2020-06-23, 16:43
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Originalkällan borde väl stämma bättre:

https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.covid-dagligen
Vet inte:
Rapporten bygger på intensivvårdsavdelningarnas registrering till SIR med uppmaning att registrera dagligen innan kl. 11. Orange färg i stapeln indikerar att någon eller några avdelningar inte rapporterat aktuellt datum. För att se regionvis - öppna rapporten på Utdataportalen.
Citera
2020-06-23, 16:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Bara en empatilös idiot kan tycka att "det går bra" när vi fortfarande har bland de högsta dödstalen och smittspridning i världen per capita.
Det är bra att det går åt rätt håll, men det går f_n inte bra.
Hur kan man kläcka ur sig någon sådant!?

Man måste utgå från var vi kom ifrån och se utvecklingen neråt.
Att vi har den lägsta noteringen på antalet IVA-vårdade på tre månader är mycket positivt!
Klarar man inte av att se det ska man nog inte befatta sig med sjukvårdsstatistisk överhuvudtaget utan endast ägna sig åt att gråtrunka.
Citera
2020-06-23, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Oj oj oj, det där tog hårt. Följer inte corona-eländet särskilt mycket längre, utan ställde en liten fråga. Tror du på fullaste allvar att vi är så korkade som du påstår?

Det ska fan inte stå covid som dödsorsak om en 90 plussare på äldreboendet dör av ålderdom eller en hjärtinfarkt eller vad det nu är. Jag har sett många äldre som haft sjukdomen och överlevt, men som testats positivt en lång tid efter. Om de under den tiden skulle dö av andra skäl, tycker du ändå de ska räknas in som covid-dödsfall?

Faktum är ju att en hel del för MED Covid-19 nu och inte AV Covid-19.

Påtalades senast för ett par timmar sedan på presskonferensen. Att även personer som dör MED Covid-19 är med i statistiken.
Citera
2020-06-23, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Oj oj oj, det där tog hårt. Följer inte corona-eländet särskilt mycket längre, utan ställde en liten fråga. Tror du på fullaste allvar att vi är så korkade som du påstår?

Det ska fan inte stå covid som dödsorsak om en 90 plussare på äldreboendet dör av ålderdom eller en hjärtinfarkt eller vad det nu är. Jag har sett många äldre som haft sjukdomen och överlevt, men som testats positivt en lång tid efter. Om de under den tiden skulle dö av andra skäl, tycker du ändå de ska räknas in som covid-dödsfall?

De gör inte det heller, det var hela min poäng.

Tänk ett steg längre. Om det exemplet du och den andre skribenten tog upp. Om en person dör i en bilolycka, och det plötsligt skulle stå "covid" på dödsorsaken på dödsintyget.... Så ingen anhörig till avlidna i bilolyckor, skulle nånsin mer få ut på försäkring för den olyckan, då alla läkare i Sverige helt plötsligt skriver fel på sina dödsintyg?... (I er konspirations-värld alltså).

Ja, jag tror nog att ni är så korkade, tyvärr. Sorry to say. Det går inte till så. Läkare utfärdar korrekta dödsorsaker, på dödsintygen. Annars skulle de få sparken. Men lev gärna i er konspiration, om ni vill det hellre.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Antalet döda säger väl ingenting alls?
Antalet döda per capita säger däremot en del.

Men med tanke på hur vi rapporterar så får du ju titta på ett 7 dagars rullande medelvärde om du ska följa den utvecklingen. Allt annat är ju totalt värdelöst och har så alltid varit. Ännu mera nu när vi inte rapporterar på helger och röda dagar.

Hur säger antalet döda ingenting alls?
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Det var nyheter för mig.

Finns det något dokument från officiellt håll som beskriver hur vår testning, isolering och smittspårning sker?

Hur länge har vi använt denna generellt utmärkta taktik?

Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Imponerande att du missat typ 100 pressträffar som sänts live i alla kanaler där de presenterat hur många som testats och hur många som isolerats. Hur smittspårning går till rent praktiskt har jag ingen aning om.

