2020-06-23, 11:38
Medlem
Hur räknar jag ut mm2 tråd, koppar respektive aluminium, enfas respektive trefas i förhållande till Watt?

Jag har en vattenpump på 1500W som ligger 320 m från huset.
Citera
2020-06-23, 11:41
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taboule
Hur räknar jag ut mm2 tråd, koppar respektive aluminium, enfas respektive trefas i förhållande till Watt?

Jag har en vattenpump på 1500W som ligger 320 m från huset.

Sourceforge.net/projects/eldim

Notera dock att det som vanligt inte är ett godkänt verktyg.

Men den lasten på det avståndet? Lycka till
Citera
2020-06-23, 11:43
Medlem
Tack.
Skulle dock vilja ha reda på vilka formler som beskriver motståndet i kabeln osv.
Citera
2020-06-23, 11:53
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Tack.
Skulle dock vilja ha reda på vilka formler som beskriver motståndet i kabeln osv.

Resistansen (R) = (Resistivitet x Längd) / Area.
Resistiviteten för koppar = 0,0175 ohm m/mm² vid 15°C.

Har ledaren arean (A) och längden (L) blir resistansen (R) vid 15°C:
RL = 0,0175 x L / A.
Citera
2020-06-23, 15:07
Medlem
Då kan jag räkna ut hur mycket volt jag tappar med specifik ampere? Och man vill inte gå under 210 Volt? Tänker jag fel? Hur många volt krävs för en specifik last?
Citera
2020-06-23, 15:19
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Då kan jag räkna ut hur mycket volt jag tappar med specifik ampere? Och man vill inte gå under 210 Volt? Tänker jag fel? Hur många volt krävs för en specifik last?

Det handlar egentligen inte om volt. Visst i slutänden, men det handlar om spänningsfall i procent. För privata anläggningar kan du ha 8 % men bör hålla dig under 5 %.
Citera
2020-06-23, 15:23
Moderator
Fysik, matematik och teknologi: allmänt --> Matematiska och naturvetenskapliga uppgifter
/Moderator
Citera
2020-06-23, 15:30
Medlem
sommarlovs avatar
Det finns så mycket mera du behöver ta hänsynt till, som utlösningsvilkoret, dvs, det får inte vara så stort förlust i kabeln, att säkringen inte löser ut vid ett fel.
Citera
2020-06-23, 16:06
Medlem
RostigHinks avatar
En 400V D-kopplad 3-fasmotor på 1500W drar c:a 2,2A per fas så den strömmen är inget större problem. Vad som är problemet är att klara av att utlösa en säkring vid kortslutning fas-fas vid motorn. En 10A dvärg typ B eller C eller diazed vill man kunna dra 80A genom för att utlösas snabbt nog. Det ger en total impedans på 5 ohm i slingan och det inkluderar förimpedansen, dvs den mellan transformatorn och din central. Kortslutning mellan en fas och skyddsjord tar man med jordfelsbrytare.

Säg att förimpedansen är 1 ohm så har vi 4 ohm kvar att leva med, dvs 2 ohm per ledare. Bara att räkna därifrån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in