2020-06-22, 16:32
Medlem
BeatriceCencis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Annette är uppfriskande mänsklig i det att hon inte kommer ihåg tider så noga mer än ner till en kvart angående en kväll flera månader tidigare. Det blev ju inte en ovanlig kväll förrän 23:21.30. Önskar fler vittnen hade varit så ärliga.
F: Kom det någon som jobbade i huset under den här tiden när Henry Olofsson och du befann dig (sic) i receptionen?

K: Det minns inte jag, jag minns bara att innan, vad kunde hon ha varit, ja jag minns inte vad tiden var, undrar om det inte var någonstans vid nio. Nej, jag säger inget för jag minns inte, men jag kommer i alla fall ihåg han som hade den där axelremsväskan eller handledsväskan eller vad det var. Vad är det han heter, ja, han var i alla fall, han som jobbar där. För han skulle ha semester veckan efter för vi önskade honom trevlig semester och allting. Och det var han som tydligen hade sprungit efter han som han trodde hade skjutit. Han berättade att han var precis där vid Götabanken när skottet gick. Nej, han måste ha gått då vid tolv, eller halv tolv, kvart över elva...

F: Någon gång vid niotiden säger du, träffade du honom, gick han ut eller in i Skandia eller?

K: Det är sådana saker som inte jag kommer ihåg, för folk går alltid in och ut... Då pratar man väl oftast med folk när det går ut och in men i och med att de inte har, hade jag vetat om att det varit ett mord, skett ett mord, då hade man varit mer uppmärksam och kommit ihåg mer. Men... flesta är så att saker och ting händer och så är det inget mer med det.

F: Nej. Det är Stig Engström du kanske syftar på?

K: Ja, just det.

F: Det är så han heter.

K: Ja.

F: Du säger här att någon gång vid 21.00, menar du då att du träffade Stig Engström i receptionen?

K: Varför jag sade nio kommer jag inte... det vet jag inte. Men det är väl oftast då när folk går ut och in. Eller då också.

F: Ja. Men i samband med att du då skulle åka hem och efter att Henry Olofsson hade kommit för att lösa av dig, under den tiden Henry Olofsson och du satt i receptionen lämnade Stig Engström Skandia då?

K: Ja, det gorde (sic) han.

F: Det gjorde han.

K: Det är därför jag tippar på, för det var nog ungefär kvart över elva, kan det ha varit...

F: Då gick han alltså?

K: Ja, omkring där. För jag vet att det var jag och Henry Olofsson, nu när jag tänker efter mer och mer då kommer jag ihåg det, att vi önskade honom trevlig semester och allting. Och sedan efter det, jag hade hunnit gå strax innan han kom tillbaka berättade Henry.
Tur för 20:10-detektivklubben att hon är så svävande om tider, annars hade ju ovanstående blivit så mycket besvärligare.

Apropå tid, har det figurerat någon bild på Engströms svarta urtavla, förresten? Han tittar på klockan i rekonstruktionsfilmen ett par gånger, men man ser inte urtavlan. Enda jag hittat där man ser hans klocka ordentligt är från ett annat tillfälle och den urtavlan är vit... (ja, man kan ha flera. Frågan kvarstår).

Var hittar du förhöret med Annette Kohut? Det är väl hemligstämplat?
Citera
2020-06-22, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeatriceCenci
Var hittar du förhöret med Annette Kohut? Det är väl hemligstämplat?
Inte nu längre. Det har begärts ut och postats som PDF, länk nånstans tidigare i tråden.
Citera
2020-06-22, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KansasCityFagot
Varför i så fall skulle inte AK kunna vara mördaren?

Troligare att hon körde skytten.
Citera
2020-06-22, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henryskumberg
Att Stay Behind kan finnas med i bilden är inte omöjligt.

Stay Behind hade sitt kontor i Skandiahuset med ingång på baksidan av Skandiahuset ( från Luntmakargatan).

Enligt Agneta Norberg på Svenska Freds så skickade Italiens motsvarighet till Stay Behind, P2, ett telegram TRE dagar innan mordet på Palme. P2 ledare Gelli skickade det till P2 kollega i USA Philip Guarino och till republikanska partiets styrelse i USA.

