2020-06-20, 16:34
Medlem
Har inte sökt, kanske finns frågan förut.
Har ett erbjudande att köpa en bil från en vän ~ 180000kr .
Vilket är mest värt; betala kontant eller ta ett lån? Har kollat andra sidor och fått olika svar. Har noll koll på sådant här o behöver hjälp.
Citera
2020-06-20, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steinbeck
Vilket är mest värt; betala kontant eller ta ett lån? Har kollat andra sidor och fått olika svar. Har noll koll på sådant här o behöver hjälp.

Känns märkligt att du ens behöver fråga...

Om priset är rätt och du räknar med att ha bilen ett bra tag, och du har råd att slanta den direkt, så finns väl inte några större anledningar att betala de extra avgifterna som lånet för bilen drar med sig...?
Citera
2020-06-20, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Känns märkligt att du ens behöver fråga...

Om priset är rätt och du räknar med att ha bilen ett bra tag, och du har råd att slanta den direkt, så finns väl inte några större anledningar att betala de extra avgifterna som lånet för bilen drar med sig...?

Varför jag frågar är för att på olika bilforum får jag olika svar.
” Bra att ha lån som du deklarerar” etc
Citera
2020-06-20, 16:43
Medlem
Stenballes avatar
Citat:

Rent ekonomiskt är det förmodligen fördelaktigare att ta ett lån eftersom du sannolikt kan få de där 180k att växa mer genom investering än vad du får betala i ränta på ett lån.

Men betalar du kontant så är bilen din utan skulder från dag 1, och jag tycker att det känns mycket bättre än att sitta och betala av varje månad.
Dessutom vet man ju inte med säkerhet att pengarna "växer".

Kan man betala kontant så gör man det, enligt mig.
Citera
2020-06-20, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Rent ekonomiskt är det förmodligen fördelaktigare att ta ett lån eftersom du sannolikt kan få de där 180k att växa mer genom investering än vad du får betala i ränta på ett lån.

Men betalar du kontant så är bilen din utan skulder från dag 1, och jag tycker att det känns mycket bättre än att sitta och betala av varje månad.
Dessutom vet man ju inte med säkerhet att pengarna "växer".

Kan man betala kontant så gör man det, enligt mig.

Det är just det jag menar med ” olika svar”.. ” behåll pengarna på kontot” , ” ta inget lån”
Som en novis är det jäkligt svårt att veta vad man ska göra.
Mest rätt känns det att betala o slippa lån, sen säger många att lån är bättre.

Tack för er input iaf.
Citera
2020-06-20, 17:00
Medlem
TeEsErs avatar
Det beror också på om du tar ett lån på ditt hus/lägenhet och har låg ränta eller om du tar sms-lån på allting och betalar 20% i ränta.
Citera
2020-06-20, 17:08
Medlem
Varför skulle det vara ” Bra att ha lån som du deklarerar”? Räntan du betalar är ju högre än beloppet som du får dra av?
Citera
2020-06-20, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Det beror också på om du tar ett lån på ditt hus/lägenhet och har låg ränta eller om du tar sms-lån på allting och betalar 20% i ränta.

Något sådant har jag inte. Betald lägenhet, men en del av mitt sparande inför pensionen försvinner.
Dock tänker jag att jag behöver en ny bil, nu när jag fortfarande kan jobba o spara pengar. Inom några år går jag i pension o då blir det 0 sparande. Därför tänker jag att betala kontant nu, när jag kan o har en bra bil i många år, än att ta ett lån som pensionär o bli av med sparandet !
Tänker jag fel
Citera
2020-06-20, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benkebunke
Varför skulle det vara ” Bra att ha lån som du deklarerar”? Räntan du betalar är ju högre än beloppet som du får dra av?

Lite så tänker jag, men i olika bilforum säger man annat..
Citera
2020-06-20, 17:22
Medlem
Citat:
Lite så tänker jag, men i olika bilforum säger man annat..
Enda anledningen att ta lån på bilen när man kan betala kontant är att investera pengarna i annat istället, men då ska man vara säker på att avkastningen överstiger vad man betalar i ränta.
Citera
2020-06-20, 17:25
Medlem
En avvägning är förstås hur pass mycket som man vill ha som "reservkapital" som är snabbt åtkomligt. Att köpa en bil på avbetalning behöver å andra sidan inte innebära att hela beloppet (eller det som får lånas, alltså 80%) måste lånas upp, låna 50% kan vara en tanke. Vad som tyvärr gäller är att när du går i pension kan det vara svårare att få krediter, eftersom du då troligen har lägre inkomst än vad som är fallet nu.
Citera
2020-06-20, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benkebunke
Enda anledningen att ta lån på bilen när man kan betala kontant är att investera pengarna i annat istället, men då ska man vara säker på att avkastningen överstiger vad man betalar i ränta.

Tack! Jag är inte bara dålig på bilaffärer , jag suger på aktier o avkastningar
Har bara ett sparkonto..
Så då är kontant betalning det rätta... eller...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in