2020-06-24, 13:26
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Min pappa, 80+, tar varanprov varannan vecka och än så länge har ingen sköterska burit munskydd. Det är ofattbart eftersom man ju sitter väldigt nära varandra vid provtagning och de som kommer är ju ofta äldre med underliggande sjukdomar.

Om det finns samhällssmitta kanske din far kan ha ett munskydd?

WHO rekommenderar att riskgrupper bär munskydd när det är svårt att hålla avstånd,

som det ju är i en vårdsituation:

"Second, in areas with community transmission, we advise that people aged 60 years or over, or those with underlying conditions, should wear a medical mask in situations where physical distancing is not possible. "
https://www.who.int/dg/speeches/detail/who-director-general-s-opening-remarks-at-the-media-briefing-on-covid-19---5-june-2020
Citera
2020-06-24, 13:27
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
I Boris Johnsons fall, så smittades han ju när han skulle leka Prinsessan Diana och ta sjuka i hand. Det funkerar om det är en blodsmitta (som när Diana hälsade på AIDS-sjuka), men inte när det är en droppsmitta...

Annars tror jag att de rika drabbades i vintras på grund av Alperna. Antingen för att de själva var där, eller för att de hade människor i sitt umgänge som varit där. Det är ju en vanlig grej i societeten, att åka skidor (eller i alla fall vistas på skidorterna) i Alperna på vintern, precis som det är att spela tennis och segla på sommaren.

Men JA det verkar som att germanst blod skyddar. Britterna har också lite germanskt blod, men även väldigt mycket annat.

Det har jag missat, Darwin awards på den.
Citera
2020-06-24, 13:28
Medlem
I holland och cypern är svenskar helt förbjudna

grekland har karantän för svenskar
Citera
2020-06-24, 13:29
Medlem
Sverige och grannländer döda/befolkning, grafer - Sverige värst!
https://ourworldindata.org/grapher/total-covid-deaths-per-million?tab=chart&country=DNK~EST~FIN~DEU~ISL~LVA~ LTU~NOR~POL~RUS~SWE
Senast redigerad av TonyDR 2020-06-24 kl. 13:39.
Citera
2020-06-24, 13:34
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Om det finns samhällssmitta kanske din far kan ha ett munskydd?

WHO rekommenderar att riskgrupper bär munskydd när det är svårt att hålla avstånd,

som det ju är i en vårdsituation:

"Second, in areas with community transmission, we advise that people aged 60 years or over, or those with underlying conditions, should wear a medical mask in situations where physical distancing is not possible. "
https://www.who.int/dg/speeches/detail/who-director-general-s-opening-remarks-at-the-media-briefing-on-covid-19---5-june-2020

Ja, jag väntar på att de FFP2 skydd jag köpte ska komma. Därefter måste han prova om han kan ha det på sig i denna värmen, provtagningen är ca 10-minuters gångavstånd med rollator så det kanske blir för ansträngande i 30 gradig värme, jag vet inte. Jag sa att i värsta fall får han ha med ett till sköterskan.
Citera
2020-06-24, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Landet med de hårdaste restriktionerna. Vid 50 procents dödlighet, bör man nog vara beredd att ta till både svetsaggregaten och de beväpnade vakterna...
Inget land kommer i närheten av vad som skulle behövas för ett virus med 50% dödlighet. Alla länder skulle ha nolltolerans för all smitta, om det så behövdes tio år av lockdown. Men det betyder inte att samma benkross-strategi är lämplig för ett virus med en hundradel så hög dödlighet, och där de som dör uppnår förväntad livslängd.
Citera
2020-06-24, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
https://svt.se/nyheter/inrikes/coronakommission-klar-innan-valet

Goda nyheter för den som vill ha rättvisa och insyn hur illa sossarna har hanterat Corona och kan ge bedömningen innan valet och rösta därefter.

Svetsaren försökte komma undan tills efter valet, orm.
Detta kommer inte att leda till någonting.

