2020-06-23, 00:48
Avslutad
Jag har problem med att jag väcks av ljud. Jag är krävande och kräver att ingenting någonsin får väcka mig. Jag måste vakna av att ögonlocken går upp av sig själva.
Därför tänker jag börja sova med "formbar öronpropp av vax", men tystheten som blir i öronen är hemsk, särskilt pga tinnitus. Därför måste jag har 12-timmars repeat white noise i min stereo, så att lite ljud når mina öron.
Jag har decibelmätare. Hur högt kan ljudet vara i mitt sovrum nattetid utan att jag stör grannar? Hur mycket dämpar normalväggar, golv och tak? Säg att det är 70 decibel hos mig i vitt brus, hur högt är det då hos grannarna? Vad är acceptabelt?
Citera
2020-06-23, 00:57
Moderator
Arne.Ankas avatar
ställ en högtalare vid kudden så behöver du inte ha så hög volym alternativt kuddhögtalare.

Hur högt det blir hos grannarna är omöjligt att säga, alltifrån väldigt störande till ingenting alls.
Citera
2020-06-23, 02:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
ställ en högtalare vid kudden så behöver du inte ha så hög volym alternativt kuddhögtalare.

Hur högt det blir hos grannarna är omöjligt att säga, alltifrån väldigt störande till ingenting alls.
Nej just det går inte eftersom om mina högtalare kommer för nära routern så börjar dom knastra och spraka. Men ändå ett tips som ledde till en lösning ..
Jag laddade ner 12 h white noise och "Sam Harris on Free Will (Joe Rogan Experience #543)" http://www.youtube.com/watch?v=aAnlBW5INYg till min telefon och tejpade hörlurar med både bruset och deras lugna konversation på högsta volym precis utanför öronpropparna.

Denna idé var värd en hel del. Nu kan jag förmodligen alltid sova ostört till jag vaknar, även om folk sparkar igen dörrar eller pga skällande hundar som grannar. Upp till 40 decibels dämpning är en hel del, plus väggar, madrasser och annat. Om väggarna dämpar 40 decibel och propparna med 40 och sen bruset och pratet tillsammans som når mina trumhinnor är 40, så måste det nästan till ett pistolskott hos grannen för att överrösta och komma över 120 decibel.
Konstigt att vården aldrig kan komma med något bra någon jäkla gång. De är efterblivna, eller så bryr dom sig inte.
Senast redigerad av ChristianRitter 2020-06-23 kl. 02:57.
Citera
2020-06-23, 22:21
Medlem
killawifes avatar
Köp s.k Earphones istället. Det är riktiga öronproppar med hörlurar i. Då kan du köra med hur mycket brus du vill utan att riskera att störa andra.
Citera
2020-06-24, 05:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Köp s.k Earphones istället. Det är riktiga öronproppar med hörlurar i. Då kan du köra med hur mycket brus du vill utan att riskera att störa andra.
Det är sådana jag har men jag behöver spetsiga så att jag först kan trycka in öronpropparna och sen Earphones i dessa. Går nog att hitta. Kollade runt lite på Ebay men man ser inte hur dom ser ut under gummit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in