2020-06-21, 01:24
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Är inte den där artikeln för hela pandemin? På Oslo universitetssjukhus var 176 anställda smittade som mest (runt sjunde april), men verkar vara nere på noll nu. Kolla Sykehusansatte smittetden här sidan. De är noga med att sätta sjukhusanställda som kan ha blivit smittade i karantän också.

En trevlig bieffekt (mindre trevlig för sjukhuspersonalen) är att de lär ha en massa vårdanställda som troligtvis är immuna nu. Mindre risk att de för smittan vidare så, om man prioriterar dom för covid-patienter.

Danmarks grafer ser inte jätteoroande ut heller. De ser det som mycket osannolikt att de får en andra våg.

De danska sjukhusen har haft flera utbrott tidigare och de har hanterat det. Personalen får testa sig när som helst. Jag känner en som vårdade en covidsjuk patient för ungefär en månad sedan (det visste hon inte då), tog blodtrycket, sen visade det sig att patienten hade covid. Hon åkte in och testade sig, negativt. Danskarna testar utav helvete, de fixar det.
Citera
2020-06-21, 01:24
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Fel igen.
Vi kommer inte få flockimmunitet ett specifikt datum. Områden i Sverige som drabbats hårt kan uppnå det men det tar tid. Vet att vissa här pratar om åtgärderna som något tillfälligt men grundläggande saker som handhygien, distans och isolation vid symtom har alltid gällt i vårt samhälle och är här för att stanna.
Med dessa funktioner inräknade kan flockimmunitet förhoppningsvis uppnås långt tidigare än det ursprungliga 56%. Vad siffran landar på återstår att se.

Sant så tillvida att vi inte kommer uppnå flockimmunitet (ett visst datum) så länge vi inte har ett fungerat vaccin.

I övrigt kommer du dragandes med lösa spekulationer. Eventuellt kan "flockimmunitet" uppnås inom små grupper inom samhället utan vaccin, men med tanke på att immuniteten verkar som bäst hålla i sig i max sex månader (hos dom riktigt svåra covidfallen, två månader i milda fall) så är den immuniteten högst temporär.

Att 50-67% av hela Sveriges population skulle någon gång vara immuna samtidigt utan vaccin kommer aldrig hända.

Bara släpp tanken på flockimmunitet och rätta dig i ledet. Du har blivit vilseledd.
Citera
2020-06-21, 01:25
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
De danska sjukhusen har haft flera utbrott tidigare och de har hanterat det. Personalen får testa sig när som helst. Jag känner en som vårdade en covidsjuk patient för ungefär en månad sedan (det visste hon inte då), tog blodtrycket, sen visade det sig att patienten hade covid. Hon åkte in och testade sig, negativt. Danskarna testar utav helvete, de fixar det.

Bara att norrmännen för statistik på sjukhusanställda i karantän tyder på att de tar smittorisken där på stort allvar också.
Citera
2020-06-21, 01:25
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Du missförstår mig . Mitt inlägg var menat sarkastiskt gentemot den som bad dig om en källa .

Nä jag förstod, ville bara berätta att jag fått förstahandsinformation. Frågade faktiskt idag, vill inte käbbla i en diskussion utan fakta.
Citera
2020-06-21, 01:27
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Vad tror du kirurger använder när de opererar ?
Jag fick en länk till en text där det pratades om avancerade munskydd som kunde räcka en hel operation och alltså inte behövde bytas mitt i. Jag finner dock ingen anledning att tro att sådana munskydd som beskrivs som avancerade är vad vanligt folk använder utanför vårdsammanhang. Dessa enklare munskydd verkar av de uppgifter som kommit fram nyligen i tråden inte hålla över en timme. Kortare om de blir fuktiga. Så tolkar jag de uppgifter som presenterats hittills under diskussionen. Jag förstår dock mer än väl att de finns som inte vill att det ska vara så.
Citera
2020-06-21, 01:28
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Bra! Fråga honom eller henne om det gäller vanliga munskydd for vanligt folk eller bara avancerade skydd som kirurger använder när de utför långa operationer.

I min värld är det vanliga munskydd som kirurger använder. De kan du köpa i närmaste butik som säljer sjukvårdsmaterial. Vad är det för munskydd du syftar på? Kirurger använder vanliga munskydd, är det en smittsam patient så har man ett FFP3 och visir, alternativt en SR200 från Sundström. Frågor på det?
Citera
2020-06-21, 01:29
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Är inte den där artikeln för hela pandemin? På Oslo universitetssjukhus var 176 anställda smittade som mest (runt sjunde april), men verkar vara nere på noll nu. Kolla Sykehusansatte smittetden här sidan. De är noga med att sätta sjukhusanställda som kan ha blivit smittade i karantän också.

En trevlig bieffekt (mindre trevlig för sjukhuspersonalen) är att de lär ha en massa vårdanställda som troligtvis är immuna nu. Mindre risk att de för smittan vidare så, om man prioriterar dom för covid-patienter.

Jo, du kan nog ha rätt. Blev att tolka det hela, som om det skedde "nu". "pust"..

I Oslo är allt lugnt, riktigt lugnt på sjukhusen. Både som patient och personal. Källan är "first hand"..
Citera
2020-06-21, 01:30
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Ändå talade det inlägg jag svarade på om den minskade dödligheten totalt när sol och bra väder får folk att producera mer D-vitamin.

Det är inte bra att bränna sig i solen, det ska man absolut undvika, men för övrigt verkar solljus kunna ha en positiv effekt på hälsan.

Du får skador på DNA:t så fort du exponerar dig för UV-ljus.
När du "bränner" dig så betyder det bara att UV-strålningen har hunnit orsaka såpass mycket skada att du märker det utan elektronmikroskop.
Citera
2020-06-21, 01:30
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Bara att norrmännen för statistik på sjukhusanställda i karantän tyder på att de tar smittorisken där på stort allvar också.

Norge och Danmark går "by the book", vi gör det inte och nu straffas vi för det. (fångar i vårt eget land, ungefär som i Nordkorea, fast lite bättre)
Citera
2020-06-21, 01:31
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
I min värld är det vanliga munskydd som kirurger använder. De kan du köpa i närmaste butik som säljer sjukvårdsmaterial. Vad är det för munskydd du syftar på? Kirurger använder vanliga munskydd, är det en smittsam patient så har man ett FFP3 och visir, alternativt en SR200 från Sundström. Frågor på det?
Du gav mig en länk och på sidan 13 pratades det om munskydd som kirurger kunde använda under en hel operation men dessa beskrevs i texten som avancerade. Jag tror därför inte att det är detsamma som vanliga enkla munskydd for kreti och pleti utanför vardsammanhang.
Citera
2020-06-21, 01:33
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Schyst slogan för Svenska institutet att köra med i sitt material kanske.

Kvällens garv.

Får avluta.
Citera
2020-06-21, 01:34
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Du får skador på DNA:t så fort du exponerar dig för UV-ljus.
När du "bränner" dig så betyder det bara att UV-strålningen har hunnit orsaka såpass mycket skada att du märker det utan elektronmikroskop.
Så vad ska man då tro om den minskade dödligheten totalt när sol och bra väder får folk att producera mer D-vitamin? UVB skadar väl en viss bindning som det även finns reparationsmekanismer för? Tycks minnas att jag läst om det för länge sedan. Kanske någon annan som vet bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in