• 1
  • 2
2020-06-22, 09:45
Medlem
mongomanishs avatar
Jag och min fru äger en bostadsrätt som vi köpte för 5år sedan, den är värderad till 2,2Mkr. Vi har 1.450.000:- i lån på som min frus mamma har varit medlånetagare till. Vi har utöver det en skul på ca 100k för en bil. Nu har min frus mamma gått bort och vi kommer behöva ta över lånet om inte dödsboet ska behöva betala skulden. Nu är frågan hur man vid såna här tillfällen brukar gå till väga.

Jag är tillsvidareanställd med en lön på ca 30k i månaden, men är för närvarande tjänstledig för studier, men jag skulle kunna gå tillbaka till arbetet om så krävs. Min fru är precis klar med sin masterexamen och är för studen sjukskriven, men sjukskrivningen går initialt ut i mitten på juli, därefter är tanken att hon ska söka doktorandplats/annar arbete. Frågan är om vi kommer få ta över det här lånet med tanke det för stunden rätt skala inkomsterna. Om det har någon som helst betydelse har vi aldrig varit sena med någon betalning och har inga betalningsanmärkningar eller liknande.

Min fru kommer ärva ca: 250.000:- i rena pengar, sen kommer en husförsäljning göras där hon lågt räknat får 200.000:- men det skulle kunna vara betydligt mycket mer än så. Även ett hus i Thailand ska säljas och där handlar det också om ca 200.000:-. Men som vi förstår det behöver vi ta över lånet på vår lägenhet innan arvet betalas ut eftersom det annars är dödsboet som ska betala av vår skuld.

Vi har ingen annan som kan stå som medlånetagare, men vi skulle kunna låna ca 400.000:- av min mamma om det skulle förändra bankens syn på oss som låntagare.

Så hur går vi bäst till väga för att lösa detta? Det kan ju inte vara första gången som en sån här situation uppstår, hur villiga brukar bankerna vara att låta en ta över lånen?
Citera
2020-06-22, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mongomanish
Jag och min fru äger en bostadsrätt som vi köpte för 5år sedan, den är värderad till 2,2Mkr. Vi har 1.450.000:- i lån på som min frus mamma har varit medlånetagare till. Vi har utöver det en skul på ca 100k för en bil. Nu har min frus mamma gått bort och vi kommer behöva ta över lånet om inte dödsboet ska behöva betala skulden. Nu är frågan hur man vid såna här tillfällen brukar gå till väga.

Jag är tillsvidareanställd med en lön på ca 30k i månaden, men är för närvarande tjänstledig för studier, men jag skulle kunna gå tillbaka till arbetet om så krävs. Min fru är precis klar med sin masterexamen och är för studen sjukskriven, men sjukskrivningen går initialt ut i mitten på juli, därefter är tanken att hon ska söka doktorandplats/annar arbete. Frågan är om vi kommer få ta över det här lånet med tanke det för stunden rätt skala inkomsterna. Om det har någon som helst betydelse har vi aldrig varit sena med någon betalning och har inga betalningsanmärkningar eller liknande.

Min fru kommer ärva ca: 250.000:- i rena pengar, sen kommer en husförsäljning göras där hon lågt räknat får 200.000:- men det skulle kunna vara betydligt mycket mer än så. Även ett hus i Thailand ska säljas och där handlar det också om ca 200.000:-. Men som vi förstår det behöver vi ta över lånet på vår lägenhet innan arvet betalas ut eftersom det annars är dödsboet som ska betala av vår skuld.

Vi har ingen annan som kan stå som medlånetagare, men vi skulle kunna låna ca 400.000:- av min mamma om det skulle förändra bankens syn på oss som låntagare.

Så hur går vi bäst till väga för att lösa detta? Det kan ju inte vara första gången som en sån här situation uppstår, hur villiga brukar bankerna vara att låta en ta över lånen?
Mamman var *borgensman
(Banken är borgenär)
Citera
2020-06-22, 10:20
Medlem
Luxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Mamman var *borgensman
(Banken är borgenär)

Mamman var medlåntagare...

Ontopic så lär det knappast vara några problem.
Bara att snacka med banken. (DIN bank alltså) om de strukar snackar du med banken som morsan hade lån .
30k blir ju närmare 400k i årsinkomst så du bör ju få låna ca 1.6 (4ggr årsinkomst)
Senast redigerad av Luxus 2020-06-22 kl. 10:22.
Citera
2020-06-22, 10:32
Medlem
mongomanishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus

Ontopic så lär det knappast vara några problem.
Bara att snacka med banken. (DIN bank alltså) om de strukar snackar du med banken som morsan hade lån .
30k blir ju närmare 400k i årsinkomst så du bör ju få låna ca 1.6 (4ggr årsinkomst)

Jag måste väl dock ses som betalningsansvarig för min fru samt mitt barn? Drar inte till exempel en bil i hushållet ner min betalningsförmåga? Kanske hjälper om man skulle skriva bilen på typ min mamma eller min frus pappa eller liknande?
Citera
2020-06-22, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Jag syftade på rubriken, men du har rätt

Jag tänker att lånet är ju beviljat och utbetalt. TS är lika mycket låntagare som svärmor var.

