2020-06-23, 13:37
Medlem
NYT: Sverige har blivit en pariastat

Alla Sveriges grannländer har stängt sina gränser för svenskar, efter att Sverige har fem gånger fler dödsfall i Corona än Norge, Finland och Danmark.
Financial Times: Den svenska modellen är ett hälsoexperiment som väcker tvivel
Sverigebilden krackelerar allt mer, dag för dag.

Vad skaLinde skylla på framöver? Att hon inte pratar tillräckligt "kvinnligt"?
Citera
2020-06-23, 13:38
Bannlyst
Med lite eftersläpningar så gissar jag att dagens siffra kommer landa på 89 nya dödsfall 😷😷😷😷😷
Citera
2020-06-23, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb

Det här sa jag skulle hända när jag började skriva i tråden. Är faktiskt lite chockad över att det blev exakt så. Sverigebilden har totalhavererat, det är sorgligt att se, men å andra sidan, en potemkinkuliss är inte mycket att ha.

Ja, bilden av Sverige runt om i världen har havererat.

Sverige är numera lite av en no-go-zone - en stor smitthärd.
Citera
2020-06-23, 13:39
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Om så är fallet så tror jag att man kommer medvetet lägger sig under där för att inte stå på en pressträff och säga att det ökar. Det är nog deras värsta mardröm och då skulle de bli frågor från det utländska journalister. Eller?
Ytterst få journalister begriper vad 7-dagars rullande medelvärde av rapporterade dödsfall är.

Ytterst få journalister fattar att de ska jämföra dagens nya rapporterade dödsfall med samma dag en vecka innan för att få koll på om dödsfallen ökar eller minskar.

På själva presskonferensen så lyckas även väldigt få journalister uppfatta hur många dödsfall som tillkommit. De brukar bara uppfatta totalen.

Och det är jättelätt för Tegnell att svamla något om eftersläpning eller jämförelse med dödsregistret så blir journalisterna bortkollrade och tittar i sina papper på förberedda frågor: när får man resa till Thailand igen? Varför får inte Liseberg öppna?
Citera
2020-06-23, 13:40
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb

Det här sa jag skulle hända när jag började skriva i tråden. Är faktiskt lite chockad över att det blev exakt så. Sverigebilden har totalhavererat, det är sorgligt att se, men å andra sidan, en potemkinkuliss är inte mycket att ha.
Expressen tar upp artikeln:

New York Times om Sverige: En pariastat
/.../Enligt New York Times sammanställning har nu Sverige dubbelt så många coronavirusfall och fem gånger fler dödsfall än grannländerna Norge, Finland och Danmark.

Sverige beskrivs ofta som ett land med ledande ställning. Bland annat med en ekonomi som globalt sett är mer integrerande än andras. Historiskt sett har de skandinaviska länderna hållit samman. Ända fram till 1905 var Norge en del av Sverige, Finland och Sverige delar liknande kultur och man har kunnat resa mellan länderna fritt.

Men nu ser det annorlunda ut. Grannländerna har valt att stänga gränserna mot Sverige som inte är välkomna. Och New York Times skriver att trenden är tydlig – Sverige är Skandinaviens pariastat. Utstött, isolerade från omvärlden. Det skriver den tyska journalisten Thomas Erdbrink för tidningen.
https://www.expressen.se/nyheter/new-york-times-om-sverige-en-pariastat/
Citera
2020-06-23, 13:41
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Holy fuck you’ve literally snapped mentally. As in, you must have serious fucking problems. I can’t believe how often you lie — it’s absolutely incredible.

Has Sweden fucking up their response sent you over the edge? Do you need a psychologist? I don’t understand how you can try me with the lies (which are always preposterous claims) and get corrected with both facts and sources, just to pull off your classic “no u” response and double down deeper with the bullshit.

Are these just the views you’ve kept since the beginning and this is the sunk cost fallacy in play? We all realized Giesecke was an absolute fraud and you had to remain and defend him? Or is this something more worrying?

Seriously worried about your mental health at the moment, tbh.

This article goes over the psychology.

Citat:
The answer is related to their ego, their very sense-of-self. Some people have such a fragile ego, such brittle self-esteem, such a weak "psychological constitution," that admitting they made a mistake or that they were wrong is fundamentally too threatening for their egos to tolerate. Accepting they were wrong, absorbing that reality, would be so psychologically shattering, their defense mechanisms do something remarkable to avoid doing so — they literally distort their perception of reality to make it (reality) less threatening. Their defense mechanisms protect their fragile ego by changing the very facts in their mind, so they are no longer wrong or culpable.
Citera
2020-06-23, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Värst vad många på FB som bryr sig om Sverigebilden, trodde det var något som mest sossar bekymrade sig om. Känns det inte bra att Sverige för ens gångs skull sticker ut för något som inte är hysteriskt pk?

