2020-06-23, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nej. Kommunerna har hela ansvaret.

Fast de lyder så klart under regler och riktlinjer från ovan, det är inte Vilda Västern i Sverige. De skall lyssna på riktlinjerna från regering och myndigheter, såsom FHM och Socialstyrelsen.

Det var ju bla. därför många äldreboenden råkade illa ut, för att FHM vägrade utfärda rekommendationer om munskydd.

Inser att du inte kommer hålla med om det men är ganska övertygad om att.coronakommissionen (om den tillsätts bestående av icke-jäviga personer), kommer att komma fram till det.
Citera
2020-06-23, 19:18
Medlem
HGs avatar
Före detta statsepidemiologen Giesecke gör nu plötsligt avbön i Expressen. Han vill väl bli kvar som expert och under intervjun så vill han plötsligt inte uttala sig om något alls egentligen. Hela intervjun är så totalt pinsam så alla bör se den.
Större lögnare än Giesecke får vi leta efter men han är hal som en ål. Man märker i intervjun att allt han sade om antalet smittade och grupp immunitet var felaktigt. Han erkänner även detta själv, men som vanligt blir det inga hårda följdfrågor från reportern gällande detta.

"Giesecke: Jag överskattade hur många som smittas"

https://www.expressen.se/tv/ditv/ekonomistudion/giesecke-jag-overskattade-hur-manga-som-smittas/
Citera
2020-06-23, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Fast de lyder så klart under regler och riktlinjer från ovan, det är inte Vilda Västern i Sverige. De skall lyssna på riktlinjerna från regering och myndigheter, såsom FHM och Socialstyrelsen.

Det var ju bla. därför många äldreboenden råkade illa ut, för att FHM vägrade utfärda rekommendationer om munskydd.

Inser att du inte kommer hålla med om det men är ganska övertygad om att.coronakommissionen (om den tillsätts bestående av icke-jäviga personer), kommer att komma fram till det.
Nu ska jag överraska dig. Jag tror också att det var fel av FHM att inte komma med sådana rekommendationer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
BuT lOoK aT mY SVT ArTicLe

Fucking hell, Ulf. I’m bringing out the checklist again next time around. Yes, it’s is a theory. Absolutely everything to do with the coronavirus’s IFR is a theory. Scientific knowledge is just a collection of theories. But it’s one that is supported by an incredibly wide number of studies now. And again, this isn’t my theory, Ulf. This is a theory from scientists. I’ve given you studies going in depth regarding it.

You wouldn’t know what a fact was if it woke up inside of you smoking a cigar on a Wednesday morning. That’s why you regurgitate your drivel here endlessly and run around in circles without ever being able to debate properly.

Det behövs inte debatteras särskilt mycket om redan färdiga rapporter och vetenskapliga artiklar. De är redan färdigdebatterade av professionen. Alltså de som kan detta.

Oavsett vad så är snittet på de STORA rapporterna som finns i ämnet 0,75% i dödlighet. Vilket alltså sannolikt är alldeles för högt i slutändan.

I Sverige är dödligheten 0,6% enligt rapport förra veckan.

Det är långt viktigare än egna teorier om ditten och datten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jo, men alla kommuner går ju under en region. Som kan ha gett dem vissa order eller "riktlinjer". Liksom regionerna kan ha fått motsvarande riktlinjer ifrån Socialstyrelsen. Eller någon annan på FHM eller i Regeringen.

Ja, FHMs ovilja att erkänna aymstomatiska smittare, ledde säkerligen till att många gick till jobbet och smittade.

Likaså FHMs ovilja att ge rekommendation om munskydd. Och Socialstyrelsens misslyckande med att hjälpa kommunerna att köpa in skyddsutrustning.

Tyvärr många kockar från ovan, men det blev bara en enda soppa minst sagt...
Citera
2020-06-23, 19:21
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Jag vet, det är skönt att det går nedåt!

Undrar när vi får en hel vecka med endast noll döda? Speciellt nu när alla experter säger att det inte kommer en andra våg.

Kanske kan man börja leva normalt till hösten då......
Citera
2020-06-23, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
You wouldn’t know what a fact was if it woke up inside of you smoking a cigar on a Wednesday morning. That’s why you regurgitate your drivel here endlessly and run around in circles without ever being able to debate properly.
Facts based om skewed stats is not worth much.
I think Giesecke was right when he predicted 0.1%.
Citera
2020-06-23, 19:22
Medlem
Platz.se anger att senaste 7 dagarna har avlidit 214 personer i corona. Det skulle då innebära att dödligheten gått ned till c:a 30 per dag. En låg siffra efter svenska förhållanden men skyhög om men jämför med Danmark, Norge och Finland tillsammans.

Jag kommer fortfarande fram till att 6000-gränsen passeras den 23 juli. Jag beräknar 29 döda per dygn x 30 dagar = 870 nya döda och tillsammans med totala dödsantalet idag 5151 personer får vi då sålunda 6021 avlidna.

Naturligtvis mycket osäkra siffror eftersom det verkar som om smittan ökar och det kan medföra att dödligheten plötsligt stiger.
Citera
2020-06-23, 19:22
Medlem
Citat:

Det var bl a därför att personalen sjukskrev sig som flock (70%) på vissa ställen och då släpade man inte icke-språkkunniga, icke-utbildade timvikarier som inte hade någon som helst aning om vad de sysslade med.

I Sverige är det möjligt att sjukskriva sig för konflikter på arbetsplatsen. Utomlands skulle du åka ut med öronen före.
Citera
2020-06-23, 19:23
Medlem
Citat:

Nu var det ju enligt rapporterna helt andra saker som i praktiken hade betydelse för smittsprindingen inom äldrevården än FHM´s rekommendationer.

Det finns redan rapporter av det här hos regionerna. Bristfällig skyddsutrustning när en del men långt ifrån hela sanningen.
Det i sig hade inte gjort nån större skillnad med facit i hand då det var en rad med punkter som i minst lika viktiga. Basala hygienrutiner som inte följts, folk som varit på jobbet sjuka, uselt utbildad personal osv osv.
Citera
2020-06-23, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nu ska jag överraska dig. Jag tror också att det var fel av FHM att inte komma med sådana rekommendationer.

Du överraskade mig! Härligt att vi kan se samma sak där.

Sedan skall jag kanske överraska också, jag tror även om FHM gjorde misstag - att det ändå finns skillnader i hur väl man lyckats inom olika äldreboenden, även om många hade svårigheter. Det vore ett intressant forskningsämne, att se varför vissa lyckades så bra, även om man redan nu kanske kan skönja vissa skäl.
Citera
2020-06-23, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Undrar när vi får en hel vecka med endast noll döda? Speciellt nu när alla experter säger att det inte kommer en andra våg.

Kanske kan man börja leva normalt till hösten då......

Om nuvarande utveckling fortsätter så borde vi vara nere på en-tal per dag vid månadsskiftet Juli/Augusti.
Om halveringstakten av antal döda per dag fortsätter.

Men från det till en hel vecka med noll antal... nja... det kanske aldrig kommer hända?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in