2020-06-20, 17:30
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jettz
Med tanke på att MSB plockade bort skolpersonal som en prioriterad grupp när samhällsviktiga grupper testades (skolan tillhör samhällsviktiga yrken), så tyder det ju också på att regeringen medvetetet valde att inte samla in statistik från skolväsendet.
https://skolvarlden.se/artiklar/larare-inte-prioriterad-grupp-coronatester

MSB hade väl bara brandmän i skallen efter tidigare års skogsbränder. Det saknas helt fantasi inom svenska myndigheter det krävs brutala uppvaknanden som de gigantiska skogsbränderna eller nu coronapandemin för att de ska börja reagera. Men de reagera trögt, slött och ointelligent.
Citera
2020-06-20, 17:33
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det tar ju lätt en timme att åka från ena sidan Stockholm till andra sidan.

Handlar du dessutom allt i EN butik?

Jag utgår inte ifrån jag, mig och my self utan inser att så är det för många människor.
Det är absolut inte nödvändigt att resa genom en hel stad för att handla. Det räcker att handla i närbutiken och gå på apoteket, resten kan man köpa online.
Citera
2020-06-20, 17:34
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Tror du missade vad jag skrev. Vi gick till restaurangen vid minst kö och de sa att det var 25 minuters kö tid och då reserverade vi bordet och promenerade runt i vackra Öregrund i 25-30 min och fick sedan bordet.
Då vi ofta äter där på sommaren så känner personalen igen och det var inga problem. Så jag trängdes inte i den utsträckningen men jag är också ju delaktig då jag sitter på en restaurang men mycket folk men de klarar reglerna.
Alla företagare kämpar för hålla reglerna inne på stället. Men utanför på gatan kan de inte göra något och där skiter Svensken i reglerna bara de får som de vill.

Men vi tog båten hem och då var den nästan högre tryck för då välde det in folk som drack mer än de åt

Besök Öregrund i November du kommer inte att se ett levande väsen! Men krogarna är tyvärr stängda då då får ni ta en "körv" vid kiosken på hamnplan.
Citera
2020-06-20, 17:38
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Besök Öregrund i November du kommer inte att se ett levande väsen! Men krogarna är tyvärr stängda då då får ni ta en "körv" vid kiosken på hamnplan.

Jag besöker även Öregrund i nov och jag vet att alla ställen vid vattnet (är stängda)
Gillar kiosken på hamnplan och deras affärsidé

Vänstra delen säljer hamburgare, pizza och korv. Högra delen mjukglass, samt andra glassar
Det kallar jag att maxa affärsmöjligheterna i covid-19
Och bakom den så ligger glassbutiken som de tagit upp fajten med

Men för den som inte varit där uppe kan jag rekommendera en tripp ditt.
Citera
2020-06-20, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Sverige och dårarna på FHM är väl de enda i hela världen som förnekar att munskydden har en effekt. Snacka om att inte släppa prestigen utan blåneka till att man hade fel redan från början. Folkhemsidioterna verkar ju tro på sina halvgudar oavsett vad de säger.

Övriga Norden kom fram till samma sak.

Ja i princip nästan allihopa. Sist jag kollade var det 14 av Europas 49 länder som hade påbud om munskydd.

Väldigt få alltså.
I världen är det ca 50 av 200 länder.

Så du har ju uppenbarligen ingen aning om vad du pratar om. Som vanligt.

https://www.aljazeera.com/news/2020/04/countries-wearing-face-masks-compulsory-200423094510867.html
Citera
2020-06-20, 17:40
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Svenska läkaren Jon Tallinger verkar ha fått sin hemsida hackad/saboterad nyligen.
Går man in på drtallinger.se routas man om till Go Daddy´s huvudsida där den anges som att vara till salu, kollar man sen det närmare är sidan upptagen och betald.

Någon som kan luska i detaljerna närmare vad som försigått, Tallinger var ju upprörd över att SÄPO och MSB besökte hans sidor väl mycket och undrade. vad dom egentligen sysslade med....

Ändrades igår 2020-06-19. Kan vara så enkelt att han flyttat den till en ny server. Domänen betalades direkt när den blev reggad 2020-05-15 och avslutas därmed först 2021-05-15. Annars kan det ibland vara så att företag som Go Daddy själva reggar domäner som folk missat att betala för och sedan försöker få ut en extra avgift genom att sälja dom (helst till den som råkade missade att förnya den).

Men om flytt kanske det blev för mycket trafik så han behöver ett nytt webbhotell. Då tar det någon dag innan namnservrarna är uppdaterade. Om hackad/saboterad hade han säkert skrivit om detta.
Citera
2020-06-20, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Jag håller med dig och jag tycker det är FHM och Regeringens brister som gör att det ser ut som det gör. Deras regler nu är att försöka hålla upp Sverigebilden vilket gör att fler kommer att dö

Utan att förringa de döda, vill jag än en gång peka på alla kringliggande problem.

