2020-06-21, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Hur kunde då Stig höra ett av skotten?

Här är lite rolig fakta.

1: Stigs första uttalande var att han bara uppfattade ett skott. Han trodde det var en avgasknall.

Ljög under ED vid CP rättgång och sa att han hörde båda skotten.

2: Stig påstod att en ung man och kvinna var framme vid Palme när han kom fram.

Under rättgången och en senare intervju var han först fram enligt honom själv.

3: Han hade bråttom till tunnelbanan. Han var väldigt fokuserad på sin klocka, som var mörk. I första förhöret så sa han att han bara kollade sin klocka och var uppslukad av den när skottet brann av. Därför la han ingen vikt vid det.

I senare förhör så kollade han klockan, men såg inget. Han gick då vid reklampelaren, 7 meter tvärsöver mot ett upplyst skyltfönster för att se bättre. Han ändrade alltså historien, igen.

Problemen här är många. Det fanns en stor klocka i entren, och på stämpelklockan. Om han var stressad till t-banan borde han väl haft koll på vad klockan var när han gick ut. Eller när han stod och pratade med väktaren?

Varför slösa tid med att isåfall kolla klockan, när han precis kommit ut, istället för att öka takten till t-banan som låg 120 meter därifrån? Är ju krångligt och tidsödande att dra fram den under vinterkläder i mörkret. Han borde ju också veta vad klockan är för han har ju bråttom.

Under förhör kunde han inte svara på när tunnelbanan gick. "sista går 00.00 så skaffar jag mig en 30-min så borde de vara lugnt" ungefär. Högst märkligt.

5 vittnen såg en man stå vid samma skyltfönster som SE minuter innan mordet på Palme. Intressant, va?

3: inget blod på kläderna från att vända Palme. Inga vittnen kan placera honom på mordplatsen. De kan dock placera mördaren där, med exakt samma klädsel, längd, kroppstyp som SE.

4: Han går ut i media dagen efter. Går med på intervjuer och konstruktion. Detta gör eventuella utpekanden av vittnen värdelösa "för de har ju sett han på tv".

5. Han ser en silhuett till vänster om barackerna som står blixtstilla. Problemet var att vittnet Lars stod till höger, långt bak, helt omöjlig att se från SE position.. Lars sa att han bara såg en man (mördaren) springa förbi.

6: Stig sa att han pekade "militäriskt" när piketstyrkan fråga honom "vilket håll"? ". Stig visade stående med hela armen och utsträckta fingrar vart mördaren sprang.

Det stämmer dock inte då det trovärdigaste vittnet Leif säger att polisen frågade honom åt vilket håll mördaren sprang.

7: klädsel, glasögon, keps, rock, 1.80, kraftig med kort nacke, och en speciell löpstil. Mördaren tvekade i några sekunder innan han började jogga därifrån. Ungefär som Stig tvekade. I förhör sa Stig att han stod i några sekunder och fundera på om han skulle hjälpa till eller gå vidare till tunnelbanan. Stig hade också en väska.

8: Hans mamma bodde 1 km ifrån brottsplatsen. Han hade sympatier med högermakter. Han avskydde Palme och handlade med aktier (skattehöjningen på aktier dagen innan)

9: Ingen placerar honom där som vittne eller aktör av något slag.

Vi binder ihop det hela lite fort. Scenariot är följande:

Stig mördar Palme.

Det sker som vittnena har sagt.

Stig vet att han är körd.

Han springer in i gränden och upp mot DB gata. Hem till mamma. Gömmer vapnet, tillbaka till Skandia.

Han förvanskar ett vittnesmål. Han suger i sig all information från media innan sitt förhör. Vittnen, iakttagelser etc.

Mördaren har stått vid skyltfönstret. Stig säger nu att han kollade sin klocka där. Egentligen väntade han på Palme. Säger någon att de såg honom där, är just klockan anledningen.

Han pekar åt piketstyrkan "militäriskt". Kan lätt liknas med någon som höjer ett vapen. Det var det han gjorde, men om vittnen säger det så "pekade" han.

