2020-06-22, 18:29
Medlem
goseigens avatar
Det står i tidningarna att matchen mellan Everton och Liverpool slog rekord i antalet tittare i Storbritannien. Det var synd att de bjöds på så skral underhållning.

Vad mer som står är att det är mer cynisk fotboll och färre mål.

Att åskådarna kan påverka spelarna är i mitt tycke inte alls konstigt, men det får väl gå några omgångar innan man kan säga något bestämt.
Citera
2020-06-22, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
På tal om detta. Här är en utmaning till er liverpool supportrar. Hitta stöd i regelboken för att sergio ramos borde blivit utvisad i CL finalen när han höll fast salah. Visa mig vart i regelboken det står att fasthållning av spelare är rött kort. Här jag slänger fram länken som frysen drog upp tidigare så har ni något att läsa. Generalen är ett uppenbart troll och hycklare men ni livepoolfans är ju inte mycket bättre isåfall.

Sen angående det fetade. Är det inte exakt de argumenten ni använder mot ramos? Han är en ful spelare så det måste varit medvetet och han är ett äckel och skulle varit utvisad. Oftast så det låtit.

Alltså EXAKT samma sak som hände med salah. En vanlig fasthållning man ser varje match som på 1 av tusen gånger blir en skada. En olycklig händelsekedja. Gult skulle det vara max och det tror jag också det blev även om minnet från matchen är lite suddig.

Och till sist. Ja maupay ska bara ha gult. Bara extremt enögda arsenal fans som tycker annorlunda. Onödig satsning. Respektlös tillochmed då han är väl medveten om att han inte hinner. Inte ens kamp om bollen skulle jag säga. Men knappast fult eller vårdslöst. Att skadan blir till är extrem otur. Precis som med salah med andra ord.

Under vilket kriterium vill du ha gult kort på Maupay? Hänvisa gärna till regelboken. Obs, vill ej låta otrevlig/trollande, men varje varning som delas ut från domaren (eller utvisning) ska ha en stipulerad anledning i regelboken.
Citera
2020-06-22, 19:11
Medlem
Alex P. Keatons avatar
Om vi bortser från det dåliga spelet så kan ju oavgjort mot Everton kännas sisådär, speciellt med tanke på hur säsongen varit. Faktum är dock att på de 9 senaste ligamötena på Goodison har Liverpool bara mäktat med 1 seger, och på de 4 senaste så har Liverpool dessutom bara gjort 1 mål. Så är egentligen inget oväntat resultat alls.
Citera
2020-06-22, 19:15
Medlem
ms18s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slampen
Under vilket kriterium vill du ha gult kort på Maupay? Hänvisa gärna till regelboken. Obs, vill ej låta otrevlig/trollande, men varje varning som delas ut från domaren (eller utvisning) ska ha en stipulerad anledning i regelboken.

Lite lustigt, gått två dagar och flera sidor men INGEN har hänvisat till någon regel.
Citera
2020-06-22, 19:17
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
Finns väl flera anledningar. Såg inte matchen men dessa skulle det kunna handla om.

"upprepade regelbrott (inget särskilt antal eller mönster utgör ”upprepade”)"

Såg inte matchen som sagt men om maupay varit inblandade i andra situationer kan det ha varit rättfärdigat med gult kort i den situationen oavsett.

"visar bristande respekt för spelet"

Man skulle kunna påstå att han visade brist på respekt för spelet genom att gå in i duellen när han ser att han inte har en chans på bollen.

"på ett vårdslöst sätt begår ett regelbrott som medför direkt frispark "

Ja tolkningsfrågor är det väl på alla tre. I slutändan är det domaren som gör dom bedömningarna.
Citera
2020-06-22, 19:23
Medlem
Citat:
Finns väl flera anledningar. Såg inte matchen men dessa skulle det kunna handla om.

"upprepade regelbrott (inget särskilt antal eller mönster utgör ”upprepade”)"

Såg inte matchen som sagt men om maupay varit inblandade i andra situationer kan det ha varit rättfärdigat med gult kort i den situationen oavsett.

"visar bristande respekt för spelet"

Man skulle kunna påstå att han visade brist på respekt för spelet genom att gå in i duellen när han ser att han inte har en chans på bollen.

"på ett vårdslöst sätt begår ett regelbrott som medför direkt frispark "

Ja tolkningsfrågor är det väl på alla tre. I slutändan är det domaren som gör dom bedömningarna.

