2020-06-20, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Nej åtgärder som införs nu är inte meningslösa.

Man resonerar inte som du föreslår när det gäller skogsbränder t ex.

Berätta mer vad är en aktivist för dig jag förstår inte?

Jasså inte meningslösa? Smittspridningen har aldrig varit större än nu. Igår slogs ett nytt saftigt rekord.

Detta TROTS världens Lockdowns och alla åtgärder som införts. Det har inte förhindrat nån smittspridning alls globalt sett. Som bäst har det haft en minimal bromsverkan.

Men nu när åtgärderna är borta så slås nya rekord i princip dagligen.

Och om det då ska vara i minst 10 år enligt Björn Olsen... så visst är mycket av åtgärderna helt meningslösa då.
Citera
2020-06-20, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Om jag hade ett som kunde kokas skulle jag koka det.

Jag har inte ägt något sådant munskydd än.

Om du inte gjort det så har du haft fel munskydd med noll effekt. Grattis.
Citera
2020-06-20, 16:58
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Norge räknade på sin skolstängning att den kostade 1,7 miljarder per dag.

https://www.svd.se/pris-for-skolstangt-17-miljarder-varje-dag

Jag efterlyste hur den personen räknade. Det motsvarar en ansenlig del av hela statsbudgeten så jag har väldigt svårt att tro på det.
Citera
2020-06-20, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji

Men jag ställer mig ändå frågande till agerande hos människor. Vi har stora problem om man jämför emot våra nordiska länder. Vi är i ett läge där vi inte har detta under kontroll och vi kommer förvärra situationen som jag ser det.

Jag tror det lätt att peka och klaga men vi är alla smittbärare oavsett om vi inte påverkas mer än lite feber, men vi kommer utsätta människor som är svaga under en väldig lång tid som jag ser det.
Därför tror jag vi kommer få fortsatta problem med covid-19. Folk tar inte detta på allvar och man tänker väldigt ego att detta påverkar inte mig, och då skiter jag i andra.

PS Jag tror det ser ut så här överallt i Sverige idag.

Utan att ursäkta dessa personer (och jag blir alltmer övertygad om att medelsvensken är hopplöst trög) vill jag påminna om FHM:s otroligt virriga och opedagogiska hantering av krisen.

Tegnell har påstått flera saker som varit totalt ogrundade (han och FHM kunde omöjligen ha faktaunderlag som tillät alla gissningar och påståenden om viruset), och när man talar till en rädd och förvirrad massa måste man vara extremt tydlig. Det har man inte varit.

Särskilt flockimmuniteten får FHM och Tegnell ta ett tungt ansvar för. Vi har knappt någon aning om hur den funkar, men troligen har medelsvensken fått för sig att man automatiskt får immunitet, att det byggs upp någon sorts kollektiv sköld, att vi belönas för att vi offrat 5000 människor osv.

Det har snackats som f-n om denna immunitet, men vi vet inte hur den funkar, vad den är.

Vi vet inte vilka som får den och varför, hur länge den varar, och varför vissa coronafall inte får antikroppar.

Jag anser att Sveriges befolkning delvis har vilseletts, så nuvarande situation är nog en kombo av statlig inkompetens, vilseledande snack och genuin svensk naivitet (= dumhet).
Citera
2020-06-20, 16:59
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Och barnen skulle klara sig finfint ensamma hemma?
Är man över 10 år klarar man sig hemma själv. De andra får ordnad tillsyn precis som i våra grannländer.
Citera
2020-06-20, 17:01
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Utan att ursäkta dessa personer (och jag blir alltmer övertygad om att medelsvensken är hopplöst trög) vill jag påminna om FHM:s otroligt virriga och opedagogiska hantering av krisen.

Tegnell har påstått flera saker som varit totalt ogrundade (han och FHM kunde omöjligen ha faktaunderlag som tillät alla gissningar och påståenden om viruset), och när man talar till en rädd och förvirrad massa måste man vara extremt tydlig. Det har man inte varit.

Särskilt flockimmuniteten får FHM och Tegnell ta ett tungt ansvar för. Vi har knappt någon aning om hur den funkar, men troligen har medelsvensken fått för sig att man automatiskt får immunitet, att det byggs upp någon sorts kollektiv sköld, att vi belönas för att vi offrat 5000 människor osv.

Det har snackats som f-n om denna immunitet, men vi vet inte hur den funkar, vad den är.

Vi vet inte vilka som får den och varför, hur länge den varar, och varför vissa coronafall inte får antikroppar.

Jag anser att Sveriges befolkning delvis har vilseletts, så nuvarande situation är nog en kombo av statlig inkompetens, vilseledande snack och genuin svensk naivitet (= dumhet).

Jag håller med dig och jag tycker det är FHM och Regeringens brister som gör att det ser ut som det gör. Deras regler nu är att försöka hålla upp Sverigebilden vilket gör att fler kommer att dö
Citera
2020-06-20, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det är mycket illavarslande. Egentligen borde de nästan nekas vårdplats kan man tycka. Folk tänker inte längre än näsan räcker. Vi har knappt 1000 IVA platser i hela Sverige så skillnaden mellan när det går och när det inte går är egentligen hårfin.

tycker precis tvärtom. att hålla tillbaka en tsunami med ruttna brädor går inte.

