2020-06-22, 18:56
Medlem
Är mycket intresserad att köpa en Ninebot Max G30 för att pendla till jobbet och utföra småärenden privat. Verkar vara en välbyggd sak och recensenter säger det är ett stort kliv upp från Ninebots billigare scootrar eller andra modeller i femtusenkronorsklassen.

Trots det när man läser manualen står det att man inte ska använda elscootern i regn vilket fått mig tveka inför köp. Det här med att inte köra i regn verkar tyvärr vara en gemensam nämnare för elscooters oavsett märke och prisklass.

Funkar det om man använder hjärnan i regn och inte kör i vattenpölar? Era erfarenheter tack!
Citera
2020-06-22, 19:22
Bannlyst
Köp inte en elscooter som inte fungerar i regn. Bådar inte gott. Du köper väl för fan inte en Tesla om den inte hade fungerat i regn?
Citera
2020-06-22, 19:26
Awaiting Email Confirmation
Det skriver företaget för att kunna skydda sig mot den minimala risken att det skulle komma in vatten och gå mellan dig och batteriet och orsaka en elchock och de i sin tur bli stämda på miljoner.

Har du dessutom kläder mellan, handskar etc så får du vara duktigt skitnödig för att oroa dig. Har kört min i regn otaliga gånger utan problem.
Citera
2020-06-22, 19:31
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Varför inte köpa en elcykel istället för en leksak?
Ett litet potthål kan bli ditt öde.
Citera
2020-06-22, 20:07
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goatfriend
............text...............

Funkar det om man använder hjärnan i regn och inte kör i vattenpölar? Era erfarenheter tack!

Står det utryckligen i instruktionen att den inte skall användas vid regn eller då det är blött så gör då inte detta.

den är då med största sannolikhet inte kapslad eller skyddad alls mot väta
Regnvattnet på marken är kraftigt förorenat och kommer börja fräta/korridera på olika metaller inuti din scooters elesystem och rörliga delar.

Har inte scooter själv utan elcykel , men lång erfarenhet från elreperationer som bla Elektriker . Två olika metaller som har kontakt med varandra och utsätts för väta kommer ovillkorligen börja korrodera på den oädla delen av metallen.

Ser den kostar rätt mycket oxå... nä inte värt chansa.
Citera
2020-06-22, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnGottiSr
Det skriver företaget för att kunna skydda sig mot den minimala risken att det skulle komma in vatten och gå mellan dig och batteriet och orsaka en elchock och de i sin tur bli stämda på miljoner.

Har du dessutom kläder mellan, handskar etc så får du vara duktigt skitnödig för att oroa dig. Har kört min i regn otaliga gånger utan problem.

Svarar du som att du har en Ninebot Max G30 eller annan modell? Kan ha ett par fler frågor om du har G30:n.

Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Varför inte köpa en elcykel istället för en leksak?
Ett litet potthål kan bli ditt öde.

Jag har också tyckt elscooter är leksak men svängt så pass jag kan prova köpa en för det finns mer rejäla modeller nu och mindre leksak över det. Denna elscooter skulle också passa bra på min bilsemester i sommar.

Cyklar har jag tröttnat på, pendlade 2,2 mil varje dag på cykel i 6 år. Elcykeln jag vill ha kostar över 30 000 kr och då kommer jag inte våga ha den i allmänna cykelförrådet eller ställa utanför butiker så då försvinner smidigheten som jag tror jag kan uppnå med elscooter.

Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Står det utryckligen i instruktionen att den inte skall användas vid regn eller då det är blött så gör då inte detta.

den är då med största sannolikhet inte kapslad eller skyddad alls mot väta
Regnvattnet på marken är kraftigt förorenat och kommer börja fräta/korridera på olika metaller inuti din scooters elesystem och rörliga delar.

Har inte scooter själv utan elcykel , men lång erfarenhet från elreperationer som bla Elektriker . Två olika metaller som har kontakt med varandra och utsätts för väta kommer ovillkorligen börja korrodera på den oädla delen av metallen.

Ser den kostar rätt mycket oxå... nä inte värt chansa.

Den har IPX7 för motor och IPX5 för "karossen"
https://se-en.segway.com/products/ninebot-kickscooter-max-g30

Anslutningen för laddare sitter utsatt långt ner. Vad tror du om det kanske är därför de inte vill man ska köra i väta? Kanske går att fixa till en silikonring som tätar mer än bara luckan. Ska i vart fall inte vara så dum att jag sätter i laddkontakten om anslutningen är blöt.
https://cdn.shopify.com/s/files/1/0034/7504/6445/files/built-in_battery_-_tech_we_want_grande.jpeg?v=1565578189
Citera
2020-06-22, 20:59
Medlem
BestCoast.s avatar
Hardcore användare tätar sina sparkycklar vid kritiska områden, finns massor av ställen vatten kan tränga in på. Bör undvikas, men fungerar om du tätar med typ silikon.
Citera
2020-06-22, 21:00
Medlem
Hej,
Nej, du ska inte køra i regn med något under iP55.
Om tillverkaren sæger att du inte kan køra i regn sæger det sæg sjælvt. Den kan gå sønder i regn. Så ær det.
Citera
2020-06-22, 21:20
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
.........................
Den har IPX7 för motor och IPX5 för "karossen"
https://se-en.segway.com/products/ninebot-kickscooter-max-g30

