2020-06-20, 16:40
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
12:29
"Jag åkte ut med Waxholmsbåten igår och inatt fick jag feber och har börjat hosta. Igår kände jag mig frisk med bara lite kli i halsen och några nysningar. Kan jag ta båten hem idag? Vill inte vara kvar här på ön. Tyvärr är det ju en del folk på båtarna. Vad sjutton gör man?
Peder

Hej Peder! Enligt rekommedationerna ska man stanna hemma tills man varit symtomfri i två dagar.

Anna Sjögren

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Han säger inte om kliet i halsen och nysnkngarna igår var före båtesan eller efter? Om han tar Waxholmsbåten med kli i halsen och nysningar är han dum i huvudet, egoist!
Citera
2020-06-20, 16:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Nu är ju Norges smittskydd inne på exakt samma sak som Belgien.

Sen har vi Island, Taiwan och Singapore som hyllas här inne som aldrig nånsin hade en allmän stängning av sina skolor...

Belgiens smittskydd var inte alls inne på det. Det handlade om EN person. EN.
Dessutom med tron på fablen om flockimmunitet.

Dra upp byxorna nu så du inte fryser av det lilla du har av dina kulor.

Att stänga skolorna var ett dåligt beslut. Det menar en av chefsvirologerna för det belgiska folkhälsoinstitutet. Enligt honom är det en fördel om unga smittas nu – och är immuna inför nästa gång viruset kommer.
Citera
2020-06-20, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Björn Olsen är också en jävla person.

Jag gillade honom i början men sen blev han en alarmist och en i snudd på aktivist snarare än professor i infektionsjukdomar.

Det senaste uttalandet jag hörde ifrån honom var att detta kommer pågå i minst 10 år framöver och då är ju åtgärder som nu införs rätt meningslösa. Eller ska det vara såhär i 10 år framöver
Citera
2020-06-20, 16:42
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Att stänga skolor är det absolut mest samhällsfientliga man kan göra alla kategorier. Du ska fan i våld förstöra för hela nästa generation du. Farlig mupp du
Du förstår väl att om tillräckligt många lärare insjuknar så blir det ändå ingen undervisning och till och med sämre än distansundervisning.
Citera
2020-06-20, 16:43
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Fast Kina stängde ju ner skolorna i Wuhan - och nu har de problem i Peking igen..
Och det första Peking gjorde var att stänga skolorna.
Citera
2020-06-20, 16:43
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Hur vet du att de inte byter med jämna mellanrum? Tycker mig minnas ha läst att inom sjukvården byts de var 20e minut. Kommer inte ihåg var, kanske i tråden, så du får ta min minnesbild för vad det är. Om munskydden blir fuktiga och otrevliga i en varm operationssal verkar det ju rimligt att de byts ut.

Är det kanske du som hittar på? Vet du med säkerhet att läkare opererar i timmar med samma munskydd? Källa på det, tack! Det verkar ju helt koko.

Kan du hitta en riktig källa till ditt påstående? Du kan inte endast hänvisa till något som du tror en skribent i tråden har skrivit.

Jag gjorde en gång en krånglig sak hos tandläkaren och hon bytte inte munskydd under de nästan två timmarna som jag satt i tandläkarstolen.
Citera
2020-06-20, 16:44
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Nu är det ju inte särskilt enkla munskydd som rekommenderas av WHO.

Utan följande:

""WHO beskriver även hur munskydden bör se ut. De bör bestå utav tre lager olika material: Bomull, närmast ansiktet följt av ett lager polypropen, en typ av plast, följt av ett lager med vätskeresistent material längst ut.

– Det handlar alltså om ett munskydd i tyg, inte den typ av medicinskt munskydd som används i vården. Vi har nu belägg för att om det görs på rätt sätt så kan ett munskydd stoppa potentiellt smittsamma partiklar, sade WHO:s tekniska expert på covid-19, Maria Van Kerkhove, till Reuters.""

Det räcker alltså inte med hemmasydda trasor runt käften som uppmuntrats i de få länder som har detta som påbud i Europa. De har ingen effekt av WHO´s rapport att döma.

Dessutom ska de kokas efter varje användning.
Så vad man håller på med i en del länder i Europa är en gåta.

Det låter ungefär som en fodrad regnjacka man ska sätta för munnen! Hur många minuter tar det innan det blir blött och äckligt? Särskilt en varm, kvalmig sommardag. Låter läbbigt att använda samma hela dagen, eller ska man koka en hel kittel med dem på kvällen så man kan byta flera gånger dan därpå? Tredubbla lager torkar inte särskilt snabbt heller. Vad gör man om man bor i hyreshus, använder torkskåpet i den gemensamma tvättstugan?
Citera
2020-06-20, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Belgiens smittskydd var inte alls inne på det. Det handlade om EN person. EN.
Dessutom med tron på fablen om flockimmunitet.

Dra upp byxorna nu så du inte fryser av det lilla du har av dina kulor.

Att stänga skolorna var ett dåligt beslut. Det menar en av chefsvirologerna för det belgiska folkhälsoinstitutet. Enligt honom är det en fördel om unga smittas nu – och är immuna inför nästa gång viruset kommer.