Han har inte sett vittnet Lars men han vet att Lars sett honom när han sprang från mordplatsen. Han vet detta vid det här laget. Han kokar ihop en helt bisarr historia om silhuetten för att förklara hur Lars såg honom. "det var då, han måste blandat ihop det hela".

Han söker medial uppmärksamhet. Detta gör alla ögonvittnen värdelösa. Särskilt när de sker dagar efter mordet. Hur vet de att de sett honom mörda, när de sett honom på TV? Enkelt för en advokat att hävda.

Han förvanskar alltså totalt sina tidigare vittnesmål. Kokar sen ihop den geniala planen ovan. Det är ganska uppenbart att han är mördaren. Alldeles för mycket pekar på det.

Stig var ingen mytoman. Han var däremot en halvalkis med obesvarade existentiella funderingar.

Att han har alibi och är frikänd är ett helt befängt uttalande.

Väl sammanfattat.
Senast redigerad av SnabelAnders 2020-06-21 kl. 19:59.
Citera
2020-06-21, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kualalumpur98
Varför i h-e fick han aldrig frågan om vad han förvarade i sin handledsväska under alla förhören? Eller har jag missat någon? Någon borde även frågat honom om vad urtavlan visade eftersom han tittade klockan precis vid mordtillfället.

Ja, det är så oförståeligt att jag nästan förstår de som tror på polisspåret. Eller att de inte brydde sig honom alls på tio dagar efter mordet. Om polisen bara hade tagit i honom till deras egna rekonstruktioner hade han avslöjats, åtminstone då
Citera
2020-06-21, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperTeflon

Kolla hur du citerar. Jag har inte skrivit det där inlägget.

/ST

Fixat, vet inte vad som felade
Citera
2020-06-21, 21:23
Medlem
Citat:
Hur kunde då Stig höra ett av skotten?

Här är lite rolig fakta.

1: Stigs första uttalande var att han bara uppfattade ett skott. Han trodde det var en avgasknall.

Ljög under ED vid CP rättgång och sa att han hörde båda skotten.

3: Han hade bråttom till tunnelbanan. Han var väldigt fokuserad på sin klocka, som var mörk. I första förhöret så sa han att han bara kollade sin klocka och var uppslukad av den när skottet brann av. Därför la han ingen vikt vid det.

I senare förhör så kollade han klockan, men såg inget. Han gick då vid reklampelaren, 7 meter tvärsöver mot ett upplyst skyltfönster för att se bättre. Han ändrade alltså historien, igen.

Problemen här är många. Det fanns en stor klocka i entren, och på stämpelklockan. Om han var stressad till t-banan borde han väl haft koll på vad klockan var när han gick ut. Eller när han stod och pratade med väktaren?

Varför slösa tid med att isåfall kolla klockan, när han precis kommit ut, istället för att öka takten till t-banan som låg 120 meter därifrån? Är ju krångligt och tidsödande att dra fram den under vinterkläder i mörkret. Han borde ju också veta vad klockan är för han har ju bråttom.

Under förhör kunde han inte svara på när tunnelbanan gick. "sista går 00.00 så skaffar jag mig en 30-min så borde de vara lugnt" ungefär. Högst märkligt.

5 vittnen såg en man stå vid samma skyltfönster som SE minuter innan mordet på Palme. Intressant, va?

3: inget blod på kläderna från att vända Palme. Inga vittnen kan placera honom på mordplatsen. De kan dock placera mördaren där, med exakt samma klädsel, längd, kroppstyp som SE.

4: Han går ut i media dagen efter. Går med på intervjuer och konstruktion. Detta gör eventuella utpekanden av vittnen värdelösa "för de har ju sett han på tv".

5. Han ser en silhuett till vänster om barackerna som står blixtstilla. Problemet var att vittnet Lars stod till höger, långt bak, helt omöjlig att se från SE position.. Lars sa att han bara såg en man (mördaren) springa förbi.

6: Stig sa att han pekade "militäriskt" när piketstyrkan fråga honom "vilket håll"? ". Stig visade stående med hela armen och utsträckta fingrar vart mördaren sprang.

Det stämmer dock inte då det trovärdigaste vittnet Leif säger att polisen frågade honom åt vilket håll mördaren sprang.

