2020-06-24, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Ingenting av de fetade är sant.
Jag var själv sjuk i två månader, men du kanske inte räknar det som långvarigt?
Citera
2020-06-24, 12:26
Medlem
Politice-Rectams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Det finns också de som kopplar den till en ”partikel” som finns i förorenad luft och som ”angriper” lungorna. Kommer inte på dess namn, men har skrivit om den här för nån månad sen.
I vilket fall är förekomsten i Europa som högst bl a i delar av Lombardiet, och lägst i Norden.
Förekomsten var också hög i typ Wuhans region.

Ja du menar kvävedioxid NO2? https://www.theguardian.com/environment/2020/apr/20/air-pollution-may-be-key-contributor-to-covid-19-deaths-study
Citera
2020-06-24, 12:27
Medlem
Aspsusas avatar
Lånar litet av Esrums intressanta citat ur Berlingske:

Citat:
Ursprungligen postat av Esrum
Da regeringen præsenterede kriterierne, åbnede den for, at der kan tillades fri ind- og udrejse til enkelte svenske regioner, hvor smitteniveauet er lavere end 20 tilfælde pr. 100.000 indbyggere pr. uge

Incidens 20/vecka alltså för danskarna. För estland är det 15. Läste just en artikel i Helsingin Sanomat från igår där det framgår att Finlands motsvarande gräns är 8.

Nu har jag inte dubbelkollat dessa uppgifter, och journalister är tyvärr ofta slöare än de på Berlingske, och anger inte alltid om incidenstalet avser en vecka eller två (vet att Est/Lett/Lit i början av maj när jag först började se incidens/tid som mätvärde för att öppna gränser också använde 2 veckors perioder). Så för vidare diskussion så antar jag att vi laborerar med samma tidsrymder, och att den är 1 vecka.

Är detta ett vettigt mätverktyg för resebegränsningar?
Jag tycker att det är det, också om man kan fundera på var man skall dra gränsen.*
Orsaken till att jag tycker det är vettigt är att man inte behöver ödsla energi på diplomatiska diskussioner annat än i gränsfall.

Om man inte tycker detta är ett vettigt verktyg, skulle det vara vettigt ifall det istället för länder applicerades på regioner?
Detta kan ju verka bättre, isynnerhet för länder som är geografiskt stora och där skillanderna mellan olika regioner kan vara stora.
MEN, om länder inte tillämpar någon form av karantän eller inre kontroll över resande mellan regioner, så känns det litet otryggt. Å andra sidan så har ju litet anpassade regler för de som bor närmast gränser en lång historia, så ur den synvinkeln är ju inte heller detta något nytt.
Däremot rimmar det illa med en tillbakagång till en öppen och smidig Schengen-värld (eller vår traditionella nordiska rörelsefrihet för den delen).

Här en artikel från estniska rundradiobolaget som listar alla EU+ (+UK) länder enligt incidens. Jag tänker inte kommentera hur det ser ut för Sverige på den listan, men det borde ju ge svenska beslutsfattare något att tänka på.

* Den väldigt låga finska gränsen på 8/vecka förvånade mig faktiskt. Litet smyger det sig in en misstanke om att man velat lägga denna gräns väldigt låg för att man inte litar på grannarna. Inte då i första hand Sverige (också om testningen under våren varit så erbarmlig att man inte vågat lita på den för fem öre när det gäller incidens), utan Ryssland. Man vill antagligen sätta stopp för diskussion om den gränsen redan innan man behöver föra in sånt som EU eller Schengen i diskussionen.
Citera
2020-06-24, 12:27
Medlem
AldrigMeraMagalufs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Ja, det kan jag hålla med om. Genomsnittet kan ligga på två år, fem år eller sju år. Det vet vi inte.

Man kommer dock kunna dra en hel del slutsatser från överdödligheten. Om vi har en överdödlighet på 6000 personer under första halvåret, men bara en överdödlighet på 3000 för helåret, så har hälften av de döda förlorat mindre än ett halvår. De skulle annars ha dött senare i år.

Det kan även vara så att man observerar en underdödlighet 2021, för de som förlorat 1-1.5 år.

Om man skulle förlora 10 år i genomsnitt så borde man inte kunna observera någon mätbar underdödlighet alls efter det här.