Det var ju dock inte vem som helst inom smittskyddet i Belgien som uttalade detta. Ganska tung person som du kan se.

Norges smittskydd hävdar samma sak.

Island, Taiwan och Singapore stängde aldrig sina allmänna skolor och är uppenbarligen inne på samma spår även dem och de har ju lyckats rätt bra minst sagt.
Citera
2020-06-20, 16:45
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Coronafall stänger skola i Kalix
https://www.vk.se/2020-06-06/coronafall-stanger-skola-i-kalix

Grundskola stängs – flera smittade av covid-19
https://www.expressen.se/nyheter/grundskola-stangs-flera-smittade-av-covid-19/

Flera fall av coronasmittad personal på skola i Hudiksvall
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/13-larare-coronasmittade-pa-samma-skola-i-hudiksvall

Glöm inte de lärare som smittats och sedan dött.
Citera
2020-06-20, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det låter ungefär som en fodrad regnjacka man ska sätta för munnen! Hur många minuter tar det innan det blir blött och äckligt? Särskilt en varm, kvalmig sommardag. Låter läbbigt att använda samma hela dagen, eller ska man koka en hel kittel med dem på kvällen så man kan byta flera gånger dan därpå? Tredubbla lager torkar inte särskilt snabbt heller. Vad gör man om man bor i hyreshus, använder torkskåpet i den gemensamma tvättstugan?

Det framgår inte riktigt. Bara att de ska koas efter användning

Min poäng är att 90% av de ute i Europa i de få länder som har detta som påbud inte har nån effekt alls då de antingen har ett munskydd som är väldigt långt ifrån WHO´s krav för att det ska ha effekt eller så sköter man det inte som man ska.

Hur många kokar dem tror du efter användning?

Precis som skolstängningarna ett rent politiskt beslut och inte medicinskt.
Citera
2020-06-20, 16:48
Medlem
Wajis avatar
Kan ge er en liten uppdatering om vad och varför Sverige kommer ha fortsatta problem i sommar och även hösten med Covid-19

Tog båten för några timmar sedan till Öregrund för käka en god lunch i de underbara restaurangerna vid vattnet.
På Gräsö och i Öregrund är det tokfullt med folk. Fick vänta i 25 min innan vi kunde lägga till.
Sedan var det köa i 25 min för att få ett bord.
Restauranger gör verkligen sitt bästa för att hålla avstånd och håller sig till reglerna.

Men Svenska folket skiter i allt och alla. När vi fick ett bord efter reserverat (och ej ståt i kö) så gick vi runt och kollade.
Vid de två ställena som exempelvis sålde mjukglass så var det ca 50m kö. Ägarna sa max antal in i butiken och gjorde sitt men folk stod i 50m kö och jag uppskattar att det var ca 100- till 150 personer som stod i tätt kö.
Runt omkring på bryggor och på små gator så mötes mängder av folk.
På restaurangen är det trångt även om restaurangen gör sitt bästa mm.

Jag vill vara noga med att säga att jag förstår ägarna till affärer, restauranger mm. Det är deras levebröd och därför gick även vi ditt för gynna då vi tog in 6 varmrätter, 2 flaskor vin, några öl och två mineralvatten.

Men när jag ser aktiviteten och hur folk totalt skiter i andra för att försöka tränga sig mm. På Färjan över gräsö, gick väl 90% av alla bilister ut och trängdes på en liten yta.
På Campingplatserna vi åkte förbi med båten och baden var det packat med folk.

Jag är inte emot att Svenskarna försöker ta tillbaka sitt liv. Jag är inte emot att man försöker leva.

Men jag ställer mig ändå frågande till agerande hos människor. Vi har stora problem om man jämför emot våra nordiska länder. Vi är i ett läge där vi inte har detta under kontroll och vi kommer förvärra situationen som jag ser det.

Jag tror det lätt att peka och klaga men vi är alla smittbärare oavsett om vi inte påverkas mer än lite feber, men vi kommer utsätta människor som är svaga under en väldig lång tid som jag ser det.
Därför tror jag vi kommer få fortsatta problem med covid-19. Folk tar inte detta på allvar och man tänker väldigt ego att detta påverkar inte mig, och då skiter jag i andra.

PS Jag tror det ser ut så här överallt i Sverige idag.
Citera
2020-06-20, 16:48
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är inte jag som påstått det. Jag anser att de fungerar längre än så.
Men himmel vad tjorvig du är. Du anser att de håller mer än en timme, och som referens länkade du till information om avancerade munskydd som används av kirurger och kan hålla en hel operation!!! Tror du verkligen att det är den typen av munskydd folk använder? Dessutom Citerade någon uppgifter til dig om att de bör bytas varje timme eller tidigare om de blir fuktiga. Så varför anser du att de håller över en timme? För stt kirurger använde avancerade munskydd? Men det är ju vanligt folk vi pratar om.

Så bara för att du inte kan erkänna att du har fel så komner du med den ena absurda undanflykter efter den andra. Hur länge tänker du fortsätta med det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in