Telegrammet löd:

” Det svensträdet kommer snart att fall. Säg det till vår gode vän Bush.”

https://www.facebook.com/nejnato/posts/2966918910033709/

Frågan är om SE var med i SB eller Sveaborg Sthlm?
Citera
2020-06-22, 16:44
Medlem
BeatriceCencis avatar
Citat:
Apropå tid, har det figurerat någon bild på Engströms svarta urtavla, förresten? Han tittar på klockan i rekonstruktionsfilmen ett par gånger, men man ser inte urtavlan. Enda jag hittat där man ser hans klocka ordentligt är från ett annat tillfälle och den urtavlan är vit... (ja, man kan ha flera. Frågan kvarstår).

En sak som är märklig med Stig Engströms historia är just detta med klockan.

Han har ju sagt i förhör att han var stressad för att han absolut behövde hinna med sista tunnelbanan mot Mörby Centrum som gick från Centralen 23.45 (om jag inte minns fel). Han sa i alla fall att han var tvungen att lämna Skandia senast c:a 23.15 för att vara säker på att hinna.

Sedan stämplar han alltså ut i receptionen kl. 23.19 (verklig tid 23.20). Då måste han ju vara väl medveten om hur mycket klockan är, eftersom han rimligen borde ha kollat klockan när han lämnade byggnaden. Han var ju som sagt beroende av tiden för att hinna med tunnelbanan. Han borde alltså rimligen kollat klockan när han lämnade kontoret och när han stämplar ut eller precis innan han lämnar byggnaden.

Frågan är då VARFÖR måste han kolla klockan precis när han kommit ut på gatan från Skandiahuset? I mörkret dessutom? och gå fram till ett upplyst fönster för att han inte kan se vad tiden är? Han borde ju vetat hur mycket klockan var och helt enkelt bara skyndat till Hötorgets tunnelbana.

Han nämner detta i förhöret i Tingsrätten. Varför har ingen förhörsledare undrat angående allt hans klocktittande?
Citera
2020-06-22, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperTeflon
För mig stärker uppgiften till väktarna efter mordet att SE tyckte att OP såg så liten ut att han inte var GM.
För mig stärker meningen ovan misstanken att din vilja att SE ska vara oskyldig har tagit överhanden så till den grad att om du fick veta att SEs arbetsrum hade blå väggar, skulle du argumentera för att eftersom blått är en lugnande färg kan han svårligen ha begått ett mord efter att ha vistats där.

Det är en målande detalj för att göra berättelsen mer trovärdig. Det specifika i reflektionen syftar till att styrka berättelsens trovärdighet. Läs lite litteratur om forskning kring ljugandets konst så kommer du att känna igen SEs småtricks direkt.

I senare förhör ser Palme ut som en A-lagare han nästan snubblat över. Inga tårar över offrets litenhet där. Skaffa en bullshitdetektor FFS.
Citera
2020-06-22, 16:54
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det framgår i förhöret med Gahn att Engström bankar på dörren och blir insläppt av väktare istället för att dra kortet.

https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMazh4UjJvT0VwTGs/view

Då blev SE antagligen insläppt och utsläppt av någon väktare genom de inte dörrarna också, bra då vet vi.
Citera
2020-06-22, 16:54
Medlem
bibbarsmutss avatar
Citat:
Det finns en bild på Engström där man ser hans mörka/svarta urtavla. Har postats tidigare i tråden. Nån la dessutom upp en bild på en Siemens Quartz med svart urtavla som är slående lik (förutom att SE ser ut att ha silver/metall-infattning och inte förgylld). Jag anser det helt uppklarat.
Citera
2020-06-22, 16:57
Medlem
BeatriceCencis avatar
Är Annette K. fortfarande vid liv? Bytt namn? Skyddad identitet?
Citera
2020-06-22, 16:58
Medlem
KansasCityFagots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Selim69
Troligare att hon körde skytten.
Aha! Men då är det ju ännu mindre sannolikhet att SE är mördaren om man ska klämma in en biltur i Stockholmsnatten i det redan pressade schemat han måste ha haft. Hur får man in detta i scenariot?

- SE befinner sig utanför Grand före, under och efter föreställningen samtidigt som han jobbar över och dricker middag på restaurang.