Jag såg matchen, upprepade regelbrott upplever jag inte som att det var, tror ej att han hade dragit på sig någon foul innan detta hände, kanske att han hade dragit på sig 1 innan. Tänk på att det måste vara för samma "sorts sak" också, har du tex 2 fouls för hands, räknas inte en knuff sedan som "upprepat". Bristande respekt, ja kanske, men det är i så fall varenda knuff i ryggen när en mittback trycker till en anfallare i samband med inspark/utspark också. Vårdslöst? Njae, jag vettefan.
Är väl närmast för "bristande respekt" i så fall. Men jag tror det blev rätt. Som folk tidigare sagt, de som vill ha grov utvisning, bör vakna upp.
Citera
2020-06-22, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ms18
Lite lustigt, gått två dagar och flera sidor men INGEN har hänvisat till någon regel.

Nyss hände det! Plötsligt händer det! Ska jag vara ärlig så tror jag att detta forum, och fotbollsvärlden i övrigt, har ganska dålig kunskap. Man vet inte vad som påföljden ska bli vid en "våldsam spark" tex. Hör ofta polare och dylikt säga "klar våldsam spark, men ska absolut inte vara mer än varning".
Citera
2020-06-22, 21:07
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
På tal om detta. Här är en utmaning till er liverpool supportrar. Hitta stöd i regelboken för att sergio ramos borde blivit utvisad i CL finalen när han höll fast salah. Visa mig vart i regelboken det står att fasthållning av spelare är rött kort. Här jag slänger fram länken som frysen drog upp tidigare så har ni något att läsa. Generalen är ett uppenbart troll och hycklare men ni livepoolfans är ju inte mycket bättre isåfall.

Sen angående det fetade. Är det inte exakt de argumenten ni använder mot ramos? Han är en ful spelare så det måste varit medvetet och han är ett äckel och skulle varit utvisad. Oftast så det låtit.

Alltså EXAKT samma sak som hände med salah. En vanlig fasthållning man ser varje match som på 1 av tusen gånger blir en skada. En olycklig händelsekedja. Gult skulle det vara max och det tror jag också det blev även om minnet från matchen är lite suddig.

Och till sist. Ja maupay ska bara ha gult. Bara extremt enögda arsenal fans som tycker annorlunda. Onödig satsning. Respektlös tillochmed då han är väl medveten om att han inte hinner. Inte ens kamp om bollen skulle jag säga. Men knappast fult eller vårdslöst. Att skadan blir till är extrem otur. Precis som med salah med andra ord.

Jag skrev så här när det begav sig:

"Försöker han avsiktligt skada Salah? Nä, det tror jag inte. Håller han i armen i ett lås medvetet? Självklart. Vilket betydde skada, färdigspelat, och att Real vann bekvämt. Borde han fått rött för den cynismen? Ja, i min bok."

Jag står för det än. För mig är det cynismen i att ta en motspelare i ett armlås för att förhindra den att spela bollen som borde kunna leda till ett rött om det är grovt. Vilket jag bedömde Ramos fasthållning som. Det var inte en "heat of the moment" fasthållning som han släpper, det var ett typ brottargrepp som inte Salah kunde ta sig loss ur. Det har ingenting på en fotbollsplan att göra.

Sen hade Ramos "jackpot". Jag tror inte han ville skada, men det gjorde han - och den aktionen gav Real världens enklaste CL-titel. Utan Salah hade inte Liverpool inte någon spets utöver en ensam Mane. Detta ska dock INTE påverka bedömningen av domslutet, självklart. Så nej, inget hyckleri på den punkten.

Finns det då stöd för detta i regelboken? Nej, det gör det inte. Fasthållning är normalt gult kort. Utvisning om målchans. Möjligen om det faller under den luddiga "allvarligt otillåtet spel". Det förändrar inte min åsikt särskilt mycket - jag tycker sådana brottargrepp borde kunna vara utvisningsberättigade.

Men regelboken har vissa kryphål. Det finns t.ex. ingen möjlighet för domaren att ge direkt rött kort för en tröjdragning.

Så ta denna komiska situation: https://www.youtube.com/watch?v=Cfvdtxm_XUg
Max gult. Solklart rött för mig rent "moraliskt". Men som regeln är utformad, om du väl dragit i tröjan lite väl synligt, håll fast för kung och fosterland. Finns ingen vinst i att släppa.

Låt mig fräscha upp ditt minne ang Ramos: Han fick inget kort alls. Blev det ens frispark, det har jag inte orkat kolla upp.

Om du ställer Maupay och Ramos sida vid sida finns det en avgörande skillnad: Medan Maupay är lite sen in så utmanar han om boll, hoppas sätta in en liten tryckare och att Leno ska tappa bollen och få ett enkelt mål. Typ så. Medan Ramos arm-twister på Salah är ett avsiktligt grepp som har mer i brottning att göra än på en fotbollsplan. Den där sortens små vidrigheter spelare håller på med när de hoppas att ingen ser. Sånt som numer VAR är satt att åtgärda.
Citera
2020-06-22, 22:31
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Totalt orimligt att du tar upp en målchansutvisning och denna klara frispark. Återigen, du vet väl att domarna går efter regelboken? I regelboken finns inget som säger att "knuffar med ARMEN" ska vara gult kort.

