2020-06-23, 16:04
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Jag tror att vi befinner oss i Frankrike, finns flera alternativ, men jag gissar på Beauvais.

Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Comte Hubert James Marcel Taffin de Givenchy bör ge Beauvais? Där finns halvfärdiga katedralen Saint-Pierre med.

Edit: Sen på den bollen

Beauvais är staden, mycket riktigt.

Ledtråd 3 och 1 förklarade, 2:an är Manufacture de Beauvais som tillverkar vävda tapeter sedan 1664, med vissa avbrott.

Katedralen är ett spännande byggnadsverk, den skulle ha blivit Frankrikes största om man kunnat bygga klart. 1282 rasade en del av koret, som man byggde upp igen. 1573 rasade tornet, efter det gav man upp, men även halvfärdig är den inte direkt liten. Tornet stod inte mer än fyra år, under den tiden var det världens högsta byggnad.

DeValera du var snabbast, över till dig!
Citera
2020-06-23, 17:41
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Comte Hubert James Marcel Taffin de Givenchy bör ge Beauvais? Där finns halvfärdiga katedralen Saint-Pierre med.

Edit: Sen på den bollen

...fast ska man någon gång bli "attad" är det när att himself är frågeställare!
Citera
2020-06-23, 17:43
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
...fast ska man någon gång bli "attad" är det när att himself är frågeställare!

Exakt!
Citera
2020-06-23, 18:16
Medlem
DeValeras avatar
Då startar vi aftonens underhållning

1 Namnet och till delar arkitekturen i staden skulle nog flera tycka vara märkligt med tanke på dess geografiska läge.

2 Under en tid fungerade som kolutskeppningshamn.
Citera
2020-06-23, 18:49
Medlem
atts avatar
Citat:
Då startar vi aftonens underhållning

1 Namnet och till delar arkitekturen i staden skulle nog flera tycka vara märkligt med tanke på dess geografiska läge.

2 Under en tid fungerade som kolutskeppningshamn.

En stad som inte ligger där man skulle kunna tro är East London. Tydligen exporterades kol härifrån en kort period för några år sen. Dock har East London varit uppe i tråden nyligen vilket talar emot. Och arkitekturen, ja den ser väl ut ungefär som man kunde förvänta sig. Höga odds alltså, men gissar i alla fall.
Citera
2020-06-23, 18:55
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
En stad som inte ligger där man skulle kunna tro är East London. Tydligen exporterades kol härifrån en kort period för några år sen. Dock har East London varit uppe i tråden nyligen vilket talar emot. Och arkitekturen, ja den ser väl ut ungefär som man kunde förvänta sig. Höga odds alltså, men gissar i alla fall.

Bra gissat, men jag är ute efter en annan stad.
Citera
2020-06-23, 21:02
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Bra gissat, men jag är ute efter en annan stad.

Apart (?) geografiskt läge och f d kolbrytning tar mig tillbaka till Svalbard... ...Longyearbyen?
Citera
2020-06-23, 21:26
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Apart (?) geografiskt läge och f d kolbrytning tar mig tillbaka till Svalbard... ...Longyearbyen?

Bra försök men fel.

3 Under en period dog en massa folk här, men det var inte hajar som dödade dom.

4 Trots långa sandstränder så badar mest sälar och pingviner här.

5 Ska vi äta en festmåltid åker vi en bit söderöver, ska vi bli till benrangel åker vi en bit norröver.

6 I närområdet har det funnits en kunglig filminspelningsplats.
Citera
2020-06-23, 22:05
Medlem
DeValeras avatar
7 I stadens namn finns en bokstav med, som fonetiskt finns med i det svenska, men här ser den annorlunda ut.

8 Staden bär namn efter dess grundare.

2b Tänk på en variant av kol.

3b Det var inte hajar. Tänk ett på ett antikt vildsint folkslag som börjar på h och relatera det till ett avskedstal.
Citera
2020-06-23, 22:37
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
7 I stadens namn finns en bokstav med, som fonetiskt finns med i det svenska, men här ser den annorlunda ut.

8 Staden bär namn efter dess grundare.

2b Tänk på en variant av kol.

3b Det var inte hajar. Tänk ett på ett antikt vildsint folkslag som börjar på h och relatera det till ett avskedstal.

Fullständigt förvirrad.... diamanter? Grafit? Willem ll;s tal..? ..pingviner - måste ju ivf om ingen luring vara på södra halvklotet..?

Lüderitz i Namibia/f d Tyska Sydvästafrika...? Check på diamanter och namngiven efter grundare och lite annat, samt det där tyska y;et jag aldrig lyckas göra på tangentbordet...
Citera
2020-06-23, 22:39
Medlem
prominentens avatar
Haha tyska y:et - du är för rolig
Själv lurar jag i vassen här, som Moses.

Citat:
Fullständigt förvirrad.... diamanter? Grafit? Willem ll;s tal..? ..pingviner - måste ju ivf om ingen luring vara på södra halvklotet..?

Lüderitz i Namibia/f d Tyska Sydvästafrika...? Check på diamanter och namngiven efter grundare och lite annat, samt det där tyska y;et jag aldrig lyckas göra på tangentbordet...
Citera
2020-06-23, 23:00
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prominenten
Haha tyska y:et - du är för rolig
Själv lurar jag i vassen här, som Moses.

...klarar mig alltid på copy-paste... vad fan är det!? Ctrl + Alt + u x log e upphöjt till... ...11.. en passant?

OT-sorry!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in