Det blir absolut mycket intressant att se var det landar. Själv tror jag att vi kan komma att se effekter på folkhälsan i många decennier framåt. Det finns en stor grupp långtidssjuka medelålders (jag talar i egen sak här, men att gruppen verkligen är sjuk tycks endast Hanne Kjöller längre betvivla) vars hälsa på sikt ingen vet något om. De blodproppar, lungskador och övriga elände som dessa patienter drabbas av borde rimligen förkorta deras livslängd.
Citera
2020-06-24, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen

Du är inte "de som inte dör" och två månader är förhoppningsvis inte livet ut.
Citera
2020-06-24, 12:29
Medlem
Regeringen planerar skattesänkningar. Vem skulle ha trott på det under dessa Corona-tider?

"Regeringen och samarbetspartierna förbereder ytterligare skattesänkningar. Låg- och medelinkomsttagare kan få behålla drygt 100 kronor mer i månaden.

Det är ju säkert välkommet för många som har haft lägre inkomster och ökade utgifter pga Coronan.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/sankt-skatt-pa-inkomster-forbereds/
Citera
2020-06-24, 12:29
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen

Ovanligt. Av de jag pratat med har de flesta haft hög feber ett par dagar, that's it. Betydligt vanligare att vara helt symptomfri än vara sjuk månadsvis vilket du låter påskina
Citera
2020-06-24, 12:30
Medlem
xcoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Dödstalen minskar ju också varje vecka så din tes går ju inte ihop

Det minskar lite, men det är fortfarande väldigt högt

Tittar man på hela riket och snitt på döda så ligger det mellan den 15 mars till 10 juni i snitt från 2015-2019 på 21141 personer, tar man sedan 2020 så har 26466 personer död dvs en överdödlighet på 25,2% siffror från SCB

Ännu värre är det i stockholm om man tar vecka 12-23 snittet 2015-2019 är 3519 döda, under 2020 har 5875 personer dött dvs en ökning på 66,9% Siffror från SCB

Källa SCB https://www.scb.se/om-scb/nyheter-och-pressmeddelanden/scb-publicerar-preliminar-statistik-over-doda-i-sverige/ se exelfil

Så jag tycker nog att det är riktigt illa
Citera
2020-06-24, 12:30
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Vilket land har en coronastrategi som passar för en smittsam sjukdom med 50 procents dödlighet? Inget.

Landet med de hårdaste restriktionerna. Vid 50 procents dödlighet, bör man nog vara beredd att ta till både svetsaggregaten och de beväpnade vakterna...
Citera
2020-06-24, 12:33
Medlem
Citat:
Vilket land har en coronastrategi som passar för en smittsam sjukdom med 50 procents dödlighet? Inget.
Nej det är nog riktigt. Däremot har vi nog dragit ut just-in-time-strategin litet längre än andra länder, både vad gäller personal och materiel.

Citat:
Nästa globala smitta kommer att spridas snabbare än någonsin. Och frågan är inte om, utan när, den dyker upp.

(Sändes 22 januari i år alltså FÖRE corona.)

Jag vill gärna påminna om den här intressanta podden. Där tar Björn Olsen upp just detta med den dåliga framförhållningen för pandemier: https://sverigesradio.se/avsnitt/1446969
Citera
2020-06-24, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erwynn
Vet ej om denna artikel har diskuterats men den är hur som intressant. (En preeprint men ämnet i sig kräver i alla fall en mer omfattande studie).

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.06.21.20132449v1

Det skulle kunna innebära att masstestning av antikroppar missar en betydande del av de faktiska antalet som kan antas vara immuna och genomgått någon form av infektion. Vidare kan det förklara snabba nedgångar och förhållandevis stabila situationer i kraftigt drabbade områden utan förändringar i restriktioner med att den uttjatade flockimmuniteten är närmre än vi tror.

Att det förekommer låter rimligt ur ett immunologiskt perspektiv. Men i vilken utsträckning? Verkar vara en liten studie, bara 8? personer. Att extrapolera det till att 75% skulle vara immuna utan antikroppar låter lite vanskligt.
Citera
2020-06-24, 12:36
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Du är inte "de som inte dör" och två månader är förhoppningsvis inte livet ut.
Låt oss sega att vart fall många blir långvarigt sjuka.
”*En tredjedel av de patienter som intensivvårdades för covid-19 under mars, april och maj låg på sjukhus i över 30 dygn. ”
”–*När de lämnar intensiven då är vi nöjda om de kan sitta på sängkanten med ett levande stöd, säger han. ”
https://omni.se/iva-patienter-vardas-lange-en-tredjedel-lag-i-30-dygn/a/9v53ep
Sedan ska de lära sig gå och få tillbaka muskelmassa och vem vet hur sjukdomstiden har påverkat lungor, hjärna och andra organ.
Är de tillbaka till normalt skick efter ett år tror jag de ska vara mycket nöjda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in