2020-06-21, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psvinggr94
Japp, det stämmer. Men resonerar du på samma sätt om folk som köper mobiltelefon hos fysiskt butik på elgiganten, att de är dåliga eftersom det är en större kostnad för elgiganten att sälja en mobiltelefon i en butik på regeringsgatan med lokalhyra och personal, larm, liten lagerhållning, osv än att konsumenten endast köper på internet, där butikskedjan kan ha ett lager i Grums eller annan håla och hålla nere priserna?

Priset vid kassan är samma för en betalare med debit eller kredit.

Folk som köper allt online är folk som skiter i sin granne. Den mentaliteten är väldigt vanlig i sverige.

Om alla skulle vara såna idioter och aldrig gå tlll fysisk butik skulle alla butiker försvinna och vi skulle få sämre service och inte kunna prova varan och känna på den.

vi skulle också få en mycket högre arbetslöshet och mer kriminalitet i onödan plus ännu mer skatter då dessa arbetslösa måste betalas från statskassan.

nä de blir riktig butik och ta ut pengar från bankomaten och betala kontant och gynna svenska arbetstillfällen då kontanter skapar mer jobb till folk.

slutkostnaden är billigare för samhället vilket vårat grannlands centralbank kom fram till.

det är alltså dyrare för samhället i slutändan med kortbetalningar.

ju mer folk använder kort förflyttas dessutom rån och homeinvasion,bedrägerier osv till privatpersoner vilket försvårar att ta fast förövaren radikalt och de får vara ute i samhället och härja längre.
Citera
2020-06-22, 00:08
Medlem
-Mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
De extra utgifterna kommer iform av att butikerna betalar mycket högre kortavgifter och höjer priset på vissa varor eller småbutiker som lever på marginalen med värdelösa lågmarginal varor som tobak,frimärken,telefonkort och annat skit har fått hörja priset eller lägga ner butiken och ta a-kassa istället=högre skatt för skattebetalarna.

Källa på det? Stämmer det, och exakt hur många butiker har gått i KK pga kortavgifter?
Citera
2020-06-22, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Dels har vi en annan mentalitet, dels har man lagstiftat mot för höga kortavgifter (debit 0.2%, kredit 0.3%) så det är ganska logiskt att det inte är lika stort här, och heller aldrig kommer bli inom eu tack vare eu-direktiv.

det där är bara mellan kortinlösarna.

Sen får svinbankerna och kortinlösarna ta vilken hög % plus fast avgift de vill av butikerna.
Citera
2020-06-22, 02:20
Medlem
sucuks avatar
Citat:

Sen får svinbankerna och kortinlösarna ta vilken hög % plus fast avgift de vill av butikerna.

Om det inte har skett redan så kommer det ske inom kort - någon aktör kommer försöka kapa åt sig marknadsandelar genom att sänka priser..
Citera
2020-06-22, 02:26
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Folk som köper allt online är folk som skiter i sin granne. Den mentaliteten är väldigt vanlig i sverige.

Om alla skulle vara såna idioter och aldrig gå tlll fysisk butik skulle alla butiker försvinna och vi skulle få sämre service och inte kunna prova varan och känna på den.

vi skulle också få en mycket högre arbetslöshet och mer kriminalitet i onödan plus ännu mer skatter då dessa arbetslösa måste betalas från statskassan.

nä de blir riktig butik och ta ut pengar från bankomaten och betala kontant och gynna svenska arbetstillfällen då kontanter skapar mer jobb till folk.

slutkostnaden är billigare för samhället vilket vårat grannlands centralbank kom fram till.

det är alltså dyrare för samhället i slutändan med kortbetalningar.

ju mer folk använder kort förflyttas dessutom rån och homeinvasion,bedrägerier osv till privatpersoner vilket försvårar att ta fast förövaren radikalt och de får vara ute i samhället och härja längre.

Du låter bitter. Småkiosker är döende verksamhet, bara att inse.

