2020-06-20, 23:56
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KansasCityFagot
Du kan välja Christer Pettersson också om du vill, men honom går du som katten kring het gröt omkring. Varje gång CP-ordet nämns får du panik och byter ämne.

CP blev fälld i tings, friad i hov och högsta vägrade att ta upp fallet i resningsansökan 1997. CP var alltså bränd i Palmeutredningen och man fick ta nästa gubbe i hackordningen, som tydligen är SE. En hackordning som jag för övrigt är till 100 % politiskt dikterad. Att det ska vara en avliden "ensam galning" som är skyldig är självfallet mycket bekvämt för den politiska makten, eftersom man kan lägga huvudet på sned och le ett sorgset leende och konstatera att det är en tragisk värld vi lever i. Mycket bättre än exempelvis Sydafrikaspåret. Tänk om man grävde lite för djupt i Sydafrikaspåret och kom fram till att det var ANC som låg bakom. Inte bra...
Få människor idag tror på CP, men det beror knappast på att bevisläget förändrats. Snarare är det något av ett mode och att LP är död.

Det kanske mest eländiga med KPs antiklimax till ”lösning” var att inte han inte på något sätt förklarade hur huvudvittnet LP tog fel på SE och CP. Jag har mycket lite till över för psykologtanten, men det är ett rejält misstag som många glatt antar.

God tvåa är MP som inte vid något tillfälle tyckte att det var på sin plats med en postum ursäkt till sagde CP som han och hans mor pekade ut. Om PU inte hade sjabblat med konfrontationen hade CP dött bakom galler. LP hade rimligen valt CP ändå, utan ”misssbrukar-tips” för CP sticket ut i videon.
Citera
2020-06-20, 23:57
Medlem
bibbarsmutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henryskumberg
SE kompis..vapensamlare, officeren och toppdirektören var en USA- Israelvän. Han anordnade en fest på Järntorgsgatan i Gamla Stan mordkvällen.

Järntorgsgatan ligger bredvid Västerlånggatan där Palme bodde.

https://omni.se/skandiamannens-van-var-i-city-vid-mordtillfallet/a/rAorPA
Nej han var ingen "toppdirektör", han vekar ha varit en liten smådirektör för ett litet småföretag i trävarubranschen.

Nej han anordnade ingen "fest", han varkar han gått ut och ätit en bit mat en fredagskväll.

Förvånar mig att du inte utgår från att han åkte och lämnade en av sina handkanoner till Engström på vägen till matbordet. Fast just ja, den behövde han ju säkert själv eftersom han *trumvirvel* valde att käka JUST I GAMLA STAN !! Extremt lugubert alltihop det här!
Citera
2020-06-21, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KansasCityFagot
Du kan välja Christer Pettersson också om du vill, men honom går du som katten kring het gröt omkring. Varje gång CP-ordet nämns får du panik och byter ämne.
Panik? Het gröt? Det var konstigaste blandningen av önsketänkande och grav misstolkning i år. Jag är bara ointresserad på samma sätt som om jag vore helt inne på technomusik och du namedroppar Lasse Stefanz i varannan mening. Vad ska man svara på det annat än nåt diplomatiskt typ öhhh vi har alla vår musiksmak? CP är liksom inte min radiofrekvens. Jag lyssnade med ett öra de 2-3 första gångerna han återkom med ett nytt erkännande och drog tillbaks det nästa dag, sen blev han ett brus.
Citera
2020-06-21, 00:06
Medlem
bibbarsmutss avatar
Citat:
Inte klarlagt att han var en mytoman? Han ljög för sina exfruar, väktare, släkt och barndomsvänner.

Det är ju pinsam låg nivå på vissa.

https://www.expressen.se/nyheter/stig-engstroms-logner-till-exfruarna/
Ditt stöd för hypotesen att SE var en "mytoman" är alltså att hänvisa till en spekulativ text i blaskan Expressen där några släktingar och vänner är eniga om att han ljög för dem om att ha varit "först fram" på mordplatsen, när han egentligen var vad, 4:e person fram?

Du och Expressen (och TP och KP/PU) vill framställa det som att SE ljög om allting hela tiden. Finns inget som tyder på det. DET om något är väl lögn? Vem är mytomanen här?

Pinsamt låg nivå, det stämmer.
Citera
2020-06-21, 00:06
Medlem
KansasCityFagots avatar
Citat:
Inte klarlagt att han var en mytoman? Han ljög för sina exfruar, väktare, släkt och barndomsvänner.

Vem fan har inte ljugit för sina ex-fruar?

Men har han ljugit i Palmeutredningen? I presskonferensen nyligen framgick det att när alla andra vittnen svävade på målet så var det bara naturlig osäkerhet. Gärningsmannen ska exempelvis ha varit barhuvad och burit stickad mössa samt keps samtidigt. När SE har minsta fel däremot så påstår Krister Peterson att SE ljuger. Petersons huvudbevis mot SE är ju att SE sagt att han sett Jeppson från Sveavägen, men att det tydligen ska ha stått en bil i vägen, och att SE enligt Petersons avancerade kalkyler då inte kan ha sett Jeppson annat än som Palmemördare från trappen i Tunnelgatan.

Kan inte SE bara ha sagt fel utan att "ljuga" värre än en rysk sjöman på landpermis i Thailand?
Citera
2020-06-21, 00:07
Medlem
Lena Andersson brukar vara pålitlig. Väl underbyggda resonemang även när man inte håller med henne.

