2020-06-21, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandemose
Rent teoretisk, har du rett i det.
Men vi lever i en rettsstat, hvor TH er uskyldig den dagen saken blir henlagt.
Er du enig i det?

Strafferettslig uskyldig kanskje, men at noen er skyldig er helt sikkert.
Citera
2020-06-21, 01:32
Medlem
Citat:
Hva om alle disse Agatha Christie-aktige resonnementene som stadig fyller sidene i denne tråden, kommer fordi alle har for stor tiltro til politiet, og at politiet, alle i etterforskningsgruppen, konkluderte litt for tidlig med at TH var GM, og deretter engasjerte seg for å finne bevis og forklaringer på hvordan og hvorfor, og dermed overså mange tips som kunne ledet til at man fant de som virkelig er skyldig?
Jeg synes du har et godt poeng. Jeg har ingen sterke meninger (lenger) om det, er helt åpen for at politiet nå fokuserer på feil mann. Jeg stoler hverken blindt på politiet generelt eller på jussystemet, i praksis. Det er noe med måten systemer fungerer. Hvis Erik Jensen kan få like mange år som ABB, er det noe helt fundamentalt feil med systemet, mener jeg. Godt nok fikk ABB 21 år forvaring, men likevel. Hvis TH er uskyldig, er dette et prakteksemplar av en Kafkaprosess. Hvis han er skyldig, tviler jeg på at de klarer å ha gode nok bevis til at det, med Norges beste advokater, holder vann i en rettssak. Med mindre noen “sprekker”.
Citera
2020-06-21, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niffy
Selvfølgelig måtte de også se på den muligheten, å totalt utelukke ektemannen som mistenkt helt fra begynnelsen ville jo i hvert fall vært en grov feil.

At noen av etterforskerne ser dette som en mulighet er bare bra, men de er jo mange på saken, og de kan jobbe med mange spor samtidig, både kidnapping og drap, og det har de også gjort.

Absolutt.
I 9 av 10 tilfeller er det ektemannen som er skyldig når koner er drept.
Problemet, tror jeg, var et politiet fikk høre fra internasjonale kollegaer og kryptoeksperter at dette umulig kunne være en kidnappingssak.
Dermed tenkte de det var en drapssak og glemte teorien om at dette kunne være amatørkidnappere.
Senast redigerad av Sandemose 2020-06-21 kl. 01:37.
Citera
2020-06-21, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snurrepipperi
Jeg synes du har et godt poeng. Jeg har ingen sterke meninger (lenger) om det, er helt åpen for at politiet nå fokuserer på feil mann. Jeg stoler hverken blindt på politiet generelt eller på jussystemet, i praksis. Det er noe med måten systemer fungerer. Hvis Erik Jensen kan få like mange år som ABB, er det noe helt fundamentalt feil med systemet, mener jeg. Godt nok fikk ABB 21 år forvaring, men likevel. Hvis TH er uskyldig, er dette et prakteksemplar av en Kafkaprosess. Hvis han er skyldig, tviler jeg på at de klarer å ha gode nok bevis til at det, med Norges beste advokater, holder vann i en rettssak. Med mindre noen “sprekker”.

Og det som er ekstra spesielt med Erik Jensen, er jo at han var politiet. Og ikke bare han, men en haug med sjefer i politiet.
Citera
2020-06-21, 01:42
Medlem
Citat:
Og det som er ekstra spesielt med Erik Jensen, er jo at han var politiet. Og ikke bare han, men en haug med sjefer i politiet.

Hehe, du mener at alle er uskyldige og at det er noen andre som er skurkene du ?
Citera
2020-06-21, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bondevik
Hehe, du mener at alle er uskyldige og at det er noen andre som er skurkene du ?

Jeg mener at alle er uskyldige inntil det motsatte er bevist.
Det mener Norges Lover også.
Det blir et bedre samfunn på den måten.
Og i den konkrete saken vi diskuterer her, så er ingen dømt.
Hvis du sikter til Erik Jensen, så er visst heller ikke den saken rettskraftig ennå.
Citera
2020-06-21, 01:51
Medlem
GG99Slayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurrepipperi

abb fikk forvaring, EJ fikk bare 21år, forskjell der..