Anslutningen för laddare sitter utsatt långt ner. Vad tror du om det kanske är därför de inte vill man ska köra i väta? Kanske går att fixa till en silikonring som tätar mer än bara luckan. Ska i vart fall inte vara så dum att jag sätter i laddkontakten om anslutningen är blöt.
https://cdn.shopify.com/s/files/1/0034/7504/6445/files/built-in_battery_-_tech_we_want_grande.jpeg?v=1565578189

Ja låter troligt, man kan fråga sig varför man sätter anslutnings så lågt nere.

IPX7 / IPX5 har jag ingen erfarenhet av , det normala på Starkströmsidan är tex IP65 Svårt se att om detta betyder (X5) att den saknar skydd helt mot tex damm, låter konstigt kan damm komma in bör vatten med kunna komma in.

håller dock med om att Elscooter är smidigare på många sätt, vissa kan ju enkelt fällas ihop och tas med på pendeltåg eller in på arbetsplatsen och låsas in.

att ställa en dyr elcykel obevakad utomhus en längre stund.... nä nä så jävla mycket kriminellt pack som finns idag så lär man inte få ha den i fred. Har en vanlig hoj +15 år men bra skick, likt förbannat stal dom delar från den och annan ggr vandaliserades den, allt mitt på ljusa dagen....
Citera
2020-06-22, 23:04
Medlem
Kan inte svara för just den modell du skriver om, men jag har skruvat i sär massor med Ninebot ES2/4 och i principp alla har haft fuktskador. Gummipackningar som ska skydda kretskort och batteri hjälper inte ett skit och det är korrosion i alla kontakter.

Frågan är om skiten ens lever så länge att fukten hinner ta död på den innan nått komponentfel inträffar.

Dom felen jag såg oftast var brända mainboards, ofta på grund av för kraftig re-gen funktion i nedförsbacke. Om skiten framförs i hastigheter högre än den är designad för (typ 36km/t) så kan kortet bränna direkt. Inga problem om man väger 100 kg och laddar nedför backen.
Citera
2020-06-23, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mitnick89
Dom felen jag såg oftast var brända mainboards, ofta på grund av för kraftig re-gen funktion i nedförsbacke. Om skiten framförs i hastigheter högre än den är designad för (typ 36km/t) så kan kortet bränna direkt. Inga problem om man väger 100 kg och laddar nedför backen.

Tack för tips, ska ta det lugnt nedför om det blir en elscooter.

Tyvärr har den hunnit ta slut i alla butiker utom en som tar överpris. Igår kväll visade alla bra lagorsaldo både centralt och butik.

Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
IPX7 / IPX5 har jag ingen erfarenhet av , det normala på Starkströmsidan är tex IP65 Svårt se att om detta betyder (X5) att den saknar skydd helt mot tex damm, låter konstigt kan damm komma in bör vatten med kunna komma in.

Inet har lagt till texten nedan om IPX5

Vad innebär IPX5-klassning?
Ju högre IP-klass produkten är märkt med desto bättre klarar den smuts, damm och vatten. I fallet med MAX G30 har den IPX5, vilket innebär att den är stänksäker. Den tål dock ej att utsättas för regn under längre perioder eller stå ute och bli fuktig. Tänk på att vårda din scooter och hålla den torr och fri från smuts.

Jag känner mig bekväm med chansningen att köra hem i 20 minuters regn men om det är väldigt intensivt får jag ta mig hem på annat sätt.
Senast redigerad av Goatfriend 2020-06-23 kl. 21:46.
Citera
2020-06-24, 00:15
Medlem
Citat:
Tack för tips, ska ta det lugnt nedför om det blir en elscooter.

Tyvärr har den hunnit ta slut i alla butiker utom en som tar överpris. Igår kväll visade alla bra lagorsaldo både centralt och butik.

Inet har lagt till texten nedan om IPX5

Vad innebär IPX5-klassning?
Ju högre IP-klass produkten är märkt med desto bättre klarar den smuts, damm och vatten. I fallet med MAX G30 har den IPX5, vilket innebär att den är stänksäker. Den tål dock ej att utsättas för regn under längre perioder eller stå ute och bli fuktig. Tänk på att vårda din scooter och hålla den torr och fri från smuts.

Jag känner mig bekväm med chansningen att köra hem i 20 minuters regn men om det är väldigt intensivt får jag ta mig hem på annat sätt.

Fördelen om man vet om svaga punkter på kinaskit man köper är att det ofta går att förbättra grejerna innan dom går sönder. t.ex gå över med lödpenna där kineserna slarvat, isolera lite bättre så kabler inte skaver och sen lite silikon när man monterar i hop den igen så håller den mycket längre.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in