Citat:
Statens tjänare åklagare Krister Petersson är skyldig medborgarna ett antal hederliga svar på hur han har handskats med det som talar emot Stig Engström som gärningsman.

https://www.dn.se/ledare/lena-andersson-rotan-runt-palmemordet-ar-djup-och-den-bara-fortsatter/
Citera
2020-06-21, 00:08
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Få människor idag tror på CP, men det beror knappast på att bevisläget förändrats. Snarare är det något av ett mode och att LP är död.

Det kanske mest eländiga med KPs antiklimax till ”lösning” var att inte han inte på något sätt förklarade hur huvudvittnet LP tog fel på SE och CP. Jag har mycket lite till över för psykologtanten, men det är ett rejält misstag som många glatt antar.

God tvåa är MP som inte vid något tillfälle tyckte att det var på sin plats med en postum ursäkt till sagde CP som han och hans mor pekade ut. Om PU inte hade sjabblat med konfrontationen hade CP dött bakom galler. LP hade rimligen valt CP ändå, utan ”misssbrukar-tips” för CP sticket ut i videon.
En sak som jag fäste mig vid med Lisbeth är att hon nästan skröt om att vara tränad till observation och nämnde vissa saker om ansiktet på gärningsmannen , men hon kunde inte tala om ifall han hade glasögon eller ej ... tycker hon verkade väldigt opålitlig som vittne ...
Citera
2020-06-21, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Att den SÄPO-grupp som Sten Andersson talade om existerade har bekräftats av PU, men med orden ”Det var ingen mördargrupp”. Oavsett det uttalandet är det av yttersta vikt att vi får veta vilka dessa var , när , var och varför övervakning skedde. Har alltid förvånat mig att ingen S-företrädare följt upp SAs uppgifter.

Håller helt med om att knarkspan måste kollas , dom har bevisligen funnits i grannskapet. Däremot tycker jag uppgifterna runt dom är besvärande vaga och betraktar allt som kommer över Thure Nässéns läppar med skepsis.

Fallskärmsjägarna blir intressanta då det ger en möjlig koppling mot Jägar-Nisse och det gäng som under morddagen kommer in från Gotland . Detta överrensstämmer dock dåligt med de uppgifter som finns i övervaknings-PM och talar om att Olof Palme varit övervakad fr o m torsdag kväll.

De kan givetvis samverkat med andra grupper och här kommer Åke J Ek och hans KLARA LIDINGÖ - gäng in. Det kan vara dessa som ”Björn” säger varit medlem i till Lars Borgnäs i hans MMM-dokumentär.
Om Stig Engström ska vara inbladad krävs också att Skandiaväktarna är det . Finns inget som tyder på detta trots att fallet nu varit högprioriterat de sista fem åren.

Precis min mening! Jag har också landat i samma slutsats angående SE och väktarna.
Citera
2020-06-21, 00:15
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:

Där övertygade du mig, har man ljugit för sina exfruar måste man vara en statsministermördare!
Citera
2020-06-21, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro

Vet inte om det är KPs bord att dissekera LPs psyke på bästa sändningstid, men om du inte är TP-allergiker bortom räddning så gjorde han ju en ganska pedagogisk breakdown av hur hennes vittnesmål ändrats över tid och ger möjliga förslag till hur ändringarna uppkommit. Hur det är SE-likt i början (ljus blick och fylligare kinder kan väl ändå inte peka mot CP?) för att sedan driva iväg mer åt CP i takt med att han var det enda man ville hon skulle ha på menyn.
Citera
2020-06-21, 00:22
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
En sak som jag fäste mig vid med Lisbeth är att hon nästan skröt om att vara tränad till observation och nämnde vissa saker om ansiktet på gärningsmannen , men hon kunde inte tala om ifall han hade glasögon eller ej ... tycker hon verkade väldigt opålitlig som vittne ...
Klart att hon är opålitlig. Men hennes ord fällde CP i TR och PU följde dem i 10 år! Då är det bra nonchalant av KP att lite slappt hänvisa till HR. Han var helt oförberedd på Borgnäs fråga också. Märkligt, för den frågan kunde ett barn förutse.
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-06-21 kl. 00:39.
Citera
2020-06-21, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Kan rekommendera Hörning/Henrikssons förstklassiga dramatisering av förhören med Viktor Gunnarsson som ligger på youtube. Den ger en bra inblick i hur VG inte svarar på en enda fråga och att Börje Wingren definitivt inte är hotfull mot denne. Snarare visar han stort tålamod med babblande VG.

Poutiainenbröderna får stå i skamvrån för sitt karaktärsmord av BW. Dom tog VGs påståenden för goda och utmålar BW på ett nedvärderande sätt.

BW har också fått kritik för att skulle visat Mårten Palme en bild av den ”galne österrikarn” Walter Kirisits under mordnattens förhör. Detta visar sig inte stämma då den som visar bilden var ingen mindre än Erik Skoglund.

I mitt tycke var det en bra åtgärd att visa MP bilden på WK. MP tyckte för övrigt att den hade vissa likheter med den man han sett följa efter föräldrarna på Sveavägen. Det kan tilläggas att likheten mellan WK och den sedermera utpekade Christer Pettersson är försumbar.

Intressant nog så sitter Gunnar Sewerin med på förhöret med MP och legitimerar den bildvisning som BW kommer få skit för. Är det någon som ska kritiseras under mordnatten så är det stf kriminalchefen i Stockholm GS. Det var han som från första börjsn borde samordnat spaningen i PU. Nu verkar han varit närmast osynlig under mordnatten. Detta trots att han befann sig i polishuset hela tiden.

Hade missat att Mårten fått sett en bild av Kirisits mordnatten, men är inte förvånad att han ser likheten med sin Grandman. CP, SE, Kirisits, Kalle Anka - visa Mårten en bild på någon och han har sett personen utanför Grand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in