2020-06-21, 16:31
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Eller så är Norden rationella och har vetenskapen i ryggen gällande munskydden. På kontinenten är det mest signalpolitik
Jaha. Men nu gällde det inte någon bedömning av vilka åtgärder som är bäst, utan vilka länder som via sina utrikesdepartement kommunicerat att det i respektive land existerar någon form av krav på munskydd. Dessa länder är:

*Russia
*Ukraine
*France
*Spain
*Germany
*Poland
*Italy
*United Kingdom
*Romania
*Bulgaria
*Hungary
*Portugal
*Austria
*Czechia
*Serbia
*Ireland
*Lithuania
*Latvia
*Croatia
*Bosnia and Herzegovina
*Slovakia
*Netherlands
*Moldova
*Belgium
*Armenia
*North Macedonia
*Turkey
*Slovenia
*Montenegro
*Luxembourg
*Andorra
*Malta

Således 32 länder (vilket är betydligt fler än de 14 länder som Ulf-Storskrävlaren påstod var de enda länder som hade någon form av krav).

Att i det här sammanhanget börja diskutera vem som blåljuger känns minst sagt överflödigt.
Citera
2020-06-21, 16:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Om samhällssmittan ökar vecka efter vecka - hur kan då IVA gå ned under samma tid?

Alla hamnar inte på IVA. Sen dör inte alla på sjukhus. Allt sånt du har du vetat hur länge som helst så varför spela dum?
Citera
2020-06-21, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Den första länken var från Stockholm

Nej, det står bara att de jobbar inom ett äldreboende - oklart var.

Men du tog med Piteå också för säkerhets skull för att bevisa för mig vilka veklingar sjukvårdspersonalen i Stockholm är.. för att de gråter. Inga av dina ex var från Stockholm..
Citera
2020-06-21, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Förhöjd nivå av imunglobulin G förkortat till IgG betyder faktiskt inte att man haft Corona. Det kan vara någon annan infektion. Det har man helt uteslutit i debatten det är antagligen över svenssons nivå antagligen också över journalisters nivå. De vill gärna presentera tydliga enkla budskap inte för komplicerat.
Man kan nog dra bort någon procent? För individen är det betydelsefullt att få veta att man kanske inte alls är immun. Statistiskt har det kanske ingen betydlse.

Menar du att man inte testar specifikt för att se om man haft Covid? Varför skulle man då ödsla pengar på ett test som bara visar om personen haft en infektion vilken som helst?
I början av graviditet testas man ju specifikt för vissa sjukdomar, då testas ju allt samtidigt och det går att särskilja om du haft till exempel vattkoppor eller röda hund.
Det går att se om du haft toxoplasmos eller om du fortfarande har toxoplasmos, osv. Varför skulle det inte gå att se corona specifikt?
Citera
2020-06-21, 16:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Allvarligt talat; kan inte moderatorerna plocka bort Ulf-Utredaren från den här tråden? Det börjar faktiskt bli löjligt, detta. Han kan väl få husera någon annanstans? Allvarligt.

Han sprider lögner och desinformation. Han kommer fortsätta leva i tråden så länge andra svarar honom. Ingen kommer lyckas vinna mot honom eftersom han ju ljuger och sprider desinformation. Alternativen är att alla ska göra en uppoffring och sluta svara honom och bara anmäla alla hans inlägg då de enbart innehåller lögner och desinformation.
Argumentera aldrig med en idiot som ljuger och sprider desinformation. Har har erfarenhet av att ljuga och sprida desinformation.
Citera
2020-06-21, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Eftersom det har maximal effekt om flertalet bär dem. Om jag använder munskydd skyddar jag andra från att bli smittade men inte mig själv från att smittas.

Nu har jag precis köpt tio stycken munskydd vilka jag kommer att börja använda när jag handlar. Även om de inte skyddar mig själv från smitta så tänker jag att ju fler som börjar bära dem desto fler kommer förhoppningsvis att ta efter.

Edit: ett anekdotiskt exempel, jag har länge använt munskydd ( de billigaste från apoteket) då jag varit förkyld eller känt av influensa när jag vistats tillsammans med min gamle far. Inte en enda gång har jag smittat honom.