Jag tror inte att medelsvensken fattar hur illa åtgången svensk vård är, hur långa sjukskrivningar det har varit, och hur dåligt svensk ekonomi mår.

Det är ett ständigt tjat om lockdown och dess problem, och en lockdown är såklart destruktiv, men nuvarande situation är bara marginellt bättre än en månad med stenhårda restriktioner, och frågan är om vår nuvarande strategi är värre än en lockdown.

Vår sjukvård tål inte en månad till med covid19. Ett samhälle som kör sönder hela vårdapparaten är riktigt illa ute, och man kan snacka om kickstart och räddningspaket hur mycket man vill, men om man totalt kört sönder den offentliga vården, var är samhället då? Vad har vi det till?

Vem är ekonomin till för? Om mitt lokala sjukhus inte kan ta emot mig och anhöriga, om medelinkomsttagare inte har fungerande vård, vem ska arbeta, varför skattar vi?

40 000 operationer har pausats, en massa aborter har ställts in (och vad det innebär är lätt att räkna ut) osv. Detta är vård som måste rulla, det är ett gigantiskt servicearbete som måste pågå dygnet runt, för att folkhälsan inte ska krascha totalt.

Jag var rädd för detta redan i vintras, att vården skulle kollapsa.

Att medelsvensken redan glömt katastrofen är obegripligt.
Citera
2020-06-20, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Riskerar att bli kaos inom vården. Jag tror på vaccin om cirka 6 månader. Det gäller att hålla ut till dess med så få döda och skadade som möjligt.

Spelar väl ingen roll om du har ett vaccin om 6 månader. Det ska sen produceras och distribueras.

Astra Zeneca som är en av 3 vacciner som är längst fram och påstår att det kan vara klart innan årsskiftet säger att det kan producera 2 miljarder doser under nästa år.

Det räcker till 25% av befolkningen på jorden och ligger således 1 ½ år framåt i tiden.

Stoda delar har då redan uppnått flockimmunitet på naturlig väg.

Och att ha restriktioner så pass länge går såklart inte. Det går ju inte redan efter 6 månader. Ingen följer dem längre vare sig här eller i övriga Europa.
Citera
2020-06-20, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Kan bara konstatera att Sverige har 10 gånger så många dödsfall. Fast det finns förstås mycket mer som Sverige inte gjort. Isolerat och smittspårat, masstestat osv.

Och med din teori så borde ju också Island, Taiwan och Singapore som inte stängde de allmäna skolorna vara toksämst... men i själva verket är de typ bäst i klassen.

Du får nog vackert ge dig med din meningslösa skolstängning som alltfler ångrar och som kostat multum för samhället.
Citera
2020-06-20, 17:48
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Spelar väl ingen roll om du har ett vaccin om 6 månader. Det ska sen produceras och distribueras.

Astra Zeneca som är en av 3 vacciner som är längst fram och påstår att det kan vara klart innan årsskiftet säger att det kan producera 2 miljarder doser under nästa år.

Det räcker till 25% av befolkningen på jorden och ligger således 1 ½ år framåt i tiden.

Stoda delar har då redan uppnått flockimmunitet på naturlig väg.

Och att ha restriktioner så pass länge går såklart inte. Det går ju inte redan efter 6 månader. Ingen följer dem längre vare sig här eller i övriga Europa.

400 miljoner doser innan årssiftet. Sedan 2 miljarder doser under nästa år och det är bara ett företag. U-länderna står nog inte först i kön får man förmoda. Skulle gissa att vi i Sverige får vaccinera oss i början av nästa år. De som vill.
Citera
2020-06-20, 17:50
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Kraftig ökning av smittade i Florida (och andra delstater):

https://www.cnbc.com/2020/06/19/arizona-and-florida-report-record-high-single-day-increases-in-coronavirus-cases.html, igår

Och nej, det är inte bara ökad testning:
https://time.com/5854572/covid-19-testing-florida-texas-arizona/, idag

Särskilt Florida är intressant då republikanerna ska ha sitt partikonvent där om två månader, vilket traditionellt brukar innebära ett stort massmöte.

Och det bor många i Florida. Många äldre. Det är många som kan dö där.
Nytt rekord av antal smittade i Florida idag. 4000!

https://edition.cnn.com/world/live-news/coronavirus-pandemic-06-20-20-intl/index.html, nyss

Hur många dödsfall framgår inte. Någon som vet?
Citera
2020-06-20, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Senast var det ju en anställd som gick till jobbet på en förskola med konstaterad covid-19. Hur allvarligt sjuk denne är i dagsläget förtäljer inte historien.

Ingen vet hur utbredd smittan är bland personal och elever på skolorna och dagis. De testas inte.
Att det inte blivit totalt mannfall inom barnomsorgen är helt otroligt med tanke på att barn är rejäla smitthärdar i vanliga fall och att hålla avståndet är i stort sett omöjligt. Barn som ska byta blöja etc. Det används inte heller mask. Det är någon faktor kring detta som inte stämmer.
Senast redigerad av karlkula12 2020-06-20 kl. 17:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in