2020-06-20, 16:50
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Wait until it recirculates from Brazil.

Ja efter ett par vändor i brasilianska fladdermöss kan det bli otäckt.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Att sitta och kill-gissa om ditten och datten ger ju ingenting.

Vi kan konstatera att flertalet länder ångrar sin skolstängning. I Belgien är också kritiken enorm.

https://www.svd.se/tung-belgisk-virolog-vi-borde-inte-stangt-skolorna

Nej, vi kommer inte stänga några skolor i Sverige som kostar miljardbelopp dagligen och ska finansieras av skattebetalarna. Lika lite kommer stora delar av övriga Europa att göra om samma misstag.

Hur räknar du när du säger att det kostar miljardbelopp dagligen att stänga skolorna?
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Jag gillade honom i början men sen blev han en alarmist och en i snudd på aktivist snarare än professor i infektionsjukdomar.

Det senaste uttalandet jag hörde ifrån honom var att detta kommer pågå i minst 10 år framöver och då är ju åtgärder som nu införs rätt meningslösa. Eller ska det vara såhär i 10 år framöver

Nej åtgärder som införs nu är inte meningslösa.

Man resonerar inte som du föreslår när det gäller skogsbränder t ex.

Berätta mer vad är en aktivist för dig jag förstår inte?
Citera
2020-06-20, 16:51
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Otaliga saker som att han pratade i TV om att Helsingfors drabbades av en "extrem smittspridning" att han var för en hård och snabb lockdown av HELA Sverogr, vilket enligt mig hade gett väldigt liten effekt,och att detta virus inte sprids likt influensa men det gör det ju etc etc
Va? Han hade ju rätt.

- Helsingfors hade stor smittspridning.

-Covid-19 sprids inte som en influensa.

-Lock down hade minskat smittspridningen och därmed hade fler överlevt av de 5000+ döda.

Enligt dig hade det get liten effekt?😂😂😂🤦🏼‍♀️
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Kan du hitta en riktig källa till ditt påstående? Du kan inte endast hänvisa till något som du tror en skribent i tråden har skrivit.

Jag gjorde en gång en krånglig sak hos tandläkaren och hon bytte inte munskydd under de nästan två timmarna som jag satt i tandläkarstolen.
Nu var det personen jag svarade till som hävdade att kirurger använde samma skydd över en timma, och jag frågade efter källa på det, varpå han visade en länk som pratade om avancerade munskydd som kunde hålla en hel operation. Det var alltså med all sannolikhet en typ som inte rekommenderas för folk i allmänhet, eftersom de avancerade varianterna tenderar behövas i vården.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Och det första Peking gjorde var att stänga skolorna.

Det första Peking gjorde var sätta vissa bostadsområden i karantän. Först 11st sen några till sen var de uppe i 30st och sen stängde de skolorna i hela Peking och införde karantän för hela stan.

Sen började de skylla på norsk lax.

Jag tror att myndigheternas skräck inför smittan växte när de fick höra att de hade 32st smittade i hela landet. Då stängde man ner huvudstaden. Man kan ju aldrig veta hur många smittade som skulle drabba Peking- i värsta fall kanske 10st?

Munskydd har de haft hela tiden, men marknaderna har också haft öppet hela tiden. Det är svårt att ändra på inbitna vanor..
Citera
2020-06-20, 16:52
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Det framgår inte riktigt. Bara att de ska koas efter användning

Min poäng är att 90% av de ute i Europa i de få länder som har detta som påbud inte har nån effekt alls då de antingen har ett munskydd som är väldigt långt ifrån WHO´s krav för att det ska ha effekt eller så sköter man det inte som man ska.

Hur många kokar dem tror du efter användning?

Precis som skolstängningarna ett rent politiskt beslut och inte medicinskt.

Om jag hade ett som kunde kokas skulle jag koka det.

Jag har inte ägt något sådant munskydd än.
Citera
2020-06-20, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Bratwurst und schnitzel.

Köttfabriker verkar vara smitthärdar trots hygienkraven. Tur att jag är vegetarian. Otur för köttindustrin. Svininfluensan kunde smitta tamdjur som svin men farhågorna om en katastrof för bönderna visade sig vara överdrivna, frågan är om svin nu har fått Corona innan dom slaktades eller om smittan kommit in via anställda.
Citera
2020-06-20, 16:53
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Men då är ju felet där inte i skolan.

