2020-06-23, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Så Tegnell bekräftar att folk som rapporteras avlidna och har covid-19 i blodet även om anledningen är någon helt annat, registreras som Covid-19 döda. Vilken ofattbart skämt. Kör jag ihjäl mig efter ha testat positivt för C-19 så dör jag av Corona.
Otroligt.

Upp till 30 dagar tillbaka dessutom.
Citera
2020-06-23, 14:11
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Så Tegnell bekräftar att folk som rapporteras avlidna och har covid-19 i blodet även om anledningen är någon helt annat, registreras som Covid-19 döda. Vilken ofattbart skämt. Kör jag ihjäl mig efter ha testat positivt för C-19 så dör jag av Corona.
Otroligt.

Ja, det borde vara enbart när dödsorsaken är covid som ingår i statistiken. Vilka andra länder räknar på det viset??
Citera
2020-06-23, 14:11
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Taha är het idag

Tråkigt att smittspridningen inte minskar alls i Sverige. Dödstal ligger kvar trots sommaren, på 40 döda per dag (officiella siffror utan att ta hänsyn till mörkertalet). Antalet smittade ökar ganska kraftigt i flera regioner.

Sverige är ett av de få länder som inte kan öppna upp nöjesparker, varför tusentals ungomar missar sommarjobb. Det slår oerhört hårt mot en hel generation. Sverige (och möjligtvis Polen) pekas också ut som de enda länderna i Europa som inte fått bukt på smittspridningen.

Läget är kort och gott katastrofalt inför hösten. Det har pratats om flockimmunitet, men där har ju Sverige fått saken helt om bakfoten. Det spelar ingen roll om 3% eller 6% har haft sjukdomen inför hösten, det som har betydelse är spridninen av viruset i samhället. Och där ligger Sverige pyrt till.
Citera
2020-06-23, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Tegnell sa precis att alla personer som avlider räknas som avlidna i Covid 19 om de testats positiva upp till 30 dagar tillbaka.

Det låter extremt högt med tanke på att många av de som avlider är gamla och gamla avlider.

Lär ju bli massa fall nu i sommar för äldre som haft Covid (och klarat sig bra) men som istället avlider av värmen.

Ja, facit får vi först när socialstyrelsen sammanställer dödsorsakerna av läkare.
Därav är ju överdödlighet det bästa måttet att förstå utvecklingen.
Citera
2020-06-23, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Hahah minskar.

120 döda på två dagar typ och då kommer den värsta dagen imorgon.

120 personer sen i torsdags är det väl ändå? Ingen rapportering fredag-söndag så fem dagar istället för två. För många, men betydligt bättre med 24 per dag istället för 60 per dag
Citera
2020-06-23, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Payback66
Skulle inte viruset ”dö ut” när värmen kommer enligt FHM?😷😷😷😷😷😷

Du har blandat ihop Trump och Tegnell:

Även Donald Trump väckte stor uppmärksamhet när han föreslog att utbrottet skulle vara över i april, eftersom ”värme generellt dödar den här typen av virus

I en intervju med Dagens Nyheter säger statsepidemiolog Anders Tegnell att smittspridningen av coronaviruset covid-19 kan tänkas fortsätta i Kina fram till sommaren, innan det eventuellt lugnar ner sig.

– Vi vet att virus inte sprids så bra i varmare väder, säger Tegnell.
Citera
Medlem
Finland: 0 nya döda
Norge: 0 nya döda
Danmark: 1 ny död
Island: 0 nya döda

Sverige: 39 nya döda senaste dygnet
Citera
Medlem
Gauzes avatar
Citat:
Otroligt.

Haha, herregud.. Inte undra på att våra dödsfall är såpass många.
Citera
2020-06-23, 14:14
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Ja, det borde vara enbart när dödsorsaken är covid som ingår i statistiken. Vilka andra länder räknar på det viset??

Sverige är ju känt för att vi enbart räknar de som avlidit av Corona, och inte ens alla dessa eftersom de som dör i kvävning på äldreboenden inte räknas som Corona-avlidna. Skillnad mot ex. Frankrike som räknar alla som avlidit med Corona i kroppen oavsett dödsorsak.

Angående smittspridningen i Sverige just nu:
7 regioner rapporterar en förbättring
10 regioner rapporterar en försämring
Citera
2020-06-23, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rochefort10
120 personer sen i torsdags är det väl ändå? Ingen rapportering fredag-söndag så fem dagar istället för två. För många, men betydligt bättre med 24 per dag istället för 60 per dag

Onsdag kommer imorgon och då brukar det komma runt 100 vilket gör att då kommer vi återigen vara på ett 40-tal/dag.
Citera
2020-06-23, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av termozen
Med tanke på hur din nuvarande analys ser ut, så skulle jag nog hoppa att göra någon analys över huvud taget.

Men jag spikade in exakt rätt dag för 5000-genombrottet. Jag förutsåg exakt dag 14 dagar innan, men jag vill inte leva på gamla meriter. Många siffror är så förbryllande men jag tror det är bra att man inte sprider uppgifter lördagar--söndagar numera för det gjorde det ännu mer förvirrat.

Jag förutser TYVÄRR 6000 döda den 23 juli men naturligtvis kan jag ha fel.
Citera
2020-06-23, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gauze
Haha, herregud.. Inte undra på att våra dödsfall är såpass många.

Jo. Det är undra på.

Belgien,Danmark,Norge,Finland,Tyskland,Island mäter ALLA på det sättet också och har flera flera gånger färre döda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in