Citat:
Ursprungligen postat av
Haddock93
Om inte något är det ett tecken på att smittan och antalet döda troligtvis ökar pga att man inte vill gå med på att öppna nöjesparker.
Eller så är det politiskt motiverat för opinionen har vänt sig emot sossarna och regeringen och nu vill man verka duktiga
För mig framstår det som symbolpolitik rakt igenom.
Sverige har inte infört karantän för inresande. Vi har inte stängt förskolor och skolor. Vi har inte stängt ned kollektivtrafik. Vi har inte infört krav på munskydd. Folk trängs i butiker som vanligt.
Spelar det någon roll om ungarna sitter 30 stycken tillsammans i en åkattraktion på Gröna Lund eller på Liseberg när de sitter 30 stycken tillsammans i ett klassrum, eller i en gympasal, eller sitter 200 stycken och äter lunch tillsammans i en skolmatsal?
Det här med att stänga nöjesparker, samt köra inspektioner på uteserveringar känns väldigt mycket som symbolpolitik. Man kan visa på att man gör något, även fast man i praktiken inte gör något alls. Det blir rätt tydligt när man hör Damberg uttala sig i media. "Jag vill inte se trängsel på uteserveringar". Nehe - nej det vill nog inte jag heller. Men jag vill å andra sidan inte se fullpackade T-banevagnar och SL-bussar heller, men det förekommer varje dag.
Det känns väldigt mycket som att ansvariga egentligen inte vill stänga ned något alls. Man är så rädd på återverkningar i samhället och i samhällsekonomin. Man tar mycket hellre att 1-2% av befolkningen dör. För att inte få kritik för passivitet väljer man ut ett fåtal områden med ringa skada på samhällsekonomin och lägger krutet där.
"Vi har minsann stängt ned nöjesparker och kommit med riktlinjer för uteserveringar. Det är allvar nu!"
Är det inte väldigt genomskinligt?
Menade man allvar skulle man ju stänga ned skolor, man hade infört mycket strikta krav på hur många som får vistas i en butik samtidigt. Man hade stängt ned kollektivtrafik, eller kraftigt begränsat hur många som får vistas i den samtidigt och naturligtvis infört krav på ansiktsmask. Man hade gjort allt för att testa och smittspåra. Man hade sett till att vården hade de resurser som krävs utan triage. Av detta gör man dock inget.