2020-06-23, 00:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Ja, mig veterligen har inte de svenska dödsorsaksintygen ändrats det sista året.

Men om du kan plocka fram någon form av referens som visar att det här är fel så ger jag mig:

https://studylibsv.com/doc/614160/sosb-76016--blankett-d%C3%B6dsorsaksintyg

Mitt tips är dock att du får krypa till korset och helt enkelt erkänna att du är dum i huvudet.

För Sveriges del handlar det om att registrera alla fall där folk dör med covid, så att man i efterhand kan forska på om det har något samband som man inte kunde se vid dödsfallet.

Nej, du visste inte detta, vilket är ok. Vad som dock är patetiskt är att du tror dig veta allt om hur svensk sjukvård funkar, för ett du har en underposition som sekreterare på nån myndighet där du sitter och knackar på ett tangentbord. En lika avancerad uppgift som att registrera stenyxor och pilspetsar från stensåldern på British museum. För att bli så narcissistiskt laddad av en så okvalificerad uppgift, måste man nog mycket riktigt vara lite dum i huvudet.
Citera
2020-06-23, 00:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Varför benämner de då inte C19 för global epidemi? Det tänkte du inte på vs?

För C19 är en global pandemi enligt WHO ditt riksmongo.
Det borde vara kriminellt att vara så efterbliven som du är.
Citera
2020-06-23, 00:13
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Du har rätt.

Samtidigt såg Kinas bygge ut att vara moduler som transporterades dit,

om modulerna byggdes just för detta ändamålet,

eller om de stod färdiga nånstans som ett beredskaps-sjukhus vet jag inte.

Imponerande var det iallafall.

TVÅ sjukhus smällde de väl upp?
Vet inte om de smällde upp två.
Vi drog till med 11, majoriteten i mässhallar.

Trots den enorma kostnaden tycker jag att det var rätt beslut. Det såg riktigt illa ut här i April...
Citera
2020-06-23, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Det stora problemet med Sverige är att vi inte kan kräva munskydd på besökare i våra nöjesparker, eftersom det inte finns några att tillgå i Sverige. Nöjesparkerna kan inte få tag i munskydd och inte heller de som vill besöka dessa.
Inte heller kan den svenska regeringen tydligen få igång någon produktion av munskydd i Sverige.

Därför är det bara enklast att stänga ner nöjesparkerna.

Kolmården och Lycksele djurpark har fortsatt öppet. Även Astrid Lindgrens värld och High Chaparall har öppet. Man kan ju tycka att åtminstone Kolmården kommer upp i folksamlingar över 50 personer men det är utomhus och kan säkert styras av parkens vakter.
Citera
2020-06-23, 00:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
För Sveriges del handlar det om att registrera alla fall där folk dör med covid, så att man i efterhand kan forska på om det har något samband som man inte kunde se vid dödsfallet.

Nej, du visste inte detta, vilket är ok. Vad som dock är patetiskt är att du tror dig veta allt om hur svensk sjukvård funkar, för ett du har en underposition som sekreterare på nån myndighet där du sitter och knackar på ett tangentbord. En lika avancerad uppgift som att registrera stenyxor och pilspetsar från stensåldern på British museum. För att bli så narcissistiskt laddad av en så okvalificerad uppgift, måste man nog mycket riktigt vara lite dum i huvudet.

Haha det där var ett riktigt patetisk försök att bortförklara det svenska dödsintyget. Det är inte svårt att se varför Sverige ser ut som det gör när individer som du har rösträtt.
Citera
2020-06-23, 00:15
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EveryBodyKnowsC-19
Sluta gnäll! Ni domedagsprofeter ville ju ha en lockdown, men nu när vi stänger ner så gnälls det ändå. Hur ska ni ha det egentligen?

Jag vet att ni är besvikna på Sverige, det är jag också. Men sitta här och gnälla kommer inte att hjälpa er. Finns vettigare saker att göra...

Jag ville ha en lockdown som Norge och de andra länderna ja. Men nu väljer regeringen att öppna visa saker och stänga andra saker med omvärlden öppnar upp helt.

Det är en jävla skillnad. Ny smygstänger Sverige visa saker för de vet att det gjort fel. Och det är inte rätt emot Svenska befolkningen eller de företag som bedriver exempelvis nöjesparker.
Citera
2020-06-23, 00:17
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Men det är väl bara att köra obligatoriskt munskydd på Gröna Lund?

