2020-06-22, 17:27
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeatriceCenci
Är Annette K. fortfarande vid liv? Bytt namn? Skyddad identitet?

Jag får för mig att TP bara hört rykten i sin bok, eller läst Anérs bok om den röda bilen, att hon inte förstod vad som var hemligt i hennes vittnesmål. Så låt mig gissa så har hon blivit hemkallad till sin skapare. Både jag och AK blir dock glada om jag har fel.
Citera
2020-06-22, 17:34
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Det är inget att märkligt med att kolla på klockan och frågan skulle heller inte diskuteras, om det inte vore så att det är den mest centrala delen i hans berättelse om tidpunkten då skotten föll. Han gör ju klocktittandet till hela anledningen till att han inte är framme vid mordplatsen i tid att se GM.

I Tingsrätten är han uppe i sisådär 8 sekunder av klocktittande i Götabankens fönster och då tillkommer de extra sekunder det tagit för honom att gå från trottoarens ytterkant till innerkanten.

Han gjorde klockan till den egna berättelsens 'centerpiece'. Inte vi. Så fnys lagom.
Så han försöker skaffa alibi genom att säga att han tittade på klockan, men förnekar medvetet att han pratat med väktarna efter att han stämplade ut. Nej, det där tror jag inte på. Om han var GM skulle nog det där klocktittandet troligare vara laddning av revolver som han vill kunna förklara om någon sett honom stanna där och hålla på med något.
Citera
2020-06-22, 17:35
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperTeflon
Att Ölvebro släppte de andra förhören med väktarna av misstag. AKs förhör hamnade i sekretessaxen då det handlade om en förmodad flyktbil. Detta var en statshemlighet under rättegången mot CP där inga flyktbilar fick finnas. Anér skrev en hel bok om AKs mörkröda bil om jag inte missminner mig. Dock pratade AK bara en gång med Anér innan hon vägrade att tala med honom igen.

Taxichauffören som såg GM stiga in i en blå WV-produkt på BJG och blev förhörd av efterföljande poliser och presenterades av både HH i en presskonferens och i artiklar i kvällspressen ungefär en vecka efter mordet gjorde kanske att utredarna fick puls på AK som ägde en blå Passat just från WV-koncernen. Olåsta dörrar i Skandiahuset nära mordet fick kanske fantasin att skena iväg istället för att "stanna efter".

Nu får vi nog säga att AK inte plockade upp GM vid Snickarbacken då HO ger henne tidsalibi för den teorin. Så AKs förhör är ganska tunt. Men att SE verkligen pratade med väktarna konfirmerar hon i alla fall.

Vi vet också tack vare henne att det bara fanns ett enda tidsystem på Skandia och det är passerkortet i innerdörrarna som gäller som utstämplingstid. Där har det spekulerats om lite olika varianter i tråden.

Jag köper allt det där. Ja, det här med innerdörrarna är det enda matnyttiga i hennes uttalande.

Jag tror SE har kallpratat med väktarna i ca någon dryg minut, kanske två, för att sedan ha snubblat ut på Sveavägen och hört det andra skottet. Det första måste ha gått av när han var precis vid ytterdörren. En avgasknall, en påsksmällare etc. Ca 40 meter i snabb gångtakt. Fyllot ligger på marken, skit i honom, någon annan får hjälpa till. Men vänta nu, blod och där kan man börja spåna på varför hans historia är som den är men fram tills dess så stämmer allt.
Citera
2020-06-22, 17:35
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Jag tror att det han pratade om i februari var något annat än det han presenterade. Han säger att hans besvikelse beror på att han hade förväntat sig positiva svar på revolvern och breven. Det är helt sanslöst. Så höga förväntningar kan man inte ha på det där brevet och en revolver till SE:s granne. Visst, han kan ha haft annat också, men presentationen var så extremt bräcklig att jag bara inte kan tro att SE har varit deras huvudspår. "Vi kommer att kunna förklara hur mordet gick till och vem som är ansvarig" osv. De har ju uppenbarligen gjort annat också, ganska tunga saker, som att t ex anhållna en person. Vad som satt stopp för honom att presentera sanningen har jag ingen teori kring, jag är för dåligt insatt i hur sådant fungerar.

Vet vi ens vem som satt anhållen?

Nej. Några sena dystra besked från NFC dagarna före presskonferensen förklarar inte KPs optimism i februari. Varför säga, "vem eller vilka som låg bakom" om man redan hade kört i diket och bestämt sig för den ensamme osannolike galningen?

