det är dags för ett nedställ, i vilket fall som helst har jag tjänat min hacka i år så kommer antagligen ta det lugnt resten av året om inte vix går över 50 igen. Gör det det blir det antagligen mer handel igen.

Tog väl egentligen inte med särskilt mycket om exakt varför jag handlade allt, orkar inte skriva allt för varenda en, är det nån specifik som är av intresse kanske jag kan ta det mer utförligt. Är egentligen inte intresserad av att skriva vad jag handlar och varför för det mesta.

Men som sagt, TA är jag väldigt försiktig med att handla på kortsiktigt, funkar som sagt väldigt dåligt. Du kanske har andra erfarenheter av det men dina kortsiktiga affärer i denna tråden ger tyvärr inte det intrycket.

Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Vanliga US marknaden stänger här 00:00 Dubai tid. Kan fortsätta handla den 4h till 04 i after hour market. Japan öppnar även 04, Kina typ 05:30.

Detta är i grunden perfekt tid börja handla EU och US terminer när man vet hur Asien ser ut.

Dock idag var det faktiskt så allt negativt kom in när EU öppnade först. Men i flesta fall är det bästa komma in med med trade på natten före allt. Men i slutändan är det volym och ATR som blir viktiga.
Detta är 100% min erfarenhet också. Handlar nästan uteslutande swingtrading numer, helt gett upp daytrading. Fick det helt enkelt inte att funka, gått otroligt mycket bättre sen dess även innan pandemin började och det blev skitlätt att tjäna pengar. Hoppas vix hoppar upp igen, allra helst på en 10-20% nedgång så det blir lätt igen. Hittar nada aktier som är intressanta att gå lång i nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in