2020-06-22, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, hur kan någon tänkande människa tycka att det är bra?!

Jag förstår det ärligt talat inte.🤷🏼‍♀️

Jag hoppades ju att vår strategi skulle ge minst restriktioner.
Men det vi ser nu är att vi hade minst under några veckor då andra hade lockdown, men vi kommer ha flest restriktioner under lång tid från och med nu.
Och då är vi losers på alla fonter.
Döda, jobb, ekonomi. Finns ju inget positivt kvar med vår strategi längre som jag under början trodde det skulle bli.
Citera
2020-06-22, 19:17
Medlem
madchances avatar
Time Magazine skriver om att WHO varnar för att politisera pandemin.

"World leaders must not politicize the coronavirus pandemic but unite to fight it"

https://time.com/5857077/who-politicize-coronavirus-pandemic/
Citera
2020-06-22, 19:19
Medlem
Smittspårning på intensiven - personal smittad
Minst fem personer på en och samma intensivvårdsavdelning på Akademiska sjukhuset misstänks ha smittats av covid-19.

– Det stämmer att vi har flera smittade, eller misstänkt smittade, säger Per Bondegård, tillförordnad verksamhetschef för AnOpIVA på Akademiska sjukhuset.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/EWOwmP/smittsparning-pa-intensiven-personal-smittad
Citera
2020-06-22, 19:21
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
i dag kl 04:43av Sophie Tanha
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset?pinnedEntry=344833
"Karolinska institutets försök med att behandla coronasjuka med blodplasma från redan tillfrisknade personer visar lovande resultat, rapporterar Sveriges Radio.

..."

Fattar inte -behandlingsmetoden har varit känd sedan epidemin i Kina,

varför är detta en nyhet i juni?

Skulle tro att detta visar på hur långt svensk sjukvård ligger efter i förhållande till Asien där man tidigt experimenterade fram blodplasma behandlingen. Överhuvudtaget har man i Asien tidigt gjort experimentella behandlingar med både naturmediciner och olika medicinska preparat.
Citera
2020-06-22, 19:22
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Lyckas? Ja dom har lyckas för att dom hade en lockdown, men nu stiger r-talet eftersom dom lättar på sin lockdown.

Dom har med andra ord bara skjutit upp det oundvikliga.

Att införa lockdown är som att kissa i byxan.
Att du bara orkar...

Kan du inte ta en paus tills de åtminstone tar in på oss i antal döda istället för att hela tiden hamna längre och längre efter oss.

Den dagen de närmar sig 20% av det antal döda per capita som vi har så kan du kanske få någon som lyssnar på dig.

Det ser troligare ut att vi kommer gå i kapp Tyskland i antal döda (utan hänsyn till befolkningen)
Citera
2020-06-22, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Time Magazine skriver om att WHO varnar för att politisera pandemin.]
WHO framstår allt mer som en parodi av sig själv.

I USA och många andra länder inkl.Sverige så har pandemin politiserats sedan länge. Kolla bara demokraternas idioti i USA och Åkessons dito i Sverige med hans bjäfsande om det ena och det andra bara för att vinna billiga poänger.
För att inte tala om alla utkommenderade SD-nätfegisar som gnäller om allt Tegnell Löfven och FHM gör och inte gör.
Citera
2020-06-22, 19:34
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Intressant artikel som förklarar flockimmunitet. Läs och sluta hoppas...:

https://www.inverse.com/science/herd-immunity-covid-10

Citat:
HOW TO RESPOND TO A PANDEMIC WITHOUT A VACCINE — Without a vaccine, we should not think of herd immunity as a light at the end of the tunnel. Getting there would result in millions of deaths in the United States and would not protect the most vulnerable.

For now, washing hands, wearing masks and social distancing remain the best ways to lessen the destruction of COVID-19 by flattening the curve to buy time to develop treatments and vaccines.