Men å snakke om straffesystemet i norge, er ikke veldig relevant for denne tråden?
Citera
2020-06-21, 01:51
Medlem
Citat:
Jeg mener at alle er uskyldige inntil det motsatte er bevist.
Det mener Norges Lover også.
Det blir et bedre samfunn på den måten.
Og i den konkrete saken vi diskuterer her, så er ingen dømt.
Hvis du sikter til Erik Jensen, så er visst heller ikke den saken rettskraftig ennå.

Så du har ingen mening om Jensen er skyldig eller ikke, jeg mener han er skyldig fordi at alle bevis tilsier det. Og jeg mener at TH er skyldig fordi at alle indisier tilsier det, og det at han ikke vil avhøres for å renvaske seg tilsier også det.

Og den dusøren som får dollartegnene fram i øynene dine vil heller ikke føre fram til noe annet enn ytterligere villedning.
Citera
2020-06-21, 01:53
Medlem
Citat:
Ja, godt poeng. Han VAR politiet. Men: Det er greit å henge noen ut til tørk for å vise sin egen gudommelighet. For å vise folk at politiet er fantastisk etisk og redelig. Jeg kunne skrevet mye om det, men det blir «off topic». Poenget mitt er at det er helt ok å stille kritiske spørsmål ang hvordan det juridiske systemet fungerer. Mht TH, har det vært mye penger å tjene på clickbates for VG og andre aviser. Vi blir farget av det vi leser. Det har for eks aldrig blitt klargjort hvorvidt ekteskapskontrakten var slik utformet fordi bankene eller samarbeidspartnere krever det. Uansett, jeg er faktisk helt åpen for at TH er bakmann.
Citera
2020-06-21, 02:01
Medlem
Legokatts avatar
Har lest litt påhjemmesider til kaneraovervåkingssystemer. Finner at det er vanlig at disse systemene tilknyttes app for smarttelefoner og nettbrett, samt PC.
Eksempel:
"Man får enkelt tilgang til systemet via nettleser på PC og/eller via APP på mobiltelefon".
"TilknyttesApp for smarttelefoner/nettbrett"
Det vil vel si at kokkeslett på video hentes fra PC-/nettbret-/mobil- klokka som kameraet er tilknyttet til?

Teknisk sett er det vel en mulighet for at tidspunkt på video av TH's ankomst på jobb kunne vært trikset med.
Hvis noen er uenig sett fra et teknisk ståsted, si ifra.
Citera
2020-06-21, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legokatt
Har lest litt påhjemmesider til kaneraovervåkingssystemer. Finner at det er vanlig at disse systemene tilknyttes app for smarttelefoner og nettbrett, samt PC.
Eksempel:
"Man får enkelt tilgang til systemet via nettleser på PC og/eller via APP på mobiltelefon".
"TilknyttesApp for smarttelefoner/nettbrett"
Det vil vel si at kokkeslett på video hentes fra PC-/nettbret-/mobil- klokka som kameraet er tilknyttet til?

Teknisk sett er det vel en mulighet for at tidspunkt på video av TH's ankomst på jobb kunne vært trikset med.
Hvis noen er uenig sett fra et teknisk ståsted, si ifra.

Det er ikke klokkeslett på videoene av Futurum mennene, så politiet må ha funnet klokkeslettet på annet vis.
De opererer med en margin på flere minutter for når TH ankom så overvåkningssystemet må være gammelt.
Senast redigerad av Bondevik 2020-06-21 kl. 02:07.
Citera
2020-06-21, 02:09
Medlem
Legokatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bondevik
Det er ikke klokkeslett på videoene av Futurum mennene, så politiet må ha funnet klokkeslettet på annet vis.
De opererer med en margin på flere minutter for når TH ankom så overvåkningssystemet må være gammelt.
Har du noe link eller kilde hvor du har lest om dette?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in