2020-06-23, 16:27
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Är det nån som sagt nått annorlunda tycker du?

Alltfler länder rapporter inte varje dag längre utan "samlar" ihop data. Vilket man ska ha med sig här inne där det är populärt att tävla i "VM i dödsoffer" och "VM i smittade".
Sverige "samlar inte ihop" data. Är du dum i huvudet? Sverige rapporterar per dag, men rapporterar inte dagligen.

Det här forumet är bland det mest fascinerande jag någonsin varit med om, det skulle få Samhall att framstå som ett avsnitt i "Snillen Spekulerar". Jag trodde faktiskt att det fanns en gräns för hur ointelligent och urbota dum någon kan vara. Men då kliver Ulf och ett par till fram och visar att man hade alldeles fel...helt obegripligt fascinerande.

Hur gör ni för att andas? Hur beter ni er för att klara av räkna ut om man skall bajsa inåt eller utåt? Hitta hem när ni gått ut? Alla dessa frågor är för mig ett mysterium, det kräver nämligen mer hjärnkapacitet än vad ni kan uppbringa.

Herre min skapare...
Citera
2020-06-23, 16:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Det tydligaste tecknet är självklart antalet döda och inte antalet inlagda på IVA..

Hur smart är du på en skala 1 - 10 egentligen?

IVA-statistik kan de påverka genom att inte ta in folk till IVA.
Dör du så dör du.

Om du tittar på den dagliga statistiken av IVA-vårdade och döda så ser du att sänkningen av antalet IVA-vårdade oftast föregår en sänkning i dödsantalet. Men jag kan hålla med om att kombinationen av bägge värdena är bäst. Problemet med dödstalen är att de kan ha en eftersläpning som är väldigt lång, varför dödssiffran föra dagen kan regleras långt i efterhand. Detta problem har man inte beträffande antalet IVA-patienter.
Citera
2020-06-23, 16:29
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det var ju otur utan dess like. De öppnade för turism den 21.6. och DAGEN DÄRPÅ fick de omfattande smittspridning i Aragón-regionen bland fruktplockare..

Och inte nog med det:

Myndigheterna kan inte genomföra omfattande åtgärder eftersom Spanien inte längre är i nödsituation.

Turismen är ju livsviktig för Spanien, men jag undrar om de vågar åka dit oavsett om gränserna står vidöppna?

Folk som väljer att semestra i länder som Spanien eller Italien får ju skylla sig själva helt enkelt.
Citera
2020-06-23, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
202 på platz.se

Originalkällan borde väl stämma bättre:

https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.covid-dagligen
Citera
2020-06-23, 16:30
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Man märker ständigt hur Anders Tegnell har fått gått empati-kurser på FHM under våren. Idag på Presskonf så kom han fram till att redovisa antalet döda i Sverige. Först säger han något i still med att lite över 5000 har nu dött i Sverige. Sedan kickar empati-kurserna igång och då får han fram att detta är ju en fruktansvärd siffra etc.
Tror att Tegnell personligen helt skiter i hur många som dör i Sverige. Bara det inte är hans nära och kära.

Hans uppgift är inte att stå och vara känslosam; han ska bara stå och presentera fakta, resultat och statistik på ett torrt och sakligt sätt så som den tjänsteman han är.

Ser vi Taha från Socialstyrelsen stå och snyfta kring det hon presenterar? Nej, hon är också bara där för att presentera det hon ska - utan att visa upp hela känsloregistret.

Det är hemskt att så många har avlidit av sjukdomen, självklart. Är övertygad om att alla tycker det; det är ingen som gläds över dödsantalen.
Citera
2020-06-23, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det var ju otur utan dess like. De öppnade för turism den 21.6. och DAGEN DÄRPÅ fick de omfattande smittspridning i Aragón-regionen bland fruktplockare..

Och inte nog med det:

Myndigheterna kan inte genomföra omfattande åtgärder eftersom Spanien inte längre är i nödsituation.

Turismen är ju livsviktig för Spanien, men jag undrar om de vågar åka dit oavsett om gränserna står vidöppna?

Det som hände när spanien öppnade gränserna var ju att alla drog därifrån till Frankrike
Kön ut ur landet var långt längre än in i landet.

Nej, så länge vansinnet pågår runt om i Europa och där man inte öppnar Schengen på riktigt för alla länder och att samma länder tar bort reseavrådan så kommer ingen turism av värde att hända.

Italien har redan märkt det och börjat klaga på att turisterna uteblir. Och de har haft öppet sen 3:e Juni.
Spanien kommer säga likadant.

