2020-06-19, 23:54
Medlem
Cryptins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Mm, och dessa stimulanser kommer inom ett par år vara borta, troligen åtminstone delvis ersatta av åtstramningar för att få statsbudgetar i balans.

Absolut, men börsen behöver inte vara kopplad till Sveriges ekonomi per automatik.

Samtidigt som vi bygger på vår statsskuld så gör alla andra det också, så det blir snarare den nya standarden än att ett enskilt land som råkar ut för det. Sedan kommer det givetvis bli betydligt mer problematiskt för länder som redan har en betydande statsskuld...
Citera
2020-06-20, 00:28
Medlem
WhiteWalkers avatar
Gillar inte att gå med strömmen så har undvikit turistrelaterade aktier så som kryssnings-/flygbolag, hotell osv förutom en kort position på Scandic när den var som lägst. Ser att den är -51% i år och tror personligen inte att de konkar. Men hur fungerar det med nyemission? Om aktien är värd 35kr nu, motsvarar det ett värde på 70kr innan emissionen?

Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Det som finns att veta är att det är skandalomsusat samtidigt som det faktiskt råder en positiv trend på det korta perspektivet. €20 kan bli svårt.

Oavsett bör man sälja fort när man nått sitt mål. Mitt mål är runt +10% och jag kommer sätta ordrar därefter.

Ja, jag förväntar mig inte 20€ igen utan fler dåliga nyheter. Ska spendera morgondagen med att se över om det är något som är värt att ligga lång i.
Citera
2020-06-20, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cryptin
Absolut, men börsen behöver inte vara kopplad till Sveriges ekonomi per automatik.

Samtidigt som vi bygger på vår statsskuld så gör alla andra det också, så det blir snarare den nya standarden än att ett enskilt land som råkar ut för det. Sedan kommer det givetvis bli betydligt mer problematiskt för länder som redan har en betydande statsskuld...

Jo, men stödpaket kommer ju inom ett par år vändas till att få ekonomier i balans i hela världen. Också USA m.m. Världens börser synkar numera i stort sett med varandra, att Stockholmsbörsen går upp med 20% samma år som Dow Jones går ner 20% är nu omöjligt, det skiljer bara enstaka procentenheter. När världens regeringar börjar kämpa med att få sina ekonomier i balans kommer det rimligen drabba börserna.
Citera
2020-06-20, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Jo, men stödpaket kommer ju inom ett par år vändas till att få ekonomier i balans i hela världen. Också USA m.m. Världens börser synkar numera i stort sett med varandra, att Stockholmsbörsen går upp med 20% samma år som Dow Jones går ner 20% är nu omöjligt, det skiljer bara enstaka procentenheter. När världens regeringar börjar kämpa med att få sina ekonomier i balans kommer det rimligen drabba börserna.

Men kommer aldrig bli balans, hela väst kommer endast helt kollapsa i framtiden. Finns ingen möjlighet betala av skulder. Blir antingen länder får avrätta 50% befolkning eller sätta dom i läger eller blir det ändå samma effekt om blir hyperinflation.

Samma sak kommer bli stor del befolkning helt överflödig utan jobb när teknik, automatisering, robotar, e-handel tagit stort del antal jobb.

Samma sak vi har miljöproblem och naturkatastrofer samtidigt.

Men som trader betyder inte detta är negativ om du vet hur du ska spela på det. Att handla efter FED agerande och Macro / stimulanser ger möjligheter.

Samtidigt köpa in sin i framtidsbranscher samtidigt shorta det med sämre framtid eller ingen framtid alls.

Dock är det väldigt dåliga idé får för sig köpa index just nu.

Men ser marknaden som väldig svag och negativ just nu så har slutat kortsiktig köpa aktier utan väntar på en bekräftelse på styrka. Så inga nya köp tills vidare inom aktier om jag inte ser något som faller extremt mycket som är allt för undervärderad.

Men du har FX och råvaror kvar att handla vilket även fått direkt effekt av Corona och ligger väldigt lågt nu. Och fördelen där råvaror kan inte gå i konkurs som ett enskild bolag kan göra. Även om pris kan falla extremt pga ingen efterfrågan just nu så vet man är något som kommer att återhämta sig.

Så handlar mycket kaffe, socker, corn, naturgas, lean hogs nu förutom det självklara inom olja.

För egen del hoppas jag på en hård krasch neråt igen, för redan tjänat bra pengar på uppgång.

