2020-06-21, 16:17
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Jag tror att det finns flera faktorer - se mitt svar tidigare idag till Maharaja79 - av vilka tillgång/resurser är en (viktig sådan).
Du får se min ursprungskommentar som liiite med glimten i ögat.
Ok, ska läsa det med glimten i ögat. 😉

Ps. Jag tror även att det har att göra med att de vill att smittan ska spridas. Det har du säker skrivit också.🙋🏼‍♀️
Citera
2020-06-21, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Är det fortfarande typ 14-15%, var sjunde i Stockholm, som har antikroppar?

Långt ifrån kollektiv immunitet vad det verkar.
14% av de som testade sig för att de trodde att de haft corona, hade antikroppar. Ute i samhället om man tar ett slumpartat urval, är det därför sannolikt lägre.

Det är desinformation att FoHM använder dessa 14% till att få folk att tro att vi kommit en bit mot flockimmunitet.
Citera
2020-06-21, 16:18
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Skitsnackaren
Din lista hade så mycket fel att jag inte orkade kommentera den. Du hade Grekland som ett land med icke påbud när de i själva verket faktiskt haft/har det. Och det var en herrans massa andra länder som inte heller stämde...
Som du kanske inte noterade påtalade jag att jag inte lagt ned någon energi i att försöka ta reda på exakt vilka länder som har/inte har någon form av krav på munskydd. Jag gick enbart på den information som kommunicerats via respektive lands utrikesdepartement.

Som jag tidigare påpekat; du får kolla dina källor så slipper du framstå som en okunnig mupp.

Det är en överväldigande majoritet av de Europeiska länderna som valt att INTE följa Sveriges vansinnes-strategi i fråga om munskydd.
Citera
2020-06-21, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Är den kollapsad med 7st inlagda på IVA och 27 på sjukhus??

När man faktiskt ska ha 10st IVA platser.

När man inte ens gått upp i stabsläge utan i förstärkningsläge som typ halva Sverige haft under perioder.

Är det verkligen en kollaps då eller slänger man sig med ord som man faktiskt inte har fog för att göra?
De 27 på sjukhus kan mycket väl bli sämre och kräva IVA-vård. Att ha 3 platser till förfogande är inga marginaler alls när det kommer in sjuka till sjukhuset var och varannan timme.
Citera
2020-06-21, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Nä, jag är inte blind öbver det faktum att vi faktiskt har immunitet från Covid-19.

Varför tror du ingen i världen blivit sjuk två gånger i Covid-19 under 6 månaders tid trots 9 miljoner bekräftat smittade där siffran egentligen säkert är 100 miljoner smittade??

Hur kommer det sig tror du? Inte en enda person på vår jord...

Och hur vet du det? Har du testat alla?

Eller tror du att EU:s expertmyndighet European Centre for Disease Prevention and Control bara hittar på eller?

Ditt bidrag i den här tråden består i att du givit Dunning-Kruger effekten ett ansikte. Nästa steg kan mycket väl vara att du blir nominerad till Darwin-awards.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpiralenSpiralen
14% av de som testade sig för att de trodde att de haft corona, hade antikroppar. Ute i samhället om man tar ett slumpartat urval, är det därför sannolikt lägre.

Det är desinformation att FoHM använder dessa 14% till att få folk att tro att vi kommit en bit mot flockimmunitet.

Du låter som en av de där hopplösa fallen konspirationsteoretiker. Jag låter någon annan svara.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Friday, Saturday, Sunday, Monday - probably more than 15.

Absolutely, but Monday is always a day of undercounts. I think we’ll see those numbers in the middle of the week.
Citera
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Allvarligt talat; kan inte moderatorerna plocka bort Ulf-Utredaren från den här tråden? Det börjar faktiskt bli löjligt, detta. Han kan väl få husera någon annanstans? Allvarligt.
Citera
2020-06-21, 16:20
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
De hade två stycken dödsfall igår. Oklart om något av dem var pga Corona..

Om man inte klarar av att jobba inom vården och se att folk faktiskt KAN dö - även av andra saker än virus - då är man inte rätt person på rätt plats.

Men sjuksköterskorna kanske gråter snarare över semestrarna..
Om man har gått ut grundskolan med åtminstone godkänt i svenska är det inte oklart huruvida det dog två personer pga covid-19. Jag antar att du gick i specialklass?

” Coronautbrottet i Gällivare påverkar vården hela Region Norrbotten, som nu går upp i förstärkningsläge.
Överläkare Ola Wulf varnar för att situationen ser ut att bli ännu värre.
– Det är ansträngt, säger han till Expressen TV och tillägger:
– Vi har haft två avlidna det senaste dygnet som vi inte har kunnat rädda trots att vi har gjort allt vi kan. ”
Citera
2020-06-21, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Nu skrev jag ju i Stockholm..

Anette Lundborg, 56, är intensivvårdssjuksköterska i Sörmland

I Uppsala berättar sköterskan Anna Bredberg, 50

i Piteå, befarar intensivvårdssköterskan Carina

Den första länken var från Stockholm
Citera
2020-06-21, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Precis, nästan inga barn testades under våren i de familjer jag känner som insjuknade. Föräldrar som har gjort antikroppstest i efterhand har antikroppar, och barnen var de som tog in smittan i familjerna.
Sverige har missat en unik chans att forska kring smittspridning bland barn i skolmiljö.
Citera
2020-06-21, 16:22
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Äldreboenden i Region Stockholm som fått in covid-19 hade en betydligt högre andel tim- och bemanningsanställda än boenden som inte fick in smittan. Resultatet tydliggör ett av äldrevårdens systemfel menar både äldreforskare och Vårdförbundet.
Citat:
Dessutom hade nästan var femte i personalen på covid-drabbade boenden varit på jobbet trots symptom.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7496535

20% av de anställda var smittade. Kanske inte så märkligt att smittan spreds bland de äldre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in