7: klädsel, glasögon, keps, rock, 1.80, kraftig med kort nacke, och en speciell löpstil. Mördaren tvekade i några sekunder innan han började jogga därifrån. Ungefär som Stig tvekade. I förhör sa Stig att han stod i några sekunder och fundera på om han skulle hjälpa till eller gå vidare till tunnelbanan. Stig hade också en väska.

8: Hans mamma bodde 1 km ifrån brottsplatsen. Han hade sympatier med högermakter. Han avskydde Palme och handlade med aktier (skattehöjningen på aktier dagen innan)

Vi binder ihop det hela lite fort. Scenariot är följande:

Stig mördar Palme.

Det sker som vittnena har sagt.

Stig vet att han är körd.

Han springer in i gränden och upp mot DB gata. Hem till mamma. Gömmer vapnet, tillbaka till Skandia.

Han förvanskar ett vittnesmål. Han suger i sig all information från media innan sitt förhör. Vittnen, iakttagelser etc.

Mördaren har stått vid skyltfönstret. Stig säger nu att han kollade sin klocka där. Egentligen väntade han på Palme. Säger någon att de såg honom där, är just klockan anledningen.

Han pekar åt piketstyrkan "militäriskt". Kan lätt liknas med någon som höjer ett vapen. Det var det han gjorde, men om vittnen säger det så "pekade" han.

Han har inte sett vittnet Lars men han vet att Lars sett honom när han sprang från mordplatsen. Han vet detta vid det här laget. Han kokar ihop en helt bisarr historia om silhuetten för att förklara hur Lars såg honom. "det var då, han måste blandat ihop det hela".

Han söker medial uppmärksamhet. Detta gör alla ögonvittnen värdelösa. Särskilt när de sker dagar efter mordet. Hur vet de att de sett honom mörda, när de sett honom på TV? Enkelt för en advokat att hävda.

Han förvanskar alltså totalt sina tidigare vittnesmål. Kokar sen ihop den geniala planen ovan. Det är ganska uppenbart att han är mördaren. Alldeles för mycket pekar på det.

Stig var ingen mytoman. Han var däremot en halvalkis med obesvarade existentiella funderingar.

Att han har alibi och är frikänd är ett helt befängt uttalande.

Även om Stig gick på samma skola som Olof (kan han ha blivit förödmjukad av honom i en debatt även?) och handlade med aktier. Skjuter man ihjäl någon för detta, allra minst en statsminister??

Någon variabel i denna ekvation blir ju helt bisarr.
Den förklaring som låter mest trovärdig, är att SE blir avsnäst snabbt och diskret av OP, och SE inte bara skjuter, utan avrättar karln - i en helt absurd värld.
Det är just själva - kirurgprecisa avrättningen som är så märklig.
Ggår man fram och sätter en kula rakt igenom ryggraden? På det mest exakta sätt som gjorti förväg exakt planerat dåd?- för att slippa tvivel om annat än att mörda? Det är bestialiskt.´- som gjort av en van black op, inte en lönnfet svenne med skjutebana vana. Det felar.

Isåfall måste SE ha varit med i någon större komplott, och det låter väldigt avancerat om ni frågar mig.
Senast redigerad av leading 2020-06-21 kl. 21:27.
Citera
2020-06-21, 21:40
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leading
Även om Stig gick på samma skola som Olof (kan han ha blivit förödmjukad av honom i en debatt även?) och handlade med aktier. Skjuter man ihjäl någon för detta, allra minst en statsminister??

Den förklaring som låter mest trovärdig, är att SE blir avsnäst snabbt och diskret av OP, och SE inte bara skjuter, utan avrättar karln - i en helt absurd värld.
Ggår man fram och sätter en kula rakt igenom ryggraden? På det mest exakta sätt som gjorti förväg exakt planerat dåd?- för att slippa tvivel om annat än att mörda? Det är bestialiskt.´- som gjort av en van black op, inte en lönnfet svenne med skjutebana vana. Det felar.

Isåfall måste SE ha varit med i någon större komplott, och det låter väldigt avancerat om ni frågar mig.

Bemöt gärna innehållet i min kommentar.
Nu cherrypickar du mest.