Samtidigt till index är det Max 5-15% uppgång till ATH i USA. Så där finns inte så mycket spela på i möjligtvis på uppsidan. Samtidigt ligger short A50 och Long Ibex 35.

Samtidigt VIX ligger runt 35 bara och får vi en hård andra krasch och VIX rusar till 80 igen så är det över 100% vinst där. Och oavsett om du väljer shorta index har du ingen 100% krasch eller 100% uppgång att hämta.
Citera
2020-06-20, 11:28
Medlem
DRAVKCABs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Nej, det är inte samma läge nu.

1) Hillary var kvinna och avskydd. Alla verkar ha glömt bort det? Hade det varit Biden för 4 år sedan hade han vunnit lätt över Trump.
2) Tekniken med att fokusera på rätt delstater kommer demokraterna naturligtvis inte att missa denna gång.
3) Inte en svart eller mexikan kommer att rösta på Trump. Vi pratar minst 30% av USAs befolkning.
4) Vita medelklasskvinnor var Trumps räddare 2016. De borde rimligen hata honom nu, när de sett hans brist på omtanke och känslor. Han hade chansen med BLM och att omstöpa polisen, men han missade den. Han vill verkligen inte något än att USA-business går bra.

Och som du skriver. Ekonomin i just november kommer att vara katastrof. Vi har bara sett början. Eller snarare början på början.

Biden vinner överlägset. Detta trots att Trump kommer att spendera en egen miljard på slutet i reklam, när han ser vartåt det lutar. han kommer sedan att avlida ganska snart som en bruten gammal man. Omtyckt av ingen. USAs underligaste president sedan 1800-talet.

USA-börserna kommer att rasa från oktober och framåt när Trumps möjliga förlust står klart för fler. 2021 och 2022 under Biden blir katastrof på USA-börsen. Som påverkar Sverige-börsen.

Det blir alltså spännande kommande år på Stockholmsbörsen, vilket jag ser mycket fram emot. Turbulenta tider kräver att man inte sitter stilla i båten. Toppentider för oss aktiva alltså.

Vi får väl koppas att din ekonomiska analysförmåga är bättre än din politiska.
Biden är senil och osynlig. En färgstark VP kan rädda situationen något.
Demokraterna har förflyttat sig för långt åt vänster med åsikter och politik som är
allt mer extrem och farlig. Afroamerikanerna i polls ligger högre än någonsin åt den
republikanska sidan med upp till 40% (innan Corona och upploppen) så även de mexikanska väljarna.
Rent ekonomiskt så har dessa grupper nått högre framgång under Trump än under de tidigare 30 åren med högre realinkomster och mycket lägre arbetslöshet. Det är något som dom inte glömmer och kunde Trump skapa det en gång så fixar han det en gång till tror jag de flesta resonerar som. Det är också dessa grupper som är mest sårbara i dessa defund the police tider och diverse upplopp. Dom är helt enkelt mer pragmatiska än tex medelklass vänstern som slutat tänka och bara reagera med känslor i sin priviligierade tillvaro.
Citera
2020-06-20, 13:34
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRAVKCAB
Vi får väl koppas att din ekonomiska analysförmåga är bättre än din politiska.
Biden är senil och osynlig. En färgstark VP kan rädda situationen något.
Demokraterna har förflyttat sig för långt åt vänster med åsikter och politik som är
allt mer extrem och farlig. Afroamerikanerna i polls ligger högre än någonsin åt den
republikanska sidan med upp till 40% (innan Corona och upploppen) så även de mexikanska väljarna.
Rent ekonomiskt så har dessa grupper nått högre framgång under Trump än under de tidigare 30 åren med högre realinkomster och mycket lägre arbetslöshet. Det är något som dom inte glömmer och kunde Trump skapa det en gång så fixar han det en gång till tror jag de flesta resonerar som. Det är också dessa grupper som är mest sårbara i dessa defund the police tider och diverse upplopp. Dom är helt enkelt mer pragmatiska än tex medelklass vänstern som slutat tänka och bara reagera med känslor i sin priviligierade tillvaro.
Kanske kanske inte. Men jag väljer att inte analysera Biden som person och politiker. För även om han är för gammal, för vänster, för osynlig, så är alternativet Trump. Det finns INGEN som kan rösta på Trump som inte är övertygad Trumpist. Det kan inte finnas en människa i USA som uppskattar hans insatser för corona eller BLM. Han har inte fått en enda ny röst sedan 2016. Börsen och ekonomin gick som tåget fram till februari, Trumps trumfkort, men USA är nu i recession lika djup som depressionen 1930, och det kommer att bli värre till november, Alla bidrag som Trump delat ut, fast han är emot bidrag, avslutas i september. Då börjar katastrofen.