Citat:
– Det andra är förstås ansvarsutkrävande. Det vore närmast provocerande att lägga detta efter ett val, säger Kristersson.
"Ansvarsutkrävandet" kommer alltså att bestå i några procent färre röster för något parti och några procent fler röster för ett annat parti. I övrigt kommer inget att hända. Lite lagom kritik kommer att ges, några förordningar kommer att uppdateras, något regelverk justeras en smula. Det är långt till nästa pandemi och vid det laget kommer alla "lärdomar" för länge sedan vara bortglömda. Och fårskocken kommer fortfarande att rösta på ungefär samma partier, med lite smärre justeringar av mandatfördelningen i varje val.
Citera
2020-06-24, 13:41
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Är man förvånad?

Stefan Einhorn bror till hysterikern Lena Einhorn - en av dessa 22 "forskare"..

Han är professor och läkare.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Stefan_Einhorn
Citera
2020-06-24, 13:42
Medlem
-AIR-s avatar
Det är absurda tider vi lever i. Vi har inget nationellt styre som är mer värt än använt dasspapper i ett torrdass i Svedala där flugor och larver frodas i den vämjeliga stanken av mänsklig avföring i tryckande sommarvärme. Sverige har bilvit en parodi på sig själv. Vi existerar inte längre i realiteten, blott som idé existerar den dygdefulla svensken. I den sista sovjetstaten är verkligheten kluven mellan den verklighet som politiker och media talar om, och den verklighet som vi i själva verket lever i.

Sverige är ett hälsofarligt luftslott fyllt med viruspartiklar från ett laboratorium i Wuhan där forskarna har gjort tidernas största fuck up. Den verklighet vi lever i är en existentiellt bisarr och svårbegriplig mardröm där det inte går att finna några utvägar. Det är ett surrealistiskt Teletubbie-universum på syra. En skriftställare som fångade den svenska verklighetens absurda väsen skulle få Kafka att se ut som en Kalle Anka-författare. Den stora lögnen ligger som fjäll över den stora massans ögon. De saknar det kritiska sinnelaget som krävs för att avlägsna det grånade fjället som förblindar dem, så att de kan blicka ut över det svenska sönderfallet. Aldrig har jag känt mig så ensam som nu. Aldrig har jag känt i så hög grad att jag befinner mig i ett psykologiskt fängelse av lögner och förvillelser som falska politiker och prostituerad media har skapat i sin symbiotiska existens. I Sverige råder den perfekta diktaturen, lögnens diktatur. Där de som kontrollerar informationen också kontrollerar massorna.
Citera
2020-06-24, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Hur är det med sjukvårdspersonal rent allmänt? Kommer man in med ett brutet ben, bär personalen skyddsutrustning då? Jag tror inte det. Inga munskydd inga visir. Det tycker jag är märkligt. Varför testas inte alla som blir inlagda på sjukhus för Corona? Skulle nog stoppa en hel del smitta på sjukhusen. Man vet ju att det förekommer asymtomatisk och presymtomatisk smitta.
Jag var på sjukhuset igår för icke-covid. Personalen hade inte munskydd etc utan gick runt som vanligt.
Citera
2020-06-24, 13:44
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, jag väntar på att de FFP2 skydd jag köpte ska komma. Därefter måste han prova om han kan ha det på sig i denna värmen, provtagningen är ca 10-minuters gångavstånd med rollator så det kanske blir för ansträngande i 30 gradig värme, jag vet inte. Jag sa att i värsta fall får han ha med ett till sköterskan.

Ja bättre ta på det när han kommer fram isåfall.

och ha en påse lägga skyddet i och sen använda handsprit.

Och sen handsprit om han ska röra skyddet igen annars låt det ligga i kassen,

röd kasse jämn vecka, blå kasse udda vecka?
Citera
2020-06-24, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Sverige och grannländer döda/befolkning, grafer - Sverige värst!
https://ourworldindata.org/grapher/total-covid-deaths-per-million?tab=chart&country=DNK~EST~FIN~DEU~ISL~LVA~ LTU~NOR~POL~RUS~SWE

Av någon anledning har man inte lagt in Belgien, Storbritannien, Italien och Spanien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in