Vapenutredningen av vapensamlarens vapen är ju i sig en parodi. Det finns väl 6 vapen som kunde vara aktuella eller blandar jag ihop siffrorna nu igen?

Räcker det då med hundratals miljoner i bagaget att provskjuta ett av dem? Vad hände med de andra 5?

Osäker på siffran 6 just, men pluralis för tänkbara vapensamlargrannvapen till SE gnager mig i min hjärna.
Citera
2020-06-22, 17:38
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Vet vi ens vem som satt anhållen?

Nej. Några sena dystra besked från NFC dagarna före presskonferensen förklarar inte KPs optimism i februari. Varför säga, "vem eller vilka som låg bakom" om man redan hade kört i diket och bestämt sig för den ensamme osannolike galningen?

Vapenutredningen av vapensamlarens vapen är ju i sig en parodi. Det finns väl 6 vapen som kunde vara aktuella eller blandar jag ihop siffrorna nu igen?

Räcker det då med hundratals miljoner i bagaget att provskjuta ett av dem? Vad hände med de andra 5?

Osäker på siffran 6 just, men pluralis för tänkbara vapensamlargrannvapen till SE gnager mig i min hjärna.
Jag vet bara det som stod i kvällstidningarna, att de hade anhållit någon och gjort gryningsräder osv.
Citera
2020-06-22, 17:38
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Jag köper allt det där. Ja, det här med innerdörrarna är det enda matnyttiga i hennes uttalande.

Jag tror SE har kallpratat med väktarna i ca någon dryg minut, kanske två, för att sedan ha snubblat ut på Sveavägen och hört det andra skottet. Det första måste ha gått av när han var precis vid ytterdörren. En avgasknall, en påsksmällare etc. Ca 40 meter i snabb gångtakt. Fyllot ligger på marken, skit i honom, någon annan får hjälpa till. Men vänta nu, blod och där kan man börja spåna på varför hans historia är som den är.

Kan inte någon som äger en pälsmössa gå ned på Sveavägen och provgå sträckan mellan den gamla ingången nr 44 (nu flyttad) och själva mordplatsen. Gå med benlängd passande en vuxen man och kvinna runt 170 cm. Kvinnan lite kortare och mannen lite längre.

Vad landar vi då på för promenadtid?
Citera
2020-06-22, 17:40
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Kan inte någon som äger en pälsmössa gå ned på Sveavägen och provgå sträckan mellan den gamla ingången nr 44 (nu flyttad) och själva mordplatsen. Gå med benlängd passande en vuxen man och kvinna runt 170 cm. Kvinnan lite kortare och mannen lite längre.

Vad landar vi då på för promenadtid?
Sveavägen 44 är idag inte riktigt på samma plats som 1986. Men det var 50 meter och bör ha tagit ungefär 30 - 40 sekunder.
Citera
2020-06-22, 17:40
Medlem
bibbarsmutss avatar
Citat:
Det är märkligt därför att Stig Engström själv säger att han var tvungen att gå 23.15 för att hinna med sista tunnelbanan. Han måste då ha kollat klockan när han lämnade kontoret och bestämt sig för att gå ned till receptionen. Han stämplar ut 23.19 och snackar med vakterna. Han är då redan 4-5 minuter försenad i förhållande till den tid han angett att han måste gå.

Om han är en pedant, som du säger, så hade han alltså rimligen redan kollat klockan och visste att han var sen. I ett sån't läge borde han helt enkelt bara skyndat sig. Han nämner ju hur bråttom han har.

Men...det första han gör när han kommit ut på gatan är alltså att titta vad klockan är? Och t.o.m. gå fram till ett skyltfönster för att se urtavlan? Detta är ju absolut märkligt eftersom han måste ha kollat klockan när han stämplade ut och lämnade vakterna.
Nej det är inte alls märkligt. Det blir det bara om man systematiskt misstror SE i allt han säger och gör och om man utgår från att varenda småsak är ett tecken på att han är en mördare som mytomant försöker dölja sina egentliga förehavanden.

Att tolka saker så gränsar till fanatism.

Det är orimligt att dra så långtgående slutsatser utifrån en utsaga om en titt på en klocka och det hjälper inte det minsta att lägga fram ytterligare gissningar som att SE "redan måste ha vetat vad klockan var".

Men visst, det finns ju inte mycket annat att klamra fast vid om ni ska ha Engström till Palmemördare, så kanske det är den där klocktitten ni kan fälla honom på.