Det är ingen som följer rekommendationerna längre. Vare sig i Sverige, våra nordiska grannländer eller stora delar av Europa.
Överallt ser det likadant ut med stora folksamlingar överallt.

Helt enkelt för att det inte går. Det går inte att ha dessa restriktioner över så lång tid. Helt omöjligt.

Så i mitt tycke är det bara att köra på och låta smittan ha sin stilla gång vilket den kommer ha oavsett åtgärder eftersom vi nu ser rekord i smittspridning globalt sett.

Det är bara att inse att vi får leva med detta tills flockimmunitet uppstår. antingen på naturlig väg eller genom vaccin. Båda kommer ta flera år. Och att upprätthålla dessa restriktioner år framöver är såklart uteslutet.
Citera
2020-06-20, 17:04
Bannlyst
Jag vill in till Norge. Hur gör jag?

Åker genom skogarna där det inte finns tull? Och tar mig därefter?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag efterlyste hur den personen räknade. Det motsvarar en ansenlig del av hela statsbudgeten så jag har väldigt svårt att tro på det.

Jo men å andra sidan så tror du inte på nånting som skrivs mer än om Norges dödstal. Det är den enda siffran du nånsin trott på.

Skolstängningar är alltså svindyrt och drabbar enormt många för lång tid framöver med försämrad utbildning.

Om det dessutom har minimal effekt så är det alldeles självklart att inte stänga skolorna.

Vilket Island, Taiwan, Singapore och Sverige inte gjorde. Och som Norska och Belgiska smittskyddet nu kritiserar och det finns garanterat fler länder om man eftersöker lite som ångrar detta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Är man över 10 år klarar man sig hemma själv. De andra får ordnad tillsyn precis som i våra grannländer.

Inget under om det är problem i samhället om fler än du tänker som du gör.
Citera
2020-06-20, 17:06
Medlem
urgts avatar
Eftersom jag tog mig tid och folk lär missa det annars så finns det en tabell med åldersfördelningen för döda i Sverige och grannländerna i tråden om syndabocken äldrevården nu. Inte för att det behövdes fler spikar i den kistan.

Kan vara skönt att länka när Ann, Lena och Johan försöker skylla ifrån sig nästa gång.
Citera
2020-06-20, 17:06
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Kan ge er en liten uppdatering om vad och varför Sverige kommer ha fortsatta problem i sommar och även hösten med Covid-19

Tog båten för några timmar sedan till Öregrund för käka en god lunch i de underbara restaurangerna vid vattnet.
På Gräsö och i Öregrund är det tokfullt med folk. Fick vänta i 25 min innan vi kunde lägga till.
Sedan var det köa i 25 min för att få ett bord.
Restauranger gör verkligen sitt bästa för att hålla avstånd och håller sig till reglerna.

Men Svenska folket skiter i allt och alla. När vi fick ett bord efter reserverat (och ej ståt i kö) så gick vi runt och kollade.
Vid de två ställena som exempelvis sålde mjukglass så var det ca 50m kö. Ägarna sa max antal in i butiken och gjorde sitt men folk stod i 50m kö och jag uppskattar att det var ca 100- till 150 personer som stod i tätt kö.
Runt omkring på bryggor och på små gator så mötes mängder av folk.
På restaurangen är det trångt även om restaurangen gör sitt bästa mm.

Jag vill vara noga med att säga att jag förstår ägarna till affärer, restauranger mm. Det är deras levebröd och därför gick även vi ditt för gynna då vi tog in 6 varmrätter, 2 flaskor vin, några öl och två mineralvatten.

Men när jag ser aktiviteten och hur folk totalt skiter i andra för att försöka tränga sig mm. På Färjan över gräsö, gick väl 90% av alla bilister ut och trängdes på en liten yta.
På Campingplatserna vi åkte förbi med båten och baden var det packat med folk.

Jag är inte emot att Svenskarna försöker ta tillbaka sitt liv. Jag är inte emot att man försöker leva.

Men jag ställer mig ändå frågande till agerande hos människor. Vi har stora problem om man jämför emot våra nordiska länder. Vi är i ett läge där vi inte har detta under kontroll och vi kommer förvärra situationen som jag ser det.

Jag tror det lätt att peka och klaga men vi är alla smittbärare oavsett om vi inte påverkas mer än lite feber, men vi kommer utsätta människor som är svaga under en väldig lång tid som jag ser det.
Därför tror jag vi kommer få fortsatta problem med covid-19. Folk tar inte detta på allvar och man tänker väldigt ego att detta påverkar inte mig, och då skiter jag i andra.

PS Jag tror det ser ut så här överallt i Sverige idag.

Och du erkänner helt öppet att du vara en av dem som trängdes. Ingen vill väl vara den som viker ner sig och vänder om hem. Du gjort inte det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in