Stig kan bara gått fram och tryckt av. Men att missa Lisbeth såpass han gjorde tyder på amatör. Där missa du en variabel till.
Citera
2020-06-21, 21:46
Medlem
Citat:
Bemöt gärna innehållet i min kommentar.
Nu cherrypickar du mest.

Stig kan bara gått fram och tryckt av. Men att missa Lisbeth såpass han gjorde tyder på amatör. Där missa du en variabel till.

i vilken kommentar?

Jag tycker det är faktiskt rätt viktigt att få fakta bemött.
Det är ett absurt mord. Som faktiskt förtjänar en förklaring.

Göran Wall påpekade ju att Lisbet höll fast i Olof i armkrok, så när Olof föll ner, så föll ju Lisbet efter - därför missades Lisbet.

Snacka om oerhört kyligt av SE att ta bort Lisbet isåfall också.
Nästan lite för kyligt för att vara ett spontan mord. Hur hann en 52 årig alvalkis kläcka en sådan mordplan på någon minut?

Det är vad som för SE teorin att knaka i fogarna.

SE framstår som verklighetens Keiser Söze^2
Citera
2020-06-21, 22:15
Avstängd
Zopencos avatar
[quote=barkie|72015302]
Citat:
Ursprungligen postat av SuperTeflon

3+9. "Chevamannen", Leif Ljungqvist, säger ju att han sett SE komma till mordplatsen i ett senare skede och att SE därför omöjligen kan vara mördaren!

"Ögonvittnet Leif Ljungqvist: "Skandiamannen är inte Palmes mördare". https://www.youtube.com/watch?v=5NEmqBBF1D0

2. Det stämmer ju, tillsammans med Chevamannens uppgifter, in på att SE kommer fram vid två tillfällen, vilket indikerar en snabb kringående manöver. Enligt Chevamannen kommer SE gående och springer omgående in i gränden efter ...

Detta stämmer inte alls med vad SE sagt om att han agerat på plats och pysslat med att vända Palme i framstupa sidoläge, talat med Lisbeth samt poliser osv.
Citera
2020-06-21, 23:23
Medlem
TheTricksters avatar
Intressant att SE faktiskt säger i tidskriften Skydd & säkerhet att han skulle ha använt ett mindre vapen än GM använde. YN vittnar ju om att GM tricksade med handlovsväskan (förmodligen att få ned för stora vapnet) medan han sprang på David Bagares gata. Kanske GM aldrig fick ned vapnet i väskan. SE håller demonstrativt fram väskan på några pressbilder med vissheten att väskan var för liten för att rymma vapnet. En annan omständighet som har försvårat ansiktsigenkänning beror förmodligen på att GM bar en keps som skymmer ansiktet mer än någon annan huvudbonad. GM har beskrivits som både atletisk och snabb och som lätt haltande. SE var ju gammal friidrottare men led också av ledbesvär/reumatism, som kan ge tillfällig övergående hälta. Alkoholmissbruket kan delvis vara kopplat till denna sjukdom eftersom alkoholen lindrar besvären. För övrigt håller jag med många andra i tråden att SE:s prat om att kolla klockuret i skenet av Dekorimafönstret är för bra för att vara sant. Det är ju återigen ett försök att skapa ett kvasialibi att vistas/bli sedd vid det skyltfönster där GM väntar. Självklart har han koll på vad klockan är när han går ut. Som van skytt skulle han inte ignorerat eller avfärdat en eller flera kraftiga knallar när han är på väg hem. Man får också betänka att SE hade varit anställd i Skandiahuset sedan 1968. Han kände området mycket väl, han hade också gått de här sträckorna till tunnelbanan många gånger. Givet SE:s personlighet i övrigt (feghet) tycks det märkligt att han skulle ha rusat efter GM som var beväpnad. Är man dessutom psykologiskt inställd på att hinna med en sista tunnelbana tycks det än mer osannolikt.
Senast redigerad av TheTrickster 2020-06-21 kl. 23:26.
Citera
2020-06-21, 23:29
Medlem
TheTricksters avatar
Citat:
i vilken kommentar?

Jag tycker det är faktiskt rätt viktigt att få fakta bemött.
Det är ett absurt mord. Som faktiskt förtjänar en förklaring.