Du verkar vara en dålig förlorare, men Maupays mål var riktigt vackert, och kan mycket väl vara det målet som gör att Brighton stays up i PL.
Har genom åren sett liknande incidenter som har gett gult, och rött om spelaren har gjort ngt värre. Kanske skulle det inte ha varit rött på Muapay, men skulle helt klart haft minst gult.
Citera
2020-06-22, 22:54
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Flera frågar Generalen efter vilken regel Maupay bryter mot.

Det enda han svarar är ''sätt på dig glasögon och titta igen'' Han har alltså ingen koll, och skriver att han spelat fotboll i 20 år, tränat och haft sig. Seriöst forumets största troll.

Och att han tror liverpools storhet är över till nästa säsong medans arsenal snart kommer tillbaka... Hahaha som sagt, troll.
Jag frågar dig då, Mr. Fotbollsexpert. Vad tillsäger att Maupay inte skulle fått gult för incidenten mot Leno? Rött är möjligtvis en överdrivelse men visst ff förtjänade han att få gult. Men det är typiskt att varje gång när Arsenal spelar så har vi domarna emot oss, medans det är tvärtom för Man United och Liverpool.

Vart i helvete har jag hävdat att Arsenal kommer att vara tillbaka i toppen nästa säsong? Vill gärna se en källa på det, däremot så tror jag att AFC kommer att vara tillbaka i toppen inom 2-3 år.

Anledningen till att varför Liverpool leder ligan med så klar marginal beror först o främt på att City har haft en svängig säsong och att de övriga klassiska top 4 lagen har alla haft dåliga säsonger. Nästa säsong så kommer Liverpool inte att vara i närheten av City.

Jag har säkerligen både spelat och kollat på fotboll innan du ens var påtänkt.
Senast redigerad av Generalandersson 2020-06-22 kl. 22:57.
Citera
2020-06-22, 23:28
Medlem
ms18s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Jag frågar dig då, Mr. Fotbollsexpert. Vad tillsäger att Maupay inte skulle fått gult för incidenten mot Leno? Rött är möjligtvis en överdrivelse men visst ff förtjänade han att få gult. Men det är typiskt att varje gång när Arsenal spelar så har vi domarna emot oss, medans det är tvärtom för Man United och Liverpool.

Vart i helvete har jag hävdat att Arsenal kommer att vara tillbaka i toppen nästa säsong? Vill gärna se en källa på det, däremot så tror jag att AFC kommer att vara tillbaka i toppen inom 2-3 år.

Anledningen till att varför Liverpool leder ligan med så klar marginal beror först o främt på att City har haft en svängig säsong och att de övriga klassiska top 4 lagen har alla haft dåliga säsonger. Nästa säsong så kommer Liverpool inte att vara i närheten av City.

Jag har säkerligen både spelat och kollat på fotboll innan du ens var påtänkt.

Svårt att ta dig seriöst då du är så mycket äldre än mig tydligen men mogen som en 15åring.

Jag skrev inte att du sa att arsenal skulle vara tillbaka nästa säsong, gjorde jag? Du skämmer ut dig igen.

Folk frågade dig flera gånger vilken regel han bröt mot men du vägrade svara, en annan kom dock med tre exempel medans du bad folk använda glasögon. Hur gammal är du egentligen?

Men det absolut roligaste är att du vägrade säga något annat än att det var solklart rött men nu när folk totalt sågat dig och dina ”kunskaper” inom fotboll så kryper du fram med ”ah det borde vara gult i alla fall”

Patetiskt.
Citera
2020-06-23, 04:12
Medlem
Citat:
Svårt att ta dig seriöst då du är så mycket äldre än mig tydligen men mogen som en 15åring.

Jag skrev inte att du sa att arsenal skulle vara tillbaka nästa säsong, gjorde jag? Du skämmer ut dig igen.

Folk frågade dig flera gånger vilken regel han bröt mot men du vägrade svara, en annan kom dock med tre exempel medans du bad folk använda glasögon. Hur gammal är du egentligen?

Men det absolut roligaste är att du vägrade säga något annat än att det var solklart rött men nu när folk totalt sågat dig och dina ”kunskaper” inom fotboll så kryper du fram med ”ah det borde vara gult i alla fall”

Patetiskt.

Roliga är att han har haft snart 3 dygn på sig att titta i regelboken också. Jag vet inte om han är seriös eller inte, men han verkar inte riktigt förstå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in