2020-06-22, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hummm..
Har läst igenom häktningsframställan nu!

https://forumfiles.com/Hbc0p1Aeo5/Eksj_TR_B_2038-19_Aktbil_148_ST_MNINGSANS_KAN_pdf

Stämningsansökan (länken) som är på 30 sidor beskriver kortfattat vad hon gjort, men tillräckligt mycket för att få en bild vad som hänt
Citera
2020-06-22, 18:44
Medlem
Hummm..s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimjong2020
Menar du stämningsansökan?

Sorry, skrev fel i bara farten och den förtvivlan jag kände..

Jag tror det lutar åt sluten rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning för åtminstone henne. Man måste vara riktigt störd i personligheten för att begå dessa brott...!? Hoppas barnen får nya kärleksfulla hem och glömmer bort så mycket som möjligt.
Citera
2020-06-22, 18:46
Medlem
Fy h-vete! Nåt av det värsta jag läst!
Citera
2020-06-22, 18:47
Medlem
Fy fan vilka jävla as.
Citera
2020-06-22, 18:50
Medlem
talgtrolls avatar
Citat:
Ah, men så då har hon inte våldtagit barnet i Mullsjö, bara tagit bild när ungen är naken?
Följ någon ”lättare” tråd istället ...
Citera
2020-06-22, 18:54
Medlem
Citat:
Sorry, skrev fel i bara farten och den förtvivlan jag kände..

Jag tror det lutar åt sluten rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning för åtminstone henne. Man måste vara riktigt störd i personligheten för att begå dessa brott...!? Hoppas barnen får nya kärleksfulla hem och glömmer bort så mycket som möjligt.

Sannolikt har hon gjort en § 7-undersökning (vet inte, men hon måste ha gjort en sån undersökning om hon begått sådana brott). En timmes snack med en läkare, som sedan gör en bedömning om det är att rekommendera en rättspsykiatrisk undersökning (RPU) eller inte. Sånt § 7-utredning kan göras tidigt i förundersökningen (behöver inte vara klarlagd om hon är skyldig eller inte).

Om det blir rättspsykiatrisk undersökning, så måste åtal vara väckt o rätten måste anse att hon är skyldig till brotten, eller något av brotten, för att rättspsykiatrisk undersökning ska göras. Skuldfrågan måste vara fastställd. O vid en sån RPU, görs en fullständig utredning av hennes psykiska tillstånd vid brottet o undersökningstillfället. Undersökningen tar max 4 veckor, så personen förflyttas från häktet till en rättspsykiatrisk undersökningsenhet (avdelning), där man är fortsatt häktad, men är på rättspsyk under undersökningen. Blir läkare, psykolog och socialutredare som kommer "angripa" henne, typ ställa massa frågor om hennes liv o hur hon tänkte vid brottet, följa varje steg hon tar, titta hur hon agerar i avdelningen o så. Sen blir det bedömning om hon har en allvarlig psykisk störning eller inte. Har hon en allvarlig psykisk störning, då ska rätten i första hand döma henne till rättspsykiatrisk vård istället för fängelse. Lider inte hon av allvarlig psykisk störning, så får hon långt fängelsestraff.

Folk kan begå "sjuka" brott, utan att för den delen vara så pass allvarligt psykisk störd, i lagens mening, att rättspsykiatrisk vård är att rekommendera.
Citera
2020-06-22, 18:55
Medlem
ballobass avatar
Helvete vad osmakligt, Tur man inte blev polis!! Hade utan samvete slagit ihjäl dom båda två. Smuts...
Citera
2020-06-22, 18:55
Medlem
argaangelicas avatar
Citat:
https://forumfiles.com/Hbc0p1Aeo5/Eksj_TR_B_2038-19_Aktbil_148_ST_MNINGSANS_KAN_pdf

Stämningsansökan (länken) som är på 30 sidor beskriver kortfattat vad hon gjort, men tillräckligt mycket för att få en bild vad som hänt

Hon kan ju lidit av psykos eller blivit drogad av sin sambo ju.
Citera
2020-06-22, 18:56
Medlem
5549s avatar
Citat:
Det tror inte jag. Hur ofta hamnar pedofiler på rättspsyk egentligen? Avvikande sexuella läggningar är ingenting som enkom i sig renderar i LRV rätta mig någon om jag har fel.
Citera
2020-06-22, 18:57
Medlem
Koettbullens avatar
Gärningskvinnan har definitivt blivit våldtagen själv som barn. Någon skrev att hon var fosterhemsplacerad som yngling. Tyvärr är det vanligt att offer bli till förövare när det handlar om våldtäkt mot barn.
Citera
2020-06-22, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Det tror inte jag. Hur ofta hamnar pedofiler på rättspsyk egentligen? Avvikande sexuella läggningar är ingenting som enkom i sig renderar i LRV rätta mig någon om jag har fel.

Dagispedofilen i Högsby (2014) som våldtog barn på dagis fick sluten rättspsykiatrisk vård
Citera
2020-06-22, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5549

Ingen diagnos ger rättspsykiatrisk vård per automatik, så egentligen skulle en pedofil kunna hamna i fängelse, men fall till fall. Om en person lider av psykossjukdom, så ger det oftast rättspsykiatrisk vård, men är det självförvållat psykos så blir det fängelse.

Ingen mördare eller våldtäktsman är väl friska, men de flesta sitter i fängelse, därför att de inte varit så pass allvarligt psykisk störd enligt lagens mening.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in