Jag ser hur killen som driver lokala kiosken jobbar 7 dagar i veckan, säkert 9-10 timmar om dagen och majoriteten av tiden står han bara och lämnar ut paket.. Andelen människor som röker/snusar har gått ner ordentligt senaste 20 åren och det går inte att leva på ungar som köper godis för 30 spänn (på kort dessutom)...
Citera
2020-06-22, 05:37
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Har inte läst någonstans direkt. Men kreditkort är rätt ovanligt i Sverige vad jag tror.

Nja, de flesta jag känner har minst ett kreditkort som de använder främst på bensinmacken: Preem, OKQ8, Statoil/Cirkel K, Jet, Volvokortet är bara några av alla aktörer inom detta segment.

Jag skulle säga att kreditkort är vanligare än vad folk tror.
Citera
2020-06-22, 05:40
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Mystic
Källa på det? Stämmer det, och exakt hur många butiker har gått i KK pga kortavgifter?

De har lagt ner helt enkelt.
Citera
2020-06-22, 07:33
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skarpning
Spelar nog ingen roll vilken betallösning som finns när köpgalna människor inte har kontroll över vare sig ekonomi eller köplusta. När lånen mer eller mindre slängs på folk som inte ska ha lån alls har det gått fel nånstans.
En gång i tiden när bankerna ville låna ut satt jag med en lista på folk som jag skulle kontaktas. Jag som är så snål och försiktig när det gäller skulder avslog en hel drös utan att kontakta dom. Jag hade ju en del kännedom om deras ekonomier och ville inte bidra till att de fick det ännu värre.
Intressant och jag uppskattar ditt civilkurage!
Citat:
Ogillar du också Vattenfalls eller Göteborgs stads upplägg att betala el och sophämtning på kredit? Vilket det faktiskt är, eftersom du betalar i efterhand? Betalar du för sent tillkommer ränta, dock lägre än kreditkortens räntor.
Visst, det går att hårdra det mesta! Även anlitande av hantverkare som utför arbete erläggs i efterhand!

Dock ser jag inte allt i svart eller vitt utan det finns nyanser!
Citera
2020-06-22, 08:41
Medlem
ormbitens avatar
Citat:

Sååå var det ja... Visste väl att det inte var ut till butikerna som dom maxgränserna gällde.

Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Om det inte har skett redan så kommer det ske inom kort - någon aktör kommer försöka kapa åt sig marknadsandelar genom att sänka priser..

Mig veterligen så har NETS dom lägsta avgifterna av dom kortinlösande företag som arbetar i Sverige.

I det stora hela så verkar det mer vara att alla aktörer strävar efter att kunna höja priserna.
Och då gärna på den procentuella sidan.

Det där med procenten är ju något som jag känner av när det gäller drivmedelspriset och dess rörelse.
Kortavgifterna blir ju betydligt högre när drivmedlet kostar 16-17 kronor litern istället för 12-13 kronor litern, men företagets marginal per såld liter är ju i grund och botten den samma.

Bankernas mål lär med all säkerhet vara att få bort kontanterna helt, och samtidigt få ALLA att använda ett kreditkort. Bankernas våta dröm vore om riksbanken slutade tillverka och ge ut pengar.

Dit kommer vi nog att komma en mulen dag.
Citera
2020-06-22, 12:48
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Sååå var det ja... Visste väl att det inte var ut till butikerna som dom maxgränserna gällde.

Mig veterligen så har NETS dom lägsta avgifterna av dom kortinlösande företag som arbetar i Sverige.

I det stora hela så verkar det mer vara att alla aktörer strävar efter att kunna höja priserna.
Och då gärna på den procentuella sidan.

Det där med procenten är ju något som jag känner av när det gäller drivmedelspriset och dess rörelse.
Kortavgifterna blir ju betydligt högre när drivmedlet kostar 16-17 kronor litern istället för 12-13 kronor litern, men företagets marginal per såld liter är ju i grund och botten den samma.

