Kan ge er en liten uppdatering om vad och varför Sverige kommer ha fortsatta problem i sommar och även hösten med Covid-19
Tog båten för några timmar sedan till Öregrund för käka en god lunch i de underbara restaurangerna vid vattnet.
På Gräsö och i Öregrund är det tokfullt med folk. Fick vänta i 25 min innan vi kunde lägga till.
Sedan var det köa i 25 min för att få ett bord.
Restauranger gör verkligen sitt bästa för att hålla avstånd och håller sig till reglerna.
Men Svenska folket skiter i allt och alla. När vi fick ett bord efter reserverat (och ej ståt i kö) så gick vi runt och kollade.
Vid de två ställena som exempelvis sålde mjukglass så var det ca 50m kö. Ägarna sa max antal in i butiken och gjorde sitt men folk stod i 50m kö och jag uppskattar att det var ca 100- till 150 personer som stod i tätt kö.
Runt omkring på bryggor och på små gator så mötes mängder av folk.
På restaurangen är det trångt även om restaurangen gör sitt bästa mm.
Jag vill vara noga med att säga att jag förstår ägarna till affärer, restauranger mm. Det är deras levebröd och därför gick även vi ditt för gynna då vi tog in 6 varmrätter, 2 flaskor vin, några öl och två mineralvatten.
Men när jag ser aktiviteten och hur folk totalt skiter i andra för att försöka tränga sig mm. På Färjan över gräsö, gick väl 90% av alla bilister ut och trängdes på en liten yta.
På Campingplatserna vi åkte förbi med båten och baden var det packat med folk.
Jag är inte emot att Svenskarna försöker ta tillbaka sitt liv. Jag är inte emot att man försöker leva.
Men jag ställer mig ändå frågande till agerande hos människor. Vi har stora problem om man jämför emot våra nordiska länder. Vi är i ett läge där vi inte har detta under kontroll och vi kommer förvärra situationen som jag ser det.
Jag tror det lätt att peka och klaga men vi är alla smittbärare oavsett om vi inte påverkas mer än lite feber, men vi kommer utsätta människor som är svaga under en väldig lång tid som jag ser det.
Därför tror jag vi kommer få fortsatta problem med covid-19. Folk tar inte detta på allvar och man tänker väldigt ego att detta påverkar inte mig, och då skiter jag i andra.
PS Jag tror det ser ut så här överallt i Sverige idag.