Jag skulle säga att dina motiveringar är samma som användes 2019. Du har helt enkelt missat allt Trump (inte) gjort under 2020. Vilket avslöjat honom som den president som bryr sig minst i modern tid. Nixon hade varit underbar jämfört med Trump.

Du behöver sitta några timmar framför CNN på TV. Inte för att de precis är neutrala, men din biaz är för tillfället lite för stor. Antagligen tror du börsen är undervärderad också. Ikväll har Trump sitt rally i Tulsa, 20.000 pers inklämda utan munskydd i en arena, i en delstat som peakar corona. Se hans genidrag på TV.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-06-20 kl. 13:37.
Citera
2020-06-20, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Kanske kanske inte. Men jag väljer att inte analysera Biden som person och politiker. För även om han är för gammal, för vänster, för osynlig, så är alternativet Trump. Det finns INGEN som kan rösta på Trump som inte är övertygad Trumpist. Det kan inte finnas en människa i USA som uppskattar hans insatser för corona eller BLM. Han har inte fått en enda ny röst sedan 2016. Börsen och ekonomin gick som tåget fram till februari, Trumps trumfkort, men USA är nu i recession lika djup som depressionen 1930, och det kommer att bli värre till november, Alla bidrag som Trump delat ut, fast han är emot bidrag, avslutas i september. Då börjar katastrofen.

Jag skulle säga att dina motiveringar är samma som användes 2019. Du har helt enkelt missat allt Trump (inte) gjort under 2020. Vilket avslöjat honom som den president som bryr sig minst i modern tid. Nixon hade varit underbar jämfört med Trump.

Du behöver sitta några timmar framför CNN på TV. Inte för att de precis är neutrala, men din biaz är för tillfället lite för stor. Antagligen tror du börsen är undervärderad också. Ikväll har Trump sitt rally i Tulsa, 20.000 pers inklämda utan munskydd i en arena, i en delstat som peakar corona. Se hans genidrag på TV.

Som sagt, politik verkar inte vara din starka sida. Varför tar du denna strid? Du har ju ingenting du behöver bevisa när det gäller det tråden handlar om. Där är du ju oerhört kompetent. Tipset är att vidga dina vyer utanför CNN. Båda kanditaterna är en katastrof. Detta val kommer tyvärr bara handla om vem som kommer vara minst katastrof. Demokraterna har svikit den resonabla vänstern till förmån för galenskap.

Edit: ontopic. Har du sett mitt PM ang.fonders investerings-innehåll? Annars kanske någon annan kan hjälpa mig? Frågan var, var man kan kolla vad de olika fonderna ligger investerade i?

Tack på förhand!
Senast redigerad av Siix 2020-06-20 kl. 14:38.
Citera
2020-06-20, 14:38
Medlem
Nu har jag gjort en skattetekniskt dum jävla grej. Jag för över pengar från en ISK till en annan....

Men pengarna skall till den ISK jag har kopplad till optionshandel. Jag avser fiska LUNE med utställda puttar. Tanken är att faktiskt köpa om det dippar.

Hoppas på nedgång på måndag... du skall det ställas ut puts.

Jag tror inte oljepriset kraschar för jag tror inte på ny lock-down på den nivå vi upplevde. Det blir massiva tester som strategi för en andra våg. Och "svensk" strategi i övrigt.

Därmed kan man svinga på LUNE och utnyttja rädslan marknaden har. Men alltid bäst att ställa sina puttar i nedgång tycker jag.

Sommarens nöje!!
Citera
2020-06-20, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Som sagt, politik verkar inte vara din starka sida. Varför tar du denna strid? Du har ju ingenting du behöver bevisa när det gäller det tråden handlar om. Där är du ju oerhört kompetent. Tipset är att vidga dina vyer utanför CNN. Båda kanditaterna är en katastrof. Detta val kommer tyvärr bara handla om vem som kommer vara minst katastrof. Demokraterna har svikit den resonabla vänstern till förmån för galenskap.

