Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Jag är övertygad om att man har ett större utbyte av saliv i en berg-och-dalbana, än i tunnelbanan. I berg-och-dalbanan så färdas du genom andra personers utandningsluft, sekunderna efter att de andats ut den.
Det går oavsett inte att jämföra. Tunnelbanan är en samhällsfunktion. Gröna Lund är ett nöjesfält.
Jag är inte helt övertygad om det, men förstår vad du menar. Jag tror tvärtom att smittrisken är ungefär 100 gånger större om du vistas i en t-banevagn, eftersom det är ett slutet utrymme med dålig ventilation. Sitter du i en berg- och dalbana som färdas i 70 km/h och som slänger hit och dit är luftcirkulationen närmast så total den kan bli. Sannolikheten att du skulle andas in andra aerosoler är nog inte jättestor. Däremot finns det ju förstås risk vid annan form av trängsel. Korvkö, lustiga huset och allt som man tar i, toabesöker etc etc. Allt offentligt utgör en risk, inget snack om saken. Däremot känns just det här med nöjesparker väldigt symboliskt när allting annat i princip tillåts hålla öppet. Jag får intrycket av att man valt ut ett fåtal saker som ska hålla stängt, just därför att man vill visa på att man i alla fall gör något, även om man i praktiken inte gör ett smack. Just så känns det.