Tog ett citat ur artikeln. Vi har glömt en liten detalj i det här landet.
Citera
2020-06-22, 19:35
Medlem
Nu har danskarna gått ut med på bred front att danskar som semestrar i Sverige riskerar sparken pga detta. Det märkliga är ju att södra Sverige har ju mindre drabbade än i Köpenhamn. Sedan är det ju lite till att styra konkurrensen om var folk ska turista dvs. något som inte direkt är tillåtet enligt Eu-lagstiftning.
https://www.sydsvenskan.se/2020-06-22/danskar-riskerar-sparken-for-sverigesemester
Citera
2020-06-22, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Ja som jag läste nu.
Ett stort varuhus på 40000 kvm får ta in 3500 kunder men Liseberg med 170000 får endast ta in 50 personer.
Det är fullständigt barockt.
Och att djurparker är ok men ej nöjesparker.
Nej, regeringen verkar inte ens bry sig om jobb eller ekonomi.
Regeringen är allt mer pressad av den negativa sk sverigebilden, antal smittade och dödstalen rullar på utan att minska drastiskt.
Som om dessa nöjesparker skulle vara värre än stora varuhus, köpcentra eller populära badstränder. Godtycke.
Troligen har nöjesparkerna betydlig bättre förutsättningar att hålla ordning på distanceringen än varuhus och köpcentra som troligen är betydligt mer personalslimade.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GonerStoner
Ja men nu sitter vi alla i båten fylld av dynga.
Det som svider mest för mig var att regeringen visste att corona tömmer ålderdomshem.
Det fanns redan information från andra länder, varför valde man inte att lära sig av andras misstag.

Jag blir mordisk.

FHM och regeringen kallar åldringskatastrofen för "misstag". Det var såklart inget misstag.

På hög politisk nivå visste man att åldringar skulle stryka med. Minsta gräsrot kunde förutse det.
Citera
Medlem
Wajis avatar
Var ute med båten en stund idag och jag kan bara berätta att det blir bara mer och mer folksamlingar vid skärgårdsrestauranger, bensinmackar och livsmedelsaffärer på landet.
Folk tränger sig och även om de kommer med mindre motorbåtar så försöker de gå förbi oss med större båtar för vi har svårare att lägga till. Vi gav upp på ett populärt ställe idag.

Visst är det bra att man är ut och framför allt på sjön. Men trängseln och folk desperata försök att få tag i saker snabbt gör att det blir väldigt tjockt med folk.
Dagens skratt kom grannen med nu för 30 min sedan

En äldre dam kom med sin man till vår lokala livsmedelsaffär. Grannen står som två för att betala. Damen är från den fina delen av stockholm(ursäkta om jag dömer) och skickar in mannen i affärer.

Mannen går rakt fram till kassan och frågar om de kan stänga av affären och få ut alla så de kan handla. De vill inte bli smittade. De kräver också att alla under 30år avlägsnar sig längre ifrån då de kan vara de största spridarna.
Tjejen i kassan är ca 20 år och talar om att hon tyvärr inte kan göra något men säger att hon kan be någon av personalen hjälpa till med handlingen och se till att dom får vad de behöver.

Men det gick inte. Mannen börjar agera och frugan som nu står i dörren till affären ber alla gå ut. Men folk börjar försvara kassatjejen som inte riktigt vet hur hon ska hantera de två äldre.

De slutar med att de åker iväg jätte arga.

Om man är över 70år och ska följa alla råd så kan man väl inte beta sig hur som helst för omgivningen? Det är väl för sjutton de man försöker skydda. Men en del tror att man får göra vad som helst. Även om jag tror detta var en speciell sak så undrar man ju ändå om folk har förstått Sveriges regler och budskap

PS Jag tycker att händelsen var lite cool även om jag inte gillade det men det kanske ser ut så här på liknande ställen under covid-19
Citera
2020-06-22, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Runt 2600, lite fler men kommer inte ihåg exakt.

Har vi 2600 NYA smittade i Sverige, bara idag? Det låter väldigt mycket?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in