2020-06-21, 01:11
Medlem
Är det någon här som vet vem/vilka som avgör om en viss film eller serie ska släppas på DVD i Sverige och Norden.

Jag undrar varför en succéserie som till exempel Peaky Blinders inte finns att köpa som DVD-box med undertexter utan bara kan beställas som import.

Är det seriens produktionsbolag som inte ser någon ekonomi i att exportera serierna till övriga Europa eller är det bolag i enskilda länder som väljer att inte köpa in filmen på grund av för stora kostnader?
Citera
2020-06-21, 01:14
Bannlyst
Menar du i den fysiska handeln eller via CDON, Ginza osv (näthandeln)?
Citera
2020-06-21, 01:33
Medlem
Näthandeln framför allt. Det är i näthandeln som jag har letat efter Peaky Blinders.
Citera
2020-06-21, 01:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HasseOrm
Näthandeln framför allt. Det är i näthandeln som jag har letat efter Peaky Blinders.
Jag kan ha fel men Peaky Blinders kanske finns på Netflix, HBO eller liknande. Då väljer många svenska företag att inte ha dem i lager då majoriteten av folk vänder sig till streamingsajter vilket gör att efterfrågan är för liten.

Bara en teori som sagt...
Citera
2020-06-21, 01:47
Medlem
Ja det kanske är så. Serier på DVD kanske är på väg bort, tråkigt tycker jag.
Citera
2020-06-21, 09:31
Medlem
Det är nog utan tvekan distributören som väljer det. Affärsmodellen går ut på att ett produktionsbolag skapar en serie eller film. Ofta har de redan innan en deal med en lokal och nationell distributör. I vissa fall är det självklart - en Christopher Nolan film produceras av Warner som dessutom har en egen distributionsapparat, men i fall för mindre bolag så kan ett produktionsbolag och en distributör ha en stående deal. Ibland går distributören även in med en del av pengarna som görs för att skapa filmen.

Sedan på diverse festivaler eller andra kanaler så försöker distributören hitta internationella kollegor som vill köpa de lokala distributionsrättigheterna någon annanstans. Här skulle jag gissa att NORDEN är en marknad, snarare än Sverige. Så Finland, Sverige, Norge, Danmark och Island är ofta en rättighet som förhandlas ihop. Benelux (Belgien, Luxemburg och Nederländerna) är en annan, USA en egen marknad, UK en egen marknad. Vet ej om Tyskland och Österrike är samma marknad eller om man delar på dem. De torde vara samma, men känns som om man ofta borde förhandla de rättigheterna ihop...

Den lokala distributören gör sedan en utvärdering utifrån den marknaden som de köpt rättigheterna till. I Norden t.ex. går det nog bort att släppa en serie på BluRay direkt, t.ex. eftersom de kostar mer att producera och marknaden är liten. Då kvarstår DVD. Och nuförtiden är det nog precis som skrivs här ovan - de ser inga pengar i att släppa serien på DVD när alla ändå kan se den på Netflix.
Citera
2020-06-21, 09:54
Medlem
Ny.Deodorants avatar
Tyvärr så närmar sig den stora och sista skivrean när även näthandlarna ger upp om att försöka sälja fysiska medier till svenskarna.
Allt streamade sista månaderna torde har gjort att fler äldre lärt sig att hitta till SVT öppet arkiv om inte annat.

De största marknaderna kommer att finnas kvar i 5-10 år till men nordiska utgåvor av mer nischade filmer- och tv-serier lär bli sällsynta rätt snart. ☹️
Citera
2020-06-21, 10:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EvilNed
Det är nog utan tvekan distributören som väljer det. Affärsmodellen går ut på att ett produktionsbolag skapar en serie eller film. Ofta har de redan innan en deal med en lokal och nationell distributör. I vissa fall är det självklart - en Christopher Nolan film produceras av Warner som dessutom har en egen distributionsapparat, men i fall för mindre bolag så kan ett produktionsbolag och en distributör ha en stående deal. Ibland går distributören även in med en del av pengarna som görs för att skapa filmen.

Sedan på diverse festivaler eller andra kanaler så försöker distributören hitta internationella kollegor som vill köpa de lokala distributionsrättigheterna någon annanstans. Här skulle jag gissa att NORDEN är en marknad, snarare än Sverige. Så Finland, Sverige, Norge, Danmark och Island är ofta en rättighet som förhandlas ihop. Benelux (Belgien, Luxemburg och Nederländerna) är en annan, USA en egen marknad, UK en egen marknad. Vet ej om Tyskland och Österrike är samma marknad eller om man delar på dem. De torde vara samma, men känns som om man ofta borde förhandla de rättigheterna ihop...

Den lokala distributören gör sedan en utvärdering utifrån den marknaden som de köpt rättigheterna till. I Norden t.ex. går det nog bort att släppa en serie på BluRay direkt, t.ex. eftersom de kostar mer att producera och marknaden är liten. Då kvarstår DVD. Och nuförtiden är det nog precis som skrivs här ovan - de ser inga pengar i att släppa serien på DVD när alla ändå kan se den på Netflix.
Nu kanske jag missförstår dig men är det verkligen så mycket dyrare att tillverka en blueray mot att tillverka en DVD?
Citera
2020-06-21, 17:14
Medlem
Det är nog mycket efterfrågan som styr och efterfrågan på dvd:er har ju minskat drastiskt senaste tiden i och med all streaming.
Citera
2020-06-21, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mazedaze
Nu kanske jag missförstår dig men är det verkligen så mycket dyrare att tillverka en blueray mot att tillverka en DVD?

Ja, tydligen är det tre gånger så dyrt på våran marknad.
Skillnaden krymper ju större ordrar du kan göra, och på större marknader såsom den engelsk- eller tysktalande marknaden så är det säkert mycket mindre.
Citera
2020-07-31, 20:31
Medlem
Gubbmagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mazedaze
Skillnaden ligger i licenskostnader som för BD ligger på en bisarr hög nivå jämfört med DVD som gör att flera titlar aldrig kommer ut på BD. Sony trodde väl att dom hade hittat en mjölkko, men det var licenskostnaderna som till stor del bidrog till att BD aldrig lyfte och blev en självklar ersättare till DVD. Väldigt synd att det är/blev så. (Licenskostnader för att öht få ha Blu-ray loggan på sig.)

Allt är jättedyrt när det kommer till skapandet av BD, programmen där du skapar dom i är sjukt dyra jämfört med dom program som gör DVD.
Citera
2020-09-18, 20:59
Medlem
SugaredThoughtss avatar
I och med att bolagen satsar på streamingpaket, och servicetjänster nuförtiden, så kommer det att dröja lite längre innan de släpps på media du sjävl kan äga. De vill locka fler att ta abonnemang först. Ett steg tillbaka från den tid som varit, men sådan är girigheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in