2020-06-21, 14:13
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Har också själv haft de funderingarna: att AT är negativ till munskydd skulle kunna bero på att svenskarna inte klarar av det, att det blir tjafs om - i det stora - irrelevanta petitesser.
Sist han skulle förklara för en journalist varför FHM inte rekommenderar munskydd slank där in ett - det måste finnas en tillgång - i allt hans dravel. Detta var efter att de sista studerna om fördelen med munskydd publicerats, inte så lönge sedan alltså.

Jag tror att det är där skon klämmer. De finns inte att få tag på på vanliga apotek och de som på andra ställen är dyra. Om då FHM går ut med en rekommendation att vi ska använda munskydd då vi inte kan hålla social distans blir det ”ojämlikt”. Bara de ”rika” har då råd att införskaffa dessa.
Citera
2020-06-21, 14:14
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Covid-19 hittats hos minkfarmar i Danmark. Nu skall 120 minkfarmar kontrolleras. Illa om djur kan smitta människor. Frågan blir då - vilka djur? Alla eller bara möss och minkar?
En anställd på farmen hade en hund som testade positivt.
Citera
2020-06-21, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Det finns inga källor eller statistik på att överläkare Ola Wulf skulle vara en alarmist.
Jag tror han har bättre koll på läget än en efterbliven Flashbackare

Eller så är han just alarmist som så många andra när det gäller att se om just sitt egna hus.

Här har du anledningen till att man går upp i förstärkningsläge:

https://www.norrbotten.se/sv/Om-Region-Norrbotten/Press/Pressmeddelanden-2020/Nytt-forstarkningslage-och-okat-antal-vardplatser-for-covid-19/

Man vårdar alltså fortfarande 7st på IVA enligt dagens uppdatering. Samma som igår. Så ingen skillnad har ju hänt där.

Senaste dygnet har man hittat 0 nya fall trots förstärkningsläge och ökat fokus på testning och smittspårning.

Under hela midsommarhelgen har inlgada på sjukhus ökat från 20st till 27st.

Så ja... en aningen uppförstorat och ingenting nytt har ju hänt sedan igår.
Citera
2020-06-21, 14:18
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Har du nån annan info är du välkommen att publicera denna.

Jag glömde dock UK som införde påbud på inom kollketivtrafiken i början på denna veckan.

så 15 länder av 49.
Ett vänligt tips är trots allt att du kollar dina källor igen. En enkel sökning på Google resulterar i att man kan identifiera minst 25 länder i Europa som har någon form av krav på munskydd vid resa med kommunala färdmedel eller liknande. Och då har jag inte ens ansträngt mig.

Du är så tragiskt fel ute att jag börjar tycka synd om dig. Ingen. Jag upprepar; ingen, är så urbota dum att de sitter och argumenterar på FB genom att bara killgissa och spekulera baserat på rent godtycke. Förutom du då...

Skärp dig.
Senast redigerad av Takadongtakadang 2020-06-21 kl. 14:24.
Citera
2020-06-21, 14:19
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Sist han skulle förklara för en journalist varför FHM inte rekommenderar munskydd slank där in ett - det måste finnas en tillgång - i allt hans dravel. Detta var efter att de sista studerna om fördelen med munskydd publicerats, inte så lönge sedan alltså.

Jag tror att det är där skon klämmer. De finns inte att få tag på på vanliga apotek och de som på andra ställen är dyra. Om då FHM går ut med en rekommendation att vi ska använda munskydd då vi inte kan hålla social distans blir det ”ojämlikt”. Bara de ”rika” har då råd att införskaffa dessa.
Jag tror att det finns flera faktorer - se mitt svar tidigare idag till Maharaja79 - av vilka tillgång/resurser är en (viktig sådan).
Du får se min ursprungskommentar som liiite med glimten i ögat.
Citera
2020-06-21, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Så varför måste dessa hålla sig ifrån äldre och riskgrupper då?

Det ska ju komma riktlinjer om just detta snart vad jag förstår. Kanske kommer det ändras då. Nu vill man ju såklart vara på det säkra före det osäkra eftersom det handlar om just riksgrupper och äldre.

Men det kommer snart nya riktlinjer om detta vad jag förstår.
Citera
2020-06-21, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Japp, det förstod vi här inne som tog situationen på allvar när de flaggade i Gällivare nyligen. Den fackliga representanten:

Hon beskriver det som att situationen på sjukhuset i Gällivare har ”ballat ur”.