- Sedan stämplar han ut, snackar med väktarna ett par minuter, lämnar Skandia och skjuter Palme. Med sitt fotografiska minne och avancerade slutledningsförmåga kan han registrera alla närvarande på brottsplatsen samt förutse vad de kommer att göra på ett korrekt sätt.

- Därefter springer han upp för Tunnelgatan medan han observerar Jeppson och micklar ner den rykande puffran i bögslungan, hoppar in i AK:s bil och åker på sightseeing i Stockholm. "Titta, där är Kaknästornet! Om vi svänger ner där till höger så åker vi förbi Skansen också."

- Efter bilturen dyker han upp på brottsplatsen igen 20 minuter efter mordet och bankar på porten till Skandia och vill bli insläppt för att berätta vilken spännande kväll han har haft.
Citera
2020-06-22, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeatriceCenci
En sak som är märklig med Stig Engströms historia är just detta med klockan.

Han har ju sagt i förhör att han var stressad för att han absolut behövde hinna med sista tunnelbanan mot Mörby Centrum som gick från Centralen 23.45 (om jag inte minns fel). Han sa i alla fall att han var tvungen att lämna Skandia senast c:a 23.15 för att vara säker på att hinna.

Sedan stämplar han alltså ut i receptionen kl. 23.19 (verklig tid 23.20). Då måste han ju vara väl medveten om hur mycket klockan är, eftersom han rimligen borde ha kollat klockan när han lämnade byggnaden. Han var ju som sagt beroende av tiden för att hinna med tunnelbanan. Han borde alltså rimligen kollat klockan när han lämnade kontoret och när han stämplar ut eller precis innan han lämnar byggnaden.

Frågan är då VARFÖR måste han kolla klockan precis när han kommit ut på gatan från Skandiahuset? I mörkret dessutom? och gå fram till ett upplyst fönster för att han inte kan se vad tiden är? Han borde ju vetat hur mycket klockan var och helt enkelt bara skyndat till Hötorgets tunnelbana.

Han nämner detta i förhöret i Tingsrätten. Varför har ingen förhörsledare undrat angående allt hans klocktittande?
Ja, klocktittandet är en del av hans narrativ som sväller med tiden, och när man kommer fram till Tingsrätten-89 har det utvecklats till ett helt projekt. Nu är den svår att få fram pga olika lager av kläder. Det är vinterrock och kavaj och ojojojoj. Men i rekonstruktionsvideon (iklädd samma kavaj och rock och ojojojoj som mordkvällen, hävdar han själv) tittar han på klockan två gånger och det går blixtsnabbt att ta fram den och bromsar inte hans raska gång en enda millisekund.

En annan grej som tillkommit i Tingsrätten är att han går längst ute vid ytterkanten av trottoaren, som vid tiden var oplogad och täckt av isbark som funkar sådär med hans lågskor. Även där talar rekonstruktionsvideon ett helt annat språk. Man ser både att han inte går där, och varför det aldrig skulle falla honom eller någon annan in att gå där om de inte ska till en bil.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/se-skandiamannen-tala-om-palmemordet-intervju-fran-1986
Citera
2020-06-22, 17:02
Medlem
andersaanderssonas avatar
Detaljer i Kohuts förhör som jag fäster mig vid.

1. Här kan vi se vad som inte kommer att lämnas ut i fortsättningen. Enligt den sekretesslag polisen hänvisar till. Personnummer, adress och telefonnummer maskas. Sedan kommer säkert andra typer av maskningar ske. Framtiden får utvisa.

2. Slående hur glömsk och osäker Anette är.

3. Sven Anér hade rätt 1993. Kohuts förhör innehåller inget hemligt som många i tråden spekulerat om under åren.

4. Det finns ytterligare ett förhör som existerar med henne.

5. Inne i receptionen hörde man inga skott eller sirener från Sveavägen.

6. SE återvände efter att AK lämnade receptionen.

7. Den röda bilen som Sven Anér skrev om saknar relevans för mordet.

8. AK verkar inte ha någon som helst koll på den öppna dörren som gett upphov till ett larm. Alltså dörren som det hänvisats till i denna tråden under lång tid.

9. AK konfirmerar att hon och HO pratade med SE.

10. Här intygar AK, det som även framgår via andra, att man måste stämpla ut för att komma in i receptionen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in