Vem vill åka som en boskap, invallad med munskydd i poolen med restriktioner i hur många som får bada, människor som går runt och sprayar desinfektionsmedel på palmerna i lobbyn, utspridda bord med noll gemenskap, Stängda barhäng, rutor på stranden där du måste uppehålla dig och en massa annat sjukt...

Vem?
Citera
2020-06-23, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Man rapporterar inte på helger, men men rapporterar per dag. Men ni verkar inte förstå detta. Är det något hjärn-ätande virus, kanske?

Hur i kan man vara så ointelligenta som du och ett par till? Här har du statistiken som Sverige rapporterat för helgen. Per dag! Under helgen!

Kod:
Deaths
19/6/20	20/6/20	21/6/20	22/6/20
52	4	2	11

Infections
19/6/20	20/6/20	21/6/20	22/6/20
2033	515	257	84

Och det verkar inte spela någon roll att någon tillhandahåller den statistik som Sverige rapporterar, ni har fått för er att den INTE rapporteras. För ni är helt jävla dumma i huvudet. Komplett befriade från intelligens. Är det något med maten ni äter? Jag vet inte, men det är något fel med er. Allvarligt fel.

Här är statistiken på John Hopkins University - ni vet, den statustik som Sverige - enligt er - inte rapporterar.
https://github.com/CSSEGISandData/COVID-19/tree/master/csse_covid_19_data/csse_covid_19_time_series

Sök hjälp för helvete och det FORT, ni är i akut behov.

Läste du överhuvudtaget vad jag skrev? Vem fan har problem med läsförståelsen?
Jag skrevs att FHM och vissa regioner inte rapporterar på helger.. vad exakt är fel i det påståendet? Eller har du inside info från dessa regioner under dessa dagar?
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Han har faktiskt haft rätt om mycket ! Det mesta faktiskt. Vi får se vad som händer i grannländerna i höst eller tidigare.
Kan du redogöra för något som han haft rätt i?

Nej, jag tänkte det eftersom han haft fel i det mesta han påstått.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Sluta köpa har jag inte sagt. Men ändra sitt köpbeteende i negativ riktning. Gäller i mer eller mindre utsträckning samtliga länder du räknar upp.

Jag tror inte att du har rätt. Men vi får återkomma till saken om ett år.

Om man tittar på produkter Sverige säljer och till vilka länder, så finns det absolut ingen anledning varför de inte skulle fortsätta att köpa dessa produkter.

Och om du har följt utvecklingen mellan Finland och Sverige så har det ju fraktats så in i bomben med prylar till Finland under hela den tid då folk har dött här i äldrevården. Finnarna har inte brytt sig ett dugg.

Kineserna däremot försökte strypa exporten av norsk lax, men inom några dagar var de tvungna att ta tillbaka sina anklagelser.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Originalkällan borde väl stämma bättre:

https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.covid-dagligen

Tack, där blir det väldigt tydligt att det är den i särklass lägsta siffran på tre månader!
Det går bra nu!
Citera
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Det var nyheter för mig.

Finns det något dokument från officiellt håll som beskriver hur vår testning, isolering och smittspårning sker?

Hur länge har vi använt denna generellt utmärkta taktik?
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Imponerande att du missat typ 100 pressträffar som sänts live i alla kanaler där de presenterat hur många som testats och hur många som isolerats. Hur smittspårning går till rent praktiskt har jag ingen aning om.
Kan du ge några länkar eller citat angående smittspårning och isolering?
Att det pratas om antal tester - absolut.
Men smittspårning och isolering? Verkligen?
Har inte Tegnell snarare sagt att det är meningslöst med smittspårning?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Idag påminde Anders om att alla som avlidit har har eller haft C19 men behöver nödvändningsvis inte dött pga av det...
Skulle vi räkna alla som dött pga av C19 skulle siffrorna vara betydligt lägre...
Klart det blir höga tala när vi
Klantar till det och får in smittan hos äldre döende patienter

Rent teoretiskt är vi väl alla döende? Men att klanta till det och få in smittan hos äldre döende patienter - är väl inte en korrekt beskrivning av vad som skett och sker eller...? Visst var det klantigt att släppa in smittan på äldreboenden, men det innebär väl inte att de äldre plötsligt ska vara "äldre döende patienter" mer än någon annan...? Det klantiga är väl vad man från centralt håll gjort och gör, i att sk "vårdplanera" alla äldre och flera andra grupper så, att OM de smittas blir de automatiskt klassade som döende, och ska in i Palliativ vård med Morfin och lugnande medel i stället för t ex syrgas vi andnöd. DEN saken erkänner självfallet inte Regeringen eller FHM, men kan tänka sig att vara klädsamt skamsna över att de inte klarat av att hålla smittan utanför äldreboendena. Tycker Du jag har fel...?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in