Det finns garanterat både böcker manualer och dokument,

smittspårning och karantän användes när man stötte på fall av TBC,

de sjuka skickades till sanatorium och alla deras kontakter undersöktes efter TBC.

"Svenshögens Sanatorium användes för att isolera patienter med tuberkulos och ge dem vård."
https://tuberkulos.se/tuberkulos-genom-historien/
Citera
2020-06-23, 16:47
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Du säger att Sverige rapporterar per dag, vilket är helt riktigt, men länkar till uppgifter som inte är per dag. Sverige har inte rapporterat att 50+ dog den 19 juni.
Sverige har rapporterat 52 avlidna 19/06.

Vad är det som är ditt problem? Hjärnskada? Personlighetsstörning med vansinnesföreställningar? Sök hjälp.

Här är t.ex. JHU dit Sverige rapporterar.
https://github.com/CSSEGISandData/COVID-19/tree/master/csse_covid_19_data/csse_covid_19_time_series

Du menar att jag sitter och hittar på att Sverige rapporterar ditten eller datten? Du kan ju inte vara på riktigt?
Citera
2020-06-23, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Om du tittar på den dagliga statistiken av IVA-vårdade och döda så ser du att sänkningen av antalet IVA-vårdade oftast föregår en sänkning i dödsantalet. Men jag kan hålla med om att kombinationen av bägge värdena är bäst. Problemet med dödstalen är att de kan ha en eftersläpning som är väldigt lång, varför dödssiffran föra dagen kan regleras långt i efterhand. Detta problem har man inte beträffande antalet IVA-patienter.

Vi har väl inte haft en ökning på IVA på månader?

Däremot har flera tusen dött...

Se det som man vill.
Citera
2020-06-23, 16:48
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
De gör inte det heller, det var hela min poäng.

Tänk ett steg längre. Om det exemplet du och den andre skribenten tog upp. Om en person dör i en bilolycka, och det plötsligt skulle stå "covid" på dödsorsaken på dödsintyget.... Så ingen anhörig till avlidna i bilolyckor, skulle nånsin mer få ut på försäkring för den olyckan, då alla läkare i Sverige helt plötsligt skriver fel på sina dödsintyg?... (I er konspirations-värld alltså).

Ja, jag tror nog att ni är så korkade, tyvärr. Sorry to say. Det går inte till så. Läkare utfärdar korrekta dödsorsaker, på dödsintygen. Annars skulle de få sparken. Men lev gärna i er konspiration, om ni vill det hellre.

Du kan uppenbarligen inte förstå mitt resonemang och vad jag menar, så vi lämnar det. Tack för din fylliga information!
Citera
2020-06-23, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plexigear
Var och åkte med SL-tunnelbana idag och sjukt va mycket folk det var!

Folk beter sig som att pandemin är över. Var flera stycken som hostade rakt ut i luften och det var omöjligt att hålla distans när det är så mycket folk.

Jag tror det hade varit rimligare om alla som åkt med SL haft mask / munskydd på sig - speciellt när det är omöjligt att hålla distans.

Annars får de helt enkelt sätta in flera vagnar på dessa tåg.

Ja, tyvärr är det så nu. SL kör med sin reducerade trafik. Och vi lär väl riskera se följden av detta snart antagligen med ökad smitta osv. Ingen från offentligt håll bryr sig, tyvärr.
Citera
2020-06-23, 16:49
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Så du menar att FHM ger er andra uppgifter än vad de lägger ut på deras egna webb? Den där torsdagssiffran (19 juni) stämmer inte nånstans, varken på rapporterade den dagen eller avlidna den dagen.
19:e Juni var inte en Torsdag, vi kan väl börja där...

Giv mig kraft, ingen är så här dum på riktigt.
Citera
2020-06-23, 16:50
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Hello, McFly!!!??? Anybody home???
Förstår inte att ni fortsätter tjafsa om det där, ni vet allihopa exakt hur det går till men ni säger det på lite olika sett och anstränger er för att missförstå varandra.

En eloge för slutklämmen dock
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in