Edit: ontopic. Har du sett mitt PM ang.fonders investerings-innehåll? Annars kanske någon annan kan hjälpa mig? Frågan var, var man kan kolla vad de olika fonderna ligger investerade i?

Tack på förhand!

Det ser onekligen mörkt ut, men den förre senile gamlingen de hade visade sig ju trots allt okej till slut?

Jag skall skaffa lite bra kanaler jag också så jag kan vidga mina vyer utanför SVT, haha... nu kör de en serie om kvinnliga krigare. Den normkritiska uppfostran är betungande för mitt sinne. Jag minns barnprogrammen på 70-talet, samma präktiga politik. Fast då kritik mot kapitalismens utsugningar av mänskligheten.

På svaret om fonderna får man gå till fondens hemsida och hoppas den är uppdaterad.
Citera
2020-06-20, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Det ser onekligen mörkt ut, men den förre senile gamlingen de hade visade sig ju trots allt okej till slut?

Jag skall skaffa lite bra kanaler jag också så jag kan vidga mina vyer utanför SVT, haha... nu kör de en serie om kvinnliga krigare. Den normkritiska uppfostran är betungande för mitt sinne. Jag minns barnprogrammen på 70-talet, samma präktiga politik. Fast då kritik mot kapitalismens utsugningar av mänskligheten.

På svaret om fonderna får man gå till fondens hemsida och hoppas den är uppdaterad.

Jag är tidig 70-talist, så jag har också varit kraftigt indoktrinerad. Du måste sluta tillåta dig att bli skedmatad. All tv är skedmatning. Men ju fler kanaler, desto bättre, om du nödvändigtvis måste se tv. Själv har jag inte sett tv på många år. Bara av den enkla anledningen att det inte ger mig något. Har ingenting med ovanstående att göra. Inget aktiivt beslut. Har bara annat att göra. Att söka info själv, gör att du använder hjärnan aktivt. Kan rekomendera det starkt.

Ont:

Tack för svaret om fonderna. Jag behövde bara att någon pekade ut riktningen. Min tanke var om det fanns någon sida med sammanställning av stora, vanliga fonder. Men då är det hemsidor för varje fond som gäller alltså?
Citera
2020-06-20, 14:57
Medlem
Citat:
Jag är tidig 70-talist, så jag har också varit kraftigt indoktrinerad. Du måste sluta tillåta dig att bli skedmatad. All tv är skedmatning. Men ju fler kanaler, desto bättre, om du nödvändigtvis måste se tv. Själv har jag inte sett tv på många år. Bara av den enkla anledningen att det inte ger mig något. Har ingenting med ovanstående att göra. Inget aktiivt beslut. Har bara annat att göra. Att söka info själv, gör att du använder hjärnan aktivt. Kan rekomendera det starkt.

Ont:

Tack för svaret om fonderna. Jag behövde bara att någon pekade ut riktningen. Min tanke var om det fanns någon sida med sammanställning av stora, vanliga fonder. Men då är det hemsidor för varje fond som gäller alltså?

Såvitt jag vet finns ingen sådan sida. Och det är väldigt sällan fonderna har en riktigt bra uppdatering. Man vill ju gärna se fördelningen i %, men nu när jag var inne på Spiltan Småland var där en lista på ingående företag, inte andelar. Nibe måste vara en massiv pjäs nu, man vill ju veta hur tung den är.

PPM är i så fall bästa sammanställningen med många fonder. jag vet inte vad Morningstar numera tillgodoser.

Jag ser heller inte mycket TV. Och anledningen till att bara ha anslutning till Hörbymasten är att jag inte vill ha så mycket TV. Som att vara alkoholist med välfyllt barskåp...

Då är du för ung för Ville, Valle och Viktor?? Där snackar vi ren propaganda från vänsterpartiet med stort K.
Citera
2020-06-20, 16:48
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:

Tack på förhand!
Det är bra att få mothugg, både för mig och dig. Då kan man utvärdera sina tankar om framtiden med ny input. Ser dock ingen input i ditt inlägg, du tycker båda är usla och det gör jag också. Dock kommer någon att vinna, och det är svårare att sia om. Valet av Trump eller inte kommer att styra börsen från september och framåt, inklusive alla opinion polls som kommer. Därför är det bra att ventilera åsikter om Trump i en aktietråd.

Så irriterande att en stolle som Trump påverkar mitt aktieinnehav i Sverige. Jag skulle verkligen vilja lägga ner tiden på något konstruktivare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in