Citat:
Ursprungligen postat av
asdfghjklzxcvbnm
På tal om detta. Här är en utmaning till er liverpool supportrar. Hitta stöd i regelboken för att sergio ramos borde blivit utvisad i CL finalen när han höll fast salah. Visa mig vart i regelboken det står att fasthållning av spelare är rött kort. Här jag slänger fram länken som frysen drog upp tidigare så har ni något att läsa. Generalen är ett uppenbart troll och hycklare men ni livepoolfans är ju inte mycket bättre isåfall.
Sen angående det fetade. Är det inte exakt de argumenten ni använder mot ramos? Han är en ful spelare så det måste varit medvetet och han är ett äckel och skulle varit utvisad. Oftast så det låtit.
Alltså EXAKT samma sak som hände med salah. En vanlig fasthållning man ser varje match som på 1 av tusen gånger blir en skada. En olycklig händelsekedja. Gult skulle det vara max och det tror jag också det blev även om minnet från matchen är lite suddig.
Och till sist. Ja maupay ska bara ha gult. Bara extremt enögda arsenal fans som tycker annorlunda. Onödig satsning. Respektlös tillochmed då han är väl medveten om att han inte hinner. Inte ens kamp om bollen skulle jag säga. Men knappast fult eller vårdslöst. Att skadan blir till är extrem otur. Precis som med salah med andra ord.
Jag skrev så här när det begav sig:
"Försöker han avsiktligt skada Salah? Nä, det tror jag inte. Håller han i armen i ett lås medvetet? Självklart. Vilket betydde skada, färdigspelat, och att Real vann bekvämt. Borde han fått rött för den cynismen? Ja, i min bok."
Jag står för det än. För mig är det cynismen i att ta en motspelare i ett armlås för att förhindra den att spela bollen som borde kunna leda till ett rött om det är grovt. Vilket jag bedömde Ramos fasthållning som. Det var inte en "heat of the moment" fasthållning som han släpper, det var ett typ brottargrepp som inte Salah kunde ta sig loss ur. Det har ingenting på en fotbollsplan att göra.
Sen hade Ramos "jackpot". Jag tror inte han ville skada, men det gjorde han - och den aktionen gav Real världens enklaste CL-titel. Utan Salah hade inte Liverpool inte någon spets utöver en ensam Mane. Detta ska dock INTE påverka bedömningen av domslutet, självklart. Så nej, inget hyckleri på den punkten.
Finns det då stöd för detta i regelboken? Nej, det gör det inte. Fasthållning är normalt gult kort. Utvisning om målchans. Möjligen om det faller under den luddiga "allvarligt otillåtet spel". Det förändrar inte min åsikt särskilt mycket - jag tycker sådana brottargrepp borde kunna vara utvisningsberättigade.
Men regelboken har vissa kryphål. Det finns t.ex. ingen möjlighet för domaren att ge direkt rött kort för en tröjdragning.
Så ta denna komiska situation:
https://www.youtube.com/watch?v=Cfvdtxm_XUg
Max gult. Solklart rött för mig rent "moraliskt". Men som regeln är utformad, om du väl dragit i tröjan lite väl synligt, håll fast för kung och fosterland. Finns ingen vinst i att släppa.
Låt mig fräscha upp ditt minne ang Ramos: Han fick inget kort alls. Blev det ens frispark, det har jag inte orkat kolla upp.
Om du ställer Maupay och Ramos sida vid sida finns det en avgörande skillnad: Medan Maupay är lite sen in så utmanar han om boll, hoppas sätta in en liten tryckare och att Leno ska tappa bollen och få ett enkelt mål. Typ så. Medan Ramos arm-twister på Salah är ett avsiktligt grepp som har mer i brottning att göra än på en fotbollsplan. Den där sortens små vidrigheter spelare håller på med när de hoppas att ingen ser. Sånt som numer VAR är satt att åtgärda.