2020-06-24, 06:10
Medlem
Kan man använda Stilnoct dagtid vid något enstaka tillfälle för social fobi? Jag har medicinen ordinerad för sömn och ska givetvis fortsätta använda den för sömnen.

Jag lider av social fobi som skapar stora hinder i sociala sammanhang. Det drabbar mig extra hårt om jag t ex ska möta någon i ett viktigt sammanhang. För några dagar sedan så hade jag ett extremt viktigt möte och därför tog jag en stilnoct ca 30 minuter före mötet för att försöka dämpa den sociala fobin, för att klara av mötet. Effekten blev att jag kände mig drogad, pratade släpigt, glömde hela tiden vad som sades och detta var för mig INTE önskvärt.

Varför blev det så här? Hur undviker man sådant här? Är det skillnad att använda Stilnoct mot social fobi vid något enstaka tillfälle jämfört med vanlig benzo? Jag menar, Stilnoct är ju en insomningstablett och inte benzo.
Citera
2020-06-24, 06:55
Medlem
vadsadusadus avatar
Du sa det själv, Stilnoct är en insomningstablett och inte benzo. Därför är det inte särskilt smart att ta den om du ska vara vaken. Dessutom är Stilnoct en lurig jävel, för om man inte lägger sig när man tagit den kan det sluta med att man flippar ut och vaknar dagen efter med blackout och har gjort en massa dumma saker. Nej, Stilnoct är för att sova och bör inte användas mot social fobi.
Citera
2020-06-24, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vadsadusadu
Du sa det själv, Stilnoct är en insomningstablett och inte benzo. Därför är det inte särskilt smart att ta den om du ska vara vaken. Dessutom är Stilnoct en lurig jävel, för om man inte lägger sig när man tagit den kan det sluta med att man flippar ut och vaknar dagen efter med blackout och har gjort en massa dumma saker. Nej, Stilnoct är för att sova och bör inte användas mot social fobi.

Jag har ätit Stilnoct i flera år för sömn utan några som helst problem. Min avsikt är givetvis att fortsätta ta den för sömnen. Det var enbart i en mycket speciell situation som jag tog en dagtid för att klara av mötet. Det händer aldrig annars. Det hade nog varit bra om jag hade en benzo som jag kan ta i vissa speciella situationer, viktiga möten. Den sociala fobin gör det helt omöjligt för mig.
Citera
2020-06-24, 07:22
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av edc555
Det hade nog varit bra om jag hade en benzo som jag kan ta i vissa speciella situationer, viktiga möten. Den sociala fobin gör det helt omöjligt för mig.
Det är bättre att använda en betablockerare som metoprolol vid behov istället. Benso rekommenderas inte.
Citera
2020-06-24, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mfmx
Det är bättre att använda en betablockerare som metoprolol vid behov istället. Benso rekommenderas inte.

Hur ska denna kunna dämpa social fobi? Enligt fass är medicinen till för att behandla följande:

högt blodtryck

kärlkramp (angina pectoris)

rubbningar av hjärtrytmen med snabb puls

förebyggande behandling efter den akuta fasen av en hjärtinfarkt

obehagliga förnimmelser då hjärtat slår oregelbundet och/eller alltför kraftigt

förebyggande av migrän

behandling av hjärtsvikt

Jag brukar ha lågt blodtryck. Alltså vore det olämpligt att sänka blodtrycket ännu mer.
Citera
2020-06-24, 08:19
Medlem
HateWrecks avatar
Om du behandlat sömnproblem m stilnoct i många år och skött medicineringen ska det inte vara några större problem att få ut dagtigslugnande av din läkare.
Stesolid, Sobril eller Oxascand är alla bättre alternativ än Stilnoct.

Stilnoct är som redan nämnts rätt oberäknelig om du ska hålla dig vaken.
Speciellt i situationer där du är bland människor.
Även om du själv känner dig hyfsat normal så är det väldigt lätt att andra märker att du beter dig märkligt.
Bla hallucinationer kan förekomma även vid låg dos.. Inte bra alls.
Citera
2020-06-24, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HateWreck
Om du behandlat sömnproblem m stilnoct i många år och skött medicineringen ska det inte vara några större problem att få ut dagtigslugnande av din läkare.
Stesolid, Sobril eller Oxascand är alla bättre alternativ än Stilnoct.

Stilnoct är som redan nämnts rätt oberäknelig om du ska hålla dig vaken.
Speciellt i situationer där du är bland människor.
Även om du själv känner dig hyfsat normal så är det väldigt lätt att andra märker att du beter dig märkligt.
Bla hallucinationer kan förekomma även vid låg dos.. Inte bra alls.

Jag har alltid skött mina mediciner och jag kommer självklart fortsätta att göra det. Jag har det omdöme som krävs för att kunna handskas med den här typen av medicinering.

Psykläkaren som skriver ut min Concerta är inte förtjust i benzo. Min VC-läkare som skriver ut Stilnoct och Oxynorm är inte heller förtjust i benzo. Även om ja skulle lyckas få min VC-läkare att skriva ut benzo s är jag rädd att psykläkaren har något emot det och att jag då riskerar min Concerta som är väldigt viktig för mig.