Bankernas mål lär med all säkerhet vara att få bort kontanterna helt, och samtidigt få ALLA att använda ett kreditkort. Bankernas våta dröm vore om riksbanken slutade tillverka och ge ut pengar.

Dit kommer vi nog att komma en mulen dag.

Fast jo, så tolkar jag det:

"1) Capping unreasonably high interchange fees (applicable since December 2015)

Interchange fees are indirectly paid by retailers, who subsequently pass the fee on to all consumers in the form of higher prices. Reducing unreasonably high interchange fees, should lower the costs to retailers for processing card payments, who would then be under pressure to pass on the savings to consumers through lower prices for goods and services.

The Regulation ensures that interchange fees are capped at a level such that retailers' average costs are not higher for card than for cash payments. Therefore, the Regulation caps interchange fees for consumer debit cards to 0.2 % and consumer credit cards to 0.3 % of the value of the transaction.

The reduction of the interchange fees also makes it possible to abandon surcharging on consumer card payments (which is technically achieved in 2018 through the Payment Services Directive II)."

Källa: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/MEMO_16_2162

Står till och med specifikt där att syftet är att få ner kostnaderna för varor och tjänster åt konsumenter, då MÅSTE kortavgifterna ner i tidigare led..

Visst vill bankerna ha bort kontanterna, de är ett direkt hot mot deras verksamhet. Enda sättet för oss privatpersoner att få tillgång till centralbankspengar är kontanter - får bankerna bort dessa så har de vunnit, game over - allt du "äger" måste förvaras i privata banker.
Citera
2026-02-05, 08:53
Avstängd
Citat:
I många länder betraktas debitkort (sv: bankkort, kontokort, bankomatkort) som något fattiga pundare köper prepaid.

I sverige kan man se överklassen betala med debitkort på NK. Varför? För att den andra typen av kort, kreditkort, ses väldigt misstänksamt på.

Det finns vanliga missuppfattningar om att man skuldsätter sig och betalar ränta för att använda sitt kreditkort. Det stämmer till viss del men nästan alla kreditkortsutgivare erbjuder en eller flera månaders räntefri kredit.

Dessutom följer fler fördelar med kreditkort, beroende på vilket, bl.a:

*Försäkring ingår vid vissa resor och biluthyrningar

*Rabatter och erbjudanden

*Bonus/cashback som brukar vara mellan 0,1-2 % av beloppet. (Alltså t.ex köper du en bok för 100kr kommer kreditkortsutgivaren att ge dig 1 kr om du har en bonus på 1%)

Dessutom är många kreditkort gratis, och har på detta bonus/cashback. Du får alltså betalt av kreditkortsutgivaren för att använda kortet, kortet som är gratis att skaffa.

Medan vissa debitkort hos storbanker kostar flera hundra kronor per år. Du måste alltså betala för att få använda kortet, med dina pengar på.

Att diskutera:

Varför är just kreditkort belagt med dåligt status i Sverige?
Varför är det mer utbrett i t.ex. USA?
Har du kreditkort eller debitkort?

Och så vidare...

för hälften här har sätt på fake lyxfällan och tror att allt där är helt sannt
Citera
2026-02-05, 09:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Skarpning
Spelar nog ingen roll vilken betallösning som finns när köpgalna människor inte har kontroll över vare sig ekonomi eller köplusta. När lånen mer eller mindre slängs på folk som inte ska ha lån alls har det gått fel nånstans.
En gång i tiden när bankerna ville låna ut satt jag med en lista på folk som jag skulle kontaktas. Jag som är så snål och försiktig när det gäller skulder avslog en hel drös utan att kontakta dom. Jag hade ju en del kännedom om deras ekonomier och ville inte bidra till att de fick det ännu värre.

idiot
hoppas du blev avskedad
man ska inte blanda in personliga känslor
hade du avslagit mitt lån hhade du blivit så anmäld det gick
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här