2020-06-21, 12:37
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Jag betalar alltid innan jag äter. Äter mest på Max dock. Min chef köper dock min arbetskraft på kredit därför att jag får alltid betalt i efterskott. Men jag själv använder aldrig kredit.

Att köpa take away är iof lite samma sak, maten står klar i upp emot en minut på disken innan du betalat för dig

Seriöst dock, fördelarna med kreditkort är såpass stora att förutsatt att man kan hantera tillgången till kredit utan att överspendera är det en no-brainer.

De som är negativa till kreditkort är troligen de som främst identifierar sig med "mycket månad kvar i slutet av lönen" och då är det helt riktigt, sådana människor skall inte skaffa kreditkort ens om de kastades efter dem!
Citera
Medlem
Citat:
Men jag förstår inte hur det är omoraliskt. Du tjänar ju endast pengar på vuxna människor som valt att skaffa det här kortet på samma villkor som du själv har gjort? Det finns mycket omoraliskt i vår sjuka ekonomi men just detta vet jag inte om jag förstår varför det skulle vara.

Det är ditt moraliska system men andra kan ha andra, av diverse anledningar kan personer ha ont om pengar. Vid vissa tidfällen så kanske de har lägre jobb.

När jag installerar ett program på dator så läser jag inte igenom villkoren. Jag borde så klart läsa igenom den med en som är bättre än mig på juridik men det gör jag inte.
Citera
Medlem
Mackan52s avatar
Varför i helvete skulle jag vilja handla för pengar jag inte har? Att köpa bil, hus, ny dator etc är en sak men att köpa en massa skitsaker med ett kreditkort är ju bara blåst.

Du skapar en skuld plus att du betalar mer i längden, det enda du gör är ju att ge banken och kreditföretagen pengar. Alla de där rabatterna och extra erbjudnanden är bara ren skit och försäljningsbåg, du tjänar ingenting.
Citera
2020-06-21, 12:40
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Att köpa take away är iof lite samma sak, maten står klar i upp emot en minut på disken innan du betalat för dig

Seriöst dock, fördelarna med kreditkort är såpass stora att förutsatt att man kan hantera tillgången till kredit utan att överspendera är det en no-brainer.

De som är negativa till kreditkort är troligen de som främst identifierar sig med "mycket månad kvar i slutet av lönen" och då är det helt riktigt, sådana människor skall inte skaffa kreditkort ens om de kastades efter dem!

Vilka jävla fördelar? Tror du på fullaste allvar kreditbolagen ger dig mer än vad du ger dem?

Det är i så fall ett kreditbolag som
1. Väldigt snart är i konkurs
2. Ett frontbolag för organiserad kriminalitet.
Citera
2020-06-21, 12:44
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Mystic
Enkelt, skaffa ett kreditkort med cashback, och betala alla räkningar tid. Det fungerar då det alltid är annat folk som inte betalar i tid och därmed ger stora intäkter till kreditkortsutgivaren.

Så kreditbolag lever alltså på folk som inte betalar i tid och ger en del av kosingen till sina andra kunder?

Vet du hur vrickat och instabilt det låter om man sett "The Big Short"? Den enda som förlorar i slutändan på att andra tjänar pengar på folks okunskap är skattebetalare.
Citera
2020-06-21, 12:47
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk

Nä inte specifikt för mig.
Citera
2020-06-21, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Så kreditbolag lever alltså på folk som inte betalar i tid och ger en del av kosingen till sina andra kunder?

Vet du hur vrickat och instabilt det låter om man sett "The Big Short"? Den enda som förlorar i slutändan på att andra tjänar pengar på folks okunskap är skattebetalare.

Cash backen eller bonusen är så liten att jag har svårt att se att det skulle vara någon större utgift för kreditbolagen. Speciellt eftersom dessa kort har en högre avgift och ränta.
Citera
2020-06-21, 12:48
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AkiraKurosawaFan
Det är ditt moraliska system men andra kan ha andra, av diverse anledningar kan personer ha ont om pengar. Vid vissa tidfällen så kanske de har lägre jobb.

När jag installerar ett program på dator så läser jag inte igenom villkoren. Jag borde så klart läsa igenom den med en som är bättre än mig på juridik men det gör jag inte.
Nä absolut man kan argumentera för att det finns ingen moral som är bättre än någon annan och att alla får ha sin egen, lika värdefull, moral. Men då förstår jag inte varför du menar att något skulle vara omoraliskt i negativ bemärkelse.
Citera
2020-06-21, 12:53
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Vilka jävla fördelar? Tror du på fullaste allvar kreditbolagen ger dig mer än vad du ger dem?

Det är i så fall ett kreditbolag som
1. Väldigt snart är i konkurs
2. Ett frontbolag för organiserad kriminalitet.

Jag tror inte, jag vet och det roligaste i sammanhanget är att du och andra kontantbetalare är med och betalar kalaset
Citera
Medlem
Citat:
Nä absolut man kan argumentera för att det finns ingen moral som är bättre än någon annan och att alla får ha sin egen, lika värdefull, moral. Men då förstår jag inte varför du menar att något skulle vara omoraliskt i negativ bemärkelse.

Jo vi håller med att det inte finns någon objektiv moral men denna tråden handlar om hur svenskar tänker, svenskar är så klart inte en homogen grupp. Jag bryr mig iallafall om någon råkar illa ut speciellt när det drabbar mest personer med lägre inkomst. Jag vet inte om det är vanligt bland svenskar men jag kan tänka mig det.
Citera
Medlem
Aldrig haft något, aktivt valt bort det varje gång, aldrig köpt nått på kredit heller.
brukar ha minst 3 månadslöner på kortet, vill man köpa nått dyrare så får man sälja lite aktier.
Citera
2020-06-21, 12:55
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Cash backen eller bonusen är så liten att jag har svårt att se att det skulle vara någon större utgift för kreditbolagen. Speciellt eftersom dessa kort har en högre avgift och ränta.

Så det är modellen "Du får 200kr om året ifall du lånar 1000kr i månaden till en kostnad av 100kr per lån"?

I mina öron låter det "Ge oss 1200 kr om året så får du 200 kr tillbaka"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in