Lånar litet av Esrums intressanta citat ur Berlingske:
Citat:
Ursprungligen postat av
Esrum
Da regeringen præsenterede kriterierne, åbnede den for, at der kan tillades fri ind- og udrejse til enkelte svenske regioner, hvor smitteniveauet er lavere end 20 tilfælde pr. 100.000 indbyggere pr. uge
Incidens 20/vecka alltså för danskarna. För estland är det 15. Läste just
en artikel i Helsingin Sanomat från igår där det framgår att Finlands motsvarande gräns är 8.
Nu har jag inte dubbelkollat dessa uppgifter, och journalister är tyvärr ofta slöare än de på Berlingske, och anger inte alltid om incidenstalet avser en vecka eller två (vet att Est/Lett/Lit i början av maj när jag först började se incidens/tid som mätvärde för att öppna gränser också använde 2 veckors perioder). Så för vidare diskussion så antar jag att vi laborerar med samma tidsrymder, och att den är 1 vecka.
Är detta ett vettigt mätverktyg för resebegränsningar?
Jag tycker att det är det, också om man kan fundera på var man skall dra gränsen.*
Orsaken till att jag tycker det är vettigt är att man inte behöver ödsla energi på diplomatiska diskussioner annat än i gränsfall.
Om man inte tycker detta är ett vettigt verktyg, skulle det vara vettigt ifall det istället för länder applicerades på regioner?
Detta kan ju verka bättre, isynnerhet för länder som är geografiskt stora och där skillanderna mellan olika regioner kan vara stora.
MEN, om länder inte tillämpar någon form av karantän eller inre kontroll över resande mellan regioner, så känns det litet otryggt. Å andra sidan så har ju litet anpassade regler för de som bor närmast gränser en lång historia, så ur den synvinkeln är ju inte heller detta något nytt.
Däremot rimmar det illa med en tillbakagång till en öppen och smidig Schengen-värld (eller vår traditionella nordiska rörelsefrihet för den delen).
Här en artikel från estniska rundradiobolaget som
listar alla EU+ (+UK) länder enligt incidens. Jag tänker inte kommentera hur det ser ut för Sverige på den listan, men det borde ju ge svenska beslutsfattare något att tänka på.
* Den väldigt låga finska gränsen på 8/vecka förvånade mig faktiskt. Litet smyger det sig in en misstanke om att man velat lägga denna gräns väldigt låg för att man inte litar på grannarna. Inte då i första hand Sverige (också om testningen under våren varit så erbarmlig att man inte vågat lita på den för fem öre när det gäller incidens), utan Ryssland. Man vill antagligen sätta stopp för diskussion om den gränsen redan innan man behöver föra in sånt som EU eller Schengen i diskussionen.