Sjuksköterskor gråter under sitt arbetspass och efter sitt arbetspass när man kommer hem, säger hon.
(samma artikel)

Varnas även för att man kan behöva kalla in folk från semestrar. Ja covid är inte nådigt om man får in det i en småstad.. nu får vi hålla tummarna för alla andra småstäder i Sverige, även om det ser dystert ut för en del framöver, onekligen. Med strategin från regeringen/FHM att tillåta smittan fritt.

Det finns inte många i den här tråden som inte tog Gällivare på allvar. Ngn enstaka finns det som hånade dem - hoppas hen skäms ögonen ur sig.

Tegnell borde åka dit och förklara för Gällivareborna hur fantastiskt bra det har det. Det är ju immuna snart (kanske) Löfvén borde åka dit med och gratulera.

Varför skickar Stockholmsbyråkraterna inte dit militären eller hjälp? Skall de utreda sig själva först? Varför har ingen informerat gälkevareborna att viruset överlever i dagar på handtag osv och att de skulle ha munskydd och ha UVC i fläktsystemen i gruvan.

FHM liknar byfånarnas riksförbund.
Citera
2020-06-21, 14:25
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Det ska ju komma riktlinjer om just detta snart vad jag förstår. Kanske kommer det ändras då. Nu vill man ju såklart vara på det säkra före det osäkra eftersom det handlar om just riksgrupper och äldre.

Men det kommer snart nya riktlinjer om detta vad jag förstår.

För att immuniteten är oklar. Som jag skrev från början. Du målar in dig själv i ett hörn med dina påståenden. De kommer säkert att gå ut med att alla som inte testar positivt får gå upp och kyssa morfar i ansiktet, det är ju Sverige vi pratar om. Men jag vill se bevis på immunitet och antikroppar innan jag köper smörja.
Citera
2020-06-21, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Ett vänligt tips är trots allt att du kollar dina källor igen. En enkel sökning på Google resulterar i att man kan identifiera minst 25 länder i Europa som har någon form av krav på munskydd vid resa med kommunala färdmedel eller likanande. Och då har jag inte ens ansträngt mig.

Du är så tragiskt fel ute att jag börjar tycka synd om dig. Ingen. Jag upprepar; ingen, är så urbota dum att de sitter och argumenterar på FB genom att bara killgissa och spekulera baserat på rent godtycke. Förutom du då...

Skärp dig.

Återigen. Kan du länka till att minst 25 länder i Europa har munskydd som obligatoriskt?

Du ljuger. Du blåljuger.

I hela världen är de inte mer än ett 50-tal.

https://www.aljazeera.com/news/2020/04/countries-wearing-face-masks-compulsory-200423094510867.html

Långt fler regeringar och smittskydd runt om i Europa och i världen gör alltså samma bedömning som Sverige än de som faktiskt inte gör det.

Är det svårt för dig att fatta?
Citera
2020-06-21, 14:26
Medlem
Wajis avatar
Detta är ju bara en början som händer nu. Som Björn Olsen och många andra varnat för

https://www.expressen.se/nyheter/regionen-i-forstarkningslage-efter-stora-smittoutbrottet/

Säga vad man vill om Trump. Han har i alla fall rätt om Sverige.
Vi kommer tyvärr få många bakslag och tyvärr är det bara början
Citera
2020-06-21, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Flockimmumitet har ju redan inträtt till viss del så vilken vetenskap lutar du dig mot? Just det! Ovetenskapen! Troligen därför du tror att enkla munskydd som släpper igenom virus åt båda hållen, inte skyddar ögonen och som blir ännu värdelösare bakteeiehäedar när de blir blöta är bra!

Du verkar helt ha missförstått syftet med munskydd. För din egen skull hoppas jag verkligen att du bara trollar. Men ditt babbel blir tröttsamt i längden.
Citera
2020-06-21, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
För att immuniteten är oklar. Som jag skrev från början. Du målar in dig själv i ett hörn med dina påståenden. De kommer säkert att gå ut med att alla som inte testar positivt får gå upp och kyssa morfar i ansiktet, det är ju Sverige vi pratar om. Men jag vill se bevis på immunitet och antikroppar innan jag köper smörja.

Immuniteten är inte alls oklar. Vad har immunitet och smittspridning med varandra att göra?? Du vet ju överhuvudtaget inte vad du pratar om lille vän.

Immunitet har vi. Det VET vi. Vi har haft pandemin i 6 månader nu så det vet vi. Vi vet dock inte hur länge men tydligen mer än 6 månader i alla fall då det fram tills dags datum inte finns något fall med en person som insjuknat två gånger i Covid-19.

Och att man inte sprider viruset när man inte har något virus i kroppen längre... det är väl egentligen alldeles självklart?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in