Lånet borde då inte förfalla per automatik, det är väl bara att fortsätta som förut? Så länge TS betalar händer ingenting?
Citera
2020-06-22, 11:53
Medlem
Detta är väldigt vanligt, främst bland äldre när make/maka går bort, och den andre inte kan ta över lånen med endast en pension. Tror alla banker har lite olika lösningar på detta. Kontakta er bank där ni har lånen, det ligger i deras intresse att hitta en lösning på detta oxå. Med era förutsättningar bör det inte vara några problem, då ni är relativt lågt belånade, både belåningsgrad och summa. Även om inkomstsidan inte är optimal just nu har du ändå tillsvidareanställning i botten, så banken ska nog kunna fixa något.

Lånet förfallet inte automatiskt som någon sa, men bör lösas så snart som möjligt, speciellt om det är fler dödsbodelägare än din fru.
Citera
2020-06-22, 12:01
Medlem
Citat:

Du bör kontakta banken, de kommer nog vara behälpliga att försöka föra över lånet enbart på dig och din fru, de har inget egenintresse av att stjälpa er ekonomi.
Stämmer det du skriver om överskottet i dödsboet, så skulle det förvåna mig om de inte "hjälper" er om ni inte visat ett tidigare risk beteende.
Det lättatste och mest fördelaktiga för banken är ju att ni som lever tar över hela ansvaret för lånet och fortsätter betala.
Citera
2020-06-22, 12:11
Medlem
Citat:

Som alla skriver - kontakta banken , jag ser inget problem med att ni tar över lånet...

Ni är tre låntagare på lånet om jag förstår TS korrekt

1450000/3 = c:a 500.000 i lån per låntagare
Om nu Lgh är värderad till 2.2M så finns det dessutom utrymme att belåna LGH ytterligare och "lösa ut" medlåntagaren (Mammans dödsbo)

Worst Case Scenario -> Banken säger nej.....
Ni räknar med över 500k in från dödsboet , det kommer ju att bara betala medlåntagarens (Mammans dödsbo) lån (Och bli pengar över) , vilket gör att ni står med en Bostadsrätt värd 2.2M och lån på under 1M.
Citera
2020-06-22, 13:18
Medlem
mongomanishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellets
Som alla skriver - kontakta banken , jag ser inget problem med att ni tar över lånet...

Ni är tre låntagare på lånet om jag förstår TS korrekt

1450000/3 = c:a 500.000 i lån per låntagare
Om nu Lgh är värderad till 2.2M så finns det dessutom utrymme att belåna LGH ytterligare och "lösa ut" medlåntagaren (Mammans dödsbo)

Worst Case Scenario -> Banken säger nej.....
Ni räknar med över 500k in från dödsboet , det kommer ju att bara betala medlåntagarens (Mammans dödsbo) lån (Och bli pengar över) , vilket gör att ni står med en Bostadsrätt värd 2.2M och lån på under 1M.

Problemet är väl att vi är solidariskt betalningsskyldiga.

Pratade med vår bankman nu som skulle räkna lite, men han räknar då på min förmåga att betala för hela lånet. Om min inkomst inte räcker skulle han räkna på hur mycket pengar vi behöver lägga kontant på lånet för att min inkomst ska anses räcka.
Citera
2020-06-22, 15:37
Medlem
DoungAs avatar
Min bästa vän var i samma situation för några år sen. Banken hade inga problem att skriva över lånet på honom då han hade haft fast jobb i 12 månader och redovisade 350-450k om året. Skall tilläggas att detta var innan "amorteringskravet". Men svårt att se att det skulle vara problem då ni är två så länge ni inte har betalningsanmärkningar. Kan vara att banken ber om intyg kring inkomst eller liknande dock.

Min polare tog ensam över ett lån på 1,2 miljoner på en lägenhet värderat till 2,1. Han hade dock bott där i 7 års tid när detta hände.

Edit:
(Swedbank om det spelar nån roll).
Citera
2020-06-22, 15:53
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Problemet är väl att vi är solidariskt betalningsskyldiga.

Pratade med vår bankman nu som skulle räkna lite, men han räknar då på min förmåga att betala för hela lånet. Om min inkomst inte räcker skulle han räkna på hur mycket pengar vi behöver lägga kontant på lånet för att min inkomst ska anses räcka.

Vem har, de facto, betalat ränta och amorteringar hittills för lånet? Om det bara varit du och du skött det torde det inte vara något problem att få fortsätta med det och stå ensam på lånet.
Citera
2020-06-22, 15:56
Medlem
mongomanishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Vem har, de facto, betalat ränta och amorteringar hittills för lånet? Om det bara varit du och du skött det torde det inte vara något problem att få fortsätta med det och stå ensam på lånet.

Det har jag och min fru gjort. Sen har ju hon haft en inkomst i form av csn fram till juni när hon tog sin examen. Nu har hon ju inte det, men vi är inte så oroliga för den biten då hon nog ganska lätt kan få iaf ett deltidsjobb, problemet är väl att banker bara accepterar tillsvidareanställning som godtagbar inkomst.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in