2020-06-23, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Det tydligaste tecknet att det går åt rätt håll!

Antalet på IVA och 7 dagars rullande medelvärde vad gäller dödstal är de absolut bästa om du frågar mig att följa utvecklingen.
Citera
2020-06-23, 16:23
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Unika varor kommer att säljas utan problem.
Varor (av samma kvalitet) kommer att köpas från den leverantören som erbjuder bäst handelsvillkor.

Ett lands smitthantering kommer inte att vara en påverkande faktor så länge inte själva produktens kvalitet påverkas negativt.

Helt vanliga handelsregler gäller oavsett om man är Norge, Sverige, eller Belgien.

Det enda som påverkar internationell handel är politiska skäl, se bara på hur varor från Israel är närmast omöjliga att sälja i Sverige.
Vad bra då, då kan vi ju totalt strunta i "Sverigebilden"...
Citera
2020-06-23, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Har det tickat upp igen under dagen?

Både c19.se och platz.se rapporterar 201 på IVA.

Igår ja, idag 193 än så länge.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Det tydligaste tecknet är självklart antalet döda och inte antalet inlagda på IVA..

Hur smart är du på en skala 1 - 10 egentligen?

IVA-statistik kan de påverka genom att inte ta in folk till IVA.
Dör du så dör du.

Antalet döda säger väl ingenting alls?
Antalet döda per capita säger däremot en del.

Men med tanke på hur vi rapporterar så får du ju titta på ett 7 dagars rullande medelvärde om du ska följa den utvecklingen. Allt annat är ju totalt värdelöst och har så alltid varit. Ännu mera nu när vi inte rapporterar på helger och röda dagar.
Citera
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Om du inte kan säga på produktnivån kan du då berätta vilka av följande länder kommer att sluta köpa våra produkter?

De tio största exportländerna för varor 2019

Norge
Tyskland
USA
Finland
Danmark
Storbritannien
Nederländerna
Kina
Frankrike
Belgien
Sluta köpa har jag inte sagt. Men ändra sitt köpbeteende i negativ riktning. Gäller i mer eller mindre utsträckning samtliga länder du räknar upp.
Citera
2020-06-23, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
En del av Spanien börjar att strama in, igen..

I helga åpnet Spania grensene for turister. Samtidig innfører deler av landet nye restriksjoner etter nytt virusutbrudd.

Etter måneder med strenge tiltak, har Spania gjennom en firetrinnsprosess gradvis åpent samfunnet igjen. Fra søndag 21. juni var turister fra Schengen-land velkomne.

Kun et døgn seinere var Aragón-regionen, et område nordøst i landet, tilbake i fase to av Spanias gjenåpningsplan, ifølge spanske El Pais.

Det skjer som følge av flere registrerte smittetilfeller blant fruktplukkere i området.

https://www.dagbladet.no/nyheter/risikerer-a-miste-kontrollen/72598130

Så fruktplockare, är det local`s, eller något säsongs-importerat ?

Det var ju otur utan dess like. De öppnade för turism den 21.6. och DAGEN DÄRPÅ fick de omfattande smittspridning i Aragón-regionen bland fruktplockare..

Och inte nog med det:

Myndigheterna kan inte genomföra omfattande åtgärder eftersom Spanien inte längre är i nödsituation.

Turismen är ju livsviktig för Spanien, men jag undrar om de vågar åka dit oavsett om gränserna står vidöppna?
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Igår ja, idag 193 än så länge.
202 på platz.se
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Gäller ju också var företagare vill ha sina företag placerade. Allt fler ifrågasätter nu var företaget ska ligga. Vem vill placera ett företag i ett otryggt och dumdrygt land där man från en dag till en annan inte ens vet om man kan lämna landet för en vanlig affärsresa?

Tänker du på Sverige? Ingen myndighet har förbjudit resor.
Att UD avråder från resor till omvärlden är inte detsamma som att man förbjuder "affärsresor".
Citera
2020-06-23, 16:26
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Det var nyheter för mig.

Finns det något dokument från officiellt håll som beskriver hur vår testning, isolering och smittspårning sker?

Hur länge har vi använt denna generellt utmärkta taktik?

Imponerande att du missat typ 100 pressträffar som sänts live i alla kanaler där de presenterat hur många som testats och hur många som isolerats. Hur smittspårning går till rent praktiskt har jag ingen aning om.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Jag anser det vara naivt att tro att man kan stoppa ett virus. Sakta ner visst men att svetsa fast folks dörrar i hopp om att viruset mirakulöst ska försvinna anser jag vara idiotiskt och fasoner endast hemmahörande i diktaturer. Vaccin för allmänheten tror jag ligger långt fram i tiden således tycker jag Sveriges väg är den rätta, även rent utilitaristiskt

Fast Kina var tvungna att ta till otroligt hårda metoder med tanke på sin stora befolkning och det kaos som COVID-19 kunde ha skapat.
Sedan visste de väl också att COVID-19 inte var något vanligt förkylningsvirus utan skapat i ett labb.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Har det tickat upp igen under dagen?

Både c19.se och platz.se rapporterar 201 på IVA.

Det var på 201 på denna sidan också för några timmar sedan men inte nu.

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

Jag vet inte vem som är "först" av dessa men SVT´s uppdateras ju väldigt ofta dagligen.
Citera
2020-06-23, 16:27
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Tänker du på Sverige? Ingen myndighet har förbjudit resor.
Att UD avråder från resor till omvärlden är inte detsamma som att man förbjuder "affärsresor".
Nej, jag tänker på inresor. Eller hur gör du nu om du ska åka till Norge eller Estland tex?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in