Mitt mål med medicin är att jag ska bli så normal som möjligt så att jag kan möta andra människor. Som det är nu så blir jag extremt nervös. Det syns så tydligt vilket gör att andra noterar det och kollar på mig som om jag vore konstig. Detta förvärrar min sociala fobi. Jag kämpar verkligen med att försöka tänka inombords att jag ska hålla mig lugn, men ju mer jag tänker på det desto mer nervös blir jag. Det är helt omöjligt för mig att inte tänka på det. Jag kan inte känna mig avslappnad med andra människor.

Jag får aldrig till en naturlig ögonkontakt. Jag flackar med blicken något enormt och får ett stressat kroppsspråk.. Jag blir så nervös att t o m motparten blir obekväm.

På grund av min ADHD så har jag alltid pratat överdrivet mycket, berättar för mycket om mig själv, pratar forcerat för att nämna några exempel. Det har gjort att jag aldrig passat in. Man blir sedd som konstig och folk tycker att sådana som mig är jobbiga.
Senast redigerad av edc555 2020-06-24 kl. 08:52.
Citera
2020-06-24, 09:16
Medlem
Jag gjorde det.

Gick åt helvete. Toleransen och beroendet kommer snabbt.

Effekten kommer att vara att den slutar att fungera när du ska sova, och att din ångest stress och oro kommer att öka. Så du kommer ganska snart att behöva mer för att fungera. Din sociala fobi kommer inte att minska, den kommer att öka.

Du kommer att ångra dig djupt, tro mig.

Mitt råd är snarare det motsatta:
Gör dig av med det giftet. Att du ens överväger detta är ett tecken på att det gått för långt, du balansererar farligt nära en situation då allt kommer att förvärras och är väldigt svårt att reparera.

Edit:
Jag skummade igenom dina andra trådar nu. Sök hjälp.

Du tror att du kan lösa alla möjliga problem med alla möjliga droger. Centralstimulantia, opioider, GABA-stimulanta...

Du är helt klart på väg att ordna ett riktigt helvete åt dig själv. Du kommer att må helt förjävligt inom en inte allt för avlägsen framtid. Tänk dig alla dina problem nu, och sen multiplicera dem (eftersom du tvingar din hjärna att gå in i ett mode där den är klen, skör, hypernervös och orolig). Och sen krydda på med drösvis av nya problem (eftersom du inbillar dig att "glöm problem" är samma sak som "lös problem").

Känner igen mönstret i och ditt beteende både hos mig själv och andra (varav flera är döda nu). Inse att de metoder du kör på har redan utforskats och slutat illa.

Det är fullt naturligt att må dåligt när man har problem. Det är för att evolutionen gjort att man mår dåligt när man har problem för att man ska lösa dem. Vad du gör är det motsatta. Och på köpet tvingar du också din hjärna att tolka problem som ännu värre än vad de är. Och därför är du på väg mot ett helvete du sent kommer att glömma
Senast redigerad av Stunni 2020-06-24 kl. 09:49.
Citera
2020-06-24, 09:21
Medlem
uh-huhs avatar
Skulle jag aldrig göra, finns mycket bättre benso för sociala tillfällen (om man nu vill kalla z-analoger för benso)
Dessutom så försvinner ruset på stilnoct jättefort och tar man lite för mycket så kan man vakna upp 1 timme senare vart fan som helst.
Citera
2020-06-24, 09:34
Medlem
Inget att rekommendera.
Citera
2020-06-24, 09:59
Medlem
Du kan kolla om du kan få byta Concerta till Elvanse. Det hjälpte för mig med sociala sammanhang och humöret. Stilnoct är inget bra att ta när du ska vara vaken det kan leda till att man gör väldigt underliga saker med blackout.
Citera
2020-06-24, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av edc555
Jag har alltid skött mina mediciner och jag kommer självklart fortsätta att göra det. Jag har det omdöme som krävs för att kunna handskas med den här typen av medicinering.

Psykläkaren som skriver ut min Concerta är inte förtjust i benzo. Min VC-läkare som skriver ut Stilnoct och Oxynorm är inte heller förtjust i benzo. Även om ja skulle lyckas få min VC-läkare att skriva ut benzo s är jag rädd att psykläkaren har något emot det och att jag då riskerar min Concerta som är väldigt viktig för mig.

Mitt mål med medicin är att jag ska bli så normal som möjligt så att jag kan möta andra människor. Som det är nu så blir jag extremt nervös. Det syns så tydligt vilket gör att andra noterar det och kollar på mig som om jag vore konstig. Detta förvärrar min sociala fobi. Jag kämpar verkligen med att försöka tänka inombords att jag ska hålla mig lugn, men ju mer jag tänker på det desto mer nervös blir jag. Det är helt omöjligt för mig att inte tänka på det. Jag kan inte känna mig avslappnad med andra människor.

Jag får aldrig till en naturlig ögonkontakt. Jag flackar med blicken något enormt och får ett stressat kroppsspråk.. Jag blir så nervös att t o m motparten blir obekväm.

På grund av min ADHD så har jag alltid pratat överdrivet mycket, berättar för mycket om mig själv, pratar forcerat för att nämna några exempel. Det har gjort att jag aldrig passat in. Man blir sedd som konstig och folk tycker att sådana som mig är jobbiga.

Att stoppa i sig sömntabletter dagtid och dessutom inför ett viktigt möte, visar inte på att man har ett bra omdöme och sköter sina mediciner!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in