Jätte bra. Fortsätt med att använda munskydd även i framtiden (trodde i och för sig att du hade satsat på FFP3 ansiktsmasker och inte munskydd - men skitsamma..Själv skulle jag ha satsat rejält om jag ändå höll på med sånt..).
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Om samhällssmittan ökar vecka efter vecka - hur kan då IVA gå ned under samma tid?
Citat:
DAG 15
Känns som att mediernas rapportering om covid-19 på sjukhusen mest handlar om det där akuta på IVA. Men det är inte många platser där, mindre än 20 på SöS.
Covidpatienter finns på nästan alla avdelningar.
https://www.expressen.se/nyheter/qs/varje-dag-blir-jag-vittne-till-misstag-egna-och-andras/

F ö ett mycket bra reportage, även om det i din värld säkert betraktas som överdriven tårdrypande alarmism och möjlig fejk njos ...
Citera
Medlem
Sveriges arrogans avskräcker inte viruset

Vi är bäst, eftersom vi är Sverige. Det framstår som förklaringen till vår världsunika coronastrategi.

Sveriges coronahantering har hela tiden varit förbryllande. Varför kommenderades utlandsresenärer att gå till skolan och jobbet efter sportlovet? Hur kunde vi vara säkra på att smitta bara spreds av personer med tydliga symtom?
.

DN-ledaren idag ställer oss förvisso inför obehagliga frågor och fakta.

Likväl, sådant som flera av oss här inne var medvetna om i februari/mars..... 😫

Så extremt otillfredsställande i att ha rätt, har man sällan upplevt..... med tanke på alla de covid-avlidna... 💔

https://www.dn.se/ledare/lisa-magnusson-sveriges-arrogans-avskracker-inte-viruset/
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Eller så är Norden rationella och har vetenskapen i ryggen gällande munskydden. På kontinenten är det mest signalpolitik
Hahahahahahahahhaha vilken vetenskap? Det finns ingen som med säkerhet kan säga bu eller bä. Tvärtom det mesta pekar på att självklart hjälper munskydd under en pandemi. Så nej, de har för i helvete ingenting i ryggen, sbarare idioter som du som har nånting instoppat längts ryggen.
Det finns inget rationellt. Det finns bara nånting som heter försiktighetsprincipen.
Citera
2020-06-21, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Alla hamnar inte på IVA. Sen dör inte alla på sjukhus. Allt sånt du har du vetat hur länge som helst så varför spela dum?

Men herregud, de faktorerna har alltid funnits. Med ditt resonemang skulle IVA aldrig ökat under Corona då.

Men det gjorde det och nu går det ner. Om du inte förstår varför ökat smittspridning är en omöjlighet med minskade IVA fall så har du förlorat din rätt till internet.
Citera
2020-06-21, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpiralenSpiralen
De 27 på sjukhus kan mycket väl bli sämre och kräva IVA-vård. Att ha 3 platser till förfogande är inga marginaler alls när det kommer in sjuka till sjukhuset var och varannan timme.

Kommer det in sjuka var och varannan timme fortfarande??

Det har ju "bara" ökat med 20 inlagda till 27 inlagda under helgen. Så verkligheten verkar ju vara nått annat än det du beskriver.

Att ha 30% marginaler är ganska mycket och det är vad Sverige haft hela tiden. Nu har man dessutom förstärkningsläge vilket gör att man kan flytta patienter om så behövs.

Vart är kollapsen i detta??

Eller är det som vanligt att det låter mer än vad det är?
Citera
2020-06-21, 16:40
Medlem
Sveriges regering och våra myndigheters flock-immunitet blev till flock-mentalitet, där cynisk ignorans råder. Aldrig har klyftan varit så stor mellan näringslivets elit och politiker å enda sidan, och folket som får ta smällen å andra sidan.

Tydligare än någonsin visar de styrande sitt förakt sin egen befolkning. Blir så mycket lättare att välja Sveriges "låt-gå-vind-för-våg-strategi" eller "smitta-medvetet-strategi" då man inte uppskattar äldre och helt vanliga dödliga människor som betalat skatt i hela sitt liv.

Att SJ nu får åka med fyllda vagnar är en säker väg till smittspridning. Likaså de antikropps-test som utförs med köer inomhus i slutna rum.

Och vem ska våga ta upp frågan om flock-immunitet, att den inte fungerar? Att lögn på lögn, staplats sedan pandemin började i februari? Vi måste få ta del av de premisser som vår nuvarande strategi, eller icke-strategi, grundar sig på. De måste dela med sig av statistik så vi kan ta ställning.

#bytStrategiNu
#munskydd
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in