Precis vad jag också undrar.

Under flyktingkatastrofen skulle Sverige polera Sverige-bilden i hopp om att andra skulle solidariskt ta efter. Nope - ingen var intresserad av att dela ansvaret.

Jag tror att svetsaren fick sig en tankeställare då.

Nu har Sverige kört sitt eget race. Inte frågat om solidaritet eller hjälp av någon, men inte heller agerat oschysst som t.ex. Danmark som erbjöd icke-fungerande ECMO-maskiner till Lombardiet. Sverige tvärtom hjälpte alla EU-lander att plocka hem sina egna medborgare när de hade strandat på olika destinationer.

Sverige eller Mölnlycke skulle också ha levererat skyddsutrustning till de hårt drabbade Spanien och Italien - men Frankrike konfiskerade dessa redan betalda masker med hänvisning till exportstopp.

Sverige är också FÖR stöd för de som har drabbats hårt av Corona - men inte som gratispengar utan som lån. Andra länder får också rätta mun efter matsäcken:"Det kommer inga stekta sparvar flygande om du inte själv bemödar dig om att göra ditt bästa."

Men nu är alltså inte heller det här bra.

Man skulle ha gjort som de andra har gjort. De som nu sitter med mössan och handen och tigger om bidrag.
Citera
2020-06-23, 13:43
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArseneW
Nej, Sverige rapporterade 0 dödsfall fredag, lördag och söndag. Vilket så klart behöver tas igen - rimligtvis idag.

Räknar man alla dödsfall som rapporteras idag som en klump så kommer ökningen först på fredag gällande det rullande 7-dagars medelvärdet. Toppen kommer sedan på måndag när den sista 0-dagen försvinner från mätserien.
Du glömmer bort att man rapporterade igår.

Just nu är 7-dagars rullande medelvärde 33. (uppdaterat igår platz.se)
Citera
2020-06-23, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Om man kan vara ute i solen.
Många arbetar den tiden solen lyser.
Nej det garanterar inte att man får sitt behov och inte heller de svaga doser man får via multivitaminer mm.

Jag tar ett piller varje dag med 2500IE D-vitamin och gör så hela året.
Varför skulle jag ta 2?
Jag får en lämplig och inte för stor dos varje dag.
Inte speciellt svårt.
Till frukost.

Troligen skulle du klara av det också 1, ETT piller om dagen.
Fast 2500IE är 6.25 gånger den rekommenderade dagsdosen för en vanlig person.
Citera
2020-06-23, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
NYT: Sverige har blivit en pariastat

Alla Sveriges grannländer har stängt sina gränser för svenskar, efter att Sverige har fem gånger fler dödsfall i Corona än Norge, Finland och Danmark.
Financial Times: Den svenska modellen är ett hälsoexperiment som väcker tvivel
Sverigebilden krackelerar allt mer, dag för dag.

Vad skaLinde skylla på framöver? Att hon inte pratar tillräckligt "kvinnligt"?

Kan du förklara för mig vad den där berömda Sverigebilden innebär?
Citera
2020-06-23, 13:45
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Du glömmer bort att man rapporterade igår.

Just nu är 7-dagars rullande medelvärde 33. (platz.se)

Gissar att vi är nere på 15-20 om dagen ganska snart
Senast redigerad av santos_deville 2020-06-23 kl. 13:48.
Citera
2020-06-23, 13:45
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrullstol
Nej men en av världens största pandemier. Nästan 40 miljoner smittade i världen. I Sverige finns det ca 8000. De dör sällan av AIDS i nutid, i Sverige. De flesta har omätbara virusnivåer i blodet. 90% av dem i Sverige.

Men förr i tiden tog det död på en ofantlig stor mängd av människor.

32 miljoner människor har dött av HIV i världen. "770 000
people died of HIV-related illnesses worldwide in 2018"

https://www.who.int/gho/hiv/en/

Okey då! Jag ger mig och inser att jag hade fel. En mer långdragen pandemi än den blixtsnabba COVID-19.
Intressant att se hur AIDS mediciner nu används mot COVID-19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in