Göran Wall påpekade ju att Lisbet höll fast i Olof i armkrok, så när Olof föll ner, så föll ju Lisbet efter - därför missades Lisbet.

Snacka om oerhört kyligt av SE att ta bort Lisbet isåfall också.
Nästan lite för kyligt för att vara ett spontan mord. Hur hann en 52 årig alvalkis kläcka en sådan mordplan på någon minut?

Det är vad som för SE teorin att knaka i fogarna.

SE framstår som verklighetens Keiser Söze^2

Att han bara skjuter två skott tyder på oplanerat mord. Han kan omöjligen veta att han faktiskt mördar OP med ett skott. Kontraktsmördare skjuter flera skott.
Citera
2020-06-21, 23:38
Medlem
En i mina ögon ganska iögonfallande grej med Skandiamannens egna utsagor i media är ju att de är så detaljerade.. Det är inte det vanliga halvförvirrade vittnet som uttalar sig. Lite chockad och med något osorterade och ungefärliga beskrivningar av vad man har iakttagit.

-Allt gick så fort/ /tror klockan var/ /jag blev så chockad/ /man tror ju inte sånt här händer i Sverige/ /jag såg bara../ /jag tror/ /alltså../ /fattade först inte vad som hade hänt/ /hoppas att polisen löser det här/..

Följt av nån personlig känslomässig åsiktsreflektion över dådet.

Men nej nej.. Skandiamannen redogör snustorrt i detalj. Ungefär som vid just en efterhandskonstruktion där man MÅSTE trycka på vissa detaljer.

Han verkar heller inte prata så mycket om själva mordet i sig utan om saker runt omkring.

Jag tror dock inte han sprang hem till sin mamma och gömde vapnet om det nu var han som sköt. Jag tror bara att han var van att röra sig längs med dessa ganska obefolkade bakgator eftersom han jobbat länge på Skandia, och han hade säkert gått den vägen för att besöka sin mamma vid tidigare tillfällen. Möjligen att han för en kort stund rent instinktivt övervägde om han skulle springa dit..
Senast redigerad av Macke85 2020-06-21 kl. 23:49.
Citera
2020-06-21, 23:55
Medlem
SigersonHolmess avatar
Om det skedde en fysisk kontakt, hand mot axel ser jag följande möjligheter.
1. Få uppmärksamhet. Som en del i ett samtal för att få OP att påbörja eller fortsätta ett samtal. (Som sedan spårar ut.)
2. För att se till att OP är stilla innan skottet. För att minska risken att missa.
3. För att måtta, och träffa på stället med störst sannolikhet för dödlig utgång.
4. I en tanke att OP skall vända sig om för att inte skjuta honom i ryggen. (Vilket uppenbarligen inte blev fallet. Skottet måste då ha brunnit av innan. )

Jag tänker en kombination av 2 och 3 och det låter ju inte som en förstagångsförbrytare. Låter som en person som inte har något som helst problem att ta livet av någon.
OP rock kan ha gjort att det inte gick att se exakt var ryggen var och GM behövde lite vägledning för att träffa rätt.

Citat:

Citera
2020-06-21, 23:55
Medlem
TheTricksters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85

Men nej nej.. Skandiamannen redogör snustorrt i detalj. Ungefär som vid just en efterhandskonstruktion där man MÅSTE trycka på vissa detaljer.

Han verkar heller inte prata så mycket om själva mordet i sig utan om saker runt omkring.

Precis, viktig iakttagelse. SE redogör för alla de detaljer som han vet är besvärande för honom och kan peka ut honom som GM. Om han blev sedd vid Dekorimafönstret så berodde det på klockan, den mörka urtavlan. Om någon sett honom med rakt utsträckt arm så berodde det på att han pekade ut flyktvägen som en militär. Om någon sett honom springa så beror det på att han låg hack i häl på mördaren. Det mest avgörande är ändå det absurda i att omedelbart kontakta sin arbetsgivare för kontrollera utpasseringstid och sedan kontakta polisen för att lämna ett signalement som han vid det tillfället är helt ensam om: en man med blå täckjacka. Och sedan hävda att han hade korrigerat vittnesmål på mordplatsen (vilket ingen polis erfarit).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in