2020-06-23, 10:55
Medlem
daars avatar
Min polare har lämnat ett släp på min tomt som han ärvde efter sin tyska farsa efter han gick bort. Han hittar inte det tyska ägarbeviset bland alla papprena i dödsboet, och orkar inte leta fram det. Släpet är tyskreggat, funkar fint och han har sagt att jag kan få det. Två frågor:
Finns det något sätt för mig att registrera ägarbyte utan att ha det tyska ägarbeviset? Kan jag kontakta tyska transportstyrelsen typ?
Vad är straff på att köra ett oreggat släp? Hade behövt använda det nu i sommar (men vill ju ogärna köra det utan försäkring.)
Senast redigerad av daar 2020-06-23 kl. 11:00.
Citera
2020-06-23, 10:59
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daar
Min polare har lämnat ett släp på min tomt som han ärvde efter sin tyska farsa efter han gick bort. Han hittar inte det tyska ägarbeviset bland alla papprena i dödsboet, och orkar inte leta fram det. Släpet är tyskreggat, funkar fint och han har sagt att jag kan få det. Två frågor:
Finns det något sätt för mig att registrera ägarbyte utan att ha det tyska ägarbeviset?
Vad är straff på att köra ett oreggat släp? Hade behövt använda det nu i sommar.

Ring trafikverket så får du rätt svar direkt.
Jag gissar på att köra oreggat släp blir böter men allt beror på om de tar dig fler gånger eller bara en gång.
Citera
2020-06-23, 11:01
Medlem
HugoZHackenbushs avatar
Rega ägarbyte utan ägarbevis blir nog svårt. Kan ni inte kolla med tyska registret vad som krävs för att få ett nytt? I och med att det är dbo som äger blir det ju meckigare. Kan tänka mig att de vill ha kopia av bouppteckning eller liknande så att det framgår att din polare övertagit äganderätten från sin avlidne far.
Citera
2020-06-23, 11:11
Medlem
daars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugoZHackenbush
Rega ägarbyte utan ägarbevis blir nog svårt. Kan ni inte kolla med tyska registret vad som krävs för att få ett nytt? I och med att det är dbo som äger blir det ju meckigare. Kan tänka mig att de vill ha kopia av bouppteckning eller liknande så att det framgår att din polare övertagit äganderätten från sin avlidne far.

Ja, får nog gå den vägen. Någon som vet vad som är tyska motsvarigheten till transportstyrelsen?
Citera
2020-06-23, 12:14
Medlem
TeEsErs avatar
Tyvärr tror jag att det är extremt svårt att få fram en kopia. Tänk på hur det är i Sverige och sen TVÄRTOM!!!

Tyskland envisas med en riktig u-landspolitik när det gäller bilar och ägarbevis. I Sverige följer skyltarna bilen så man kan alltid spåra ägaren via skyltar. I Tyskland följer skyltarna INTE bilen så det enda sättet att bevisa ägarskap är Fahrzeugschein eller vad det nu kallas (det är flera dokument och med olika namn och viktighet). Tyskarna är extremt glada i pappersdokument och ju fler stämplar och involverade instanser desto bättre.

De papper som bevisar att man äger fordonet måste man i Tyskland ha med sig vid färd och kunna visa upp vid kontroll. Det går inte med en kopia och i och med att det är det enda beviset på ägandet så bör man inte lämna det i bilen. Det är lite samma som med ägarbyteslappen i Sverige, den bör inte heller ligga i bilen. Skillnaden i Sverige är att det tar fem minuter att beställa en ny om man blir av med den.

Som jag har förstått det så måste man i Tyskland personligen, på plats, anmäla förlust av ägarbeviset och det är en lång och byråkratisk process att få ut nya papper.

Tyskland är ett u-land på fler sätt. Till cirka 2013 gällde deras körkort på livstid och det fanns gott om körkort från 50-talet och ännu tidigare som folk använde. Det var bara ett papper med ett påklistrat foto och gällde naturligvis inte som id.

När det bestämdes att körkorten skulle bytas till modernare varianter blev det så mycket debatt att man fick göra det under en 20-årig övergångsperiod så att alla Herr Doktor och Professor inte skulle bli superkränkta av att behöva byta ut sina papperskörkort till nya utan kunna dö den ärofyllda död man endast kan göra med ett gammalt 50-talskörkort.

Typ 2005 (reservation för årtal) när Tysklandsimporten var som aktivast började det komma exportbilar från Tyskland som hade sitt ursprung i Italien. I Italien var det ÄNNU värre med ägarbevis och bilar utan ägarbevis såldes som skrot/reservdelar i Tyskland.
Citera
2020-06-23, 13:37
Medlem
Dakota74s avatar
Det är ännu krångligare än så. Normalt förvaras fahrzeugbrief original i staden där fordonet är registrerat. Du måste infinna dig personligen förmodligen med bouppteckningen med tysk översättning för att dom överhuvudtaget skall hjälpa dig.
Citera
2020-06-23, 15:38
Medlem
Megaforces avatar
Enklast är att skaffa ett liknande släp med samma typ av axel och överföra identiteten till det nya släpet. Ofta kan man få tag på sönderrostade släp gratis. Helst bör de vara av samma fabrikat och modell. Man behöver då bara flytta plåten med serienumret.
Citera
2020-06-23, 17:31
Medlem
StefanHeterJags avatar
Om man bygger ett eget släp, hur får man det godkänt och registrerat i Sverige? Går det? Eller MÅSTE man köpa från fabrik/butik?

Om det går att bygga ett eget släp och regga så kanske man kan säga att just det här släpet är ett sådant och regga det på det viset? (Ta bort all ev. märkning först). ?? Spånar bara.
Citera
2020-06-23, 19:16
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
Om man bygger ett eget släp, hur får man det godkänt och registrerat i Sverige? Går det? Eller MÅSTE man köpa från fabrik/butik?

Om det går att bygga ett eget släp och regga så kanske man kan säga att just det här släpet är ett sådant och regga det på det viset? (Ta bort all ev. märkning först). ?? Spånar bara.
Det går att bygga egna fordon/släp och registrera men enligt reglerna (mååånga regler) ska man kunna uppvisa kvitton på vitala delar. Dessa regler är något som inte alltid följs så noga när det är uppenbart att det är ett egenbyggt fordon och det är byggt av skrot/hittade/fådda delar men det ska förhindra att det byggs med stulna delar.

Kommer du däremot med ett släp som ser fabriksbyggt ut så tror jag nog att de vill se dokumentation på det mesta, inkl faktura på galvningen. Jag tror inte att de går på den lätta bluffen.
Citera
2020-06-23, 23:50
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Det går att bygga egna fordon/släp och registrera men enligt reglerna (mååånga regler) ska man kunna uppvisa kvitton på vitala delar. Dessa regler är något som inte alltid följs så noga när det är uppenbart att det är ett egenbyggt fordon och det är byggt av skrot/hittade/fådda delar men det ska förhindra att det byggs med stulna delar.

Kommer du däremot med ett släp som ser fabriksbyggt ut så tror jag nog att de vill se dokumentation på det mesta, inkl faktura på galvningen. Jag tror inte att de går på den lätta bluffen.
Ah, ok. Det stoppar ju säkert den varianten iaf..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in