2020-06-22, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Nej, precis, och om den goda trenden med färre smittade håller i sig, och äldrevården får ordning på organisation och hygien, kan andra halvåret innebära färre döda än normalt, andra smittor ( också dödliga för de svagaste) hålls sannolikt också borta.

Det ska bli intressant att se hela årets totala dödlighet vid nyår........

Så kan det absolut vara. Höstens influensa och vinterns vinterkräksjuka lär ju vara som bortblåst om vi fortsätter tvätta händerna på det här sättet. Dessa två skördar ju XXX antal liv varje år.

Så det blir intressant att se vad vi slutar på vid årsskiftet.
Citera
2020-06-22, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Ja, det är ju det jag säger. Man gör beräkningarna på en sjukdom utan vaccin men i det ena fallet hade vi ju vaccin eller hur?

Därför ger det ett rätt enögt intryck att mässa att en dödlighet på 0,4 är nästan samma som 0,6 när situationen skiljer sig markant vilket bland annat reflekteras i dödssiffror.

Vilken rapport i The Lancet?

Men en dödlighet på 0,4% ÄR JU nästan samma som en på 0,6%

Jag förstår fortfarande inte vad det är du säger och vad det är som inte går att jämföra?? Forskare jämför dessa hela tiden men du säger att man inte kan göra det?? Jag förstår ingenting av det du säger om jag ska vara ärlig.

Här kan du i alla fall läsa mer om just dödligheten på Covid-19 om du vill:

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/fler-ljusglimtar-viruset-inte-lika-farligt-som-befarat

Vilket går alldeles utmärkt att jämföra med en vanlig influensa, svininfluensa, SARS eller MERS eller vilken sjukdom som helst egentligen.
Citera
2020-06-22, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
I texten du citerar framgår att det fanns asymptomatiska fall, det framgår INTE att dessa fall spred smittan.

Det var det senare du påstod.

Läs detta då.
https://academic.oup.com/cid/article/43/1/e1/310697
Citera
2020-06-22, 00:50
Medlem
Varför har det inte rapporterats några nya fall i Sverige under helgen? Helt tomt på Sverige enligt https://www.worldometers.info/coronavirus/.

Och kan någon snälla förklara vad det är som ökar i Tyskland? Det verkar inte vara fler fall än vanligt enligt länken ovanför?...
Citera
2020-06-22, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Not from any antibody study that I’ve read or linked to. But we’re not going to convince each other on anything different.

First attempt at a global stratified IFR was 1% however, so your 0.75% is a little low.

Antikroppsstudier har ju visat sig ha mer än en brist...minst sagt.

Jag försöker inte övertyga någon. Jag publicerar bara fakta. Vad vi vet om dödligheten och att den är långt under 1% kan vi tydligt slå fast vid det här laget då ett snitt på alla studier som finns anger 0,75% i dödlighet.

0,6% borde ligga väldigt nära sanningen och det är där nånstans de flesta studier verkar hamna. Inklusive de som publicerats i The Lancet och de studier som jag länkade till i mitt förra inlägg.

Det verkar också sjunka hela tiden precis som vanligt alltså med ett nytt virus så i slutändan är det möjligtvis ännu lägre dödlighet.
Citera
2020-06-22, 00:52
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Nej det kan den såklart inte. Då var ju många undenärda och tärda efter ett världskrig. Sjukvården var inte heller alls i närheten av vad den är idag.!
Sen har vi ju faktiskt regelbundna världspandemier årigen som influensor etc.

Kan du säga att vi har haft något liknande spanskan sjukan till i dag förutom COVID-19. Det tror jag inte du kan....
Citera
2020-06-22, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Så kan det absolut vara. Höstens influensa och vinterns vinterkräksjuka lär ju vara som bortblåst om vi fortsätter tvätta händerna på det här sättet. Dessa två skördar ju XXX antal liv varje år.
Tror inte tvätta händena hjälper 100% mot vinterkräksjuka, den får man ju ofta genom mat som stått framme för länge.
Citera
2020-06-22, 00:55
Medlem
Citat:
Du kan ju vrida och vända på det hur du vill det förändrar ju inte det faktum att de allra flesta studierna som finns pekar på en dödlighet kring 0,6%. Fråga egentligen vilken forskare du vill. Och nu pratar vi om globala döddsiffror alltså. Själva sjukdomen. Inte enskilda länder.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/fler-ljusglimtar-viruset-inte-lika-farligt-som-befarat

En brittisk studie i ämnet är just nu inne på ca 0,4% dödlighet.
Slår du ut ett snitt på de studier som finns i ämnet så hamnar du på 0,75%.

Det är ju helt klart så att det ligger ganska långt under 1% det är i princip alla övertygad om.

Det går inte räkna ut letaliteten ifall man inte vet vad morbiditeten ligger på och knappt mortaliteten heller.
Citera
2020-06-22, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Kan du säga att vi har haft något liknande spanskan sjukan till i dag förutom COVID-19. Det tror jag inte du kan....
Klart jag kan Hong Kong influensan och bl.a. en riktigt svår influensa på 90 talet. För att inte tala om AIDS.
Citera
2020-06-22, 00:57
Medlem
Citat:
Antikroppsstudier har ju visat sig ha mer än en brist...minst sagt.

Jag försöker inte övertyga någon. Jag publicerar bara fakta. Vad vi vet om dödligheten och att den är långt under 1% kan vi tydligt slå fast vid det här laget då ett snitt på alla studier som finns anger 0,75% i dödlighet.

0,6% borde ligga väldigt nära sanningen och det är där nånstans de flesta studier verkar hamna. Inklusive de som publicerats i The Lancet och de studier som jag länkade till i mitt förra inlägg.

Det verkar också sjunka hela tiden precis som vanligt alltså med ett nytt virus så i slutändan är det möjligtvis ännu lägre dödlighet.

I have seen very few studies that suggest under a 0.8% IFR and those that have have usually been picked apart for their failures — such as results derived from biased control groups/false-positive prevalence (such as Santa Clara or the Gangelt study).

I have, however, seen a sizeable number of studies that point to over 1%. This is the most recent I have read - from Belgium. They suggest a stratified IFR of 1.25% (0.87 - 1.81% 95% CI) for the entire population on page 21, in line with other large studies from Spain, Italy and so on.
Citera
2020-06-22, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Tror inte tvätta händena hjälper 100% mot vinterkräksjuka, den får man ju ofta genom mat som stått framme för länge.

Nej, Vinterkräksjukan är ett virus och den försvann på ett par veckor i våras när vi började tvätta händerna.
Matförgiftning är nått helt annat
Citera
2020-06-22, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Det går inte räkna ut letaliteten ifall man inte vet vad morbiditeten ligger på och knappt mortaliteten heller.

Det går såklart hur bra som helst genom att använda diverse modeller och parametrar. Precis som studierna och rapporterna gör. Det är ju så man beräknar dödlighet på sjukdomar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in