Det bestämmer väl ägarna precis som flygbolagen?

Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Regeringen har ju valt att ej öppna Grönan och munskydd är ju inget man går ut med. I Andra länder är det krav från regeringen att om de ska öppna ska de ha munskydd mm.
Där har inte Sverige något mandat då man anser munskydd är skit.

Jag kom sen ihåg 50 personer begränsningen...

... om vi hade stoppat smittan hårdare så hade vi haft en lägre smittspridning nu,

och färre avlidna som våra nordiska grannländer.

Inte alls säkert ett utdraget förlopp blir billigare i längden på nåt plan.
Citera
2020-06-23, 00:17
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Jag hoppades ju att vår strategi skulle ge minst restriktioner.
Men det vi ser nu är att vi hade minst under några veckor då andra hade lockdown, men vi kommer ha flest restriktioner under lång tid från och med nu.
Och då är vi losers på alla fonter.
Döda, jobb, ekonomi. Finns ju inget positivt kvar med vår strategi längre som jag under början trodde det skulle bli.
Jag tyckte också att vår strategi lät bra i början då de pratade om flockimmunitet och man trodde att det smittade som influensan. Jag ändrade mig dock snabbt så fort det kom besked att det var väldigt osäkert med immuniteten och jag förstod att det inte spred sig jämnt. Italien hade ju fokus i norr. Jag ändrade mening väldigt snabbt efter det. Jag misstänkte att vår strategi skulle leda till ett väldigt utdraget lidande.

Det verkar som mina farhågor blivit verklighet. Der är helt sjukt.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-06-23 kl. 00:19.
Citera
2020-06-23, 00:18
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr

Det är inte så det fungerar, inte ens i Sverige.
Man har statistiker på detta som analyserar dödscertifikat och försöker sammanställa dödsorsaken på rimliga grunder. Sannolikheten för att en patient avlidit i COVID-19 försvinner inte för att dödscertifikatet säger bu eller bä.

Vi har ett trettiotal staitistiker som arbetar på just detta sedan början på April när kritiken blev som värst i media och det politiska trycket blev för högt. Jag har utvecklat detta tidigare i tråden.

Underposition som sekreterare? Hehe...nej, jag är inte "Secretary"...
Citera
2020-06-23, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
But don't you get it. None of those survived! They all died horrible!
THE ones that survived in NY were not as sick as THE chanceless.

That’s incredibly wrong. You are deep in a rabbit-hole, my friend. You cannot even acknowledge that New York City gave life to those that would have died in this country. I guarantee you a lot of people in Sweden who have died here would have survived in America. Basic things such as giving oxygen to the elderly, or not keeping them away from hospitals (even if the risk of death is near 100%, there are guaranteed survivors you deny life to).

You have exposed yourself as either callous and cruel or incredibly dim-witted here. I hope you reflect on your stances and have more respect for the sanctity of human life moving forwards.
Citera
2020-06-23, 00:22
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Vet inte om de smällde upp två.
Vi drog till med 11, majoriteten i mässhallar.

Trots den enorma kostnaden tycker jag att det var rätt beslut. Det såg riktigt illa ut här i April...

How China Built Two Coronavirus Hospitals in Just Over a Week
https://www.wsj.com/articles/how-china-can-build-a-coronavirus-hospital-in-10-days-11580397751

Beredskap kostar.

Helförsäkring på bilen kostar en hel del.

Om motorn pajjar så är försäkring mot maskinskada najs att ha.

Om inget händer har man betalat en hel del. I onödan?

Beredskap är en försäkring.
Citera
2020-06-23, 00:24
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Perfekt ju, Sverige uppnår folkimmuniten som första land. Nu med bättre medicinering och förbättrad koll på ålderdomshemmen så blir nog inte stålbadet så illa iaf. Måste se långsiktigt och för de länder med få smittade kommer stålbadet att bli desto plågsammare och jävligt utdraget

Fast så blir det inte om det kommer ett vaccin eller annan medicinsk upptäckt gällande COVID-19. Det är därför man vid en pandemi med ett nytt virus måste slå ner viruset. Du kan ju bara titta vad Kina har gjort. De vill inte ha en stor spridning av det du kallar "stålbadet" för det är ingen mening när man vet att ett botemedel kommer att komma.

Alltså, isolera smittade, sätt dem i karantän och smittspåra och börja om från ett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in