2020-06-23, 16:50
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det ENDA jag sagt om smittspårning är att den förmodligen kan vara bättre. Jag har ingen aning om hur detta arbete sköts.

Det har isolerats många tusen C-19-sjuka på sjukhus runt om i landet ända sen starten av denna shitstorm. Exakt hur många finns det säkert papper på och kommer säkerligen släppas i detalj när detta är över.
OK.

Det jag tänkte på ang. isolering var främst det som sker som en konsekvens av smittspårning. Det sker inte alls idag vad jag vet?!
Att de som har konstaterats sjuka isoleras är självklart (hoppas jag).
Citera
2020-06-23, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Hur säger antalet döda ingenting alls?

Har ju helt med folkmängden i länderna att göra.

Jämför Sverige och Kina med någorlunda likadana dödstal.

Den ena är bland de bästa i världen och den andra bland de sämsta. Trots likadant antal döda.

Du får ju titta på döda per capita om det ska säga nått överhuvudtaget. Men framförallt 7 dagars rullande medelvärde för att få en utveckling åt vilket håll det går.

Nu dör ca 30 pers per dag i Sverige.
Citera
2020-06-23, 16:51
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Ingen har någonsin brytt sig om de äldre på boendena tidigare, men nu är alla hysteriska och fulla av empati. Får hoppas att detta nyfunna engagemang hos alla leder till en positiv förändring.
Det är just detta som är så underligt.

Helt plötsligt flödar empatin och omsorgen för de äldre, tidigare var äldrefrågan en icke-fråga!
Och detta gällde både bland politiker och medborgare.

Den kommunala äldreomsorgen har varit underfinansierad i närmare 30 år, men ingen har tyckt att det varit ett problem förrän nu.
Citera
2020-06-23, 16:53
Medlem
Citat:
Du kan uppenbarligen inte förstå mitt resonemang och vad jag menar, så vi lämnar det. Tack för din fylliga information!

Jag förstår alldeles utmärkt. Och vidhåller att läkarna gör sitt arbete korrekt, vad gäller att fastställa dödsorsaker.
Sådant är mycket noga reglerat enligt Socialstyrelsen. Sannolikt en viss underrapportering enligt dem av covid som dödsorsak där, pga all eftersläpning, de försäkrar dock att på sikt blir det korrekt. Har precis läst en massa info om det så jag känner mig säker på saken. Men absolut vi släpper det, inget intressant att tjafsa om.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Tegnell lär nog skylla på fläktar som förstör det
Det var intressant att höra Tegnell svara på frågan om det fanns vetenskapliga bevis bakom hans uttalande om fläktar.

- nej svarade Tegnell, det finns det inte.

Varför i hela fridens nams följde inte koko journalisten upp med:

- hur kan du då uttala dig om att munskydd inte hjälper när de de facto finns vetenskapliga studier som påvisar ett samband mellan munskydd och lägre smittspridning.
Citera
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Det är just detta som är så underligt.

Helt plötsligt flödar empatin och omsorgen för de äldre, tidigare var äldrefrågan en icke-fråga!
Och detta gällde både bland politiker och medborgare.

Den kommunala äldreomsorgen har varit underfinansierad i närmare 30 år, men ingen har tyckt att det varit ett problem förrän nu.

Nej, precis så är det. Ska bli intressant att se om detta "engagemang" håller i sig även efter pandemin.
Citera
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Förstår inte att ni fortsätter tjafsa om det där, ni vet allihopa exakt hur det går till men ni säger det på lite olika sett och anstränger er för att missförstå varandra.

En eloge för slutklämmen dock
Jag tror faktiskt att de inte förstår hur det fungerar.
Jag TROR att de inbillar sig att dödssiffrorna "samlas ihop" under helgerna och sedan redovisas som om det var ett högt antal som avled EN dag. Det är inte så det fungerar. Inte ens när man länkar till källdata och presenterar exakt vilka siffror som redovisas sjunker det.

Så obotligt fast i sin egen övertygelse att de saknar all förmåga att ta in fakta.
Det är helt fascinerande.
Citera
2020-06-23, 16:54
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Blir lika glad varje gång man ser att dödstalen minskar veckan för vecka! Kommer bli skönt när vi är nere på ental och till slut 0 och vi kan öppna upp på riktigt
Du förstår att detta ligger mycket långt borta?
Citera
2020-06-23, 16:55
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Förstår inte att ni fortsätter tjafsa om det där, ni vet allihopa exakt hur det går till men ni säger det på lite olika sett och anstränger er för att missförstå varandra.

En eloge för slutklämmen dock

Sen kan man fundera ett varv över vilken karaktär i filmen det är som säger ovanstående...
Citera
Bannlyst
Citat:
Ingen har någonsin brytt sig om de äldre på boendena tidigare, men nu är alla hysteriska och fulla av empati. Får hoppas att detta nyfunna engagemang hos alla leder till en positiv förändring.

Det är också min förhoppning för vi har behandlat våra äldre-äldre och andra svaga grupper för djävligt länge nu, långt innan c19. Att man väljer att gråtrunka just nu beror sannolikt på att man plötsligt inser att skita i andra kan slå tillbaks på en själv och inbillar man sig att det handlar om omsorg om andra.

Sen efter lit godhetsknarkande och gråtrunkande kan man fortsätta att rösta på partier som höjer skatten för pensionärer, sönderprivatiserar vård och omsorg och låter pengar gå från behövande till de som redan har.

Personligen spyr jag på hyckleriet!
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
OK.

Det jag tänkte på ang. isolering var främst det som sker som en konsekvens av smittspårning. Det sker inte alls idag vad jag vet?!
Att de som har konstaterats sjuka isoleras är självklart (hoppas jag).

Som sagt har jag ingen aning om hur smittspårning går till.

Förutom de många tusen som isolerats på sjukhus sitter väl någon miljon pers hemma sen flera månader tillbaka i frivillig isolering. Min mormor tex.

Att det isoleras är iaf ställt utom rimligt tvivel.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Jag förstår alldeles utmärkt. Och vidhåller att läkarna gör sitt arbete korrekt, vad gäller att fastställa dödsorsaker.
Sådant är mycket noga reglerat enligt Socialstyrelsen. Sannolikt en viss underrapportering enligt dem av covid som dödsorsak där, pga all eftersläpning, de försäkrar dock att på sikt blir det korrekt. Har precis läst en massa info om det så jag känner mig säker på saken. Men absolut vi släpper det, inget intressant att tjafsa om.

Senast för ett par timmar sedan stod de dock på presskonferensen och sa att i statistiken finns personer som dör MED Covid-19. Och inte alltså nödvändigtvis AV Covid-19.

Så i det läge pandemin är i nu så överrapporterar vi förmodligen antal döda vilket även region norrbottens presskonferens var inne på i förra veckan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in