Citat:
Ursprungligen postat av
Waji
Jag håller med dig och jag tycker det är FHM och Regeringens brister som gör att det ser ut som det gör. Deras regler nu är att försöka hålla upp Sverigebilden vilket gör att fler kommer att dö

Utan att förringa de döda, vill jag än en gång peka på alla kringliggande problem.
Jag tror inte att medelsvensken fattar hur illa åtgången svensk vård är, hur långa sjukskrivningar det har varit, och hur dåligt svensk ekonomi mår.
Det är ett ständigt tjat om lockdown och dess problem, och en lockdown är såklart destruktiv, men nuvarande situation är bara marginellt bättre än en månad med stenhårda restriktioner, och frågan är om vår nuvarande strategi är värre än en lockdown.
Vår sjukvård tål inte en månad till med covid19. Ett samhälle som kör sönder hela vårdapparaten är riktigt illa ute, och man kan snacka om kickstart och räddningspaket hur mycket man vill, men om man totalt kört sönder den offentliga vården, var är samhället då? Vad har vi det till?
Vem är ekonomin till för? Om mitt lokala sjukhus inte kan ta emot mig och anhöriga, om medelinkomsttagare inte har fungerande vård, vem ska arbeta, varför skattar vi?
40 000 operationer har pausats, en massa aborter har ställts in (och vad det innebär är lätt att räkna ut) osv. Detta är vård som måste rulla, det är ett gigantiskt servicearbete som måste pågå dygnet runt, för att folkhälsan inte ska krascha totalt.
Jag var rädd för detta redan i vintras, att vården skulle kollapsa.
Att medelsvensken redan glömt katastrofen är obegripligt.