Det går inte att pressa in elefanten i skottögnblicket. Sorry.
Citera
2020-06-22, 17:45
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Jag vet bara det som stod i kvällstidningarna, att de hade anhållit någon och gjort gryningsräder osv.

Vid "gryningsräder" tar man in folk vid pass 05.00 då de ligger hemma och sover och sedan kanske man analyserar innehållet i deras beslagtagna datorer? Hittar man det man söker efter i datorn är det kanske dags att gå ut och hånle lite i intervjuer i TV i februari. Har e-posten skickats från en person till en annan kan man nog kosta på sig att svänga sig med uttryck som "den eller de som ligger bakom" i dessa intervjuer.

Men mycket kan ju hänt efter februari om man är lite konspiratoriskt lagd. Vilket jag inte upplever att jag är i normalfallet, men nu har även jag skaffat en helt egen foliehatt, med öronlappar.
Citera
2020-06-22, 17:49
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Det är märkligt därför att Stig Engström själv säger att han var tvungen att gå 23.15 för att hinna med sista tunnelbanan. Han måste då ha kollat klockan när han lämnade kontoret och bestämt sig för att gå ned till receptionen. Han stämplar ut 23.19 och snackar med vakterna. Han är då redan 4-5 minuter försenad i förhållande till den tid han angett att han måste gå.

Om han är en pedant, som du säger, så hade han alltså rimligen redan kollat klockan och visste att han var sen. I ett sån't läge borde han helt enkelt bara skyndat sig. Han nämner ju hur bråttom han har.

Men...det första han gör när han kommit ut på gatan är alltså att titta vad klockan är? Och t.o.m. gå fram till ett skyltfönster för att se urtavlan? Detta är ju absolut märkligt eftersom han måste ha kollat klockan när han stämplade ut och lämnade vakterna.

Han säger inte att han var tvungen att gå ut genom utgången 23:15 och gå raka vägen till hans förbindelse hem.

Det första han gör - enligt egen utsago - är inte heller att titta på klockan igen.

Det bästa vi kan göra är att utifrån hans berättelser få en förståelse om hur han var som människa, men man kan av dem inte säga att han är en mördare.

Att han tittar på klockan en gång till är inte märkligare än att en annan kollar om man har stoppat ner kortet, har med sig nycklarna, eller har stängt av spisen.

Vi människor har våra små egenheter för oss, och det kan mycket väl vara så att man avslutar för kvällen 23:15, och sedan tittar på klockan igen, och alldeles särskilt om man kanske har stannat för att prata med folk, och sedan hör ett intressant ljud som man kanske vill ha mer information om.

Alla människor har förmodligen några konstigheter för sig när man granskar dem närmare. Det gör dem inte mystiska eller till mördare.
Citera
2020-06-22, 17:50
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Sveavägen 44 är idag inte riktigt på samma plats som 1986. Men det var 50 meter och bör ha tagit ungefär 30 - 40 sekunder.

Då blir det tätt på given att hinna med några minuters kallprat med väktarna efter utstämpling för SE för att hinna till mordplatsen.

Dock var väl SE någon slags sprintfenomen i sin ungdom och borde springa 60 meter på ca 9 sek. Drygt 2 sekunder över gällande världsrekord!

Hur kan ja veta detta? Jo ingen vittne har sett honom sprinta på Sveavägen och då är det ju så det gick till enligt Pettersonlogik!
Senast redigerad av SuperTeflon 2020-06-22 kl. 17:53.
Citera
2020-06-22, 17:53
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Vid "gryningsräder" tar man in folk vid pass 05.00 då de ligger hemma och sover och sedan kanske man analyserar innehållet i deras beslagtagna datorer? Hittar man det man söker efter i datorn är det kanske dags att gå ut och hånle lite i intervjuer i TV i februari. Har e-posten skickats från en person till en annan kan man nog kosta på sig att svänga sig med uttryck som "den eller de som ligger bakom" i dessa intervjuer.

Men mycket kan ju hänt efter februari om man är lite konspiratoriskt lagd. Vilket jag inte upplever att jag är i normalfallet, men nu har även jag skaffat en helt egen foliehatt, med öronlappar.
Och enligt KP skulle detta gjorts för att utreda om SE hade någon koppling till organisationer. Jag tror som jag trodde före presskonferensen, att det var precis tvärtom, man behövde utreda om SE hade någon koppling till huvudspåret. Och sedan stod man där, av någon anledning, med byxorna nere och alla kunde SE.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in