2020-06-21, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Spännande med Gustavsberg som ett exempel. Det är ett spännande särfall. Under den fina ytan och poppiga porslinskvarteren så finns trots absoluta närhet till Stockholm det deprimerande som i andra bruksstäder. Gav själv orten 6 månader av mitt liv men någon form av lappsjuka tog sedan över. Det finns något oförklarligt kvar utav en bruksort, trots det centrala läget, som utbölingar helt klart lessnar på...

Ja, det är vad jag hört från folk som vuxit upp där. Jag utgick emellertid från att denna känsla var utraderad. Personer som har vuxit upp där som jag känner/har träffat hävdar att Gustavsberg är missförstått, fast i negativ bemärkelse.

När jag ändå håller på och tramsar undrar jag varför ingen nämner Asbest-Lomma?
Tänk på det om ni åker dit och badar i sommar. Asbest, asbest, asbest.
Tidigare var Lomma känt för asbest, och i stort sett inget annat.

https://www.fokus.se/2020/06/har-ar-kommunen-dar-det-ar-bast-att-leva-2020-ett-solidariskt-samhalle/
Citera
2020-06-21, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1SHOT1KILL
Fullt av invandrare och tattare redan på 90-talet.
Behövde inte solglasögonen på Flen C...var mörkt ändå
Citera
2020-06-21, 11:50
Medlem
Gustavsberg har även dragit nytta av att många andra delar av Stockholmsområdet blivit mindre attraktiva. Känner flera som flyttat dit de senaste fem åren och som trivs väldigt bra. Fin natur, bra kommunikationer, trevligt i ”nya” hamnområdet och relativt lite stök och skadegörelse.
Citera
2020-06-21, 11:53
Medlem
Slite på Gotland, Cementa har sin produktion där. Ungefär som att åka in i Ryssland, grått och jävligt och allt man ser är fabriken och stenbrytning.
Citera
2020-06-21, 12:37
Medlem
Bluebeast72s avatar
Hagfors, välkänt socialtjänsten i sthlm skickar sitt skrap dit, en ort du inte vill bo i om du ens får betalt.
Citera
2020-06-21, 12:39
Medlem
Byxbensgubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zzirGrizz
Slite på Gotland, Cementa har sin produktion där. Ungefär som att åka in i Ryssland, grått och jävligt och allt man ser är fabriken och stenbrytning.

Men då vet man iallafall att folk jobbar som bor däromkring. Idag är bara det ett gott tecken ju.
Citera
2020-06-21, 12:45
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
Grängesberg.

En ort som en gång i tiden blomstrade och tillhandahöll ett av Sveriges mest välmående företag.
När gruvverksamheten avvecklades i slutet av 80-talet tynade även ortens framtidsutsikter bort och idag känns Grängesberg mest som en dyster håla med övergivna bostäder.
Detta!! Råkade stanna här i tjänsten för ett par år sedan för att käka lunch och det var ingen trevlig upplevelse. Herregud vad grått, dött och nedgånget - sorgligt är bara förnamnet.

För Er som inte sett:
https://www.google.se/maps/@60.073732,15.0044606,3a,75y,27.08h,79.02t/data=!3m6!1e1!3m4!1sUSYkVo5ekbhnrot1O1dJZQ!2e0!7i1 6384!8i8192
Citera
2020-06-21, 12:55
Medlem
fums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karembeu
Grängesberg. Kan det finnas en värre håla än denna gudsförgätna plats i hela Sverige?

Under 70- och tidiga 80-talet en blomstrande gruvort men när gruvan gick i graven så har hela orten förvandlats till en kollektiv depression där den tunga mäsklukten från ortens stora arbetsgivare Spendrups lägger sig som en tung dimma. De enda jobben som "skapas" i Grängesberg (förutom Spendrups) är förmodligen att hålla soc-tanterna i närbelägna Ludvika igång...

Det finns även en pizzeria i Grängesberg, där skedde förresten ganska nyligen ett omskrivet mord som omgicks av en hel del droger och alkohol.

För att göra saken ännu värre så är det geografiska läget uruselt. Grängesberg omgärdas alltså av Ludvika, Kopparberg och åker man en liten bit längre Fredriksberg.

Det hjälper ju inte direkt Grängesbergs status att stora delar av Sveriges nazistgrädda har valt att flytta dit..
Citera
2020-06-21, 13:04
Medlem
Från riktigt illa:
EUs/Sveriges politik, Globalismen tar död på ländernas industri och "skänker" all verksamhet till Kina o andra låglöneländer.