Arbetskamraterna kan bli smittade i mataffären och smitta sina äldre.
För att bli smittad krävs nära kontakt med någon i 15 minuter eller längre. I mataffären är detta mindre troligt medan det är regel inom skolans värld.
Citera
2020-06-20, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Hur räknar du när du säger att det kostar miljardbelopp dagligen att stänga skolorna?

Norge räknade på sin skolstängning att den kostade 1,7 miljarder per dag.

https://www.svd.se/pris-for-skolstangt-17-miljarder-varje-dag
Citera
2020-06-20, 16:55
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Det vore intressant att veta huruvida småbarnsföräldrar ofta blir sjuka i Covid-19. Jag har en teori att småbarnsförälrar i stort är immuna mot C-19 då kroppen ser det som ett vanligt virus och oskadliggör viruset direkt. Detsamma gäller förskolepersonal, barn är ju smitthärdar generellt, varför har man inte läst om allvarligt sjuka dagispedagoger? Det är otroligt överraskande.
Senast var det ju en anställd som gick till jobbet på en förskola med konstaterad covid-19. Hur allvarligt sjuk denne är i dagsläget förtäljer inte historien.

Ingen vet hur utbredd smittan är bland personal och elever på skolorna och dagis. De testas inte.
Citera
2020-06-20, 16:55
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Kan ge er en liten uppdatering om vad och varför Sverige kommer ha fortsatta problem i sommar och även hösten med Covid-19

Tog båten för några timmar sedan till Öregrund för käka en god lunch i de underbara restaurangerna vid vattnet.
På Gräsö och i Öregrund är det tokfullt med folk. Fick vänta i 25 min innan vi kunde lägga till.
Sedan var det köa i 25 min för att få ett bord.
Restauranger gör verkligen sitt bästa för att hålla avstånd och håller sig till reglerna.

Men Svenska folket skiter i allt och alla. När vi fick ett bord efter reserverat (och ej ståt i kö) så gick vi runt och kollade.
Vid de två ställena som exempelvis sålde mjukglass så var det ca 50m kö. Ägarna sa max antal in i butiken och gjorde sitt men folk stod i 50m kö och jag uppskattar att det var ca 100- till 150 personer som stod i tätt kö.
Runt omkring på bryggor och på små gator så mötes mängder av folk.
På restaurangen är det trångt även om restaurangen gör sitt bästa mm.

Jag vill vara noga med att säga att jag förstår ägarna till affärer, restauranger mm. Det är deras levebröd och därför gick även vi ditt för gynna då vi tog in 6 varmrätter, 2 flaskor vin, några öl och två mineralvatten.

Men när jag ser aktiviteten och hur folk totalt skiter i andra för att försöka tränga sig mm. På Färjan över gräsö, gick väl 90% av alla bilister ut och trängdes på en liten yta.
På Campingplatserna vi åkte förbi med båten och baden var det packat med folk.

Jag är inte emot att Svenskarna försöker ta tillbaka sitt liv. Jag är inte emot att man försöker leva.

Men jag ställer mig ändå frågande till agerande hos människor. Vi har stora problem om man jämför emot våra nordiska länder. Vi är i ett läge där vi inte har detta under kontroll och vi kommer förvärra situationen som jag ser det.

Jag tror det lätt att peka och klaga men vi är alla smittbärare oavsett om vi inte påverkas mer än lite feber, men vi kommer utsätta människor som är svaga under en väldig lång tid som jag ser det.
Därför tror jag vi kommer få fortsatta problem med covid-19. Folk tar inte detta på allvar och man tänker väldigt ego att detta påverkar inte mig, och då skiter jag i andra.

PS Jag tror det ser ut så här överallt i Sverige idag.

Det är mycket illavarslande. Egentligen borde de nästan nekas vårdplats kan man tycka. Folk tänker inte längre än näsan räcker. Vi har knappt 1000 IVA platser i hela Sverige så skillnaden mellan när det går och när det inte går är egentligen hårfin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in