Till fruktansvärt:
Man ersätter arbetarna i de avvecklade orterna och byarna med bidragsintressenter och revolutionära muslimer från MENA.

Hur har det blivit så här och varför?

Mitt bidrag får bli det forna "glasriket" i Småland.
Kosta, Boda, Lindshammar m fl.
Vill man studera det här i IRL kan man lägga en semestersdag på att tex åka väg 28. Stanna till i byarna och förfäras över utvecklingen.

"Svenskt glas" tillverkas idag i utlandet....
Citera
2020-06-21, 13:08
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anais
https://www.isof.se/sprak/namn/aktuellt-namn/aktuellt-namn-2019/2019-04-04-bruzaholm.html
Där ser man. Tackar
Citera
2020-06-21, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fcukoff
Krylbo. En gång i tiden hade Banverket en stor verksamhet i Krylbo som sedan lades ner.
Här stod lägenheter tomma för 10 år sedan. Det kanske var en lägenhet i varje hus som var uthyrd.
Idag är det fullt. Alla lägenheter fyllda. Det har inte startats nya industrier eller företag. Här flödar det droger, gängkrig och allmänt kaos. Här hänger IS flaggor i fönstren.

https://www.expressen.se/nyheter/slumomradet-mitt-i-sverige/

Citat:
Ursprungligen postat av pittsmurfen2000
Håller med om att flest röster fallit på Lesjöfors. Men! Det här inlägget i den tråden verkar ha missats av de flesta och jag vill nog hävda att det är det sjukaste jag hittat hittills i dessa trådar.

Wow.. Bisarr läsning! Krylbo är värst, helt klart.

Krylbo var mer nedgånget just p.g.a. alla fallfärdiga hus (som nu är packade av olika invandrare) men förövrigt så är det knappast något inom bruksort som gud glömde - kategorin så.

Krylbo tillhör en annan slags tillhörighet. Dessutom så är Krylbo en del av Avesta egentligen, bara ett fält som skiljer.

Det finns andra riktiga hålor i krokarna av gamla Kopparberg så som kan ses som är bättre lämpade för denna tråd; "närliggande" Horndal eller Långshyttan t.ex.

Edit. Man skulle kunna påstå att Fagersta t.ex. skulle kunna tillhöra den skaran som går under kategorin med, som bruksort har den nog allt sin gråa charm, men de har fortfarande en relativt stor industri så som är igång, liksom Ludvika.

Men i allmänhet så är de allra flesta sådana orter där industrin "blomstrade" förr inte direkt super exotiska ställen att bo på, där ingår nog en majoritet av de redan nämnda orter.

(Många pendlar till andra håll för arbete t.ex. och bor nog kvar p.g.a. det % billigare husen, skolorna är dock ofta skit och bristen på t.ex. gymnasium får majoriteten av de unga att lämna dessa "hålor". Mycket lowlife's blir kvar i deras sketna 740, eller nu mera sänkta V70 II med 8 poppys i rutan. Och invandrare. En jävla massa invandrare.)
Senast redigerad av echox 2020-06-21 kl. 14:45.
Citera
2020-06-21, 15:08
Medlem
Guld-Jussis avatar
Det finns en ganska intressant reportagebok med titeln Landet utanför skriven av Kristina Mattsson som gör ett försök att förklara varför bruksorterna inte klarade strukturomvandlingen och varför det på många håll inte fanns någon livskraft alls efter att bruket lagt ner. En av de faktorer hon pekar på är att bruksbolagen genom åren aktivt motarbetat egenföretagande i bruksorterna. Grundtanken var att Bolaget skulle driva hela samhället och kontrollera allt från bostäderna till mataffären och även service som t.ex bilverkstäder. Eftersom den här inställningen fått leva i flera hundra år i vissa orter har det skapat en grundmurad kultur där Bolaget är den enda tänkbara försörjaren. I vissa orter, jag minns inte vilka författaren nämner, har till och med bolagen drivit kampanj mot personer som försökt skapa egna näringar. Dessa har på allahanda sätt motarbetats, förtalats och i vissa fall fördrivits. På så sätt har all ambition sakta men säkert runnit ur brukskulturen. När sedan bolagen la ner verksamheten fanns ingenting att greppa tag vid. Kvar fanns bara mörker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in